تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۵۲
کد مطلب : ۴۰۸۱۹۰
کبنا گزارش می‌دهد

باران همچنان در کهگیلویه و بویراحمد می‌بارد / قطع برق روستاها تا مسدود شدن راه عشایر

۰
باران همچنان در کهگیلویه و بویراحمد می‌بارد / قطع برق روستاها تا مسدود شدن راه عشایر
کبنا ؛بارش باران در بامداد سه شنبه 6 فروردین ماه 98 شدت بیشتری گرفته است. در همین لحظه‌ی که خبر مخابره می‌شود بارش با شدت زیادی در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌بارد. همچنان سیل کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند و بدون شک مسوولان باید چشم انداز را برای مقابله با هر گونه حادثه طبیعی طراحی کنند.
بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد از بامداد روز دوشنبه آغاز شد و تا ساعت 13 و 30 دقیقه امروز در یاسوج 32 میلیمتر، در سی سخت 19، امامزاده جعفر 22، دوگنبدان 13، دهدشت 8 و دیشموک 29 میلیمتر باران باریده است. از زمان شروع بارش ها تاکنون بیشترین نگرانی ستاد بحران کشور مربوط به مناطق عشایری بوده آنچنان که وزیر کشور گفت: به دلیل عدم دسترسی برخی عشایر به تلفن و وسایل ارتباط جمعی نگرانی بیشتری نسبت به حوادث احتمالی برای این هموطنان داریم.  بارش شدید باران باعث آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها، مسدود شدن راه های ارتباطی 9 منطقه عشایری و قطعی برق 30 روستا در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
رئیس اداره هواشناسی گچساران می‌گوید: براساس برآوردهای کارشناسی 23 نقطه شهری و روستایی مستعد وقوع سیل در این شهرستان شناسایی شده است.
احسان کوهکن افزود: حاشیه تمامی کانال های شهری و روستایی،کوی 500 دستگاه خیابان پیروزی، کوی 108 دستگاه، رزمندگان، شهید محلاتی،پل بولوار ولی عصر پایین تر از شهرداری،پل زیر بیمارستان شهید رجایی،کانال های محله سادات،شهرک هدایت،بهارستان،کوی 500 دستگاه، کنار فرمانداری از مهمترین مناطق مستعد آبگرفتگی در مناطق شهری هستند.
وی اظهار داشت: جاده آبشیرین ، تلخ آبشیرین ، تنگ دیل ، گناوه ، جهادآباد ، نارک ، ماهور باشت پل های زهره ، خیرآباد ، روستاهای دیل ، آرو و نازمکان از مناطق روستایی مهم آسیب پذیر در هنگام بروز بارندگی های شدید است.
رئیس اداره هواشناسی گچساران کمک به مسافران نوروزی برای اسکان و راهنمایی، پرهیز از سفرهای غیرضروری ، خودداری از تجمع در نزدیکی رودخانه برای گرفتن عکس های سلفی از وظایف شهروندان برای کاهش خسارت های بارندگی است.
کوهکن بیان کرد: از بامداد امروز تا ساعت 22.30 دقیقه 44.7 میلیمتر باران در شهر دوگنبدان باریده است.
وی میزان بارش باران تا ساعت 19.30 دقیقه عصردوشنبه 37.9 میلیمتر بارش باران گزارش شده است.
کوهکن افزود: اوج فعالیت این سیستم امروز عصر دوشنبه شب و سه شنبه (چهارم و پنجم فروردین 1398 ) است که احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها، کاهش دید افقی بالا نیز پیش بینی می شود.
مسدود شدن راه مناطق عشایری /قطعی برق 30 روستا
رئیس اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه نیز بیان می‌کند: تا کنون راه ارتباطی مناطق عشایری توف شیرین، بوا، دره خروار، بی‌بی زلیخایی، موگر، لاسپید، سردوک، بلربیشه و قلعه دژ به دلیل ریزش کوه و بارندگی مسدود شده است.
وی افزود: بازگشایی راه‌های ارتباطی پس از پایان بارش‌ها آغاز می‌شود.
اجتهادی با بیان اینکه 4 خانوار منطقه عشایری گچی در سیلاب گرفتار شده اند، گفت: یک ماشین آذوقه و نایلون به همراه گروه امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای کمک رسانی به آنها اعزام شده است.
ریزش کوه در بسیاری از حاده های روستایی و عشایری باعث مسدود شدن و ایجاد خطر در این جاده ها شده است.
پیش از شدت گرفتن بارندگی ، طوفان و باد شدیدی شهر یاسوج را درنوردید که در گزارش های هواشناسی به ان اشاره نشده اما شدت آن به اندازه ای بود که کانکس های مستقر در کنار جاده ها را واژگون کرد.
از سه روز پیش در استان پیش بینی بارش شدید و 150میلی متری شده که در نوع خود چنین بارشی بی‌سابقه خواهد بود.
به دلیل زیر ساخت‌های ناقص شهری از جمله جداول در برخی نقاط شهر یاسوج آبگرفتگی معابر موجب ایجاد اختلال در رفت و آمد شده است.
شهردار یاسوج نیز هشدار داده که اگر بارندگی ادامه پیدا کند محله بختیاری های که در پایین دست شهر یاسوج و در کنار شرف آباد قرار دارد دچار سیل گرفتگی می شود.
نستهن مقدم تاکید کرد: یکی از پل های ورودی مختار نیز زیر آب رفته است و با توجه به اینکه سه سال از عمر مفید پل اول و دوم شهر یاسوج می گذرد سیل این پل را نیز تهدید می کند.
وی ادامه داد: سیل پل مهریان و تاسیسات پایین دست آن را نیز تهدید می کند.
مقدم اضافه کرد: تا این لحظه به غیر از آبگرفتگی معابر ، از بین رفتن آسفالت های شهری تلفات و خسارت جبران ناپذیری به شهر یاسوج تحمیل نشده است.
همچنین امروز برق 60 روستا قطع بوده است که مشکلات تعدادی از این روستا ها حل شده و در حال حاضر 30 روستا بدون برق هستند.
بارندگی تا فردا سه شنبه ادامه دارد و طبق هشدارهای سازمان مدیریت بحران اوج بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد از بعد از ظهر و شب دوشنبه تا پیش از ظهر سه شنبه است.
سیل به 100 خانوار عشایری کهگیلویه خسارت وارد کرد
 رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه گفت: بارندگی سیل آسای امروز دوشنه باعث خسارت شدید به بیش از یکصد خانوار عشایری در این شهرستان شده است.
سید خداداد اجتهادی اظهار داشت: محل اسکان این تعداد خانوار عشایری که بیشتر بصورت چادر و کومه بوده به دلیل وزش باد شدید و بارش باران از بین رفته است.
وی بیان کرد: در صورت تداوم بارش ها ، سیلابی شدن مناطق هر لحظه جان عشایر و دامهای انها را تهدید می کند.
اجتهادی خدمات رسانی به جامعه عشایر را نیازمند همکاری همه نهادها دانست و گفت: نیاز است جمعیت هلال احمر استان نسبت به تامین پلاستیک و چادر برای سرپناه موقت عشایر همکاری کند.
وی عنوان کرد: عشایر مناطق پیرمحمود، گچی، بوا، زیرگچ، لااسپید، قلعه دژ، لاوه ، سردو و گرخواجه در شهرستان کهگیلویه با بارش باران و جاری شدن سیلاب بیشترین خسارت را متحمل شده اند.
اجتهادی افزود: برای امداد رسانی مناسب و به موقع به عشایر ، مرخصی همه کارکنان امور عشایر لغو و در حال امداد رسانی به مناطق عشایری هستند.
وی در عین حال عنوان کرد که برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به عشایر در مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه ها و دره های فصلی اطلاع رسانی کامل انجام شده است .
جمعیت عشایر شهرستان های کهگیلویه ،چرام و لنده 46 هزار و 500 نفر است. عشایر کهگیلویه 600هزار راس دام در اختیار دارند.
ارزش تولیدات گوشتی عشایر کهگیلویه در سال 200میلیارد است.
به 26 خانوار عشایری کهگیلویه و بویراحمد امدادرسانی شد
 مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به 26 خانوار عشایری این استان که بر اثر بارش شدید باران در معرض خطر بوده و خسارت دیدند امداد رسانی شد.
مجید علی پور اظهار داشت: این خانوارها در مناطق عشایری گچی،تنگ پیرزال و دریلا دچار در شهرستان های کهگیلویه و گچساران خسارت دیدند .
وی بیان کرد: بازگشایی چند محور ریزش شده،جابه جایی عشایر از مناطق آسیب پذیر به مناطق امن،توزیع پلاستیک و ارزاق از جمله اقدامات انجام شده برای کمک به این تعداد خانوار عشایری بوده است.
مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بارندگی های امروز 18 مورد عملیات امداد و نجات از سوی 13 گروه امدادرسان در مناطق عشایری این استان انجام شد.
علی پور تصریح کرد: هم اکنون اکیپ های امدادرسان در مناطق عشایری مشغول خدمت رسانی به عشایر هستند.
وی گفت:هم اکنون بیشتر راه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد بر اثر بارندگی های امروز مسدود و تردد در آنها امکان پذیر نیست.
ایل راه های کهگیلویه و بویراحمد بیش از 9 هزار کیلومتر طول دارد.
 جاده بخش دیشموک به باغملک در خوزستان قطع شد
 بخشدار دیشموک در شهرستان کهگیلویه گفت: مسیر ارتباطی بخش دیشموک به مناطق صیدون -باغملک در استان خوزستان به دلیل بارش شدید باران و سیلابی شدن جاده قطع شد.
صفا حبیبی اظهار داشت: این مسیر ارتباطی در تنگ چویل حدفاصل آخرین روستای بخش دیشموک و سردو قطع شده است.
جاده تنگ جویل 12 کیلومتر طول دارد که از مناطق کوهستانی و سخت گذر می گذرد.
وی گفت: به دلیل نبود پل این مسیر با طغیان آب رودخانه و دره های فصلی دچار سیل و بخش از آن نیز تخریب شده است.
حبیبی اضافه کرد: راه ارتباطی 35 روستا نیز به دلیل شدت بارندگی و سیلابی شدن تخریب و قطع شده است.
وی با اشاره به گرفتار شدن خودروی گردشگر یزدی در مسیر سیلابی جاده تنگ چویل دیشموک بیان کرد: با همکاری نیروهای راهداری خودروی این گردشگر از آب بیرون کشیده شد.
حبیبی با اشاره به آماده باش کامل نیروهای خدمات رسان برای مقابله با حوادث احتمالی تصریح کرد: در صورت وقوع سیل، کمبود امکانات ،خسارت سیل در این بخش را تشدید می کند.
وی عنوان کرد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه از گردشگران می خواهیم تا اطلاع بعدی از تردد در محورهای ارتباطی این بخش به دلیل بروز سیلاب خوداری کنند.
بخش دیشموک با 23 هزار نفر جمعیت و 85 روستا در 90 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
قلعه رئیسی با 135، لوداب با 105 و ماشمی زیلایی با 94.5 میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را در 24 ساعت گذشته در استان داشته اند.
در آبمورد لوداب 86 و جاورده بخش چاروسا 83.8 ، گنجه ای 67،یاسوج 65،4.سراسیاب یوسفی 65،کاکان منصورخانی 62،سی سخت 55.7، لنده 54، کریک 48، باشت 46، مارگون 42، لیکک 40، بوستان 40، امامزاده جعفر 37.9، قلعه دختر 37،ابده گاه 31، دوگنبدان 28.3، سرفاریاب 25، دژسلیمان 23،دهدشت 21.5 و چرام 18میلیمتر باران ثبت شده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارش های اخیر در این استان تا ساعت 19/30 دقیقه را اعلام کرد.
ولی بهره مند افزود: لوداب با 105 و ماشمی زیلایی با 94.5 میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را در استان داشته اند.
وی بیان کرد: در آبمورد لوداب 86 و جاورده بخش چاروسا 83.8 میلیمتر باران ثبت شده است.
بهرمند ادامه داد: در گنجه ای 67،یاسوج 65،4.سراسیاب یوسفی 65،کاکان منصورخانی 62،سی سخت 55.7، لنده 54، کریک 48، باشت 46، مارگون 42، لیکک 40، بوستان 40، امامزاده جعفر 37.9، قلعه دختر 37،ابده گاه 31، دوگنبدان 28.3، سرفاریاب 25، دژسلیمان 23،دهدشت 21.5 و چرام 18میلیمتر باران ثبت شده است.
وی عنوان کرد: سامانه بارشی تا فردا سه شنبه همچنان در جو استان فعال است.
بهره مند تصریح کرد: اوج فعالیت این سیستم امروز عصر دوشنبه شب و سه شنبه (چهارم و پنجم فروردین 1398 ) است که احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها، کاهش دید افقی بالا نیز پیش بینی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1