تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۴۰۸۴۳۴
در گفت‌وگویی مطرح شد

علل باران‌های سیل آسای اخیر

۰
علل باران‌های سیل آسای اخیر
کبنا ؛کارشناس هواشناسی علل باران‌های سیل آسا در کشور را تشریح کرد.
امیر سرکرده درباره اینکه چرا سامانه‌های بارشی در کشور سیل آساست؟ گفت: بسته‌های هوا و سامانه‌های جوی که رطوبت آن‌ها از روی دریای مدیترانه و دریای احمر صورت می‌گیرد به سمت شرق حرکت کرده و در مسیر خود بر روی کشور‌های مختلفی همچون عراق رد می‌شوند، اما چون در کشور عراق پستی و بلندی وجود ندارد و تقریباً این کشور در سطح صافی قرار دارد، بارش جدی در آنجا رخ نمی‌دهد، اما وقتی این سامانه به سمت ایران حرکت می‌کند با رشته کوه زاگرس برخورد می‌کند و بسته مرطوب هوا باعث صعود مکانیکی می‌شود و با تلاقی از روی کوه‌ها دمای هوا کاهش یافته و نواحی غربی کشور همچون رشته کوه زاگرس را درگیر کرده است و شاهد بارش‌های فراوانی بودیم، اما در نواحی شرقی رشته کوه زاگرس چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.
 وی افزود: با توجه انرژی ترمودینامیکی و رطوبت، مقدار بارش‌ها هم فرق می‌کند و سامانه‌ها نیز مختلف است و در نواحی غربی و دامنه‌های زاگرس مقدار زیاد بارش در هفته‌های گذشته گزارش شده است.
 سرکرده با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور گفت: سامانه بارشی که از روز جمعه وارد کشور شده امروز روز شنبه به اوج خود رسیده و بخشی از غرب و شمال غرب کشور را در برگرفته است و به تدریج به شمال شرق کشور می‌رسد و پیش بینی می‌شود برای یکشنبه غیر از شمال غرب و جنوب شرق بقیه مناطق کشورمان همچون استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان‌های شمالی و رضوی شاهد بارش باشند.
 کارشناس هواشناسی افزود: روز دوشنبه این شرایط برای خراسان شمالی و رضوی پیش بینی می‌شود، اما در سایر نقاط کشور هم بارش را شاهد خواهیم بود.
 سرکرده گفت: این سامانه آنچنان قوی نیست که مانند سامانه قبلی باعث سیلاب شود، اما این بارش‌ها بهاری است و خاصیت بارش‌های بهاری به بهاری بودن آن است که در یک زمان کوتاه رخ می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1