تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۲
کد مطلب : ۴۰۸۳۱۴
گزارشی از شیوع یک بیماری خطرناک در مزارع گندم:

هجوم «زنگ زرد» به مزارع کهگیلویه، لنده و بهمئی / کارشناسان مزارع را رها نکنند

۰
هجوم «زنگ زرد» به مزارع کهگیلویه، لنده و بهمئی / کارشناسان مزارع را رها نکنند
کبنا ؛بیماری زنگ زرد گندم یا زنگ نواری گندم ( زنگ خطی گندم ) از مخربترین بیماریهای برگی گندم محسوب میشود. زنگ زرد در صورت وجود شرایط مساعد آب و هوایی و کشت ارقام حساس گندم میتواند خسارت جبران ناپذیری به این محصول وارد کند. بر اساس اصول بیماری شناسی گیاهی، تشخیص صحیح عامل بیماریزا و مبارزه بموقع با آن، اساسی ترین اقدامی است که باید برای مدیریت بیماری‌ها مد نظر قرار گیرد. در این راستا باید با درک زیست شناسی بیماری، و با استفاده از نقاط ضعف پاتوژن با آن مبارزه شود.
مزارع گندم کهگیلویه گرفتار این بیماری خطرناک شده‌اند و موجبات نگرانی کشاورزان را هم فراهم کرده است. سید عمران تقوی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه در این باره می‌گوید: در پایش و ردیابی برای بررسی بیمار زنگ زرد 50 هکتار از غلات مبتلا به این نوع بیماری شناسایی شد.
 تقوی با اشاره به آلودگی بخشی از مزارع شهرستان به آفت زنگ زرد اظهار داشت: تا روز گذشته پایش و ردیابی این نوع بیماری در سطح 15 هزار هکتار از مزارع گندم انجام شد.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: 50 هکتار از مزارع شامل 20 هکتار در سطح یکپارچه و 30 هکتار به صورت بسیار محدود آلوده به بیماری زنگ زرد شناسایی و سمپاشی شده است.
تقوی از کانون کوبی در سطح 30 هکتار خبر داد و ارقام آلوده را شامل سیاه رشک و جو محلی عنوان کرد.
وی گفت: یکی از مزارع آلوده گندم رقم کریم بوده که تنها چند بوته مبتلا شده بود و با کانون کوبی کنترل صورت گرفت.
این مسؤول اظهار داشت: آفت شته در سطح پنج درصد از مزارع مشاهده شد که بعد از بارندگی‌های اخیر مزارع به حالت عادی برگشت.
تقوی افزود: بخشی از مزارع نیز به بیماری قارچی سپتوریوز مبتلا شده که کمتر از یک درصد سطح پایش را شامل می‌شود.
وی سطح زیر کشت گندم در سال زراعی را در مجموع 31 هزار و 500 هکتار شامل دیم و آبی دانست و گفت: 14 هزار از مزارع زیر کشت جو رفته است.
همتی‌نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده نیز بیان کرد: متاسفانه بیماری زنگ زرد گندم به مزارع شهرستان ورود کرده است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه از اوایل اسفند کارشناسان این مدیریت عملیات بازدید و پایش را بصورت مداوم و روزانه انجام می‌دهند ولی باتوجه به اینکه این بیماری در اسفند ماه 96  در دو شهرستان همجوار( کهگیلویه و بهمیی) مشاهده شد و عوامل انتقال بیماری هم زیاد هست از مجموع کشت زراعی ۶هزار هکتار درشهرستان این بیماری درسطح ۴هکتار از مزارع شهرستان مشاهده گردید.
 وی همچنین علائم مشخصه این بیماری را ظاهر شدن به ‌صورت جوش یا تاول‌‌های کوچک بر روی برگ عنوان کرد و افزود: در صورت توسعه بیماری علائم به‌صورت خطوط نواری برجسته زرد یا نارنجی بر روی برگ‌ها گسترش یافته و در شدت بالای آلودگی خوشه‌ها نیز آلوده خواهند شد.
همتی نژاد گفت: برای جلوگیری از این بیماری، کشاورزان می‌توانند قبل از کاشت،از ارقام مقاوم بذر گندم و از کود پتاس به عنوان کود پایه استفاده کنند.
 وی اضافه کرد: همچنین لازم است کلیه کارشناسان پهنه های شهرستان در طول دوره حیات این گیاه در سطح مزارع به فعالیت بپردازند و اقدامات لازم جهت پیشگیری و مبارزه با این بیماری را انجام دهند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده اضافه کرد: بیماری زنگ زرد گندم به دلیل رطوبت و گرما هرساله در اسفند و فروردین‌ماه در سطح مزارع گندم مناطق گرمسیر شیوع پیدا می‌کند.     
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1