کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بحران در بویراحمد؛ یک روستا زیر آوار ماند / تخلیه 3 روستا با قایق / قطع آب مناطق مهریان / هشدار آب منطقه‌ای در باره رهاسازی آب سد شاه قاسم (ع)

6 فروردين 1398 ساعت 13:56

بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد شدت بیشتری گرفته، رود بشار یاسوج طغیان کرده است. بخشی از پل مختار تخریب شده و به زمین‌های کشاورزی و باغات خسارت‌های زیادی هم وارد شده است.


بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد شدت بیشتری گرفته، رود بشار یاسوج طغیان کرده است. بخشی از پل مختار تخریب شده و به زمین‌های کشاورزی و باغات خسارت‌های زیادی هم وارد شده است.
شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تاکنون ۱۴هزار مسافر را اسکان داده است گفت: براساس آخرین وضعیت آمار ظرفیت هتل ها و مسافر خانه های این شهرستان به طول صددرصد تکمیل است.
کناری تاکید کرد: شهرداران برای پاکسازی مسیل‌ها، ایجاد وضعیت پایدار برق، آب، جلوگیری از تردد روی پل پنجم بشار، آزاد سازی مسیل های روستاهای سرابتاوه، بررسی وضعیت آنتن دهی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اضافه کرد: در زمینه توزیع گوشت گرم، مرغ منجمد و میوه هیچ گونه مشکلی در شهرستان بویراحمد وجود ندارد.
کناری در ادامه از وارد آمدن خسارت فراوان به بخش‌های مختلف به دلیل وقوع سیل خبر داد و گفت: یک روستا زیر آوار ماند و ۳ روستا نیز با قایق تخلیه شد.
وی افزود: به دلیل وقوع سیل برق بخش لوداب، دشتروم و سپیدار بویراحمد قطع شده است و به همین دلیل آنتن‌ دهی تلفن همراه ندارند.
فرماندار بویراحمد با بیان اینکه 20 مزرعه پرورش ماهی در تنگ سریز و کبگیان بویراحمد یا به طور کامل نابود شدند و یا خسارت فراوان دیده‌اند، افزود: به دلیل تخریب پل‌ها و ریزش کوه، راه ارتباطی 60 روستای بویراحمد در بخش‌های مارگون، لوداب و مرکزی قطع است.
کناری با بیان اینکه روستای آبیدک زیلایی زیر آوار مانده است، ادامه داد: 3 روستای مورصفا دشتروم،  بخشی از روستای پریکدان و لیراب گردوه را با قایق تخلیه کردیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد گفت: طبق داده‌های ایستگاه‌های باران‌سنجی آب منطقه‌ای در دو منطقه سپیدار و آباده لوداب میزان بارندگی به 240 میلی متر می‌رسد که با این شدت بارندگی میزان خسارت وارده ناچیز است.
کناری از قطعی آب 11 روستای بویراحمد خبر داد و افزود: باران‌های سیل آسا سبب وارد آمدن خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، کشاورزی و برق شده است.
قطع آب شرب مناطق مهریان و  بنسجان در اثر بارندگی/تلاش پرسنل آبفا برای رفع حوادث
طهمورث گودرزی ظهر امروز (سه شنبه 6 فروردین ماه 98) در بازدید از تاسیسات آب شرب شهر یاسوج و مادوان اظهار  کرد: به دلیل بارندگی زیاد دو روز اخیر و سوار شدن سیلاب سرازیر شده از کوه ها و ارتفاعات بالادست تنگه دوآب مهریان و آب نهر یاسوج به روی چشمه ها، آب دو حلقه چشمه واقع در تنگه مهریان و یک حلقه چشمه واقع در آب نهر یاسوج، گل آلود شده و به تبع آن کدورت آب در روستای مهریان و منطقه بنسنجان یاسوج بالا رفته که شرکت آب و فاضلاب استان، امروز ظهر این سه حلقه چشمه را از مدار بهره برداری خارج نموده است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: به همین علت آب شرب روستاهای مهریان و  بلهزار به تعداد حدود ۴۰۰۰ مشترک و منطقه بنسنجان یاسوج با حدود ۱۰۰۰ مشترک، تا فروکش نمودن بارندگی اخیر و زلال شدن کامل آب سه حلقه چشمه فوق الذکر و رفع کامل کدورت، قطع خواهد شد.
وی با پوزش از ساکنین این مناطق، عنوان کرد: با وجود سوار شدن سیلاب به روی قسمت هایی از تاسیسات آبرسانی شهرهای استان و خسارات وارده به این تاسیسات و جاده های دسترسی و ایستگاههای پمپاژ آب، با تلاش شبانه روزی نیروهای عملیاتی زحمتکش در ادارات آبفای سراسر استان، تا کنون غیر از دو منطقه مذکور، آب شرب و بهداشتی در همه شهرهای استان برقرار بوده است.
نصیری‌راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:178 نیروی راهداری به همراه 150 دستگاه ماشین آلات سبک،سنگین و نیمه سنگین راهداری مشغول بازگشایی و ریزش برداری در محورهای مواصلاتی استان هستند.
نصیری‌راد افزود: بارش باران شدید که از دیروز در مناطق مختلف استان آغاز شده همچنان ادامه دارد و موجب ریزش کوه در برخی مناطق کوهستانی و سیلاب خیز در محورهای ارتباطی از جمله یاسوج- اقلید،اصفهان و یاسوج به بابا میدان شده است.
وی گفت:با وجود این شرایط با تلاش نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تردد در مسیرهای استان در جریان است.

هشدار شرکت آب منطقه‌ای در خصوص رها سازی آب سد شاه قاسم یاسوج
علی داوودی‌مهر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با صدور پیامی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و نزول رحمت الهی و همچنین پر شدن مخزن سد شاه قاسم جهت جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی و کنترل سیلاب در بالادست و تنظیم در پایین دست امروز (سه شنبه 6 فروردین 1398) نسبت به رها سازی آب مخزن این سد اقدام خواهد شد.
وی از ساکنان حاشیه سد و مردم روستاهای سرآبتاوه، پریکدان، علی آباد، حسن آیاد، موردزار سفلی و علیا، چنارستان سفلی و علیا خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.
علی داودی مهر گنجایش مخزن سد شاه قاسم را در تراز نرمال 9 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
همزمان با انتشار این گزارش، باران به شدت در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌بارد.
 


کد مطلب: 408222

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/408222/بحران-بویراحمد-یک-روستا-زیر-آوار-ماند-تخلیه-3-قایق-قطع-آب-مناطق-مهریان-هشدار-منطقه-ای-باره-رهاسازی-سد-شاه-قاسم-ع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1