تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۴۰۸۰۶۴
نمایندگان مجلس عملکرد خانه ملت در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

از بهار تا بهار در بهارستان

۱
۰
از بهار تا بهار در بهارستان
کبنا ؛سال 97 علاوه بر مردم ایران، سال پرفرازونشیبی برای نمایندگان مجلس دهم بود. خصوصا که در این سال ترامپ به‏صورت یکجانبه از برجام خارج شد و علاوه بر بازگشت تحریم‌های گذشته، تحریم‌های جدید اقتصادی را بر مردم ایران به‏صورت ظالمانه اعمال کرد. اتفاقی که باعث تشدید فشار اقتصادی بر مردم و نوسانات بازار ارز و طلا و... شد. به همین دلیل مجلس ملزم شد برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور و کاهش فشار حداقلی بر مردم بر تعداد جلسات غیرعلنی خود بیفزاید و علاوه بر بعد قانون‌گذاری خود، نظارتش بر دستگاه‌های مسئول را تشدید کند با این امید که شاید اتفاقی بیفتد و کمی عرصه برای نفس کشیدن مردم باز شود. ولی این تمام ماجرای مجلسی‌ها در سال 97 نبود.
علاوه بر مصوبات خوب یا ضعیفی که بهارستان‌نشینان طی یک سالی که گذشت تصویب کردند، برخی از آنها به واسطه عملکرد شخصی خود خواه موضوعات اخلاقی و خلاف‏شان؛ خواه نطق‌های خاص خود خبرساز شدند. البته بودند نمایندگانی هم که با رفتارهای عجیب و هنجارشکنانه خود از جمله آتش‏زدن نمادین برجام و پرچم کشور آمریکا در صحن علنی مجلس یا زیر سوال بردن و توهین‌های دسته‏جمعی به همکاران خود در مجلس و دست‏به‏یقه‏شدن و حتی نادیده‏گرفتن‏شان و جایگاه هیئت‏رئیسه پشت تریبون رئیس مجلس رفته و از میکروفن او به شخصیت‌های سیاسی کشور که بعضا یکی از آنها 8 سال رئیس‌جمهوری این کشور بوده است، به خاطر یک ملاقات! فضای مجلس را ملتهب کرده و از جیب بیت‌المال علیه جایگاه مجلس در انزار بین‌المللی سمپاشی کردند و موجب مخدوش‏کردن این جایگاه مردمی شدند.
مجلس دهم البته مصوبات و روزهای خوبی هم داشته است. از جمله مصوبات خوب و قابل دفاع این مجلس در سالی که گذشت می‌توان به حمایت بالا از لوایح چهارگانه FATF درراستای مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم و پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی اشاره داشت که در راستای منافع ملی بوده است. البته در حال حاضر این لوایح به دلیل تاکید مجلس بر مصوبات خود درباره آن و مخالفت شورای نگهبان با لوایح پارلرمو و CFT به مجمع تشخیص رفته است و همچنان جامعه در انتظار تعیین تکلیف آن هستند؛ ولی مجلس در این باره به وظیفه خود به‏خوبی عمل کرده است. همچنین از دیگر مصوبات خوب و قابل دفاع مجلس دهم در سال 97 می‌توان به قانون منع بکارگیری بازنشستگان که طرح فراکسیون جوانان مجلس بود، اشاره کرد.
قانون منع بکارگیری بازنشستگان و موفقعیت‌های آن
زهرا ساعی، عضوهیئت‏رئیسه فراکسیون جوانان مجلس دهم در این باره گفت: «یکی از موفق‌ترین و بهترین مصوباتی که مجلس طی یک سال گذشته داشته است، قانون منع بکارگیری بازنشستگان بود که منشاء تحولات بزرگی در کشور شد و همچنان می‌تواند ثمرات زیادی به همراه داشته باشد.»
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دراین باره ادامه داد: «این قانون باعث جوانگرایی، تغییر رویکردها در نظام مدیریتی، روش‌ها و سیاست‌گذاری‌ها خواهد شد و تغییراتی در نظام اداری به وجود می‌آورد و طرح خوبی از طرف فراکسیون جوانان مجلس دهم در سال 97 بود که با استقبال خوبی از طرف نمایندگان و جامعه مواجه شد.» نماینده مردم تبریز در مجلس بااشاره به دیگر مصوبات مهم مجلس دهم در سال 97 گفت: «لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هم یکی دیگر از مصوبات خوب و قابل دفاع مجلس در سال جاری است که به تصویب رسید و مواد خوبی داشت. این قانون می‌تواند مانع خوبی در برابر آزارهایی باشد که تا پیش از این به دلیل خلاء قانونی برای کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتاد و کسی پاسخگو نبود.»
عملکرد خوب مجلس دهم در بخش نظارتی و تا حدی قانون‌گذاری
جلال میرزایی، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید مجلس هم در گفت‌وگویی درباره عملکرد مجلس دهم در یک سالی که گذشت به  توضیحاتی داد.
این نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم تصریح کرد: «مجلس در یکسالی که گذشت در بخش نظارتی و در قالب استیضاح و طرح سوال از وزرا نسبتا خوب عمل کرد و چند مورد تحقیق و تفحص درقالب وظیفه نظارتی خود داشته است.» او افزود: «مجلس دهم در سال 97 در حوزه قانون‌گذاری در قالب طرح و لایحه چند مورد خوب و قابل دفاع داشته است. در قالب لوایح دولت که به مجلس آمده است مثلا در لوایح چهارگانه FATF به دلیل اینکه لوایح قابل دفاعی در راستای منافع ملی بود، با وجود فشارهای زیادی که از داخل و بیرون مجلس به نمایندگان وارد شد، اکثریت معقول عمل کردند و رای خوبی به این لوایح دادند.»
دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید در ادامه گفت: «در قالب طرح‌های مجلس هم طرح اصلاح قانون انتخابات خوب بود و مراحل نهایی را طی می‌کند. چند طرح قابل دفاع دیگر از جمله طرح رسیدگی به اموال مسئولان هم بوده است که البته اول به نوع ارائه طرح رسیدگی به اموال مسئولان مخالف بودم، ولی فوریت آن در مجلس رای آورد و کمیسیون مربوطه هم به آن رسیدگی کرد و در حال حاضر در نوبت رسیدگی در صحن مجلس است.»
در ادامه ساعی، عضو فراکسیون امید مجلس در حمایت از عملکرد مجلس دهم در سالی که گذشت گفت: «مجلس نگاه حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر و مطالبه‌گری برای اجرای وظایفش داشته است. استیضاح وزرایی را در دستور کار خود قرار داد و برای رعایت حقوق مردم مواردی را دنبال کرد. همچنین نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود به دنبال حل مشکلات بودند و به‏طورکلی قوانین خوبی در سال 97 تصویب شد.» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با اشاره به لوایح چهارگانه FATF و پافشاری نمایندگان بر مصوبات خود در این باره که منجر به ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، این اقدام مجلس دهم را مثبت ارزیابی کرد.
ورود مجلس به موضوع منع خشونت علیه زنان
این عضو فراکسیون زنان مجلس همچنین گفت: «متاسفانه درباره منع خشونت علیه زنان با وجود تاکید و پیگیری‌های نمایندگان زن مجلس، دولت همچنان لایحه خود را در این باره به مجلس نداده است و چون این موضوع طولانی و زمان‏بر شده است، به تاکید رئیس مجلس، اگر تا چندماه آینده این لایحه به مجلس ارسال نشود، مجلس درقالب طرح خشونت علیه زنان را پیگیری خواهد کرد تا به نتیجه برسد و قانون آن تصویب شود.»
ساعی عملکرد مجلس دهم در سال 97 را در کل خوب دانست و گفت:‌«به عنوان عضوی از مجلس دهم، شاهد تلاش اکثریت همکاران خود در این مجلس برای به‏دست‏آوردن رضایت مردم و حل مشکلاتشان هستم ولی متاسفانه مجلس دهم همزمان با تشدید تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا بوده است و این شرایط را برای نمایندگان دور دهم سخت کرده است.» نماینده تبریز در مجلس اظهار کرد که به عنوان عضو این مجلس نمی‌تواند به عملکرد خودشان نمره دهد و این مردم هستند که باید با کمک رسانه‌ها در جریان اقدامات مجلس قرار بگیرند و به آنها نمره بدهند.
میرزایی هم در این باره گفت: «من چون در مجلس حضور دارم نمی‌توانم عملکرد مجلس را قضاوت کنم و قضاوت با مردم است و این مردم هستند که باید از آنها درباره عملکرد نمایندگان در یک سال گذشته مجلس سوال شود. ولی با توجه به بی‌اعتمادی که در سطح جامعه نسبت به عملکرد نهادهای مختلف ایجاد شده است، بعید می‌دانم نمره متوسط رو به بالایی از مردم بگیریم.» (ابتکار)
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
عملکرد منفی و بسیار ضعیف بوده
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1