تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۴۰۷۶۵۵
گزارش/

تخریب ویلای دختر وزیر سابق

۰
تخریب ویلای دختر وزیر سابق
کبنا ؛لواسان یکی از شهرهای خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات و در 15 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده که ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن و تخریب محیط زیست و اراضی ملی طی سال‌های گذشته خبرساز بوده است. مدت‌هاست تخلفات صورت گرفته در ساخت ویلای دختر وزیر سابق مورد توجه است. تصاویر تخریب ویلای غیر مجاز دختر وزیر سابق در لواسان به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود. تخلف وی این بوده که در هر طبقه ۱۶۰ متر جواز ساخت داشته، ولی ۵۰۰ متر ساخته است و براساس حکم کمیسیون ماده ۱۰۰، ساعت ۹ صبح دیروز حکم تخریب ویلا اجرا شد. این اقدام در راستای حفاظت از منابع طبیعی و باغ‌های منطقه صورت گرفت. قطعا در شهر لواسان تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز با جدیت دنبال خواهد شد. تخلف دختر وزیر سابق سبب پیگیری از سوی نهادهای قضائی و شهرداری لواسان شد. شهردار لواسان در خصوص یکی دیگر از ویلاهای پر حاشیه این شهر منتسب به یکی از نزدیکان خانم نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود: این ملک در کمیسیون ماده 100 حکم جریمه گرفته و آن را نیز پرداخت کرده است، لذا ویلای مذکور تخریب نمی‌شود. چند روز قبل علی حیدریان، شهردار لواسان گفته بود: حکم تخریب ویلای دختر یکی از وزرای سابق صادر و قطعی شده است. کارشناس رسمی دادگستری آمده و بررسی کرده چه مقدار تخلف داشته تا حکم را اجرا کنیم. نامه به دادگستری زده‌ایم که به ما پیمانکار و نیروی انتظامی بدهد و امیدوارم شنبه یا یکشنبه حکم را اجرا کنیم». بر این اساس روز گذشته با دستور رئیس حوزه قضائی لواسانات و در اجرای رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به تخریب حدود ۱۰۰۰ متر بنای غیر مجاز دختر وزیر سابق در لواسان اقدام گردید. علی حیدریان شهردار لواسان روز شنبه از طی مراحل اداری تخریب ویلای دختر وزیر سابق خبرداد. وی ادامه داد: این اقدام در راستای حفاظت از منابع طبیعی و باغ‌ها صورت می‌گیرد و قطعا تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز دنبال خواهد شد. لواسان، پایتخت سرمایه‌سالار‌های تهرانی، مقصد شماره یک لاکچری‌گردها و پاتوق اقامتی جدید و بلندمدت سلبریتی‌ها و چهره‌های شاخص اقتصادی و سیاسی پایتخت شده است. جایی که ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در آن داد خیلی‌ها را در آورده و سبب رو شدن پرونده‌ها، رأی کمیسیون‌ها، افشای توافقنامه‌ها و اجازه‌نامه‌ها شده است! تخریب ماهانه ۴۰ ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در شهرستان شمیرانات که ۵۰ درصد این ابنیه توسط افراد غیر بومی ساخت شده و بدون مجوز ساخت از شهرداری بوده، نشان می‌دهد که چه سود فوق‌العاده‌ای برای سوداگران و بساز بفروش‌ها داشته که با میلیارد‌ها تومان سرمایه، ریسک ساخت‌و‌ساز را بر جان خریده‌اند. تخریب روزانه یک ابنیه بدون پروانه ساخت در منطقه خوش آب و هوای شمیرانات استان تهران، مبین این واقعیت است که لواسان، رودهن، بومهن، فیروزکوه و بسیاری از نقاط دیگر که از اوایل دهه نود خورشیدی، پاتوق لاکچری‌گرد‌های خوش‌نشین شده، کانون ساخت‌و‌ساز غیر مجاز در ایران است. در سال سخت گرانی ۹۷، فرماندار شمیرانات در روز‌های پایانی اسفند، از تخریب ۴۷۰ ساخت‌و‌ساز غیر مجاز در یک سال اخیر خبر داد. ظرف ۴ سال اخیر نیز بیش از ۴۰۰ تخریب ساخت‌و‌ساز غیر مجاز در لواسان صورت گرفته است که یکی مربوط به تخریب بخشی از ویلای دختر وزیر سابق است که ۱۲ اسفند ۹۷ با رأی دادگاه صورت گرفت.
معاون عمرانی شهرداری لواسان در جمع خبرنگاران در این باره گفت: این ویلا در چهار طبقه و در هر طبقه ۱۵۰ متر مجوز ساخت را داشت.
عزت اله چراغی ادامه داد: در حال حاضر این ویلا حدود هزار و ۱۲ متر تخلف دارد و می‌بایست بخشی از ویلا تخریب شود، تخریب به صورت دستی خواهد بود و کارگران در داخل ویلا مشغول تخریب هستند.
علی حیدریان شهردار لواسان هم پیش از این اعلام کرده بود این اقدام در راستای حفاظت از منابع طبیعی و باغات صورت می‌گیرد و قطعا تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز دنبال خواهد شد.
هجوم مخرب به مناطق خوش آب وهوا
اقدام دیروز قوه قضائیه در تخریب این ویلا که بخش‌های زیادی از آن با زیر پا گذاشتن قانون ساخته شده بود، یک بار دیگر باعث دلگرمی و امیدواری مردم به مبارزه با متخلفان شد.
طی سال‌های گذشته میزان ساخت و ساز در مناطق خاص و مرغوبی همچون لواسان و سایر شهرهای حاشیه‌ای و خوش آب و هوای اطراف تهران و بسیاری از شهرهای کشور به شدت افزایش یافته است. این ساخت و سازها در موارد بسیاری با تغییر کاربری غیرقانونی زمین‌های کشاورزی یا باغات و جنگل‌ها بوده و در موارد زیادی نیز همراه با تخلف در میزان مجاز ساخت و ساز.
متاسفانه عدم نظارت و تعلل در اجرای کامل قانون و در مواردی هم اعمال نفوذ افراد مرتبط و متصل به جاهای خاص باعث رشد عجیب و مخرب ساخت و ساز در مناطق مذکور و رونق بازار فرصت‌طلبان و زمین خواران
شده است.
این معضل باعث وارد آمدن آسیب در زمینه‌های مختلف و متنوعی شده است، نگاهی به این آسیب‌ها نشان دهنده این است که وقتی در یک محیط بکر حاشیه‌ای رشد قارچ گونه و بی‌ضابطه انبوهی ساختمان و ویلا و رستوران و... به وجود می‌آید این کار باعث اثرات مخرب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.. می‌شود. زمین‌های کشاورزی و باغات تخریب می‌شوند، کشاورزان و باغداران بیکار شده و تولید محصولات آنها متوقف می‌شود، جوانان پاک و ساده دل در شهرها و روستاهای حاشیه‌ای با ورود افراد غیر بومی و شاید برخی تخلفات و خوشگذرانی‌های نامعقول دچار لطمه فرهنگی و اجتماعی می‌شوند و...
کمیسیون‌های ماده 100یکی از گلوگاه‌های فساد و تخلفات شهرسازی
در سال‌های اخیر تخلفات در ساخت و ساز به ویژه در شهرهای حاشیه‌ای تبدیل به یک رویه مخرب شده است چرا که افراد متمول دست به ساخت فراتر از مجوز قانونی می‌زنند و نهایتا با ارجاع پرونده به کمیسیون‌های ماده 100 و پرداخت جریمه به این کار غیر قانونی خود رنگ و لعاب قانونی می‌دهند.
در روزهای گذشته دیوان عدالت اداری، در پي انتشار بیانیه‌ای از سوی یک تشکل دانشجویی خطاب به این دیوان درخصوص ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان و دیگر شهرها، پاسخی را ارائه کرد که در جای خود قابل تأمل است. در این پاسخ آمده بود: «دیوان عدالت اداری معتقد است یکی از گلوگاه‌های اصلی بروز فساد، تخلفات و ناهنجاری‌ها در بخش شهرسازی، اختیار فراوان کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری‌ها با توجه به تبصره‌های ماده مزبور در اخذ جریمه می‌باشد به نحوی که این کمیسیون‌ها به جای جلوگیری از بروز تخلفات در بخش ساخت و سازها و تضمین رعایت مقررات شهرسازی که بخشی از آن به حقوق عامه ارتباط دارد، با اخذ جریمه‌های مالی بر تخلفات ساختمانی چشم پوشی نموده و به آنها صورت قانونی می‌دهند. متأسفانه به علت غفلت قانونگذار در پیش‌بینی تأمین منابع پایدار برای شهرداری‌ها، در حال حاضر اخذ این جرائم به عنوان یکی از منابع اصلی برای شهرداری‌ها درآمده است.»
حال باید تخریب دیروز که به خاطر انتصاب به دختر یکی از وزرای اسبق بیشتر در کانون توجه قرار گرفت و می‌تواند به عنوان یک معیار برای سنجش جدیت اجرای قانون در نظر گرفته شود را به فال نیک گرفت. مردم اکنون به حق انتظار دارند که این جدیت در تمام موارد مشابه ساخت و سازهای غیر قانونی و زمین خواری لحاظ شود تا هیچ کس خود را بالاتر از قانون نداند.
موضوع تجدید نظر در روال فساد انگیز کمیسیون‌های ماده 100 نیز توجه ویژه نمایندگان مجلس و مسئولان قوه قضائیه و شهرداری‌ها را می‌طلبد تا این کمیسیون که با هدف بازدارندگی ایجاد شده است تبدیل به مشوق تخلف نشود. همچنین ورود به راه‌های متخلفان برای دور زدن قانون و تغییرکاربری‌های غیر مجاز نیز باید در رأس توجه این مسئولان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1