کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش/

حجت‌الاسلام رئیسی: هیچ‌کس‌حـق دور‌زدن قانون را ندارد

21 اسفند 1397 ساعت 12:03

در دوره سه ساله دوری از قوه قضائیه چه در دوران آستان قدس و چه در دوران انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا با مشکلات، تنگناها و مسائل مردم بیش از گذشته آشنا شوم و این آشنایی در این دوره سه ساله با مشکلات، تنگناها و آلام مردم ضرورت بیشتری داشت و تلاش می‌کنم از ظرفیت‌های قوه قضائیه در جهت کاهش آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم است، استفاده کنم.


مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید قوه قضائیه روز گذشته در محل این قوه با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری، رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجلس، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، قضات و کارمندان قوه قضائیه برگزار شد. حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جدید قوه قضائیه در این مراسم با بیان اینکه منشور ۸ بندی رهبری را منشور کاری برای همکاران قضایی در این دوره قلمداد خواهم کرد، گفت: «مردم همچنان به رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در مورد عدالت نگران هستند و خواهان این هستند که عدالت را بیشتر ببینند. لذا اساس تحول قضایی باید در بستر گام دوم شکل بگیرد و برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به خوبی برداشته شود.» در این مراسم همچنین آیت‌ا... آملی لاریجانی رئیس سابق دستگاه قضا و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی در سخنانی جداگانه به عملکرد ده ساله قوه قضائیه و دستاوردها و موفقیت‌ها پرداختند.
تحول قضایی در بستر گام دوم
رئیس جدید قوه قضائیه در مراسم معارفه‌اش با اشاره به ضرورت اجرای عدالت اظهار داشت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچ‌کس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد. ایسنا نوشت، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی گفت: در دوره سه ساله دوری از قوه قضائیه چه در دوران آستان قدس و چه در دوران انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا با مشکلات، تنگناها و مسائل مردم بیش از گذشته آشنا شوم و این آشنایی در این دوره سه ساله با مشکلات، تنگناها و آلام مردم ضرورت بیشتری داشت و تلاش می‌کنم از ظرفیت‌های قوه قضائیه در جهت کاهش آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم است، استفاده کنم. وی با بیان اینکه منشور ۸ بندی رهبری را منشور کاری برای همکاران قضایی در این دوره قلمداد خواهم کرد، افزود: مردم همچنان به رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در مورد عدالت نگران هستند و خواهان این هستند که عدالت را بیشتر ببینند. لذا اساس تحول قضایی باید در بستر گام دوم شکل بگیرد و برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به خوبی برداشته شود. تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: باید در گام دوم حرکت انقلاب برای همه مسئولان و دستگاه قضایی، عدالت یک برنامه کلیدی تلقی شود و نکات کلیدی در تفکر دینی، قانون اساسی و قوانین موضوعه و از مسائل کلیدی مورد تاکید امامین انقلاب بوده است که می‌توانیم در مورد عدالت به تفاهم برسیم. رئیسی اضافه کرد: سخن ما در مورد اثباتی و اجرایی عدالت است و چه باید کنیم تا عدالت اجرایی شود ومردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی‌گویم اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است، اما اگر می‌خواهیم در مورد اصلی تفاهم کنیم، اجرای قانون است. رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت، اجرای قانون است. باید بگوییم هیچ‌کس اجازه دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد چه در دستگاه قضا و دستگاه‌های دیگر که البته مواردی که مشکلی داشته باشد، شامل شرایط بحرانی نمی‌شود. وی با تاکید براینکه مساله اجرای قانون را باید جدی گرفت عنوان کرد: کشور ما کشوری است که هر روز یک جریان و یک حزبی می‌آید و ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و آن را جدی بگیریم. تاکید بنده هم بر اجرای قانون خواهد بود. رئیسی با بیان اینکه در ارتباط با دستگاه قضا تلاش‌های بسیاری شده، اما امروز همچنان اطاله دادرسی و ورودی پرونده زیبنده نظام اسلامی ما نیست اظهار کرد: این تعداد ورودی پرونده زیبنده نیست و باید سرچشمه را بررسی کرد. در این رابطه وظیفه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس بر عهده دارد. تمامی اقدامات باید با نگاه پیشگیرانه باشد. این نگاه نگاهی است که همه را مسئول می‌کند تا کاهش جدی پرونده را به دنبال داشته باشد؛ لذا مساله پیشگیری مساله بسیار مهمی است. اگر می‌گوییم حبس به احکام جایگزین تبدیل شود، از رئیس و نمایندگان در رابطه با مساله پیشگیری و ورودی پرونده و قضازدایی می‌خواهیم همکاری کنند./ آرمان


کد مطلب: 407908

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407908/حجت-الاسلام-رئیسی-هیچ-کس-ح-ق-دور-زدن-قانون-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1