تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۴۰۶۵۵۹
کبنا گزارش میدهد
هوای ناپاک در روز «هوای پاک» گچساران / هشدار جدی به کودکان و افراد مسن
۰
کبنا ؛در بیست و نهمین روز از زمستان سخت 97، که به نام روز هوای پاک نامگذاری شده، آلودگی هوای گچساران به پنج برابر حد مجاز رسید و این آلودگی به حدی افزایش پیدا کرده که سلامت مردم را نشانه رفته است.
به گزارش کبنا، صبح امروز (شنبه 29 دی ماه) هوای شهر گچساران میزبان مهمان ناخوانده (ریزگردها) میباشد که تنفس و تردد را برای شهروندان مشکل کرده و شدت آلودگیها در حال افزایش است.
ولی رمضانی کارشناس محیط زیست در این باره گفت: میزان آلودگی گرد و غبار در هوای دوگنبدان به ۷۲۰ میکروگرم بر متر مکعب رسیده و هوای این شهرستان در وضعیت اضطراری قرار دارد.
وی تصریح کرد: میزان استاندارد گرد و غبار ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است و در حال حاضر آلودگی به 5 برابر حد مجاز خود رسیده است.
وی با بیان اینکه میزان آلایندگی هوا از دیشب تاکنون رو به افزایش است گفت: کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و عروقی از تردد در هوای باز خود داری کنند.
احسان کوهکن کارشناس هواشناسی گفت: از عصر پنجشنبه از کانونهای گرد و غبار کشورهای عراق و عربستان به دلیل وزش باد شدید گرد و غبار ایجاد شد که طی آن شهرهای غرب و جنوب غرب را تحت تاثیر قرار داد.
وی ادامه داد: درجه آلودگی به حدی بود که دید افقی به 500 متر رسید و فقط تا ابعاد 500 متری دید وجود داشت.
بر اساس مصاحبه با شهروندان و مشاهدات میدانی؛ در سطح شهر تعداد کمی از شهروندان از ماسک استفاده کرده بودند، اما مساله قابل توجه در مصاحبههای مردمی ناآگاهی مردم نسبت به آلودگی هوا بود، که طی آن بسیاری از افراد از آلودگی هوا مطلع نبودند و هوای ابری شهر را دلیل بر خوب و مناسب بودن هوا عنوان میکردند.
ضمن آنکه این مسئله باید مورد توجه دستگاههای ستاد آلایندگی هوا و ستاد بحران قرار گیرد، دستگاههایی همچون صداوسیما و سایر دستگاههای اداری که در زمینه فرهنگ سازی و آگاهی رسانی گسترده و عمومی وظایفی دارند باید در این زمینه پاسخگو باشند.
با توجه به اهمیت موضوع و نقش اصلی شهرداری برای مقابله با ریزگردها و آلایندگی هوا با شهردار تماس گرفته شد تا کم و کیف کار مجموعه شهرداری در بحث ریزگردها و گرد و غبار دو روز اخیر پیگیری شود اما شهردار گچساران پاسخگوی تلفن خبرنگار کبنا نبود.
مطابق بررسی کارشناسان امر اگر ذرات معلق وارد ریهها شوند و در آنجا باقی بمانند به چند طریق میتوانند اثرات سمی خود را اعمال کنند به طوریکه مطالعات نشان میدهد افزایش غلظت ذرات معلق در هوا میتوانند در دراز مدت بیماریهایی همچون عفونتهای دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی، برونشیت و ... را به وجود بیاورند.
آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار به شرح زیر است و وظایف دستگاههای مختلف در این آیین نامه مشخص شده است.
ماده 1 ـ به منظور تبیین سیاستگذاری و ارایه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقهای و نظارت و پیگیری اجرای برنامههای کوتاه مدت و بلندمدت موضوع این آیین نامه و ارایه گزارشهای نوبهای و ایجاد هماهنگی بین سازمانها و دستگاهها به منظور ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاریهای منطقهای، ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با مسئولیت رییس سازمان حفاظت محیط زیست و با عضویت معاونان ذیربط سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارتخانههای جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، نیرو، نفت، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور)، کشور (سازمان مدیریت بحران کشور)، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمین شناسی کشور)، آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود.
ماده 2 ـ در راستای تعیین وضعیت پدیده گرد و غبار با منشأ خارجی و داخلی در کشور با هدف شناسایی کانونهای شکل گیری و نحوه پراکنش آنها و به منظور پیش بینی و اطلاع رسانی به هنگام وقوع این پدیده، سازمانهای حفاظت محیط زیست و هواشناسی کشور مکلفند ظرف 6 ماه، طرح توسعه و تجهیز ایستگاههای پایش وضعیت جوی با استفاده از فناوریهای نوین، سامانه سیستمهای پیش آگاهی و کنترل کیفیت هوای منطقه را با رعایت قوانین و مقررات مربوط به صورت مشترک تهیه و برای تصویب به ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه ارایه کنند.
ماده 3 ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان هواشناسی کشور منشاء های داخلی و خارجی تولید گرد و غبار را شناسایی و اقدامات اجرایی و اطلاعات لازم را به دستگاههای ذیربط اعلام کند.
ماده 4 ـ وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است با همکاری ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه و استانداریهای مربوط، نسبت به تهیه برنامه زمان بندی اجرای طرحهای تثبیت کانونهای تولید گرد و غبار نظیر کشت درختان و بوتههای مرتعی و مالچ پاشی و سایر اقدامات مناسب براساس نتایج طرح شناسایی کانونهای بحرانی اقدام کند.
ماده 5 ـ وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است در راستای برنامه اقدام ملی مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات خشکسالی در کشور با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان بسیج سازندگی و نیروی مقاومت بسیج و سایر پیمانکاران ذی صلاح، نسبت به انجام نهالکاری و با استفاده از گونههای بومی سازگار به کم آبی، با اولویت مناطق آسیب پذیر از نظر زیست محیطی با اولویت مناطق بحرانی فرسایش بادی و گرد و غبار در کشور مطابق با طرحهای اجرایی اقدام کند.
تبصره 1 ـ استانداران موظفند پروژههای استانی موضوع این ماده را به عنوان پروژههای اولویت دار در شورای برنامه ریزی و توسعه استان جهت تصمیم گیری برای تأمین اعتبار از محل اعتبارات طرحهای استانی مطرح کنند.
تبصره 2 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبار پروژههای ملی مرتبط با این ماده را با رعایت قوانین مربوط در لوایح بودجه سالانه منظور کند.
تبصره 3 ـ وزارت نفت مکلف است در صورت اعلام نیاز دستگاههای ذیربط مالچ مورد نیاز را تامین و برنامه ریزی لازم برای تولید و نگهداری این ماده را در پالایشگاه منطقه به عمل آورد. اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین خواهد شد.
ماده 6 ـ استانداریهای مناطق تحت تاثیر به ویژه منطقه جنوب، غرب و شرق کشور موظفند نسبت به تشکیل کارگروههای استانی متناظر ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه اقدام و برنامههای اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای کسب آمادگی مواجهه با پدیده گرد و غبار را با همکاری دستگاههای ذیربط استانی و براساس دستورالعملهای ستاد ملی اجرا کنند.
ماده 7 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی استانهای تحت تاثیر مکلفند برنامه تجهیز مراکز درمانی مناطق را در برنامههای سالانه و پنج ساله تهیه و به شرح زیر اجرا کنند:
الف ـ توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش به وسایل مراقبتهای پزشکی لازم جهت پیشگیری و درمان افراد آسیب دیده در مناطق تحت تأثیر پدیده گرد و غبار.
ب ـ توسعه و تجهیز مراکز اورژانس در مناطق بحرانی گرد و غبار.
تبصره ـ اعتبارات لازم برای اجرای این ماده از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و اختصاص داده میشود.
ماده 8 ـ وزارت نیرو موظف است با توجه به وضعیت بارش در هر سال، حقابه تالابهای جنوب و غرب کشور و نیاز آبی طرحهای مقابله با منشاء گرد و غبار را که توسط کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت نیرو تعیین شده است، در چارچوب میزان آب قابل تامین ابلاغی وزارت یادشده، تامین کرده و نتایج آن را به طور منظم به ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه ارایه کند.
ماده 9 ـ شهرداریهای شهرهای واقع در مناطق تحت تاثیر پدیده گرد و غبار کشور موظفند برای اجرای طرح کمربند فضای سبز شهرهای مربوط ضمن رعایت ضوابط طرح جامع، نظر سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را از جهت اولویت مکانی و نوع کاشت رعایت کنند.
تبصره ـ شهرداریهای شهرهای متاثر از پدیده گرد و غبار، جهت کنترل و مهار کانونهای تولید گرد و غبار داخلی موظفند در تامین منابع مالی مورد نیاز طرحهای پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) مشارکت کنند.
ماده 10 ـ وزارت نیرو با کمک شهرداریها موظف است به منظور کاهش صدمات وارده بر تاسیسات تصفیه آب شرب شهری ناشی از پدیده گرد و غبار در منطقه، کمربند سبز با اشکوب بندی مناسب با اهداف بادشکن را پیرامون تاسیسات مربوط احداث کند.
ماده 11 ـ برنامه سازگاری با پدیده گرد و غبار باید ظرف یک سال پس از لازم الاجراء شدن این آیین نامه توسط وزارتخانهها، سازمانها و شهرداریها تهیه و جهت تصویب به ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه ارایه شود.
ماده 12 ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است به منظور حفاظت از منابع خاک در معرض فرسایش بادی، طرح جامع مدیریت و احیای زمینهای کشاورزی و کشاورزی حفاظتی، توسعه جنگل کاری و احیای مراتع استانهای کشور را تهیه و جهت اجرا و تامین بودجه لازم در برنامههای پنج ساله ارایه کند.
ماده 13 ـ به منظور کنترل منشاء های فعلی داخلی پدیده گرد و غبار و جلوگیری از گسترش آنها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است آمایش سرزمین و برنامههای مدیریت جامع حوزه آبخیز را با رویکرد فرابخشی در دستور کار قرار دهد.
ماده 14 ـ به منظور برنامه ریزی منطقهای و فرامنطقه ای جهت کنترل منشاء های گرد و غبار برون مرزی، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با هماهنگی وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای مرتبط و با استفاده از ظرفیت کنوانسیونها و نهادهای بین المللی نسبت به تهیه برنامه منطقهای کنترل منشاء های یادشده اقدام و هماهنگی مورد نیاز را با کشورهای منطقه جهت اجرای برنامهها با همکاری نهادهای بین المللی به عمل آورد.
ماده 15 ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به تکمیل زیرساختهای مخابراتی جهت توسعه و ارتقای شبکههای پایش زیست محیطی آلودگی هوا و گرد و غبار اقدام کند.
ماده 16 ـ وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به توسعه و تجهیز فرودگاههای مناطق متاثر از گرد و غبار به تجهیزات و تاسیسات ناوبری و هواشناسی پیشرفته، جهت ارایه خدمات پروازی در شرایط وقوع بحران گرد و غبار اقدام کند.
ماده 17 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبارات لازم را برای تحقق برنامههای موضوع این آیین نامه در ذیل اعتبارات دستگاههای اجرایی در لایحه بودجه سنواتی پیش بینی کند.
ماده 18 ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است گزارش اجرای این آیین نامه را هر 6 ماه یک بار به دفتر هیات دولت ارایه کند.
ماده 19 ـ تصویب نامه شماره 93106/ت 40419 هـ مورخ 1388/5/6 لغو میشود
-------------------------
سیده زهرا حسینی فر
به گزارش کبنا، صبح امروز (شنبه 29 دی ماه) هوای شهر گچساران میزبان مهمان ناخوانده (ریزگردها) میباشد که تنفس و تردد را برای شهروندان مشکل کرده و شدت آلودگیها در حال افزایش است.
ولی رمضانی کارشناس محیط زیست در این باره گفت: میزان آلودگی گرد و غبار در هوای دوگنبدان به ۷۲۰ میکروگرم بر متر مکعب رسیده و هوای این شهرستان در وضعیت اضطراری قرار دارد.
وی تصریح کرد: میزان استاندارد گرد و غبار ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است و در حال حاضر آلودگی به 5 برابر حد مجاز خود رسیده است.
وی با بیان اینکه میزان آلایندگی هوا از دیشب تاکنون رو به افزایش است گفت: کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و عروقی از تردد در هوای باز خود داری کنند.
احسان کوهکن کارشناس هواشناسی گفت: از عصر پنجشنبه از کانونهای گرد و غبار کشورهای عراق و عربستان به دلیل وزش باد شدید گرد و غبار ایجاد شد که طی آن شهرهای غرب و جنوب غرب را تحت تاثیر قرار داد.
وی ادامه داد: درجه آلودگی به حدی بود که دید افقی به 500 متر رسید و فقط تا ابعاد 500 متری دید وجود داشت.
بر اساس مصاحبه با شهروندان و مشاهدات میدانی؛ در سطح شهر تعداد کمی از شهروندان از ماسک استفاده کرده بودند، اما مساله قابل توجه در مصاحبههای مردمی ناآگاهی مردم نسبت به آلودگی هوا بود، که طی آن بسیاری از افراد از آلودگی هوا مطلع نبودند و هوای ابری شهر را دلیل بر خوب و مناسب بودن هوا عنوان میکردند.
ضمن آنکه این مسئله باید مورد توجه دستگاههای ستاد آلایندگی هوا و ستاد بحران قرار گیرد، دستگاههایی همچون صداوسیما و سایر دستگاههای اداری که در زمینه فرهنگ سازی و آگاهی رسانی گسترده و عمومی وظایفی دارند باید در این زمینه پاسخگو باشند.
با توجه به اهمیت موضوع و نقش اصلی شهرداری برای مقابله با ریزگردها و آلایندگی هوا با شهردار تماس گرفته شد تا کم و کیف کار مجموعه شهرداری در بحث ریزگردها و گرد و غبار دو روز اخیر پیگیری شود اما شهردار گچساران پاسخگوی تلفن خبرنگار کبنا نبود.
مطابق بررسی کارشناسان امر اگر ذرات معلق وارد ریهها شوند و در آنجا باقی بمانند به چند طریق میتوانند اثرات سمی خود را اعمال کنند به طوریکه مطالعات نشان میدهد افزایش غلظت ذرات معلق در هوا میتوانند در دراز مدت بیماریهایی همچون عفونتهای دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی، برونشیت و ... را به وجود بیاورند.
آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار به شرح زیر است و وظایف دستگاههای مختلف در این آیین نامه مشخص شده است.
ماده 1 ـ به منظور تبیین سیاستگذاری و ارایه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقهای و نظارت و پیگیری اجرای برنامههای کوتاه مدت و بلندمدت موضوع این آیین نامه و ارایه گزارشهای نوبهای و ایجاد هماهنگی بین سازمانها و دستگاهها به منظور ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاریهای منطقهای، ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با مسئولیت رییس سازمان حفاظت محیط زیست و با عضویت معاونان ذیربط سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارتخانههای جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، نیرو، نفت، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور)، کشور (سازمان مدیریت بحران کشور)، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمین شناسی کشور)، آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود.
ماده 2 ـ در راستای تعیین وضعیت پدیده گرد و غبار با منشأ خارجی و داخلی در کشور با هدف شناسایی کانونهای شکل گیری و نحوه پراکنش آنها و به منظور پیش بینی و اطلاع رسانی به هنگام وقوع این پدیده، سازمانهای حفاظت محیط زیست و هواشناسی کشور مکلفند ظرف 6 ماه، طرح توسعه و تجهیز ایستگاههای پایش وضعیت جوی با استفاده از فناوریهای نوین، سامانه سیستمهای پیش آگاهی و کنترل کیفیت هوای منطقه را با رعایت قوانین و مقررات مربوط به صورت مشترک تهیه و برای تصویب به ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه ارایه کنند.
ماده 3 ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان هواشناسی کشور منشاء های داخلی و خارجی تولید گرد و غبار را شناسایی و اقدامات اجرایی و اطلاعات لازم را به دستگاههای ذیربط اعلام کند.
ماده 4 ـ وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است با همکاری ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه و استانداریهای مربوط، نسبت به تهیه برنامه زمان بندی اجرای طرحهای تثبیت کانونهای تولید گرد و غبار نظیر کشت درختان و بوتههای مرتعی و مالچ پاشی و سایر اقدامات مناسب براساس نتایج طرح شناسایی کانونهای بحرانی اقدام کند.
ماده 5 ـ وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است در راستای برنامه اقدام ملی مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات خشکسالی در کشور با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان بسیج سازندگی و نیروی مقاومت بسیج و سایر پیمانکاران ذی صلاح، نسبت به انجام نهالکاری و با استفاده از گونههای بومی سازگار به کم آبی، با اولویت مناطق آسیب پذیر از نظر زیست محیطی با اولویت مناطق بحرانی فرسایش بادی و گرد و غبار در کشور مطابق با طرحهای اجرایی اقدام کند.
تبصره 1 ـ استانداران موظفند پروژههای استانی موضوع این ماده را به عنوان پروژههای اولویت دار در شورای برنامه ریزی و توسعه استان جهت تصمیم گیری برای تأمین اعتبار از محل اعتبارات طرحهای استانی مطرح کنند.
تبصره 2 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبار پروژههای ملی مرتبط با این ماده را با رعایت قوانین مربوط در لوایح بودجه سالانه منظور کند.
تبصره 3 ـ وزارت نفت مکلف است در صورت اعلام نیاز دستگاههای ذیربط مالچ مورد نیاز را تامین و برنامه ریزی لازم برای تولید و نگهداری این ماده را در پالایشگاه منطقه به عمل آورد. اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین خواهد شد.
ماده 6 ـ استانداریهای مناطق تحت تاثیر به ویژه منطقه جنوب، غرب و شرق کشور موظفند نسبت به تشکیل کارگروههای استانی متناظر ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه اقدام و برنامههای اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای کسب آمادگی مواجهه با پدیده گرد و غبار را با همکاری دستگاههای ذیربط استانی و براساس دستورالعملهای ستاد ملی اجرا کنند.
ماده 7 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی استانهای تحت تاثیر مکلفند برنامه تجهیز مراکز درمانی مناطق را در برنامههای سالانه و پنج ساله تهیه و به شرح زیر اجرا کنند:
الف ـ توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش به وسایل مراقبتهای پزشکی لازم جهت پیشگیری و درمان افراد آسیب دیده در مناطق تحت تأثیر پدیده گرد و غبار.
ب ـ توسعه و تجهیز مراکز اورژانس در مناطق بحرانی گرد و غبار.
تبصره ـ اعتبارات لازم برای اجرای این ماده از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و اختصاص داده میشود.
ماده 8 ـ وزارت نیرو موظف است با توجه به وضعیت بارش در هر سال، حقابه تالابهای جنوب و غرب کشور و نیاز آبی طرحهای مقابله با منشاء گرد و غبار را که توسط کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت نیرو تعیین شده است، در چارچوب میزان آب قابل تامین ابلاغی وزارت یادشده، تامین کرده و نتایج آن را به طور منظم به ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه ارایه کند.
ماده 9 ـ شهرداریهای شهرهای واقع در مناطق تحت تاثیر پدیده گرد و غبار کشور موظفند برای اجرای طرح کمربند فضای سبز شهرهای مربوط ضمن رعایت ضوابط طرح جامع، نظر سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را از جهت اولویت مکانی و نوع کاشت رعایت کنند.
تبصره ـ شهرداریهای شهرهای متاثر از پدیده گرد و غبار، جهت کنترل و مهار کانونهای تولید گرد و غبار داخلی موظفند در تامین منابع مالی مورد نیاز طرحهای پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) مشارکت کنند.
ماده 10 ـ وزارت نیرو با کمک شهرداریها موظف است به منظور کاهش صدمات وارده بر تاسیسات تصفیه آب شرب شهری ناشی از پدیده گرد و غبار در منطقه، کمربند سبز با اشکوب بندی مناسب با اهداف بادشکن را پیرامون تاسیسات مربوط احداث کند.
ماده 11 ـ برنامه سازگاری با پدیده گرد و غبار باید ظرف یک سال پس از لازم الاجراء شدن این آیین نامه توسط وزارتخانهها، سازمانها و شهرداریها تهیه و جهت تصویب به ستاد موضوع ماده (1) این آیین نامه ارایه شود.
ماده 12 ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است به منظور حفاظت از منابع خاک در معرض فرسایش بادی، طرح جامع مدیریت و احیای زمینهای کشاورزی و کشاورزی حفاظتی، توسعه جنگل کاری و احیای مراتع استانهای کشور را تهیه و جهت اجرا و تامین بودجه لازم در برنامههای پنج ساله ارایه کند.
ماده 13 ـ به منظور کنترل منشاء های فعلی داخلی پدیده گرد و غبار و جلوگیری از گسترش آنها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است آمایش سرزمین و برنامههای مدیریت جامع حوزه آبخیز را با رویکرد فرابخشی در دستور کار قرار دهد.
ماده 14 ـ به منظور برنامه ریزی منطقهای و فرامنطقه ای جهت کنترل منشاء های گرد و غبار برون مرزی، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با هماهنگی وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای مرتبط و با استفاده از ظرفیت کنوانسیونها و نهادهای بین المللی نسبت به تهیه برنامه منطقهای کنترل منشاء های یادشده اقدام و هماهنگی مورد نیاز را با کشورهای منطقه جهت اجرای برنامهها با همکاری نهادهای بین المللی به عمل آورد.
ماده 15 ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به تکمیل زیرساختهای مخابراتی جهت توسعه و ارتقای شبکههای پایش زیست محیطی آلودگی هوا و گرد و غبار اقدام کند.
ماده 16 ـ وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به توسعه و تجهیز فرودگاههای مناطق متاثر از گرد و غبار به تجهیزات و تاسیسات ناوبری و هواشناسی پیشرفته، جهت ارایه خدمات پروازی در شرایط وقوع بحران گرد و غبار اقدام کند.
ماده 17 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبارات لازم را برای تحقق برنامههای موضوع این آیین نامه در ذیل اعتبارات دستگاههای اجرایی در لایحه بودجه سنواتی پیش بینی کند.
ماده 18 ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است گزارش اجرای این آیین نامه را هر 6 ماه یک بار به دفتر هیات دولت ارایه کند.
ماده 19 ـ تصویب نامه شماره 93106/ت 40419 هـ مورخ 1388/5/6 لغو میشود
-------------------------
سیده زهرا حسینی فر