تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۴۰۶۵۷۴
تحلیلگر سیاسی تبیین کرد؛

نگاهی به دستاوردهای نظام در چهل سالگی انقلاب

۰
نگاهی به دستاوردهای نظام در چهل سالگی انقلاب
کبنا ؛رامین مجنون پیله‌رود، کارشناس ارشد علوم سیاسی در امور بین‌الملل در خصوص دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: فرا رسیدن دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت خوبی برای مرور انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌‌های مختلف است. هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت بیان پیشرفت‌ها در حوزه علم و فن‌آوری بیشتر می‌شود. اینک در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفایی آن مقایسه ایران قبل و بعد از انقلاب، می‌‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌‌های پس از انقلاب آشکار کند.
 
وی گفت: دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را که می‌توان در حوزه‌های مختلف به آن اشاره کرد، بدین شرح است:
 
۱- دستاوردهای سیاست داخلی انقلاب اسلامی
 
الف - سرنگونی رژیم‌های ۲۵۰۰ ساله سلطنتی: از افتخارات و مبالات انقلاب اسلامی ایران، سرنگونی رژیم شاهنشاهی محمدرضا پهلوی بود که پس از ۲۵۰۰ سال استبداد پادشاهان ایرانی در عرصه‌های مختلف که با ظلم و ستم و خیانت به ولی‌نعمتان اصلی خود - مردم - بر آن‌ها حکومت کرده بودند و پایه‌های سلطنت خود را بر اساس استبداد و خفقان در برهه‌های مختلف توانسته بودند، ادامه دهند و نسل به نسل حکومت‌ها را میراث فرزندان خود قرار داده بودند.
 
ب - ایجاد حکومت بر اساس اسلام و ولایت فقیه: هدف اصلی و اساسی ادیان آسمانی، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید، از طریق دعوت به مبارزه با کفر، شرک و الحاد بوده است. قدرت‌های استکباری جهان برای چپاول دسترنج توده‌های محروم، با توطئه‌های گوناگون توانستند بر جنبه‌های فکری‌، فرهنگی، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلاء یافته، منابع مادی و ذخایر زیرزمینی آن‌ها را به غارت ببرند و عجز و یأس را بر جوامع اسلامی حاکم کنند. پیروزی انقلاب اسلامی در این عرصه توانست بر این اندیشه و عمکرد آنان غلبه کرده و با ایجاد نهضت مردمی اسلام، بر آنان فائق آید.
 
ج - به‌دست آوردن استقلال سیاسی و آزادی: استقلال سیاسی و آزادی در ایران از جمله اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود که با غلبه بر وابستگی‌های پیشینیان خود به کشورهای غربی - عامل اصلی بدبختی و عقب‌ماندگی مردم این دیار - به‌دست آمد.
 
د - افزایش آگاهی‌های مردم و مشارکت سیاسی آنان: در هیچکدام از انقلاب‌های معاصر سابقه نداشته است که در همان سال‌های اولیه انقلاب مردم بتوانند با مشارکت همگانی و انتخابات آزاد در جهت تشکیل حکومت دموکراسی و آن هم از نوع اسلامی گام بردارند. یکی از ویژگی‌های برجسته این انقلاب همین شاخصه اسلامی بودن و تلفیقی از دموکراتیک آن است که برخاسته از نظام جمهوری اسلامی است.
 
۲ - سیاست خارجی‌:
 
الف - اصل نه شرقی، نه غربی: از اصول مسلم و خدشه‌ناپذیر حاکم بر سیاست خارجی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن تصریح شده، اصل «نه شرقی نه غربی» است. بر اساس این اصل که قبل از آن جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و شاه نیز به عنوان یکی از مهره‌های اصلی آمریکا در خاورمیانه، سیاست‌های تجاوز‌گرانه غرب و به‌خصوص آمریکا را پیاده می‌کرد، بقیه کشورهای مسلمان و جهان سوم که تحت سیطره یکی از دو قطب حاکم زمان بودند و چاره‌ای جز این نداشتند؛ انقلاب با برقراری شعار نه شرقی نه غربی کاخ‌های آمال استعمارگران را در هم کوبید و استقلال خود را حفظ کرد.
 
ب - مبارزه با استکبار: یکی از اصول عمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول مبارزات ملت قهرمان ایران، مبارزه با استکبار و شکستن هیمنه ابرقدرت‌ها و در رأس آن آمریکا بود که در جریان انقلاب اسلامی با رشادت ملت شهیدپرور این خاک و بوم به تحقق پیوست.
 
۳ - دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی
 
الف - مقابله با تهاجم فرهنگی و نفی سلطه‌پذیری آن بر ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی:
 
 پس از انقلاب اسلامی، احیای فرهنگ اسلامی و ارزش‌های آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه‌های گروهی اعم از صدا و سیما، روزنامه‌ها، مجلات و حتی سینما، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه اسلامی به‌کار گرفته شدند.
 
تحقق عدالت اجتماعی و گسترش آن در سطح جامعه، یکی از آثار مبارزه با تهاجم دشمنان اسلامی از نوع فرهنگی است. انقلاب اسلامی با ایجاد فرصت‌های برابر برای طبقات مختلف اجتماعی، زمینه‌های استفاده همه اقشار جامعه را ممکن ساخت.
 
شناخت جایگاه واقعی زنان در جوامع اسلامی و حضور فعال آنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، یکی دیگر از مظاهر تأثیر فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
ب - ارتقای سطح علمی جامعه: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی‌سوادی می‌شد، در صد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها از سواد کافی برخوردار نبودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ، نهضت مدرسه‌سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله دولت رشد شتابنده‌ای به خود داد. تشکیل نهضت سواد‌آموزی در ۷ دی ماه ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) - بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران - یکی از مظاهر ارتقای سطح علمی در جامعه است که در همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی با موفقیت‌های فروانی قرین بود.
 
در سایه همین رشد و ارتقای معلومات و سواد مردم بود که شاهد رشد، بالندگی و خلاقیت اقشار مختلف جامعه بودیم.
 
۴ - دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی
 
الف - شکوفایی اقتصادی و خودکفایی صنعتی: بعد از انقلاب اسلامی جوانان غیور کشور با اقتباس از ایمان منفعل از نفس جوامع اسلامی با رشادت و پایداری‌های لازم و مقاومت در برابر سلطه اقتصادی و صنعتی کشورهای غربی و رسیدن به خودکفایی در زمینه‌های علمی، کشاورزی و صنعتی شاهد پیشرفت‌های زیادی بودند.
 
ب - بازسازی اقتصاد تک‌محصولی‌: اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه‌داری بین‌الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی‌دریغ نفت، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه غربی دست یابد، بعد از انقلاب اسلامی توانست با ایجاد زیر ساخت‌های عمومی جامعه در بخش‌های مختلف جامعه و از جمله کشاورزی صنعتی و رسیدن به نقطه مطلوب در جهان به خودکفایی رسید و اقتصاد کشور را تا حدودی از چنگ اقتصاد تک‌محصولی نفت نجات دهد.
 
۵ - دستاوردهای نظامی انقلاب اسلامی
 
الف - پایداری در هشت سال دفاع مقدس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی و ایادی داخلی آن، برای از پای در آوردن نظام نو پای جمهوری اسلامی توطئه‌های فراوانی را به اجرا درآوردند که همه این توطئه‌ها به شکست انجامید. از جمله این توطئه‌ها می‌توان از هجوم گسترده نظامی رژیم «بعث عراق» نام برد که با دفاع قهرمانانه نیروهای مسلح و مردم، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند. به رغم برتری فوق‌العاده نیرو‌های مسلح ما اعم از ارتش، سپاه و بسیج از لحاظ فرماندهی، معنویت و روحیه نسبت به دشمن متجاوز، ما توانستیم تا حدودی به اهداف خود دست یابیم. این در حالی بود که جنگ عراق علیه ایران، اولین جنگ تحمیلی بود که از طرف قدرت‌های جهانی پس از پیروزی یک انقلاب نوپا بر آنان تحمیل شد و با رشادت‌های نیروهای مسلح و بسیج مردمی بر دشمنان متجاوز فائق آیند.
 
ب - تشکیل سپاه و بسیج و خودکفایی نظامی: یکی از افتخارات انقلاب اسلامی تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود. این دو نهاد مقدس از بدو تشکیل، درگیر جنگ‌های ناخواسته و تحمیلی از سوی ابرقدرت‌ها و مزدوران داخلی آن‌ها در مناطق مختلف کشور، از جمله کردستان، خوزستان‌، سیستان و بلوچستان و مازندران و در نهایت متجاوزان رژیم بعث عراق بودند و توانستند با اهدای خون پاکشان درخت انقلاب را آبیاری کنند وآن را از گزند ضد انقلاب محفوظ بدارند.
 
در حال حاضر بیشتر جنگ‌افزار‌هایی که در ارتش و سپاه به‌کار گرفته می‌شود، ساخت کارخانجات داخل است. پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در تولید انواع موشک‌ها، توپ‌ها، خمپاره‌اندازها، تهیه قطعات یدکی بالگرد‌ها و هواپیما‌ها و سیستم‌های کنترل راداری توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته‌، نمونه‌های روشنی از خودکفایی نظامی است.
 
حسین رشیدی/ایکنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1