کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از وضعیت نامناسب راه‌های روستایی کهگیلویه گزارش می‌دهد

10 کیلومتر جاده، 10 سال معطل اعتبار / آقای نماینده لطفا این فیلم را ببین / کارهای تبلیغاتی در کهگیلویه راه درمان نیست

27 بهمن 1397 ساعت 8:00

اکنون سه بار جاده به مناقصه رفته است ولی کسی متقاضی نبوده است و این یک پروژه ادامه دار است، ممکن است باز هم مثل سال 86 فقط بخشی آسفالت شود چون اعتبارات کم است، ولی اکنون که کسی متقاضی نبوده است و پیگیر هستیم از طریق اداره کل.


به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی، ساخت و تامین راه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب‌های اجتماعی می‌رهاند، روستاهای کهگیلویه در شرایط مناسبی قرار ندارند و به منزله این نیست که خدمات را نادیده بگیریم، اما در کنار توسعه روستای «رودبال» و مفرح بودن آن به قول نماینده گچساران و باشت، بعضی از روستاهای شهرستان کهگیلویه هنوز راه ارتباطی مناسبی ندارند و گاهی این روستاها به ویژه در فصل بارندگی در بن‌بست قرار می‌گیرند.
فیلم زیر را نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در پیج شخصی خود گذاشته است تا علاوه بر نشان دادن توسعه روستاهای خود، اقداماتش را به رخ منتقدانش بکشد. به نظر می‌آید مسوولان شهرستان کهگیلویه و نماینده‌ شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده که به زمین و آسمان آماده‌باش داده بود نیز به این فیلم و راه‌های رفته غلامرضا تاجگردون هم نگاهی بیندازد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000407/nf00407211-1.mp4
 به گزارش کبنا از دهدشت، متاسفانه شاهدیم 10 کیلومتر راه ارتباطی روستاهای گندم کار، دره شوره، ده لاکوره و دارگنجی با ۲۰۰ خانوار که از سال 86 کلنگ زنی و زیر سازی شده است پس از گذشت بیش از 10 سال، علی رغم نامه نگاری‌ها بین ادارات متولی از شهرستان تا استان، و همچنین مصوبات سفر شخص استاندار  در تاریخ 8 / 9 /96 با هیئت همراه به چاروسا بلاتکلیف رها شده است و خبری از آسفالت آن نیست.
 یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: سال 86 زمانی که انصاری فرماندار کهگیلویه بود این جاده‌ها کلنگ زنی شد و اکنون پس از آمدن 4 فرماندار هنوز جاده این روستاها که به طول 10 کیلومتر است آسفالت نشده است.
 وی گفت: یک دهنه پل نیز در ورودی یکی از روستاها احداث شد که آب 4 رودخانه زیر این پل می‌گذرد ولی هنوز که هنوز است دال آن اجرا نشده است که با توجه به تکمیل نشدن آن و نیز خاکی بودن راه ارتباطی این روستاها در فصل زمستان با اولین بارندگی‌ها راه ارتباطی آنها با دیگر مناطق برای مدتی قطع و سخت می‌شود.
این شخص افزود: پس از سفر استاندار به چاروسا مصوب شد که مناقصه برگزار شود و رئیس راه و شهرسازی کهگیلویه گفته بود که شهریورماه برگزار می‌شود ولی اکنون هرچه تماس می‌گیریم پاسخ نمی‌دهد و وعده‌ها تارم در این سال‌ها، همه کشک بود.
 به گزارش کبنا مصوباتی که از سال ۹۰ در مورد این راه اتخاذ شده و مکاتباتی که بین دستگاهای متولی دست به دست می‌شود تا کنون منجر به آسفالت این راه‌ها که زندگی را بر مردم سخت کرده، نشده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه در تاریخ 28 / 11 / 92 در گفت‌وگویی با رسانه‌ها از اختصاص 220 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل جاده دارگنجی چاروسا خبر داد و ابراز امیدواری کرده بود که تا سال 93 این پروژه تکمیل می‌شود که امیدی واهی بیش بود.
همچنین شورای اداری بخش چاروسا در تاریخ 8 / 9 / 96 با حضور علی محمد احمدی استاندار، نماینده کهگیلویه بزرگ، علی پوزش فرماندار کهگیلویه، برخی مدیران کل و مدیران استانی در چاروسا برگزار شد و مصوب شد که مدیر کل راه و شهرسازی هر چه سریعتر پروژه‌های راه روستاهای لاکوره -گندمکار و دارگنجی را تامین اعتبار کند.
در ادامه نیز جلسه‌ای به تاریخ 12 / 10 / 96   در استانداری برای بررسی مصوبات برگزار شد که مقرر گردید اداره کل راه و شهرسازی هر چه سریعتر نسبت به انجام برآورد و برگزاری مناقصه در خصوص پروژه‌های دارگنجی -گندمکار -لاکوره و آبچندار حداکثر تا 25 / 10 / 96 اقدام نماید.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000407/nf00407211-2.jpg

جعفر نیکبخت، فرماندار کهگیلویه در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: مناقصه سه مرتبه برگزار شد ولی متاسفانه کسی متقاضی نشده است و از طریق استانداری پیگیر حل موضوع هستیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه نیز در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: جاده آبچندار و دارگنجی با هم، تحت عنوان یک پروژه سال 86 کلنگ زنی شد و 4 کیلومتر آن تعهد پیمانکار بود که 4 کیلومتر را همان سال 86 آسفالت کرد.
تارم با بیان اینکه قرار نیست کار یک شبه تمام شود گفت: به اندازه اعتبار کار می‌کنیم و کمبود اعتبار داشتیم که انجام نمی‌شد.
وی گفت: اکنون سه بار جاده به مناقصه رفته است ولی کسی متقاضی نبوده است و این یک پروژه ادامه دار است، ممکن است باز هم مثل سال 86 فقط بخشی آسفالت شود چون اعتبارات کم است، ولی اکنون که کسی متقاضی نبوده است و پیگیر هستیم از طریق اداره کل.
تارم افزود: در سال 96 تا 97 پس از مصوبه سفر استاندار به چاروسا، سه بار است که مناقصه برگزار شده ولی خود من نیز چون مردم شاکی هستم که چرا علی رغم بیش از 20 بار نامه نگاری پیشتر مناقصه‌ای برگزار نمی‌شد؟!
مدیر کل راه و شهرسازی نیز پاسخگوی تماس‌های مکرر خبرنگار ما نبود.
به گزارش کبنا از دهدشت، رئیس راه و شهرسازی کهگیلویه پیشتر در گفت‌وگو با رسانه‌ها (کلیک کنید) ملی نبودن هیچ کدام از پروژه‌های راه کهگیلویه (به جز پاتاوه-دهدشت) از جمله دهدشت-سوق و ...و تامین اعتبار تنها از منابع قطره چکانی استانی را علت حرکت لاک پشتی پروژه‌های راه دانست.
از طرفی همه می دانیم که ملی کردن پروژه‌ها یکی از کارهایی است که مسوولان و نماینده وظیفه دارند که دنبال کنند، حال اینکه چرا نماینده کهگیلویه بزرگ دردهای مردم که مهمترین آن راه ارتباطی مناسب است را توجه چندانی ندارد و مرتب از ملی شدن پروژه‌ای چون پتروشیمی به بهانه ایجاد اشتغال سخن می‌گوید که به نظر می‌رسد سرنوشت نامعلومی دارد، و به نظر می‌آید که که آقای نماینده در کنار کارهای شبیه تبلیغات به سایر حوزه‌ها هم دقت بیشتری نماید.

---------------------------------------
گزارش از سیده فاطمه خطیبی
---------------------------------------
 


کد مطلب: 407211

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407211/10-کیلومتر-جاده-سال-معطل-اعتبار-آقای-نماینده-لطفا-این-فیلم-ببین-کارهای-تبلیغاتی-کهگیلویه-راه-درمان-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1