تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۰۸۴۸۰
با ارسال متنی مطرح شد

جوابیه‌ی آب منطقه‌ای به اظهارات فرماندار بویراحمد؛ بر خلاف نظر شما سیلاب شیب تندتری داشت که مدیریت شد

۳
۰
جوابیه‌ی آب منطقه‌ای به اظهارات فرماندار بویراحمد؛ بر خلاف نظر شما سیلاب شیب تندتری داشت که مدیریت شد
کبنا ؛شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به اظهارات شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد در باره ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها و تخریب آنها همزمان با بارش‌های اخیر و طغیان رودخانه‌ها متن زیر را ارسال کرده که عیناً منتشر می‌شود.

مدیر محترم پایگاه خبری کبنا نیوز
با سلام، احتراماً در خصوص خبری که با تیتر «سیلی سیل بر غیرمجازهای یاسوج / فرماندار بویراحمد: ما خوشحالیم» و با کد 408425 در مورخ 17 فروردین 98 در آن پایگاه خبری درج شده است، ضروری است تا جوابیه شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، وفق قانون مطبوعات و جهت تنویر افکار عمومی، به نحو شایسته‌ای انعکاس یابد.
در این خبر که از زبان جناب آقای کناری، فرماندار محترم شهرستان بویراحمد، مطالبی بیان شده است، نگاه‌ها را به سمتی معطوف داشته که ظاهراً شرکت آب منطقه‌ای مسبب خسارتهای بارندگی‌ها و سیلاب‌ها می‌باشد. در صورتی که از یک مدیر که خود فرد اول سیستم اجرایی در سطح یک شهرستان است، علیرغم استقبال این شرکت از هر گونه نقد و انتقاد پذیری انتظار می‌رود تا ناقد محترم همه جوانب و مسائل را در نظر گرفته و آنگاه به بیان نظر و دیدگاههای خود بپردازد و بر همین اساس ذکر چند نکته جهت استحضار مخاطبین محترم (افکار عمومی) را ضروری می دانیم.
فرماندار محترم که خود رییس شورای تأمین و همچنین رییس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بویراحمد است و طبیعتاً محوریت و مرکز ثقل فعالیت‌ها و هماهنگی‌ها میان دستگاههای اجرایی در سطح شهرستان‌ها می‌باشد و مصوبات و بخش نامه‌ها و دستور العمل های مرتبط که می‌تواند برای تسهیل انجام امور و مدیریت پیشگیرانه در همه سطوح کاری باشد، از همین کارگروهها و شوراهایی که وی یا ریاست آنها را دارد و یا عضو آنها و یا تحت عنوان فرماندار مرکز استان به نمایندگی از سایر فرمانداران محترم استان مدعو می‌باشد، ابلاغ می‌گردد و یقیناً هر عقل سلیمی حتماً از خود می‌پرسد، چنین مطلبی بیان فرمودند که از سوی وی" ...دستگاه‌های متولی مانند آب منطقه‌ای وظیفه حفاظت و حراست از رودخانه را داشته و باید از آنها صیانت کند اما آب منطقه‌ای از حریم و بستر رودخانه که محافظت نکرد هیچ، بلکه باعث شده حریم و بستر از بین برود..." با انتظاراتی که از یک فرماندار تحت عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان، آنهم مرکز استان می‌رود، همخوانی ندارد و به نوعی باید گفت که نقض غرض است!
همچنین باید به عرض رساند که استان کهگیلویه و بویراحمد در سال آبی جاری با بارش بیش از هزار میلیمتر و در برخی از ایستگاههای اندازه گیری بارش بیشتر از ۲۰۰۰ میلیمتر بعد از استان لرستان بیشترین بارش‌ها و نزولات جوی را به خود اختصاص داده است ولیکن به لحاظ خسارت، کمترین خسارت در اثر سیلاب‌های حادث شده را متحمل گردیده و این امر، حاصل تلاش مجموعه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست استاندار محترم و تلاش شبانه روزی مدیران و کارشناسان خدوم شرکت آب منطقه‌ای استان می‌باشد که بصورت مختصر به برخی از اقدامات انجام گرفته توسط این شرکت، اشاره می‌شود.
1-مطالعات تعیین حد بستر و حریم 735 کیلومتر از رودخانه‌های استان
2-مطالعات جامع سیل استان در سرشاخه اصلی بشار، مارون، زهره و تمامی سر شاخه آنها
4-آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها به میزان 85 هکتار که از این میزان 83 هکتار آن در شهرستان بویراحمد بوده است
5-شناسایی سازه‌های تقاطعی غیر اصولی و اعلام به راه و شهرسازی جهت بازبینی که از جمله این موارد احداث پل مهریان در محل شهرک جوشکاران است که کتباً با نوع سازه احداث شده مخالفت گردید (نامه شماره 22282 ص 97/22 مورخ 1 /10 /97 برای شهردار محترم).
6-احداث و بهره برداری و مدیریت صحیح سدهای کوثر و شاه قاسم جهت مدیریت سیلاب
7-ساماندهی‌های انجام گرفته در سطح استان به طول ۳۴ کیلومتر که بخوبی توانست آبگذری سیلاب را به صورت کامل انجام دهد که به اذعان عموم مردم، اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت خسارات جانی و مالی بسیاری متوجه آن‌ها می‌گردید که می‌توان به ساماندهی رودخانه‌های سمرون، بلکو، ساران، کبگیان، تثبیت پایاب پل بشار، شاه حمزه، باشت، مهریان، دره آخوند چرام، قیام لنده، طسوج، دیل، موگرمون، سرآسیاب، سولک، کل سیف الله و دوراب بهمئی اشاره نمود.
8-شناسایی تصرفات بستر و حریم رودخانه‌ها در سطح استان و اقامه دعوی علیه آنها
9- رفع تصرفات بر اساس اولویت بندی انجام شده مناسب با شرایط جغرافیایی و اعتباری، اجتماعی
10-احداث مزارع پرورش ماهی بر اساس ماده 10 آیین نامه حد بستر و حریم رودخانه به شرط احداث دیوار حائل ساماندهی انجام گردیده که اکثر پروش ماهی‌هایی که متحمل خسارت شدند در اثر عدم اجرای ماده 10 (احداث دیوار ساماندهی) بوده که اطلاع رسانی و هشدار لازم به مالکان اینگونه طرح‌ها داده شده است و مزارعی که مطابق ضوابط و استاندارها اقدام به ساخت و ساز دیوار حائل و حوضچه‌های پرورش ماهی نموده‌اند از باب سیلاب خسارتی به مزارع ایشان وارد نگردیده است. علیرغم اینکه دستگاه متولی و نظارت بر احداث و بهره برداری مزارع پرورش ماهی از سری وظایف دیگر دستگاههای تخصصی بوده است.
11-مکاتبه با شهرداری یاسوج در خصوص پارک سازی شهرداری طی نامه‌های شماره 3322 ص 420/96 مورخ 1 /3/ 96 و 8266 ص 420/95 با موضوع انحراف شهرداری از طرح جامع و زیبا سازی بشار
12- نشانه گذاری حد بستر و حریم بازه‌هایی از رودخانه بشار و مهریان به منظور جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه صورت پذیرفته است.
13- تلاش همکاران تخصصی مهندسی و رودخانه این شرکت بعنوان انتخاب رودخانه بشار تحت عنوان تنها رودخانه پایلوت کشوری که هم اکنون توسط وزارت آب و محیط زیست کشور کره جنوبی در دست مطالعه می‌باشد.
14- تلاش شبانه روزی همکاران استانی جهت بازگشایی و کنترل سیلاب از طریق سد شاه قاسم کاملاً به صورت تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌گرفت که در صورت اهمال و کم کاری خسارات جبران ناپذیری به روستاهای پایین دست وارد می‌شد.
15- همکاری شبانه روزی شرکت آب منطقه‌ای استان با ستاد بحران، جهت بازگشایی محور یاسوج به شیراز و استفاده از توان و ظرفیت پیمانکاران طرف قرارداد با این شرکت (قرارگاه خاتم مستقر در تنگ سرخ)
16- انحراف به موقع سیلاب دارشاهی، که در صورت تأخیر، موجب تخریب گلزار مطهر شهدای این خطه می‌شد که در کمترین زمان ممکن با همکاری سپاه و پیمانکار این شرکت دستگاههای مختص راهسازی مسیر سیلاب را کنترل کردند.
شایان ذکر است خلاف نظر فرماندار محترم به دلیل توپوگرافی خاص استان علی الخصوص شهرستان بویراحمد سیلاب‌های جاری شده در استان با شیب بیشتر و سرعت بالاتر در جریان است که موجب افزایش انرژی سیلاب و افزایش قدرت تخریب پل‌ها و ابنیه‌ها و ... خواهد شد که خوشبختانه علیرغم بارش‌های بالا در ابتدای سال 1398 کمترین خسارت مربوط به این استان می‌باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تا جایی که میدونم آقای فرماندار خودش حامی چند طرح بوده. حالا چطور انتقاد کرده؟ قطعا خود ایشون هم باید پاسخگو باشه
آریا
Iran, Islamic Republic of
سلام از اجاره دادن بستر رودخانه توسط امور آب هم گفته شود
Iran, Islamic Republic of
درود
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1