تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۰۸۲۴۷
گزارشی از 48 ساعت بارندگی و وقوع سیل در شهرستان بویراحمد و خطراتی که وجود دارد

سیل و پساسیل

۱
۰
سیل و پساسیل
کبنا ؛بارش باران شهرستان بویراحمد را تا مرز بحران‌های فاجعه بار برد، مسدود شدن راه‌های اصلی یاسوج و ریزش کوه و نشست آسفالت پسابحران است که خبر آنها به سرعت بر خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. وضعیت بحرانی شهرستان بویراحمد باعث شد استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه (6 فروردین ماه 98) زیر بارش شدید باران به همراه مسئولان شهرستان بویراحمد از ابنیه و تاسیسات در معرض خطر سیل در شهر یاسوج مرکز استان بازدید کند.
بارش از بامداد روز دوشنبه (5 فروردین ماه 98) در شهرستان بویراحمد و در شهر یاسوج آغاز شد و در 48 ساعت گذشته بی‌وفقه ادامه داشته، آنچنان که رودخانه بشار در قلب شهر یاسوج، رودخانه مهریان، رودخانه تنگ سریز و رودخانه کبگیان در گوشه و کنار شهرستان طغیان کردند و هر آنچه را که در سال های کم بارش بصورت مجاز و غیر مجاز در حریم و بسترشان ساخته شده بود شستند و با خود به کارون و خلیج فارس بردند.
طغیان رودخانه ها باعث از بین رفتن برخی پل‌های دسترسی به روستاها و شهرهای بویراحمد شد. آب وحشی و کدر تا نزدیکی سقف و دهانه دو پل ورودی و خروجی شهر یاسوج که بیش از 50 سال قدمت دارند و عمر مفیدشان هم سرآمده ، رسید .طوری که صدها شهروند و مسافر با وجو بارش شدید باران به تماشای جدال نابرابر سیل طغیان کرده با پابه های پل های بشار نشستند..
پل های مختارو زردک و تمامی پل های دسترسی که بر روی رودخانه بشار ساخته شده به زیر آب رفتند و حال باید منتظر ماند و مقاومت پل های اول و دوم در برابر این سیل تخریب گر را مشاهده کرد.
یکی از نقاط آسیب پذیر شهر نیز پل مهریان است اگرچه این پل مهریان تاکنون توانسته در مقابل بارندگی تاب بیاورد اما تاسیسات دستگاه های خدمات رسان، طرح های گردشگری و سایر ابنیه ای که در کنار این پل قرار داشت تخریب شدند .
از آنجایی که شهرستان بو یراحمد و شهر یاسوج همواره جز حوزه های آبخیز کشور محسوب می شود آمادگی بارندگی را داشت اما شدت بارندگی از یک سو و ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیل ها در سال های کم بارش از سوی دیگر باعث شد امروز یکی از محلات کلیدی این شهر هم گرفتار سیلاب شود.
محله بختیاری های شرف آباد که بخش اعظمی از جمعیت شهر یاسوج را در خود جا داده در حالت بحران قرار گرفت و آب وارد منازل شده و معابر آن نیز دچار سیلاب شد به گونه ای که تردد در معابر آن جز با وسایل نقلیه امکان پذیر نیست.
80 درصد جاده های مناطق عشایری استان مسدود شده و در این میان عشایر زیلایی در بویراحمد بیشترین خسارت را متحمل شده اند. آنطور که فرماندار بویراحمد می گوید راه ارتباطی و دسترسی 60 روستای شهرستان بویراحمد به دلیل رانش زمین، ریزش کوه و یا از بین رفتن پل های ارتباطی مسدود شده است.
به گفته شاهرخ کناری، سه روستای پریکدان، مور صفای دشتروم و لیراب گردوه کبگیان در این شهرستان بوسیله قایق تخلیه اضطراری شدند.
شدت بارندگی در این شهرستان تا اندازه ای بوده که زمین تاب نیاورد و به راه افتاد و روستای «آبیدک» در دهستان زیلایی را در کسری از ثانیه بلعید و از صحنه روزگار محو کرد.
رودخانه های بشار ، کبگیان و مهریان پس از سال ها کم بارشی ، این بار چنان طغیان کردند و هر چه بشر در مسیرشان درست یا نادرست ایجاد کرده بود از جمله مزارع پرورش ماهی، اراضی کشاورزی،گلخانه ها را از بین بردند .
برق مناطق لوداب، سپیدار، جلیل، زیلایی، مورزرد و بسیاری از روستاهای شهرستان بویراحمد از روز دوشنبه تاکنون قطع شده است.
20 تا 30 نقطه بحرانی شهر یاسوج مرکز استان براساس پیش بینی ها قبلی از روز قبل مسدود شد و میزان خسارت ها را بطور محسوسی در این شهر کاهش داد.
گل آلود شدن آب چشمه ها در پی بارندگی های دو روز اخیر باعث قطع آب شرب 5 هزار مشترک مناطق مهریان و بنسجان در یاسوج و حومه این شهر شد.
وزش باد و توفان درختان، تابلو ها و بیلبوردهای شهری، راهنمایی و رانندگی و پایه های برق را واژگون کرد و لزوم استاندارد سازی خدمات را بیش از پیش گوشزد کرد.
و این ها تنها بخشی از خساراتی است که بارندگی و وقوع سیل در کمتر از 48 ساعت در مناطق مختلف شهرستان بویراحمد به جا گذاشته است.
در عین حال فرماندر بویراحمد گفت: که برای مقابله با خسارت های احتمالی در این شهرستان از روزهای قبل برنامه ریزی شده بود و دستگاه های ذیربط وظایف خود را بخوبی انجام دادند در غیر این صورت خسارات های وارده به بخش های مختلف شهرستان قابل جبران نبود..
شاهرخ کناری در عین حال تاکید کرد که بویراحمد به عنوان مرکز و بزرگترین شهرستان استان نیاز به توجه ویژه مسئولان استانی دارد تا بخشی از خسارت وارده به آن جبران شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از بازدید روز سه شنبه ( 6 فروردین ماه 98) از مناطق خسارت دیده شهر یاسوج گفت: تمامی امکانات استان برای مدیریت، پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های سیل آسا بسیج شده است.
شرایط آنقدر بحرانی بود که علی محمد احمدی استاندار از مردم استان و شهرستان بویراحمد خواست تا پایان بارش ها از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و اگر در مناطق در معرض سیلاب قرار دارند از حضور در مسیرهای با خطر سیلاب و خطرساز اجتناب کنند.
وی بارش های دو روز گذشته در بویراحمد و سایر نقاط استان را گسترده دانست و تاکید کرد که پیشگیری از خسارات احتمالی در گرو مشارکت و همکاری مردم و توجه به هشدارهای دستگاه های خدمات رسان است.
اما اتفاقات پسا بحران سیل و طغیان رودخانه‌ها گویا نگران کننده‌تر است، رانش زمین و ریزش کوه در محور یاسوج- شیراز این مسیر را مسدود کرد. محمد حسین نصیری راد  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: این محور بعلت رانش و ریزش بی سابقه زمین بسته شد.
وی اظهارکرد: انجام عملیات بعلت خیس و شل بودن زمین مشکل است و دستگاه‌های راهداری به سختی می‌توانند کار کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: رانش و ریزش این محور در گردنه مله شوره حدود ساعت ۲۴ اتفاق افتاد.
نصیری راد تصریح کرد: طول ۵۰۰ متر از کوه در کیلومتر ۲۰ محور یاسوج_ شیراز مله شوره رانش و ریز کرده است.
همچنین جاده یاسوج- باغچه سادات به سرفاریاب به دلیل رانش زمین و تخریب بخشی از جاده مسدود است.
اما به دلیل طغیان رودخانه بشار، ساکنان نوار ساحلی بلوار رجا در حاشیه منطقه چم گنجشکی و روبروی تاسیسات آب شهر یاسوج در معرض خطر رانش زمین و تخریب منازل قرار گرفته و بر اثر رانش به آسفالت اصلی این جاده آسیب رسیده است.
شهردار یاسوج و تیم همکار در آتش‌نشانی و سایر زیر مجموعه‌ها شب گذشته را در این منطقه به سر کردند چرا که خطر تخریب منازل مردم وجود داشت.
اما علی رغم تاکید آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسوولان بعضی از شهروندان در حاشیه‌های رودخانه‌های وحشی قرار می‌گیرد که بامداد روز چهارشنبه ماهی‌گیر یاسوجی را سیل با خود برد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

نادی
Iran, Islamic Republic of
سایت محترک کبنا نیوز اگر زحمتی نیست گزارشی از ارم 15 یاسو ج تهیه کنید تا ببینید چه مشکلاتی برای مردم درست شده است ؟؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1