تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۴۰۶۸۲۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با آیت‌الله ملک‌حسینی:

تشریح خدمات نظام در حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد / 1200 تخت‌ بیمارستانی در استان / افتتاح و راه اندازی 12 پروژه بهداشتی (+ تصاویر)

۱
تشریح خدمات نظام در حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد / 1200 تخت‌ بیمارستانی در استان / افتتاح و راه اندازی 12 پروژه بهداشتی (+ تصاویر)
کبنا ؛رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان با گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: خوشبختانه طی سال‌ها تلاش مرگ و میر مادران باردار نیز کاهش یافته است.
به گزارش کبنا، دکتر اورنگ ایلامی در نشست با آیت الله ملک حسینی؛ نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این دهه فرصت مناسبی برای تبیین، تشریح و اطلاع رسانی خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه تعداد خانه‌های بهداشت استان از 17 به 351 رسیده است، عنوان کرد: قبل از انقلاب مرکز بهداشتی و درمانی در استان وجود نداشت ولی هم اکنون 7 مرکز مشغول ارائه خدمات به مردم است.
دکتر ایلامی ادامه داد: قبل از انقلاب پایگاه بهداشتی نبود ولی در حال حاضر 50 پایگاه فعال داریم و تعداد تخت‌های بیمارستانی نیز قبل از انقلاب 85 تخت بوده که به یک هزار و 97 تخت رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مرگ میر مادران باردار قبل از انقلاب در استان 45 در هر یک هزار نفر بوده که هم اکنون به 12 در هر یکصدهزار نفر رسیده و در 10 ماهه گذشته هیچ گونه مرگ مادر بارداری در استان گزارش نشده است.
وی از فعالیت 45 پایگاه اورژانس زمینی و 2 پایگاه هوایی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب تنها دو پزشک متخصص و تعدادی پزشک عمومی هندی و بنگلادشی در استان حضور داشت که اکنون 299 پزشک متخصص و فوق تخصص دولتی در استان مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند به گونه‌ای که شاخص جهانی را رد کرده‌ایم.
وی با اشاره به تحصیل 2 هزار و 300 دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: 16 نشریه دانشجویی، 13 انجمن علمی و کانون و 5 تشکل مستقل داریم.
دکتر ایلامی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 5 رشته دکترای تخصصی شامل بیماری‌های کودکان، زنان، داخلی، بیهوشی و جراحی عمومی دارد که پیگیر افزایش رشته‌ها نیز هستیم.
وی با تشریح دستاوردهای دیدار اخیر خود با سرپرست وزارت بهداشت گفت: تاسیس دانشکده داروسازی، راه اندازی مرکز رادیوتراپی و سرطان درمانی، راه اندازی مرکز پزشکی هسته‌ای و برخی مسائل بودجه‌ای و مالی در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت که سرپرست وزارت بهداشت در این زمینه‌ها قول مساعدت دادند.
دکتر ایلامی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در سال 96 در مجموع 11 کاروان و امسال نیز 40 کاروان پزشکی و دندانپزشکی در قالب کاروان سلامت امید به مناطق محروم اعزام و خدمات لازم را به صورت رایگان ارائه کردند.
وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای آغاز همکاری‌هایی در زمینه تبادل استاد، دانشجوی بین الملل و سایر همکاری‌های بین الملل افزود: انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های معتبر روسیه، آرژانتین، ترکیه و برزیل با هدف اغاز همکاری‌هایی در زمینه آموزشی، پژوهشی، درمان و بین الملل داشتیم و به‌زودی اولین استاد دانشگاه علوم پزشکی برای ادامه تحصیل اعزام می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با تشریح عملکرد دو سال گذشته حوزه بهداشت و درمان گفت: افتتاح و بهره برداری از 96 تخت بیمارستانی در گچساران، 70 تخت در کهگیلویه، 300 تخت در بویراحمد و 32 تخت در باشت از جمله خدمات انجام شده در این مدت بوده که شاهد افزایش 60 درصدی تخت‌های بیمارستانی هستیم و البته با افتتاح دیگر پروژه‌ها تا نیمه اول سال آینده شاهد افزایش تعداد تا دوبرابر هستیم.
افتتاح و راه اندازی 12 پروژه بهداشتی
ایلامی در بخش‌ دیگری از سخنان خود از افتتاح و راه اندازی 12 پروژه بهداشتی در دهه فجر امسال خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ ‌ اورنگ ایلامی گفت: 27 پروژه طی سالجاری در استان افتتاح شده که با افتتاح 12 پروژه عمرانی و یک پروژه نرم افزاری تعداد پروژه‌های حوزه سلامت افتتاح شده به 40 مورد می‌رسد.
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال، سال پر رونقی در حوزه عمرانی سلامت بود که مردم استان از خدمات آنها بهره مند و خدمات پایه سلامت با کیفیت بهتر در یک فضای مناسب‌تری ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: مرکز خدمات سلامت دمچنار، ستاد مرکز بهداشت بویراحمد و خانه بهداشت گنجه‌ای کهنه در شهرستان بویراحمد، دو مرکز جامع سلامت توت نده در شهرستان دنا، در شهرستان کهگیلویه پروژه‌های خانه بهداشت دمه عباس، پایگاه سلامت 60 دستگاه، پایگاه سلامت امام علی (ع) و پایگاه سلامت قلعه رئیسی، در شهرستان گچساران نیز مرکز خدمات جامع سلامت شهدای لیشتر و شهدای دیل، شبکه بهداشت سر بیشه و خانه بهداشت آرو از پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر امسال هستند.
‌ ایلامی اذعان کرد: این 12 پروژه دارای تنوع و در همه شهرستان‌های استان احداث شده‌اند و سعی کردیم با تلاش‌های شبانه روزی تا دهه فجر در حوزه‌های بهداشت، درمان و توسعه مدیریت منابع این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.
‌ ایلامی گفت: در مجموع به جز این پروژه‌ها، 85 پروژه عمرانی بزرگ و کوچک در حوزه بهداشتی و درمانی استان داریم که در شهرستان‌های 8 گانه با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال احداث هستند.
وی یادآور شد: حوزه سلامت دارای ابعاد مختلف بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش است که پروژه‌های مذکور از جمله پروژه‌های بهداشتی هستند که در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: ثمره این خدمات بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی در استان است که به استانداردها نزدیک و امید است با افتتاح پروژه‌های درمانی دیگر، شاخص پروژه‌های بهداشتی و درمانی استان برابر استاندارد و میانگین کشوری قرار گیرد.
وجود یک هزار و 100 تخت فعال در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد
وی ادامه داد: با افتتاح چهار پروژه درمانی بزرگ در دی ماه سالجاری با حضور وزیر بهداشت، 56 درصد به تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه شد و در مجموع در استان حدود یک هزار و 100 تخت فعال بیمارستانی داریم که خوشبخانه به استاندارد 1/5 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت نزدیک شده‌ایم.
‌ ایلامی با بیان اینکه حاشیه شهرها دارای آسیب پذیری و جمعیت‌های مهاجر بیشتر و شاخص‌های بهداشتی کمتری هستند، گفت: مقرر شد با شرکت بخش‌های خصوصی برون سپاری حوزه بهداشت در حاشیه شهرهای بویراحمد، گچساران و دهدشت به زوی فعال شود.
وی در ادامه با اشاره به احداث بیمارستان‌های استان گفت: خوشبختانه در سال جاری برای احداث سه بیمارستان؛ بهمئی، چرام و سی سخت اعتبارات لازم جذب شده که این اعتبار توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی بودجه کشور در نظر گرفته شده است.
این مقام ارشد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اذعان داشت: شروع پروژه‌های بیمارستانی به صورت فاز به فاز است که در واقع احداث آنها زمان بر بوده و هزینه پیش بینی شده برای بیمارستان‌های سی سخت و چرام هر کدام 3 میلیارد و برای بیمارستان لیکک 6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که برای تخصیص این اعتبارها باید موافقت‌های لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: به جد پیگیر پروژه‌های بیمارستان پاتاوه، لنده، سی سخت و بهمئی هستیم و برای به سرانجام رسیدن آنها تلاش می‌کنیم.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه امید است ظرف سه سال آینده این پروژه‌ها افتتاح شوند، عنوان کرد: با احداث این بیمارستان‌ها، حوزه درمان استان تکمیل خواهد شد.
احداث پروژه‌های بهداشتی و درمانی طبق توانمندی‌های نسبی مناطق صورت می‌گیرد
‌ ایلامی همچنین با اشاره به طرح آمایش سرزمین گفت: در این طرح توانمندی‌های نسبی مناطق مورد بررسی قرار می‌گیرد برای مثال استان ما در زمینه داروهای گیاهی موفق است و بر همین مبنا مرکز تحقیقات گیاهان تصویب شده و فعال است.
وی خاطر نشان کرد: طرح دیگری به نام ستاد هماهنگی و گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد که در آن نیز شاخص‌هایی چون جمعیت، فاصله، جنگل و عشایری بودن مد نظر بوده و بر مبنای استعداد یابی مناطق، برنامه ریزی برای احداث پروژه‌های بهداشتی و درمانی صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: ما باید این مزایای نسبی و شاخص‌ها را در نظر گرفته و بر اساس آنها پیش روی کنیم تا اعتبارات در جای مناسب هزینه شوند.
اعلام نتایج نهایی آزمون شرکتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
وی با اشاره به نتایج آزمون شرکتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: نتیجه این آزمون هفته گذشته اعلام و در سایت دانشگاه درج شده است.
‌ ایلامی با بیان اینکه طبق قوانین، اجرای آزمون برای شرکتی شدن کارکنان لزومی ندارد، اذعان داشت: ما تلاش نمودیم برای رعایت عدالت آزمون اجرا و نتایج اعلام شود و سعی بر آن داریم برای سایز مجوزها نیز عدالت نسبی برقرار تا همه مردم از آن بهره مند شوند.
وی یادآور شد: نتایج نهایی آزمون پس از رسیدگی‌های لازم در سایت دانشگاه درج شده و پذیرفته شدگان پس از گزینش و طی مراحل لازم مشغول به کار خواهند شد.
وی به پرداخت مطالبات و بیمه نیروهای شرکتی اشاره کرد و گفت: این اعتبارات باید از محل در آمد اختصاصی بیمارستان‌ها پرداخت شود که بیمارستان‌ها نیز به علت نوپا بودن هنوز به مرحله سود دهی نرسیده‌اند و امید است با رونق آنها حقوق نیروهای شرکتی پرداخت شود اما پیمانکار نیز موظف است در صورت عدم دریافت هزینه از دانشگاه تا سه ماه هزینه نیروها را پرداخت نماید.
ارتقاء 15 پله‌ای حوزه پژوهش دانشگاه علوم پزشکی استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی دو سال گذشته حوزه پژوهش 15 پله ارتقاء یافته و نسبت شاخص تولید مقاله نیز طی این دو سال به ازای هر استان در دانشگاه علوم پزشکی 0/5 بوده که هم اکنون به 1/2 رسیده و امید است طی سه ماه آینده با تولید مقالاتی این شاخص بهبود داشته باشد.
‌ ایلامی تصریح کرد: در حوزه آموزش نیز به جد پیگیر توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی هستیم به گونه‌ای که رشته‌های ‌ای تخصصی بیهوشی، کارشناسی ارشد پرستاری کودکان و رشته صنایع غذایی نیز تصویب شد و از مهر ماه سال 98 دانشجو می‌پذیرد که زیر ساخت‌ها برای راه اندازی این رشته‌ها خود بسیار زمان بر بودند.























 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1