تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۰۷۱۲۵

123 شماره اورژانس اجتماعی/ مبصری: همسرآزاری گزارش نمی شود!

۰
123 شماره اورژانس اجتماعی/ مبصری: همسرآزاری گزارش نمی شود!
کبنا ؛
برنامه اورژانس اجتماعی حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی است. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (١٢٣)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) که در مرحله نخست با هدف توانمندسازی اجتماع‌محور شود و در سکونت‌های غیررسمی تدوین شده بود.
مسئولان اورژانس اجتماعی توصیه می کنند شهروندان در صورت مشاهده دعواهای خانوادگی، کودک آزاری، همسرآزاری، بدرفتاری های روانی و اجتماعی، مشاهده آسیب هایی همچون خودکشی و ناهنجاری ها با شماره 123اورژانس اجتماعی و نیروی انتظامی تماس گرفته و  موضوع را اطلاع دهند.  
مهران کشاورز رئیس سازمان بهزیستی گچساران درباره خدمات اورژانس اجتماعی می گوید: ما در اورژانس اجتماعی خدمات روانشناسی یا مستمری می دهیم. افرادی که بدسرپرست هستند عموما در در حوزه اورژانس اجتماعی قرار می گیرند، با توجه به اطلاعاتی که فرد یا خانواده در اختیار اورژانس اجتماعی می گذارند وضعیت مالی، وضعیت زندگی، وضعیت اجتماعی و عاطفی شان بررسی می شود و شیوه خدمات دهی به این زنان مشخص می شود. به لحاظ اقتصادی زنان بدسرپرست را از طریق تسهیلات اشتغال زایی و کمک های بلاعوض بازتوان می کنیم. زنانی که شوهر زندانی دارند یا متواری هستند یا خانواده هایی که طلاق عاطفی دارند، بصورت موردی از طریق اورژانس اجتماعی آنها را بازتوان می کنیم. همچنین زمانی که اعتیاد همسر بسیار بالا است چرخه خدمات مستمری هم برای آنها مقرر می کنیم.
عصمت مبصری رئیس بخش اورژانس اجتماعی می گوید: موضوع بیشتر تماس های شماره 123بیماری های اعصاب و روانی است که در معابر عمومی برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند، بعد از آن موارد دیگری همچون کودک آزاری و تکدی گری گزارش داده می شود.
همسرآزاری و کودک آزاری، لایه های پنهان آسیب های جامعه
مبصری در خصوص بیمارهای اعصاب و روان می گوید: مثلا چند روز پیش گزارش مردی را دادند که در سطح شهر مزاحم مردم می شد و اورژانس موضوع را بررسی کرد، یا سال گذشته موردی را گزارش دادند؛ خانمی که در امام زاده جعفر مدتی در کپر زندگی می کرد و به بیماری اعصاب و روان مبتلا بود و مورد سوء استفاده جنسی قرار می گرفت که پس از گزارش مردمی از طریق خط 123 با مداخله تیم سیار اورژانس اجتماعی در بخش اعصاب و روان بیمارستان شهیدرجایی بستری شد و سپس به خانه برگشت. ولی خیلی از مواردی مثل همسرآزاری یا کودک آزاری پیش می آید که خانواده از تماس گرفتن با اورژانس خودداری می کنند به دلیل اینکه نمی خواهد کسی از موضوع باخبر شود.
مبصری در ادامه می گوید: یکی از دلایلی که 123 به عنوان شماره اورژانس اجتماعی انتخاب شده آسان بودن شماره است و کودکان هم در صورت وجود مشکل یا آزار و اذیت به راحتی می توانند از این شماره استفاده کنند. البته تماس های غیرمرتبط زیادی هم گرفته می شود که امیدواریم کم شود و شهروندان بدون دلیل خط 123 را اشغال نکنند.
مبصری به موانعی اشاره می کند که بر سر راه اورژانس اجتماعی وجود دارد: گاهی اوقات خانواده ها اصرار می کنند که نمی خواهند فرزندشان در بیمارستان و تحت نظارت بهزیستی باشد ما نمی توانیم جلوی شان را بگیریم و این محدودیت را داریم ولی از آنها تعهد کتبی می گیریم که بیمارشان را دوباره به حال خود رها نکنند، همچنین در یکی از مورد پیش آمده بود که خانمی در خانه اش و توسط برادرش با اسلحه بارها تهدید می شد و پس از گزارشی که به ما دادند، به همراه پلیس به محل مراجعه کردیم ولی خانواده خانم اجازه ورود به داخل خانه را ندادند و حکم ورود هم نداشتیم، در نهایت با آن خانم قرار گذاشتیم که با او در اورژانس اجتماعی ملاقات داشته باشیم و پس از آن  مشکلش حل شد.
یکی از متکدی ها می گوید: مردم به اندازه کافی به من می رسند چرا تحت پوشش بهزیستی باشم
مبصری در مورد متکدی های سطح شهر می گوید: از شهروندان می خواهیم کمک های خود را از طریق کمیته امداد، خیریه ها یا ریش سفیدها و افراد مورد اعتماد به نیازمندان برسانند، تا از ترویج تکدی گری و مشاهده صحنه های منزجرکننده ای مثل خوابیدن کودکان در خیابان و معابر در سرما و برانگیختن نابجای  احساسات مردم جلوگیری شود. در مورد متکدی ها پرونده های قضایی برای یک نفر از آنها ثبت شده است، و بارها از آنها خواسته ایم تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند ولی هیچ تمایلی ندارند، یکی از همین خانم های متکدی که از بچه هایش هم برای تکدی گری استفاده می کند گفته است مردم به اندازه کافی به من می رسند برای چه تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرم. البته جمع آوری متکدی ها کاری است که باید سایر ارگان ها از جمله شهرداری در آن شرکت داشته باشند، و از نظر وظیفه ای شهرداری و نیروی انتظامی باید متکدی ها را جمع کنند و پس از آن بهزیستی وارد کار می شود. همچنین مبصری
رئیس اورژانس اجتماعی بیشتر شدن تبلیغات در زمینه آگاهی سازی را موثر می داند و می گوید: الان سطح اطلاعات و آگاهی مردم بیشتر از گذشته است، ما در قالب سخنرانی برگزار کردن در مدارس، بروشور دادن، صحبت با مدیران، تبلیغات شهری اطلاع رسانی کرده ایم، معمولا وقتی در مدرسه بازدید و سخنرانی داریم تا چند روز زنگ خور اورژانس بیشتر از حالت معمولی می شود و این بخاطر اطلاع رسانی ها است و مشخص است که آن مشاوره و سخنرانی تاثیر خود را داشته است.
این انتظار از رسانه ها می رود که بیش از پیش در زمینه اورژانس اجتماعی اطلاع رسانی کنند و در زمینه ارتباط شهروندان با مراجع بهزیستی و اورژانس اجتماعی فرهنگ سازی شود، امیدواریم با مشارکت و دلسوزی مردم و تماس با این مراجع در صورت مشاهده ناهنجاری و آسیب، شاهد کاهش آسیب های اجتماعی بخصوص آسیب هایی که در لایه های پنهان جامعه وجود دارند باشیم. مواردی وجود دارد که مادر و پدر معتاد هستند و فرزندشان را به حال خود رها کرده اند و در خیابان ها زندگی می کند، یا خانواده هایی هستند که در آنها همسرآزاری وجود دارد، این مسائل را همسایه ها می بینند و کار مثبت و دلسوزانه ای که در حق این افراد می توانند بکنند تماس گرفتن با شماره 123 است، اورژانس اجتماعی مرجع قضایی نیست، ما می توانیم خیلی از مشکلات را با مشاوره به جا حل کنیم تا پای مراجع قضایی و نیروی انتظامی به اینگونه مشکلات باز نشود. 

.....................................
خبر از: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1