تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۰۸۱۹۴
در پی بارش شدید باران در استان کهگیلویه و بویراحمد:

کهگیلویه و بویراحمد در آماده باش / باد و باران یاسوج را درنوردید / مدیران کهگیلویه ممنوع الخروج شدند / احتمال رانش و ریزش در راه‌های استان

۰
کهگیلویه و بویراحمد در آماده باش / باد و باران یاسوج را درنوردید / مدیران کهگیلویه ممنوع الخروج شدند / احتمال رانش و ریزش در راه‌های استان
کبنا ؛
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در روز دوشنبه و سه شنبه فروردین ماه 98 شاهد بارندگی شدید در مناطق مختلف این استان است. از صبح روز دوشنبه (5 فروردین ماه 98) بارش شدید باران آغاز شده و تا الان هم ادامه دارد.
طوفان کم‌سابقه یاسوج را درنوردید
قبل از بارش‌های شدید، طوفان شدیدی بسیاری از مناطق استان و به خصوص شهر یاسوج را درنوردید که هنوز گزارشی از میزان تخریب‌ها و خسارات ناشی از طوفان مخابره نشده است.
آن گونه که مسؤولان ستاد بحران استان اعلام کرده‌‌اند پیش بینی بارش شدید و 150 میلی متری در استان شده که در نوع خود چنین بارشی بی‌سابقه خواهد بود.
عمده مشکلی که در استان وجود خواهد داشت مربوط به مناطق جنوبی و گرمسیری است و در مناطق کوهستانی و شهرستان‌های بویراحمد و دنا به دلیل کوهستانی بودن و شیب مناطق بارندگی‌ها کمتر موجب خسارت می‌شود.
با این حال به دلیل زیر ساخت‌های ناقص شهری از جمله جداول در برخی نقاط شهر یاسوج آبگرفتگی معابر موجب ایجاد اختلال در رفت و آمد شده است.
مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به این سامانه بارشی تدابیر لازم را اندیشیده‌اند. علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: آمادگی همه دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی وجود دارد و همه تمهیدات و پیش بینی‌های لازم در استان در نظر گرفته شده و ستاد بحران استان و شهرستانها به صورت اضطرار تشکیل شده است.
مشکلی جهت اسکان مسافران نوروزی در چاروسا وجود ندارد
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کهگیلویه به همراه بخشدار، رئیس شورای اسلامی شهر قلعه رئیسی و شهردار این شهر از مناطق گردشگری چاروسا بازدید کردند.
ابتدا با حضور در میدان ورودی شهر قلعه رئیسی از خدمات سفر و چادرهای ورودی شهر که توسط میراث فرهنگی و گردشگری و هلال احمر شهرستان کهگیلویه دایر شد بازدید و مشکلات آنها را بررسی قرار دادند.
سپس با حضور در امامزاده سید محمود(ع) از خدمات رسانی به مردم در این امامزاده بازدید و در ادامه به آبشار زیبای کمردوغ سفر کردند و مشکلات آنها را بررسی کردند.

در این بازدید با گردشگران صحبت و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کردند که در این بازدید گردشگران اجرا نشدن فاز دوم پارک آبشار را مهمترین دغدغه خود دانستند و خواستار اجرا شدن این طرح شدند.
رئیس میراث فرهنگی گردشگری شهرستان کهگیلویه در این بازدید بیان کرد: بخش چاروسا مناطق گردشگری و بکری را دارد که هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند که آبشار کمردوغ، بقعه متبرکه امامزاده سید محمود(ع)، روستای الگن و قلعه تاریخی شهر قلعه رئیسی از مهمترین این مناطق می باشد.
علی محمودی بخشدار چاروسا هم در این بازدید از آمادگی کامل چاروسا برای استقبال از مسافران نوروزی و اسکان آنها خبر داد و یادآور شد: مشکلی از جهت اسکان نداریم و امیدواریم که محل های اسکان امامزاده سید محمود (ع) و مدارس بتواند جوابگوی مسافران نوروزی باشد.


عبدالرحمن مدرس رئیس اداره هواشناسی کهگیلویه در نشست ستاد هماهنگی بحران شهرستان اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی  هواشناسی 100 میلی‌متر بارندگی در شهرستان کهگیلویه خواهیم داشت.
رئیس اداره هواشناسی کهگیلویه با بیان اینکه هشدارهای جوی جهت کاهش خسارات باید جدی گرفته شود، افزود: احتمال خسارت به تأسیسات ادارات وجود دارد.
مدرس تصریح کرد: دامنه فعالیت سامانه بارشی بیشتر در مناطق سردسیری و بخش‌های دیشموک و چاروسا است.
وی با بیان اینکه بارش‌های به صورت رگباری و تگرگ خواهد بود، ادامه داد: این بارندگی سیل‌آسا بخش‌های دیشموک و چاروسا را بیشتر در بر خواهد گرفت.
مدرس گفت: بارش‌های امروز و فردا با شدت زیاد و مدت زمان کم به وقوع می‌پیوندد بنابراین مردم باید مراقبت لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به موقعیت مکانی برخی از ادارات دهدشت و خطرات احتمالی در مواقع بارندگی زیاد گفت: اداره هواشناسی با کمترین میزان بارندگی زیر آب می‌رود.
جعفر نیکبخت فرماندار کهگیلویه ظهر امروز ( 5 فروردین ماه 98) در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان که در فرمانداری دهدشت برگزار شده بود با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل بر آمادگی همه ادارات برای مقابله با بحران احتمالی تأکید کرد.
فرماندار کهگیلویه گفت: با توجه به پیش‌بینی 150 میلی‌متر بارندگی تدابیر لازم اندیشیده شده و با هماهنگی اعضای ستاد مدیریت بحران مشکلات و بحران احتمالی کنترل خواهد شد.
نیکبخت افزود: برای احداث سیل‌بند کمربندی دهدشت شورای تأمین وارد عمل شد و با جلب رضایت مالکان و رفع معارض کار احداث سیل‌بند از امروز در حال انجام است.
وی افزود: مشکل تجهیزات و ماشین‌آلات کمرشکن برای احداث سیل‌بند در شهرستان وجود دارد که با هماهنگی و پیگیری اداره راهداری قرار است این دستگاه تا ساعتی دیگر از دیگر شهرستان‌ها در دهدشت مستقر شود.
رئیس ستاد هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه گفت: استفاده از بیل مکانیکی شخص هزینه‌هایی دارد که باید از طریق ادارات تأمین شود.
وی از مدیران خواست تا پایان بارندگی‌ها از شهرستان خارج نشوند و در امادگی کامل برای مقابله با حوادث باشند.
نیکبخت تصریح کرد: مکان‌های مسقف همه ادارات، مدارس و مساجد باید آماده اسکان باشند، به شهروندان و مسافران نوروزی اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا در مکان‌هایی که احتمال سیل و طغیان آب وجود دارد مستقر نشوند.
وی با بیان اینکه ادارات راهداری، هلال‌احمر و شهرسازی موظفند آمادگی کامل داشته باشند، افزود: پیمانکاران پروژه‌های جاده دهدشت به چرام و پتروشیمی جهت در اختیار قرار دادن تجهیزات و ماشین‌آلات برای مقابله با حوادث اعلام آمادگی کردند.
احتمال رانش و ریزش در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
سرهنگ بهنام ویسی‌‌پور رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد  از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خواست تا در این چند روز بارندگی از سفرهای غیر ضرور بپرهیزند.
رئیس پلیس‌راه استان ادامه داد: بارندگی هم اکنون در مناطق مختلف استان شدید بوده که با طوفان و باد شدید همراه است و کاهش دید برای رانندگی وجود دارد.
این مسؤول از آبگرفتگی بسیاری از معابر خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم بیشتر ترافیک مربوط به برگشت است.
ویسی‌پور از مسافرانی که قصد برگشت دارند درخواست کرد تا حد امکان در محلی که اسکان دارند حضور داشته باشند تا وضعیت جوی آرامتر شود.
وی از مسافرانی که قصد عبور از جاده‌های استان را دارند درخواست کرد که خودرو را مجهز به وسایل ایمنی از جمله زنجیر چرخ کرده و همچنین سوخت کافی در خودرو داشته باشند، لباس گرم و آذوقه به اندازه کافی به همراه داشته باشند.
این مسؤول از احتمال ریزش و رانش در جاده‌های کوهستانی استان خبر داد و از رانندگان خواست در این خصوص هوشیار باشند.
رئیس پلیس راه استان با اشاره به تلفات و تصادفاتی که در محورهای روستایی و فرعی صورت گرفته از افزایش 25 درصدی تلفات جاده‌ای خبر داد که بیشتر آن‌ها در جاده‌های اصلی نبوده است.
وی همچنین از کاهش تصادفات جاده‌ای منجر به جرح به نسبت سال گذشته در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.
 آماده‌باش 65 محیط‌بان کهگیلویه و بویراحمد در موج بارش‌های جدید
محسن جعفری‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در نخستین روز بازگشایی ادارات در سال 98 در این خصوص گفت: در پی هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید باران طی 48 ساعت آینده در استان نیروهای ستادی و اجرایی این اداره کل در 8 شهرستان با تمام تجهیزات برای مقابله با بحران ناشی از باران آماده و‌ پای کار هستند.
وی با اعلام آماده‌باش 65 محیط‌بان اظهار داشت: علاوه بر نیروهای اجرایی به نیروهای ستادی نیز اطلاع رسانی شده است که تا پایان بارش در 48 ساعت آینده حاضر به خدمت و در آماده باش کامل برای پیشگیری از هرگونه خسارات احتمالی باشند.
جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در آماده‌باش کامل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با استناد به هشدارهای هواشناسی، و احتمال وقوع حوادث قهری همه نیروهای این سازمان و ادارات تابعه را برای حالت آماده باش، فراخوان کرد.
الیاس تاج‌الدینی در پیامی خطاب به مدیریت‌های شهرستانی و ستادی این سازمان و ادارات تابعه از ضرورت آمادگی برای مواجهه با حوادث احتمالی در پی بارش‌های آتی گفته است.
بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی، در چند روز آینده بارش های قابل ملاحظه ای در مناطق مختلف این استان خواهیم داشت که با توجه به ماهیت رگباری این بارش‌ها، احتمال وقوع سیل و خسارت به مزارع تولید در بخش‌ها و زیربخش‌های مختلف، دور از انتظار نیست، لذا انتظار می‌رود در این مدت همه مدیران این سازمان به ویژه مدیران شهرستانی و نیروهای کلیدی در محل کار خود حضور داشته باشند و در این ایام به مرخصی نروند.
کشاورزان و تولیدکنندگان در حوادث احتمالی باید مدیران و تصمیم گیرندگان را در کنار خود ببینند و آثار تصمیمات و تدابیر آنها را در کاهش خسارات و آسیب‌ها احساس کنند.
 اسکان 880 مسافر نوروزی در مدارس کهگیلویه
علی پورک‌پور مدیر آموزش و پرورش دهدشت اظهار داشت: ۸۸۰ نفر در مدارس آموزش و پرورش دهدشت اسکان یافتند.
مدیر آموزش و پرورش دهدشت گفت: پذیرش و اسکان مهمانان نوروزی از روز ۲۸ اسفند شروع شده و تا امروز تعداد ۸۸۰ نفر در مدارس شهرستان اسکان داده شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این تعداد ۳۵ نفر غیر از خانواده فرهنگیان نیر از خدمات اسکان آموزش و پرورش استفاده کردند.
پورک‌پور گفت : از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه گذشته ۳۰ درصد افزایش پذیرش و اسکان داشتیم و  افزایش بیشتر اسکان در ادامه تعطیلات و در دور دوم مسافرت‌های نوروزی پیش‌بینی می‌شود.
این مسؤول از تجهیز مدارس زیر پوشش ستاد اسکان خبر داد و گفت: مدارس بر اساس نوع خدمات درجه‌بندی شده و از امکانات خوبی برخوردار هستند.
وی یادآور شد: 9 مدرسه در دهدشت جهت اسکان مسافران نوروزی اختصاص داده شده است.
پورک‌پور به هزینه اسکان در مدارس اشاره کرد و افزود: اسکان در مدارس هدف برای شاغلان در آموزش و پرورش و بازنشسته 29 هزار و 400 تومان (مدارس رتبه الف) و 21 هزار و 600 تومان(رتبه ب) است.
وی هزینه اسکان مهمانان غیر فرهنگی را 57 هزار و 500 تومان (رتبه الف) و 48 هزار و 500 تومان(رتبه ب) اعلام کرد.
آمادگی سالن‌های ورزشی دهدشت برای اسکان اضطراری مسافران
رضا نیکویی‌زاده رئس اداره ورزش و جوانان کهگیلویه اظهار داشت: با توجه به هشدار احتمال وقوع سیل طی دوشنبه و سه شنبه در شهرستان اماکن ورزشی آماده خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی است.
رئیس اداره ورزش و جوانان کهگیلویه تصریح کرد: چهار سالن ورزشی به منظور اسکان اضطراری گردشگران در نظر گرفته شده و در صورت بروز حوادث خدمات‌دهی می‌کند.
نیکویی‌زاده افزود: سالن ورزشی بانوان جنب استخر دهدشت، سالن ورزشی آزادی جنب ورزشگاه آزادی، سالن شهید باهنر کوی آزادگان و سالن 1200 نفری جنب دادگستری آماده هر دستوری از سوی مسؤولان مدیریت بحران است.
وی از آماده‌باش اماکن ورزشی شهرستان جهت استقرار مسافران و گردشگران در صورت بروز سیل خبر داد.
500 میلیون متر مکعب آب پشت سد کوثر جمع شده است
مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: در حال حاضر میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد کوثر به 500 میلیون متر مکعب رسیده است.
اکبر خدری شامگاه یکشنبه در نشست ستاد بحران شهرستان گچساران که با حضور فرماندار و اعضای ستاد بحران در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد، اظهار کرد: سد مخزنی کوثر آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.
وی با بیان اینکه بارندگی در نیمه دوم مهرماه و در سال زراعی‌ جاری موجب افزایش سطح آب ذخیره سد کوثر در این شهرستان شد، گفت: با جمع شدن این میزان سیلاب پشت سد کوثر تراز آب سد کوثر بیش از 18 متر بالا آمد.
خدری عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون550 میلی‌متر باران در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسیده است.
 این مسوول ابراز کرد:  بارندگی‌های فصل زراعی 97-98  موجب ورود 391 میلیون متر مکعب آب در پشت سد کوثر این شهرستان شده که از این میزان 300 میلیون متر مکعب آن ذخیره شده است.
وی گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: در حال حاضر میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد کوثر به 500 میلیون متر مکعب رسیده است.
 مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا 625 متر است: در حال حاضر با افزایش بارندگی در سال زراعی در این شهرستان تراز این سد بتنی به 620.34 متر رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1