تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب : ۴۰۷۱۶۰
گزارش/

بازی سیاسی با معیشت مردم

۱
۰
کبنا ؛ گروه سیاسی: تجمع مردادماه در مدرسه فضیه قم و آن همه حواشی کم نبود که برخی طلاب یکبار دیگر خیال تکرار آن سناریوی ابهام برانگیز و حواشی خطرناک را در سر می‌پرورانند. بر این اساس، روز گذشته جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه طی نامه‌ای خواستار تجمعی اعتراضی نسبت به اوضاع معیشت و لوایح پالرمو و «سی.اف.تی» در مدرسه فیضیه قم شدند. این جریان با راه انداختن یک بازی سیاسی، همانطور که در گذشته برجام را بی‌خاصیت و بی‌ثمر می‌خواند امروز هم، «اف.ای.تی.اف» را یک معاهده استعماری می‌خواند و به بهانه‌های واهی بر منافع ملی می‌تازد. از این رو، احتمالا جریان مذکور بیشتر به دنبال موج سواری بر وضع موجود و سوءاستفاده جناحی است تا اینکه به راستی به دنبال دل سوزاندن برای کشور باشد. حال آنکه چنین نگاهی نه تنها به زیان جریانی خاص بلکه به ضرر همه اقشار جامعه و جریان‌های سیاسی و... است و ناگزیر هزینه‌اش را باید همه بخش‌های جامعه پرداخت کنند.
>مروری بر تجمع اخیر فیضیه
اواخر مرداد ماه سال جاری بود تجمعی در مدرسه فیضیه قم با هدف اعتراض به سیاست‌های دولت برگزار شد که وجود یک تابلو با مضمونی تهدیدآمیز نسبت به رئیس‌جمهور، توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. در واقع همین پلاکاردها در خودجوش بودن تجمع فیضیه تشکیک ایجاد کرد. بر این اساس، در تجمع اخیر فیضیه قم بر روی تابلوی معترضین نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت - استخر فرح در انتظارت». به همین دلیل کاربران نسبت به این شعار واکنش نشان دادند و نوشتند: «این شعار، تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است.» البته استخر فرح، دروغی است که معاندان ساخته‌اند. نکته جالب اینکه روی دسته تابلوهای این مراسم نوشته شده بود «بعد از مراسم تابلوها را برگردانید» شعارهای طلاب واکنش‌های بسیاری در پی داشت.
>درخواست دوباره طلاب برای تجمع!
هنوز حواشی آخرین تجمعات فیضیه و پلاکاردهای « استخر فرح » در قم فراموش نشده است که آقایان یکبار دیگر در راهپیمایی 22 بهمن علیه دولت دست به کار شده و شعار« الهی تا عید نمانی» سر دادند! اما این همه شاهکارهای مخالفان علیه دولت نبود بلکه این جریان روز گذشته طی فراخوانی خواستار تجمعی اعتراضی درباره اوضاع معیشت و «اف.ای.تی.اف» شدند. این بار 7271 نفر از طلاب و اساتید حوزه علمیه خواستار تجمعی اعتراضی در فیضیه قم شده و طی نامه‌ای نوشته‌اند: «غربگرایان لیبرال، پس از تجربه تلخ خسارت محض برجام که حاصلی جز کوچکتر کردن سفره مردم در کنار تخریب تاسیسات هسته ای؛ یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی نداشت؛ اکنون به دنبال تحمیل خسارت محض دیگری به مراتب خطرناک‌تر از برجام هستند. » از لحن نامه کاملا پیدا بود که در صورت صدور مجوز و برگزاری تجمع، چطور بر دولت خواهند تاخت. آن‌ها در ادامه نامه خود از «عده‌ای وابسته، از نفس افتاده و دنیا طلب نجومی خوار» سخن گفتند که با «گروگان گرفتن معیشت مردم و القاء بن بست، تنها راه حل مشکلات کشور را تسلیم محض در برابر نسخه‌های نظام استکبار معرفی کرده و به‌دنبال تغییر ماهیت قدسی و وحیانی نظام اسلامی می‌باشند»، از همین رو نیز، خواهان برگزاری تجمع بزرگ حوزویان به منظور اعلام حمایت از حقوق اساسی و اعتراض به گروگان گرفتن معیشت مردم توسط جریان سازش با استکبار و مخالفت رسمی با تصویب لوایح کنوانسیون‌های استعماری همچون لوایح استعماری پالرمو و «سی.اف.تی» شدند!
> سوءاستفاده از وضعیت معیشت
به نظر می‌رسد که تاختن به روحانی و کابینه‌اش آن‌هم به هر بهانه‌ای برای برخی به جای مرور بر عملکرد هشت ساله دولت متبوع‌شان و پاسخگویی به افکارعمومی کم هزینه تر است. چراکه این جریان، پس از سناریوی اخیر در فیضه قم که منجر به سوءاستفاده‌های بسیاری از سوی مخالفان در خارج از کشور گردید اکنون باز هم به دنبال به راه انداختن نمایش دیگری هستند. سناریوهایی که نیک نشان می‌دهد نه تنها خودجوش نیست بلکه توسط همان مخالفان دولت و «اف.ای.تی.اف» با اغراض سیاسی و جناحی هدایت می‌شود. این در حالی است که با توجه به شرایط خاص کشور انتظار می‌رود با مسائل و مشکلات برخورد فراجناحی نشود. اما برعکس عده‌ای به دنبال سوءاستفاده از وضعیت معیشت مردم و نیز مشکلات دولت هستند. به همین دلیل هم این اوضاع را به موضوعات بی‌ربطی چون «اف.ای.تی.اف» گره می‌زنند و مدعی‌اند همانطور که برجام نتوانست تغییری در اوضاع اقتصادی ایجاد کند، معاهده استعماری «اف.ای.تی.اف» هم نمی‌تواند تغییری در وضعیت موجود ایجاد کند و حتی منجر به بدتر و پیچیده تر شدن اوضاع هم خواهد شد! حال آنکه این جریان فراموش کرده است که روحانی وارث وضعیت اقتصادی از دوران احمدی نژاد بود و علاوه براین، اگر برجام به عنوان یک مرهم عمل نکرد، حداقل آرامش روانی بود و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را ملغی کرد. همچنین بنا به اظهارات متخصصان اقتصادی در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از تورم ۴۰ درصد به ۷ یا ۸ درصد رسیدیم.
>گوشت 100 هزار تومانی نتیجه برجام!
طی هفته های اخیر یکی از خطبای نماز جمعه در مخالفت با برجام و «اف.ای.تی.اف» گفت: ما نباید از دشمنان رنگ بپذیریم، شما در برجام هم اینقدر اصرار داشتید مگر نتیجه‌اش این نشده که بعضی به ما می‌گویند بچه‌هایمان مدت‌هاست گوشت نخورده‌اند؛ الان گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شده و این نتیجه برجام شما بود. وی ادامه داد: چه تضمینی دارید اگر«اف.ای.تی.اف» امضا کردید چوب‌های محکم‌تری نخورید؟ «اف.ای.تی.اف» وسیله‌ای می‌شود برای تحریم‌های بدتر و فشار‌های بیشتر؛ لذا اطمینان دارم هم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که از فرماندهان دفاع مقدس بودند و از امثال آقای وحیدی وقتی بدانند رهبری جنگ اقتصادی را از جنگ نظامی مهمتر معرفی کردند (مخالفت می‌کنند) رهبری فرمودند: در جنگ اقتصادی توپ و تانک و تفنگ نیست، اما ابزار‌های خطرناکتری وجود دارد.
>پاسخ زنگنه به ادعاهای مخالفان
بر این اساس، در حالی مخالفان بر شپیور مخالفت با «اف.ای.تی.اف» می‌دمند و مدعی‌اند که «fatf» مانند برنامه جامع اقدام مشترک بی‌ثمر و بی‌خاصیت است و حتی پیوستن ایران به این معاهده جهانی شرایط را بدتر خواهد کرد که طی هفته‌های اخیر بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در پاسخ به مخالفان برجام با بیان اینکه قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سود سرشاری از برنامه جامع اقد‌ام مشترک بردیم، گفت:«خوشبختانه آمار صادرات نفت ما در دوره برجام خوب بوده است و در این دوره ظرف چهار ماه تولید نفت ما یک میلیون بشکه اضافه شد، اما برخی جریان‌ها با کارشکنی علیه برجام نگذاشتند ما به صادرات نفت ادامه دهیم. صادرات ما در اردیبهشت ۹۷، روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، اما با روی کارآمدن ترامپ در کشور آمریکا، صادرات نفت ما تحت فشار قرار گرفت که ربطی به برجام نداشت و اتفاقا نشانه این بود که برجام موفق بود و پس از کناره‌ گیری آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، فشارهای زیادی علیه صادرات نفت ما صورت گرفت و ما هم با این فشارها مقابله کردیم و سر تسلیم فرود نمی‌آوریم. زنگنه افزود: اگر برجام نبود، هرگز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی نمی‌شد و ما امروز کمبود بنزین داشتیم، اما اینکه خوشبختانه امروز می‌توانیم روزانه ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید کنیم، به خاطر برجام بود.»
>« fatf» زمینه ساز بهبود نه رشد
مخالفان در حالی بر طبل مخالفت می‌کوبند و با راه انداختن بازی سیاسی، «اف.ای.تی.اف» را مانند برجام بی‌اثر می‌خوانند که هیچ گاه مسئولان در دولت نگفته‌اند برجام و لوایح چهارگانه قرار است در وضعیت معیشت مردم معجزه ایجاد کند و به یکباره منجر به حل تمامی مشکلات شود بلکه برعکس دولت همواره تاکید کرده است که « اف.ای.تی.اف» مانند برجام زمینه ساز بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد. چراکه اصولا fatf قرار نیست مشکلات اقتصادی را حل کند. بلکه عدم رعایت استانداردهای fatf و بازگشت اقدامات تقابلی آن که فعلا معلق شده‌اند، باعث «بدتر شدن» وضعیت و بسته شدن هر منفذی برای تلاش در جهت بهبود اوضاع می‌گردد. اگر مشکل « fatf » حل شود، حداقل این نگرانی برطرف می‌شود و بخشی از نگرانی‌های فعالان اقتصادی و مردم عادی کاهش می‌یابد. در نتیجه، اثر مستقیمی روی کاهش نرخ ارز (یا عدم افزایش آن) خواهد داشت.
>ضرورت نگاه فراجناحی به مسائل
اگرچه مخالفان نیز مانند هر شهروند دیگری حق اعتراض آن‌هم در چارچوب قانون، نسبت به وضع موجود دارند اما سوءاستفاده جناحی از مشکلات جامعه و برداشت سلیقه‌ای از اوضاع به هیچ روی مطلوب نیست. چراکه چنین رفتارهایی نه تنها دردی از کشور دوا نمی‌کند و گره‌ای از مشکلات نمی‌گشاید بلکه برعکس منجر به ایجاد چند دستگی در جامعه و سوءاستفاده کشورهای دیگر هم می‌شود، نظیر آنچه که طلاب با گرفتن پلاکارد « استخر فرح » در اعتراض مرداد ماه خود ایجاد کردند. حال آنکه شرایط خاص کشور امروز نگاه فراجناحی، همبستگی و کمک به دولت را می‌طلبد. اعتراض به هر بهانه‌ای علیه دولت و موج سواری بر وضعیت کنونی تنها منجر به بدتر شدن اوضاع و ناامیدی بیشتر می‌شود. حال آنکه پیچیده تر شدن اوضاع نه به زیان جریانی خاص بلکه به ضرر همه اقشار جامعه و جریان‌های سیاسی و... است و هزینه آن را باید همه بخش‌های جامعه پرداخت کند. (آفتاب)
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگه منتقدان انسانیت و وجدان و نفس لوامه داشته باشند باید بدانند که عامل فقر در کشور صرف میلیاردها دلار در هر سال از ثروت. تنش با دنیا و فقط جمهوری اسلامی را حق دانستن و در همه ابعاد خود را پیروز و دنیا را محکوم جلوه دادن ؛وضعیت ملت را نادیده گرفتن تا حالا چه ارزشی برای ما داشت!؟!؟ایا زمانی خواهد رسید به فکر ۸۰میلیون ایرانی بیفتیم!؟!؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1