تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۴۰۷۲۷۱
گزارش/

روایت کامل از تنش لفظی مسئولان در شورای حفاظت آب کهگیلویه و بویراحمد

۴
۰
روایت کامل از تنش لفظی مسئولان در شورای حفاظت آب کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛نشست شورای حفاظت از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با تنش و درگیری لفظی مواجه بود.
عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز (شنبه 28 بهمن ماه 97) در این نشست با اشاره به اینکه سطح زیر کشت برنج در استان از حدود پنج هزار هکتار به سه هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است، گفت: ممنوعیت کشت برنج در سه هزار و ۵۰۰ هکتار باقی‌مانده نیز اجرا می‌شود.
وی افزود: به جز در سه استان شمالی، سایر نقاط کشور ممنوعیت کشت برنج دارند.
فیلی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت برنج استان در سال‌های گذشته از حدود پنج هزار هکتار به سه هزار و 500 هکتار کاهش یافته، اظهارکرد: اگر بخواهیم کشت برنج در این سطح را نیز به یک باره ممنوع اعلام کنیم با اعتراض و مخالفت مردم و کشاورزان روبرو می‌شویم زیرا اقتصاد کشاورزان استان و امرار معاش آن‌ها تا حدود زیادی به این مسأله بستگی دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نامه‌ای شامل پیشنهادات فرمانداران با امضای استاندار تهیه و تنظیم شده و به دولت، وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی ارسال شود که فرصتی به استان بدهند تا ممنوعیت کشت برنج را به تدریج اجرا کنیم.
فیلی تصریح کرد: باید جایگزین مناسبی برای کشت برنج در سال‌های آینده داشته باشیم و محصولات با نیاز آبی بالا را به تدریج در استان کنار بگذاریم.
وی از سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای خواست برای پیدا کردن کشت جایگزین برنج و سایر محصولات با نیاز آبی بالا در استان چاره‌اندیشی کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خواست میزان نیاز آب استان در سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب را تا پایان هفته مشخص کرده و به شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام کنند تا به وزارت نیرو ارسال شود.
شاهرخ کناری، فرماندار شهرستان بویراحمد در این نشست گفت: با وجود بارش‌های فراوان در 10 روز گذشته حتی یک لیتر آب به سد "شاه قاسم" اضافه نشده که علت آن وجود یک حفره در این سد است.
وی افزود: ما از 6 ماه پیش گفتیم این سد مشکل دارد اما پیگیری نکردند و الان آب به محل حفره رسیده است.
کناری ضمن انتقاد از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان بویراحمد، اظهارکرد: پروژه خط انتقال "دشتروم" با وجود داشتن اعتبار معطل مانده و سد "دالون" 10 سال است روی زمین مانده است.
فرماندار شهرستان بویراحمد با بیان اینکه آب منطقه‌ای باید سد "دالون" و "شاه قاسم" را تکمیل کند، تصریح کرد: بیشترین آورد آبی بعد از شهرهای شمالی در شهرستان بویراحمد است، آب منطقه‌ای در هشت سال گذشته چه اقدامی در این شهرستان انجام داده است؟ با لفاظی نمی‌گذارم حق شهرستانم ضابع شود.
همچنین علی داودی‌مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به صحبت‌های فرماندار شهرستان بویراحمد، گفت: شما من را متهم می‌کنید که در برخی شهرستان‌ها بیشتر کار می‌کنم این حرف برای شما به عنوان یک فرماندار بار حقوقی دارد.
وی افزود: مسئولیت اجرای سد «دالون» پنج سال است که به عهده جهاد کشاورزی قرار گرفته، چطور انتظار دارید آب منطقه‌ای به این پروژه ورود پیدا کند.
داودی مهر با بیان اینکه در شهرستان بویراحمد اعتبار کافی به برخی پروژه‌ها داده نشده است، عنوان کرد: وقتی باید 6 میلیارد لوله برای پروژه انتقال آب رودخانه دشتروم به سد شاه قاسم خریداری شود با 700 میلیون چه کاری می‌توانم انجام دهم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به فرماندار بویراحمد خاطرنشان کرد: اگر به عنوان رئیس شورای برنامه ریزی شهرستان قول تامین اعتبار می‌دهید تا پیمانکار بگیریم و در سال آینده کار انجام شود.
داودی مهر تصریح کرد: در مورد عملکرد آب منطقه‌ای در شهرستان بویراحمد باید اعلام کنم که اولین و دومین شبکه آبیاری و زهکشی استان در شهرستان بویراحمد انجام شده است.
وی ادامه داد: بزرگ‌ترین سازه این استان سد "تنگ سرخ" است که هشت سال پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در زمان مدیریت بنده پیشرفت فیزیکی این پروژه را به حدود 20 درصد رساندیم. هیچ کس به اندازه بنده و همکارانم در طرح‌های عمراین مدیریت ریسک نکرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مناطق مختلف استان برای من تفاوتی ندارند و همه جای استان سرای من است. نباید تشویش اذهان عمومی صورت گیرد.
داودی مهر بیان کرد: سهم تخصیص آب بخشهای صنعت، کشاورزی و شرب استان را گرفته‌ایم و نگران سهم شرب نیستیم اما برای سهم صنعت و کشاورزی اسنادی که وزارت نیرو از بپذیرد ارائه دهید تا ببریم و تحویل دهیم.
دارا کریمی‌نژاد، فرماندار شهرستان لنده نیز ضمن انتقاد از ممنوعیت کشت برنج در استان، گفت: مردم "ایدنک" شهرستان لنده باید برنج کشت کنند زیرا نمی‌شود که آب رودخانه "مارون" با این خروش به سد مارون بریزد و مردم ایدنک از آن استفاده‌ای نکنند.
وی افزود: در گذشته سدهایی در استان احداث شد که به نفع استان ما نبوده و ما از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. کسانی در بالادست بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را می‌نویسند و ما هم قرار است این بخش‌نامه‌ها را بدون توجه به حقوق مردم استان اجرا کنیم.
کریمی نژاد اظهارکرد: باید مبتنی بر وضعیت بومی و زیستی استان در این بخشنامه‌ها بازنگری شود، شورای حفاظت از منابع آب به شورای حفاظت از منافع آب برای برخی استان‌ها تبدیل شده است.
فرماندار شهرستان لنده خاطرنشان کرد: سایر استان‌ها از آب این استان استفاده می‌کنند اما ما همچنان اصرار داریم که بخشنامه‌ها را تنها در استان خودمان اجرا می‌کنیم.
کریمی نژاد با بیان اینکه سال‌هاست به این استان ظلم می‌شود، تصریح کرد: باید از این خواب بیدار شویم، نمایندگان و کارشناسان استان‌های هم‌جوار برای این استان برنامه‌ریزی می‌کنند و ما آگاهانه اجرا می‌کنیم.
وی ادامه داد: سالیانه بیش از 1000 میلی‌متر باران در استان بارش داریم اما سهم ما از این بارش‌ها چه می‌شود؟ باید تحلیل کنیم که چطور در بوشهر به بچه‌های ما اجازه نمی‌دهند از صنعت‌شان استفاده کنند (کارگری) اما آن‌ها از آب این استان استفاده می‌کنند.
فرماندار شهرستان لنده عنوان کرد: بنده به عنوان فرماندار شهرستان لنده تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، نمی‌توانم از کشت برنج توسط مردم "ایدنک" جلوگیری کنم و باید کشت کنند زیرا نمی‌شود که آب رودخانه "مارون" با این خروش به سد مارون بریزد و مردم ایدنک از آن استفاده نکرده و برنج نکارند.
عباس بهشتی رو، مدیرکل پدافند غیرعامل استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این استان در زمینه آب نسبت به بهره برداری و مصرف از استانهای دیگر جلوتر هستیم.
وی با بیان اینکه هنوز ما نتوانسته‌ایم سهم آب تخصیص یافته استان را جذب کنیم، افزود: تخصیص سهم آب بخش‌های کشاورزی و صنعت یک بار داده می‌شود در صورت جذب نشدن سال دیگر گرفته می‌شود.
بهشتی رو بیان کرد: دلیل نداره ما تافته جدا بافته از سطح باشیم، خواهش می‌کنم داشته‌هایمان را بر اساس الگویی که داریم و ظرفیتی که ابلاغ می‌شود را جذب کنیم بعد دنبال و پیگیر کسری و کمبود آب باشیم.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کشت برنج و نشاء سنتی دیگر قدیمی و منسوخ شده اما هنوز در این استان کشت برنج از نظر نوع کشت، محصول و آبیاری به‌صورت سنتی انجام می‌شود، باید دنبال سایر روش‌های کشت باشیم که در حوزه تخصصی کشاورزی است.
همچنین وحید محمدی تبار، مدیرکل مدیرت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: همه ما مسئول استان هستیم و وقتی در جلسات رسمی حضور داریم و صحبت می‌کنیم، صحبت‌های ما نباید بازخورد و اثر منفی بر افکار عمومی جامعه داشته باشند و منجر به نا امیدی مردم شود و به تبعیض‌هایی که ذهنیت ما مسئولان است دامن زده نشود.
وی افزود: تا زمانی که ما به همه چیز سیاسی نگاه کنیم به جایی نمی‌رسیم، هرکس می‌خواهد داوطلب انتخابات مجلس شود از مسئولیتی که دارد استعفاء دهد و فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کند. اینکه جلسات شورای برنامه ریزی، بحران و آب استان انتخاباتی می‌شوند درست نیست.
در همین حین کریمی نژاد، فرماندار شهرستان لنده به سحنان مدیرکل بحران استان واکنش نشان داد و گفت: کلی صحبت نکن و پیشنهاد دهید، معاون عمرانی استاندار خطاب به فرماندار لنده گفت؛ منظورشان شما نیستید که فرماندار لنده گفت؛ جرأت نمی‌کند که منظورش من باشم.
محمدی تبار، مدیرکل بحران خطاب به فرماندار لنده نیز گفت؛ شما برادر من هستید اما این صحبتها درشان یک فرماندار نیست.
«عبدالعلی بهاء الدینی»، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تا جایی که توانسته‌ایم میزان کشت برنج استان را از 5500 هکتار به 3500 هکتار رسانده‌ایم که معادل 40 درصد کاشت برنج استان کاهش یافت.
وی اضافه کرد: جزو سه استان برتر کشور در زمینه مجهز شدن اراضی کشاورزی آبی به سیستم‌های آبیاری نوین و تحت فشار هستیم.(ایسنا)
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرادی بخشدارلنده
Iran, Islamic Republic of
صحبت های آقای دکترکریمی نژاد درخصوص کشت برنج درسطح شهرستان لنده به حق است وباتمام وجود ازآن حمایت خواهیم کرد
Iran, Islamic Republic of
فرمانداران درست میگویندعنوان داوودی مهر را باید اینگونه نوشت مدیر کا امور آب شهرستان گچساران وحومه
یک کشاورز
Iran, Islamic Republic of
ضمن سپاس فراوان از فرماندار عزیز وارزشمند شهرستان لنده ابتدا لازم است برای اقای فیلی معاون استاندار واقای داودی که باا فتخار می گویند در این شرایط بحرانی اقتصادی کشور، سطح زیر کشت برنج را 1500هکتار کاهش دادیم به اعتقاده بنده این باید به عنوان خیانت به مردم زحمت کش کش کشاور واقتصاد استان تلقی شود بعد از آن انتظار داریم این بخشنامه تبعیض امیز را با میزان سهمیه آب تخصیص یافته از رودخانه مارون وسطح زیر کشت این حوضه ومیزان برداشت فعلی مقایسه بعدا اظهار نظر نمائید. بعدا نان مارا برای منافع خوزستانیها قطع کنید
Iran, Islamic Republic of
فرماندار کهگیلویه حضور داشت یا غیبت صغرا داشته
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1