تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۰۷۶۹۴
گزارش

بازگشت مقتدرانه ۹۰ در دقيقه ۹۰

۰
بازگشت مقتدرانه ۹۰ در دقيقه ۹۰
کبنا ؛ماجرا چه بود؟
تعداد زیادی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه طی 3روز گذشته اعلام کردند پیامک تأیید رأی به برنامه تلویزیونی «برنده‌باش» برایشان ارسال شده، در حالی که آنها اصلا در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند و یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است. این موضوع از اختلال در سامانه رأی‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم حاکی بود. ارسال این پیامک‌ها و تغییر نام برنده برنامه تلویزیونی موجب شده کاربران نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند؛ اینکه چطور نام یکی از برنامه‌های نامزد شده با دیگری در مدت زمان کوتاهی جابه‌جا شده و حتی برخی از کاربرانی که ادعا می‌کنند رأی آنها برنامه دیگری بوده است، چطور با ارسال پیامک تغییری در رأی آنها ایجاد شده، هنوز مشخص نیست. پس از این حواشی، دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم مدعی شده است «جابه‌جایی آرای نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما را شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز دارد، انجام داده است». رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات شامگاه یکشنبه به ادعای دبیر جشنواره تلویزیونی جام‌جم این طور پاسخ داد: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صداوسیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد. سیدجمال هادیان طبائی افزود: دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم مدعی شده است جابه‌جایی آرای نظرسنجی محبوبترین برنامه صداوسیما را شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز دارد، انجام داده است. وی در ادامه توضیح داد: اظهارات جدید ایشان را ندیده‌ام اما به فرض صحت، عرض می‌کنم ایشان نیز اظهارنظر بررسی نشده و شتاب‌زده‌ای داشته‌اند، ادعای ایشان در این مورد هم مردود است. هادیان تصریح کرد: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد انحصاری تبلیغات صداوسیما صورت پذیرفته که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات نیز ندارد و توصیه می‌کنیم منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظها نظر کنند.
 تلاش برای القای بی‌گناهی
با وجود این، روابط عمومی معاونت سیما در خبری اختلال در سیستم رأی‌گیری را تأیید کرد و آن را به استقبال مردم از نظرسنجی نسبت داد. در این خبر اعلام شده است، «رای‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم که از ۲۳ بهمن شروع شد، تا پنجشنبه ۹ اسفند بیش از ۴۰ میلیون رأی در سامانه USSD و روبیکا به خود اختصاص داد، اما ایجاد اختلال در این سامانه حاشیه‌ساز شد.» البته به‌دنبال ایجاد اختلال در سامانه، برگزارکنندگان جشنواره تصمیم گرفته‌اند آرای مردمی را تا ساعت ۲۴ پنجشنبه لحاظ کرده و روند رأی‌گیری مردمی تا زمان برطرف شدن مشکل، متوقف شود. روابط عمومی معاونت سیما هم‌چنین اعلام کرده، اصالت آرای رسیده در بازه زمانی بروز اختلال، در حال بررسی است. روند رأی‌دهی نیز مطابق روال گذشته از دوشنبه مجددا آغاز و تا پیش از اختتامیه ادامه خواهد داشت. ‎در این راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار تصاویری اعلام کرده بود که این تصاویر گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما، رخ داده است. گزارش بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.
 بازگشت 90 به صدر
با طرح این موضوع و خدشه به آمار برنامه «برنده‌باش» و توقف روندی که وزیر ارتباطات مدت آن را سه روز اعلام کرده بود، برنامه «نود» به صدر برنامه‌های محبوب صداوسیما بازگشت و آرای مشکوکی که به حساب برنامه «برنده‌باش» ریخته شده بود، حذف و نظرسنجی آرای مردمی جشنواره جام‌جم از سر گرفته می‌شود. با ابطال آرای برنامه «برنده‌باش» مردم زمان خواهند داشت تا همچنان به برنامه‌های مورد علاقه‌شان رأی دهند. بر اساس گفته تعدادی از مسئولان سیما، برنامه «دورهمی» که بعد از حادثه رخ داده در محاسبه و ارسال آرا، از شرکت در نظرسنجی مردمی انصراف داده بود، باز بالاتر از «برنده‌باش» قرار می‌گیرد و احتمالا آرایش شمارش می‌شوند. البته این تنها آرایی است که از طریق کد دستوری برنامه‌ها برای جشنواره ارسال شده‌اند و آرای ثبت شده اپلیکیشنی جشنواره هم که در آن گفته شده حدود ۱/۹ میلیون رأی به برنامه نود داده شده هم باید به آرای کد دستوری افزوده شوند. در روزهای آینده پلیس فتا پشت پرده هک شدن آرای مردمی جشنواره جام‌جم را بررسی می‌کند و به نتیجه مشخص خواهد رسید و در نهایت معلوم خواهد شد چه کسی کد دستوری خاص را برای افزایش آرای «برنده‌باش» زده است و چه هدفی پشت این تصمیم بوده است./ آرمان
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1