تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۰۷۶۳۲
آیت‌الله ملک‌حسینی:

تغایر بین کارشناسی‌های منابع طبیعی سوال برانگیز است

۰
تغایر بین کارشناسی‌های منابع طبیعی سوال برانگیز است
کبنا ؛ نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: منابع طبیعی باید به شکل معقول در اختیار مردم قرار بگیرد، اگر مردم از حقشان محروم شوند به مقابله با آنچه مدیریت می‌گوید حق من است و نه حق شما، می‌پردازند.
 به گزارش کبنا، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی عصر شنبه در آستانه هفته منابع طبیعی در دیدار با متولیان حوزه منابع طبیعی استان، ابراز داشت: قرآن فرمود مالکیت کوه، درختان و رودخانه‌ها از آن خداوند و رسول خداست در حالی که خداوند و رسول خدا به آنها نیاز ندارند و نیاز برای انسان‌هاست و این موضوع برای مدیریت صحیح این منابع است.
نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: انسان‌ها (مؤمن و کافر) باید از منابع طبیعی استفاده کنند و استفاده از منابع طبیعی و بهره برداری، حق طبیعی مردم است بدین معنا که باید در ذیل مدیریت خداوند متعال و رسول این تصرف صورت بگیرد.
آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: برای آنکه منابع طبیعی مورد تجاوز قرار نگیرد باید به مردم حق داده شود در غیر این صورت اگر مسیر به سمت مقابله با حق مردم برود، مردم به جنگ می‌آیند و منابع طبیعی را تخریب می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: نمی‌توان به مردم گفت جمعیت را افرایش بدهید، اما اجازه توسعه صنعتی ندارید و یا کشاورزی کنید اما مرزهای توسعه روستا همان مرزهای چهل و پنجاه سال قبل است زیرا پارادوکس و تناقض ایجاد می‌شود.
آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: پیشگیری از مهاجرت نامعقول به شهرها و توصیه به مهاجرت معکوس در شرایطی که جمعیت رشد کند اما به خاطر جفظ منابع طبیعی و محیط زیست حق کشاورزی و بهره وری صنعتی برای مردم وجود نداشته باشد، امکان پذیر نیست.
وی تاکید کرد: حق استفاده از منابع طبیعی، حق تنفس اکسیژن، نگاه به آب‌ها و نشستن کنار سبزی‌ها نیست منابع طبیعی باید به شکل معقول در اختیار مردم قرار بگیرد و مرز کشیدن، دشمن ساختن در برابر منابع طبیعی است.
نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: مگر مردم دیروز نیاز به درختان برای هیزم نداشتند و چرا ویرانش نکردند؟ بعضی از روستاها فقیر بودند، می‌توانستند شخم بزنند و توسعه دهند، چرا حفظ کردند؟ چون می‌دانستند درختان منبع مالی برای زندگی است و هیچ انسانی آنچه متعلق به خودش است را نابود نمی‌کند.
وی گفت: باید به سمتی برویم که مردم باور کنند منابع طبیعی مال خودشان است و نه متعلق به منابع طبیعی و دولت و مدعی دارد. خودشان باید برای حفظ و حراست آن مدعی باشند. آموزش احساس تعلق مهمترین گام در این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: اگر هزار آموزش داده شود و مخاطب بداند که منابع طبیعی متعلق به یک اداره است پس برای خود حق تخریب قائل می‌شود و بیش از نیاز فروش و زندگی خود برداشت می‌کند زیرا ترس آن دارد سال آینده مدیریت سخت شود و اجازه برداشت نداشته باشد.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: منابع طبیعی مال مردم و استفاده اصولی از آن حق مردم است. برای توسعه شهرها و روستاها قطع معقول درختان طبیعی است اما باید همیشه از قطع نامعقول گله مند باشید تا بتوان قطع معقول را آموزش داد.
نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: قطع درختان برای توسعه کشاورزی، شهری، صنعتی امری معقول است در عوض بایدهایی هم بزای آن تعیین می‌شود که تا به مردم حقی داده نشود بایدها را عمل نمی‌کنند.
وی افزود: برای اینکه مردم به تکالیفی که به عهده آنهاست عمل کنند باید حقی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شود. پس نه تنها حفظ و بهره برداری که حق و تکلیف نیز باید به مردم آموزش داده شود.
وی افزود: اگر به مردم آموزش داده شود که در هر نهال حق دارند، اگر کسی خواست تعدی و تجاوز بیش از حد کند، همه به عنوان صاحب حق از حق دفاع می‌کنند.
آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: وقتی منابع طبیعی برای اداره منابع طبیعی و محیط زیست، کاغذهای ثبت شده برای دولت و نه برای ملت باشد، وقت کسی رفت و آن را نابود کرد، مردم فقط نظاره گر می‌شوند.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به مبحث کارشناسی‌ها، تصریح کرد: تغایر کارشناسی‌ها عجیب و غریب شده آنچنان که کارشناسی یک نفره و سه نفره با پنج نفره تفاوت‌هایی دارد، در حالی که رأی صادر کردن برای برخی موارد بسیار راحت است. چگونه سابقه تاریخی لحاظ نمی‌شود؟
آیت الله ملک حسینی افزود: تغایر بین کارشناسی‌های منابع طبیعی سوال برانگیز است و نباید تکرار شود. باید آنقدر کارشناسی قوی صورت بگیرد که تغایر انجام نشود.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: تجاوز به منابع طبیعی باید به گونه‌ای زشت جلوه داده شود که اگر یک نفر از جانب قانون دستگیر و مجازات می‌شود همه از اداره منایع طبیعی دفاع کنند.
آیت الله ملک حسینی عنوان داشت: باید خود مردم جلودار بشوند و این به معنی درگیر کردن مردم برای حفظ حقوق خودشان است. باید بخشی از مسئولیت‌ها برای حراست از جنگل‌ها بر دوش مردم گذاشته شود.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به سرعت بخشی به روند برخورد با تجاوز به منابع طبیعی، گفت: بعضی اوقات 10 سال، 20 سال و 30 سال بعد از تجاوز و تصرف منابع طبیعی، برخورد صورت می‌گیرد که پیامدهای اجتماعی دارد. اما سرعت در برخورد با تخلف می‌تواند از حقوق مردم دفاع و صیانت کند و این سرعت عمل امروزه با توجه به تجهیزات سخت نیست.
آیت الله ملک حسینی بیان داشت: امروزه راه به جای جای مناطق رفته و با اینکه این ظلم و جنایت به منابع طبیعی بوده در چنین شرایطی کشف تجاوز صورت گرفته به سرعت قابل رصد است.
آیت الله ملک حسینی گفت: همه خبر دارند که اطراف شهر یاسوج که تراکمی از درختان بلوط وجود دارد، طی این چند سال زیر کشت رفت و برخوردی صورت نگرفت و هیچ خبری هم از برخورد نیست و آیا باید 15 سال دیگر با آن برخورد شود؟
وی ابراز داشت: یکی از زیباترین نوع‌های آموزش برای حراست از جنگل‌ها، ساخت راه‌هایی است که به جای تخریب کوه و راهسازی، با استفاده از تکنولوژی در دل کوه با حراست از درختان ساخته شود که نمونه آن را در چین می‌بینیم.
آیت الله ملک حسینی گفت: اینکه به شکل مطلق درختان مال ماست و 'قطع ممنوع' به مفهوم ویران کردن منابع طبیعی است و بنابراین استفاده و قطع معقول و جایگزینی مشروع و معقول راه نجات منابع طبیعی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1