کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش/

بی‌بی حکیمه(س) کانون معرفت دلدادگان اهل بیت (علیهم الاسلام)

2 فروردين 1398 ساعت 10:49

آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت(ع) و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.


امامزاده بی‌بی حکیمه (س) جزء چهارمین حرم اهل بیت علیهم السلام نزد شیعیان است و هر ساله مورد زیارت خیل عظیمی از دلدادگان به این خاندان مطهر قرار می‌گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: مراسم تحویل سال جدید در جوار بارگاه امامزاده بی‌بی حکیمه(س) با حضور خیل زائران برگزار شد.
حجت‌ السلام قاسم مومنی شاد گفت :  جشن تحویل سال نو در جوار بارگاه امامزاده بی بی حکیمه(س) با حضور خیل زائران  در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری برگزار شد.
مومنی‌شاد گفت : این برنامه با حضور روحانیون مبلغ طرح نوروزی آرامش بهاری با برگزاری جشن‌های متنوع فرهنگی،خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج)، مدح و صلوات بر اهل بیت علیهم السلام ، سخنرانی ،دعاخوانی و برنامه تحویل سال و ... برگزار شد.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ضمن تبریک سال نو گفت : پیامبر اسلام (ص) خطاب به امیر المؤمنین فرمود: ای ابا‌الحسن! خدای متعال، قبر تو و فرزندانت را بقعه‌ای از بقعه های بهشت و آستانه ای از آستانه های آن قرار داده است و همانا خداوند، دلهای بندگان نجیب و برگزیده خویش را شیفته شما قرار داده است که در راه زیارت شما خواری و اذیت‌ها را به جان می خرند و قبرهای شما را آباد می کنند و بسیار به زیارت آنها می آیند.

 
مومنی شاد افزود:  بقاع متبرکه ملجاء و پناهگاه مردم بوده و برنامه های مرتبط با تحویل سال  نو ، هر ساله با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در بقاع متبرکه سراسر  کشور از جمله حرم مطهر و منور امامزاده بی بی حکیمه(س) دختر بلافصل امام موسی کاظم(ع) برگزار  می‌شود.
وی گفت : توسعه گردشگری مذهبی ،کاهش آسیب های اجتماعی و معرفی هرچه بهتر و بیشتر بقاع متبرکه و ارائه خدمات رفاهی مناسب زائران از جمله اهداف در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری است.

 حضور زوار عراقی و عربستانی در حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) گچساران
کارشناس فرهنگی اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: زوار عراقی و عربستانی در شب میلاد امام علی(ع) به زیارت حرم بی‌بی حکیمه مشرف شدند.
 ابراهیم قاسمی گفت: بیست و پنج نفر زائر عراقی و چهار نفر زائر عربستانی شب تحویل سال نو و روز میلاد امام علی(ع) به زیارت حرم مطهر امام زاده بی‌بی حکیمه مشرف شدند.
کارشناس اوقاف گچساران اظهار کرد: حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) دختر بلافصل امام رضا(ع) همه ساله پذیرای علاقمندان و شیفتگان به خاندان اهل بیت(ع) از سراسر ایران اسلامی و حتی کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس است
وی در ادامه سخنان خود به طرح نوروزی آرامش بهاری اشاره کرد و افزود: این طرح نوروز ۹۸ در سه بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه(س) ،بقعه متبرکه کاکامبارک(ع) و امامزاده جعفر(ع) شهرستان گچساران در حال برگزاری است.
کارشناس فرهنگی اجتماعی و امور قرآنی اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی، برپایی کلاس‌هایی مشاوره خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همچنین اجرای برنامه‌های جشن در سالروز میلاد امام علی(ع)عید مبعث و سایر مناسبت‌ها از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری است.

آستانه نورانی بی‌بی حکیمه(س) کانون معرفت زائرانی از سراسر ایران
آستانه نورانی امام‌زاده بی‌بی حکیمه(س) کانون معرفت زائرانی است از سرتاسر کشور به ویژه استان‌های هم جوار و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
 مرقد مطهر امام‌زاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.  
آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت(ع) و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.  
این امام زاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع)  می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی 30008351000000 در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.  
بارگاه مطهر امام زاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است. در ابتدا فضایی باز و طبیعی بوده که در دل غاری کوهستانی و صعب‌العبور، آستانه جان دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند. شکل این مکان منحصر به فرد با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است.  
آرامگاه این بانوی علوی در نقطه مرکز دایره قرار نگرفته و به سوی شمال میل نموده است. در جوار این مکان روحانی، مزار دیگری، چشم نواز زائران قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س)کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) است.
صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده مترو مساحت صحن حرم بالغ بر 420 متر مربع می‌باشد. از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد 14 پله در قسمت ورودی زنانه و 13 پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.
 در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است. 
برای زیارت این آستانه متبرکه باید از میدان سرباز گچساران راهی شوید و پس از عبور از دهستان بی‌بی حکیمه(س) و همچنین آبادی‌های سکنه‌دار آب‌شیرین، کمبل، بابا کلان(ع)  و... در کانون گرم کرامت و جلب شفاعت آن بانوی مکرمه(س)، موج وسیعی از ارادتمندانی را می‌بینی؛ که مشتاقانه گرد حرم مطهرش زانوی شیفتگی بر زمین زده و برکات و کراماتش بر این اهالی دلدادگی جاری است. وجود بقاع متبرکه کاکا مبارک(ع) ، بابا کلان(ع) ، امام‌زاده محمد(ع)  و... در این مسیر و زیارت این اماکن مقدس، خود شمیم روح افزای دیگری است که به آرامی و طراوت، وجود زائران را عطرآگین نموده و مورد تکریم و مستحب زیارت می‌باشند.  
اکوتوریسم مفرح و دیدنی، مناظر طبیعی بدیع، منابع عظیم نفتی و شعله‌های رقصان گاز، آب گرم و معدنی شفا بخش و مردم روستایی راستین و مهمان نواز بی‌بی حکیمه(س) و مهم‌تر از همه وجود مبارک و نازنین خواهر امام رضا(ع)  و بارگاه آسمانی این بانوی بزرگوار، این منطقه را به میعادگاه زائران و سیاحانی بدل نموده که به زیارت دل آمده و به سیاحت چشم. این مکان مقدس، فارغ از محاسبات مادی، وادی دل، دلدادگی و جاذبه‌های درونی است.  
این بقعه متبرکه با قدمتی بالغ بر ده قرن، سیر تحولی گسترده‌ای در معماری، شکل‌گیری، ساخت و کاربرد هنرهای معماری ایرانی ـ اسلامی داشته است. در سال‌های اخیر، آخرین مرحله از این مسیر تحول، به همت اداره اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان‌های همراه، تغییرات بهسازی در حرم، گنبد، صحن و رواق، ساختمان رفاهی زیارتی، بازارچه، زائر سرا، سرویس‌های بهداشتی ـ رفاهی، دفاتر مخابراتی، فضای سبز، درمانگاه، آشپزخانه، سالن کنفراس، رستوران، انبارها، پاسگاه انتظامی و... صورت گرفته است.  
توسعه و گسترش آستانه منوره، احداث و بهسازی بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع)  و بی‌بی گل خاتون(س)، نصب و اتصال ضریح بی‌بی حکیمه(س) و کنیز باوفایش از دیگر فعالیت‌هایی می‌باشد که اهتمام بی‌شائبه‌ای در آن صورت گرفته است. شجره طیبه این امام زاده با کرامت که هم به سیادت علوی مفتخر است و هم مباهی به فاطمی است به استناد اسناد و روایات مختلف، اقوال سالخوردگان و اعتقادات محلی و معمرین از دختران بلا فصل حضرت امام موسی بن جعفر(ع)  است.


کد مطلب: 408145

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/408145/بی-بی-حکیمه-س-کانون-معرفت-دلدادگان-اهل-بیت-علیهم-الاسلام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1