کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنا:

7 میلیارد تومان سد چم‌شیر گچساران کجا رفت!

27 اسفند 1397 ساعت 12:19

مسئولان استان تلاش کردند که 7 میلیارد تومان بلوکه‌شده به کارگران سد چم‌شیر گچساران برسد اما نماینده سد چم‌شیر اظهار کرده که حدود 5 میلیارد تومان از این پول را در استان دیگری بابت بدهی‌های خود پرداخت کرده، و خلاف آنچه را که در جلسه گفتند عمل کردند.


پروانه نیک‌مرام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا از یاسوج اظهار داشت: قرار بر این شد که از 7 میلیارد تومانی که سازمان تأمین اجتماعی بلوکه کرده بود به کارگران پرداخت شود.
در جلسه‌ای که در فرمانداری برگزار شد و هم در نشست کمیسیون کارگری مقرر شد که این پول فقط به کارگران پرداخت شود، اما با توجه به جلسه آخری که در کمیسیون کارگری (26 اسفندماه) داشتیم ظاهراً مسئولین سد چم‌شیر همه‌ی پول را به کارگران پرداخت نکرده است.
با توجه به آخرین جلسه‌ای که برگزار شد و نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیر دفتر نماینده مجلس شهرستان هم حضور داشتند، در این نشست نماینده سد چم شیر اظهار کرده که حدود 5 میلیارد تومان از این پول را در استان دیگری بابت بدهی‌های خود پرداخت کرده‌اند، درصورتی‌که مقرر شد 7 میلیارد تومان فقط مختص کارگران سد چم شیر گچساران باشد، اما متأسفانه مسئولین سد چم شیر توجه‌ای نکردند و خلاف آنچه را که در جلسه گفتند عمل کردند.
مسئولان استان تلاش کردند که این 7 میلیارد تومان به کارگران برسد و این پول بیمه، حق‌وحقوق و سهم کارگران استان ما بوده است و این پول در جای دیگر هزینه شده است!
نیک‌مرام در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر اینکه تا کنون چند نفر از کارگران برای حقوق معوق در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرونده تشکیل داده‌اند، گفت: اکنون 47 کارگر شهرداری یاسوج در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بویراحمد پرونده تشکیل داده‌اند که 11 نفر آن‌ها مستقیماً شکایت شهرداری یاسوج را کرده‌اند که تمامی پرونده‌ها صدور رأی شده و عده‌ای از کارگران اقدام به تشکیل پرونده هستند.
تا کنون 207 میلیون تومان برای پیمانکاران شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری یاسوج صدور رأی کردیم و همچنین شهرداری یاسوج بیش از 96 میلیون و 800 هزار تومان محکوم‌ به پرداخت شدند که این پرونده‌ها صدور رأی شدند وعده‌ای از این افراد به اجرای احکام دادگستری ارجاع داده‌شده و مابقی پرونده‌ها هم در دست اقدام است.
علیرغم اینکه حقوق کارگران جزء دیون ممتازه بوده و کارفرما موظف است چنانچه پیمانکار بدهی خود را به پیمانکار پرداخت ننماید، از محل مطالبات پیمانکاران ازجمله ضمانت انجام کار کسر کند و به کارگران پرداخت کند، اما متأسفانه در جاهایی دیده‌شده که خود کارفرمایان که کار را به پیمانکار واگذار کرده‌اند به کارگران می‌گویند که به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروید و صدور رأی کنید.
کارگر قبل از اینکه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیاید و از پیمانکار شکایت کند، خود کارفرما باید رصد کند و از پیمانکار بپرسد چرا حقوق کارگر را پرداخت نکرده‌اید؟ خود کارفرما باید مطالبات پیمانکار را پرداخت کند تا پیمانکار بتواند حق‌وحقوق کارگران را پرداخت کند.
سال 97 هم کاهش حوادث کار و هم کاهش فوتی در استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، دلیل این بوده که بازرسین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده‌ام که به‌تمامی کارگاه‌ها سرکشی کند و موارد حفاظتی و ایمنی را به کارفرمایان گوشزد کنند و خوشبختانه کارفرمایان هم کمک کردند هم در بحث ایمنی و حفاظت موارد را رعایت کردند و خطرات کاهش پیدا کرد.
نیک‌مرام با اشاره به عدم پرداخت حقوق کارگران توسط کارفرما، اظهار داشت: اگر برای مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار معرض شود که رابطه‌ی کارگری و کارفرمایی وجود دارد، قابل‌رسیدگی است و حقوق و مزایای این فرد مشمول قانون کار است و با تکمیل دادخواست در مرجع حل و اختلاف حق‌وحقوق کارگر صدور رأی می‌شود و از طریق اجرای احکام دادگستری قابل پرداخت است.


کد مطلب: 408072

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/408072/7-میلیارد-تومان-سد-چم-شیر-گچساران-کجا-رفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1