کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از چهل و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گزارش می‌دهد

دلیلی برای تحریک سرمایه‌گذار در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد/ قوانین دست و پاگیر بانک‌ها و پای لنگ سرمایه‌گذاری / دعوا کارخانه‌های شن و ماسه بالا گرفت

3 بهمن 1397 ساعت 19:20

مشوق قابل قبولی برای سرمایه گذاری در این استان که متمایز کند با دیگر استان‌ها وجود ندارد و هیچ دلیلی برای تحریک سرمایه گذار برای حضور در استان وجود ندارد.


رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد از قوانین دست و پا گیر بانک توسعه صادرات انتقاد کرد و گفت: بروکراسی حاکم بر این بانک خشن‌تر و سخت‌تر از سایر بانک‌های تجاری است.
به گزارش کبنا، جبار کیانی‌پور در نشست فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: در این استان مشکل صادرات داریم در حالی در سایر استان‌ها مشکل مقررات صادرات را داریم و باید روی پدیده صادرات به جد کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه این استان یک درصد مساحت و جمعیت کشور را دارد، عنوان کرد: تمامی ظرفیت‌های استان برابر چندین استان‌های مجازو است به گونه‌ای که 10 درصد آب‌های سطحی، 8 درصد جنگل، 17 تا 25 درصد نفت و گار، فرصت‌های کم نظیر گردشگری و اقلیم چهارفصل دارد.
کیانی‌پور با اشاره به اینکه همسایه استان‌های بزرگ کشور هستیم، ابراز کرد: از 33 میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات غیر نفتی کشور 2 میلیون و 900 هزار دلار سهم کهگیلویه و بویراحمد است که به یک درصد هم نمی‌رسد.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با این همه ظرفیت و توانمندی در بخش‌های مختلف بخش خصوصی و مجموعه دولت برای صادرات اهتمام جدی نداشته‌ایم و البته در این زمینه بخش خصوصی دلایل از جمله عدم حضور در مبادی ورودی و خروجی و مرکز کشور ، نبود صنایع قدرتمند و عدم آشنایی با تجارت دارد.
کیانی‌پور با اشاره به اینکه نسل جدید فعلان اقتصادی این استان هستیم و پدرمان صنعتگر ، بارزگان و تاجر نبودند، ادامه داد: برخی استان‌های سابقه 10 ساله در صادرات و تجارت دارند در حالی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر اداره گمرک در آن ایجاد شده است.
وی با تاکید بر اینکه باورمان این است که صادرات پیش ران اقتصاد کشور بوده و این استان در این زمینه فرصت‌های جدی دارد ولی مغفول مانده است، گفت: باید ببنیم برای توسعه صادرات و در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های توسعه‌ای به عنوان اسناد فرادستی چه کرده‌ایم.
کیانی‌پور با بیان اینکه در ارتباط با صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات مشکلات داریم، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران استانی‌های دیگر از جمله اصفهان، فارس و تهران را رها نمی‌کنند که به سراغ استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد بیایند که راه ارتباطی مناسب از جمله زمینی، هوایی و ریلی ندارد.
وی عنوان کرد:مشوق قابل قبولی برای سرمایه گذاری در این استان که متمایز کند با دیگر استان‌ها وجود ندارد و هیچ دلیلی برای تحریک سرمایه گذار برای حضور در استان وجود ندارد.
کیانی‌پور افزود: بر اساس آخرین مطالعات سازمان صنعت، معدن و تجارت فرصت سرمایه گذاری در حوزه محصولات صنعتی استان 54 میلیون دلار، کشاورزی 28 میلیون دلار و گردشگری و صنایع دستی پیش بینی شده است که البته در این زمینه انتقاد جدی داریم زیرا معتقدیم ظرفیت این استان بیش از این است.
وی با تاکید بر اینکه شاهد بدبختی و نکبت شدید باغداران هستیم، گفت: 90 هزار تن سیب درجه یک، 90 هزار تن مرکبات و هزار تن عسل روی دست تولیدکنندگان می‌ماند.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در صورتی بی تعارف حرف بزنیم بهتر می‌توانیم به نتیجه برسیم، ادامه داد: 498 هزار و 240 متر مربع دست بافته‌ها این استان روی دست مانده و تبدیل به ارزش افزوده نمی‌شود
کیانی‌پور ابراز کرد: انتظار داریم بانک توسعه صادرات پیشران بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد برای بحث توسعه صادرات باشد و البته از مدیر بانک توسعه صادرات استان به دلیل حضور کمتر از 6 ماهه گلایه‌ای نداریم.
وی خاطرنشان کرد: بروکراسی حاکم بر بانک توسعه صادرات خشن تر و سخت‌تر از سایر بانک‌های تجاری است به گونه‌ای که برای صدور یک ضمانت نامه بانکی که برای کنار آمدن سخت بوده قدرت ریسک بالای ندارد و در قوانین و مقررات بانکی سخت عمل می‌کند.
کیانی‌پور گفت:انتظار می‌رود مقررات بانک توسعه صادرات بومی و متناسب با داشته‌های استان شود زیرا در غیر این صورت موفق نمی‌شویم زیرا استان نوپا و توان مالی مردم پایین است.
دعوای دوباره‌ی کارخانه‌های شن و ماسه‌ در یاسوج آغاز شد
همچنین در نشست گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت عنوان شد که برخی از کارخانه‌های شن و ماسه به دلیل نور چشمی بودن فعالیت خود را در بستر رودخانه بشار ادامه داده‌اند و عده‌ای دیگر که با وعده حضور در کوهستان و خروج از رود بشار اکنون با بی‌مهری مواجه شده‌اند نه تنها دستشان از بستر رودخانه کوتاه شده بلکه به دلایل مختلف در کوهستان نیز دچار مشکل شده‌اند.
عظیم شفیعی‌نژاد که هم اکنون در کنار رود بشار مشغول فعالیت است با دلیل و مدرک به استاندار قبولاند که خود آقایان مدیر و مسؤولان مرتبط همه مجوزها را به او داده‌‌اند و اگر در کنار رود بشار فعالیت می‌کند همه اقدامات او با مجوز است و چرا اداره آب بعد از دادن مجوز می‌گوید که در حریم رودخانه هستی؟!.
اما آشنا یکی دیگر از واحدهایی که به دستور استاندار اسبق یک شبه کارخانه خود را از بستر رود بشار جمع کرده بود و با پیشنهادات و مشوق‌های روی کاغذ مسؤولان در کوهستان فعالیت خود را آغاز کرده بود از سیاسی‌کاری‌ها در این نشست خبر داد که بر اساس آن مورد بی‌مهری قرار گرفته و اکنون در حال ضرردهی است.
استاندار در این نشست دستور برگزاری جلسه‌ای ویژه برای پی‌گیری این دو واحد شن و ماسه را داد.
http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0212.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0221.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0217.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0197.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0210.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0221.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0213.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0211.jpg http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0206.jpg

http://yasoujccim.ir/wp-content/uploads/2019/01/DSC_0195.jpg


کد مطلب: 406659

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/406659/دلیلی-تحریک-سرمایه-گذار-کهگیلویه-بویراحمد-وجود-ندارد-قوانین-دست-پاگیر-بانک-ها-پای-لنگ-سرمایه-گذاری-دعوا-کارخانه-های-شن-ماسه-بالا-گرفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1