تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۰۶۴۶۶
مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد

محیط‌بانان کهگیلویه و بویراحمد از 312 هزار هکتار طبیعت محافظت می‌کنند

۰
محیط‌بانان کهگیلویه و بویراحمد از 312 هزار هکتار طبیعت محافظت می‌کنند
کبنا ؛این استان به‌واسطه داشتن جنگل‌های فراوان، رودخانه‌های خروشان و تنوع آب‌وهوایی، از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است و با داشتن 20 درصد جنگل‌های زاگرس و 10 درصد آب کشور، شرایط مناسبی را برای زیست گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی فراهم کرده است.
 
12 درصد مساحت استان منطقه حفاظت‌شده است
بر اساس استاندارد جهانی 11 درصد از  هراستانی می‌تواند به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده انتخاب شوند این در حالی است که این میزان در استان ما به 12 درصد می‌رسد که با احتساب مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان در ضلع شمالی پارک ملی دنا در محدوده جغرافیایی شهرستان سمیرم و بخشی از منطقه حفاظت‌شده خائیز در محدوده جغرافیایی شهرستان بهبهان این عدد به از 19 درصد می‌رسد.
بر اساس این گزارش یک درصد از مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت‌شده تشکیل داده و درمجموع 312 هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.
هم اکنون هفت منطقه حفاظت‌شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامین با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد.
در رأس همه این‌ها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت‌شده دناست که با وسعتی معادل 93 هزار و 660 هکتار دارای 155 گونه جانوری پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 خزنده است.
منطقه حفاظت‌شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال 2010 میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیرگاه بعداز انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

طمع شکارچیان به مناطق حفاظت‌شده
مناطق حفاظت‌شده کهگیلویه و بویراحمد و در رأس آن‌ها منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بوده و آن‌ها محیط‌زیست و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی این منطقه را مورد تعرض قرار می‌دهند.
با این حال محیط‌بانان مناطق حفاظت‌شده کهگیلویه و بویراحمد در سرما و گرما با کمترین چشمداشتی پیوسته از این امانت نگهداری می‌کنند.
محسن جعفری نژاد مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جایگاه ارزشمند دنا در جهان، گفت: یکی از دلایلی که دنا به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور و پارک ملی انتخاب شد، وجود پتانسیل‌های بالایی همچون گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و مناظر و چشم اندازهای بی نظیر این منطقه بوده است.
جعفری نژاد افزود: یک هزار و 256 گونه مهره دار در کشور وجود دارد که 300 گونه از این تعداد در این استان زندگی می‌کنند.
وی اظهار داشت: پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه است.
جعفری نژاد افزود: بیش از  77 گونه پرنده در منطقه حفاظت‌شده دنا زندگی می‌کنند که کبک معمولی، قرقاول، کبک دری، تیهو، بلدرچین، شاه بوف، جغد ماهی خوار، جغد گوش دراز، جغد جنگلی، عقاب، باز، پرپا، عقاب جنگلی، عقاب طلایی، کبوترجنگلی، کبوتر چاهی، سبز قبا، ماهی خورک، هدهد، دارکوب، چکاوک، سار مهم‌ترین پرندگانی هستند که در این منطقه زیست می‌کنند.

تعداد محیط‌بانان کمتر از استاندارد جهانی
جعفری نژاد  تعداد محیط‌بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت‌شده بسیار کم دانست و گفت: هم اکنون به ازای هر 4 هزار و 160 هکتار منطقه حفاظت‌شده یک محیط بان در استان وجود دارد.
وی افزود: این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای  هر هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.
مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون حفاظت از مناطق حفاظت‌شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می‌رود، بیان کرد: در این نوع حفاظت افرادی که وارد یک منطقه حفاظت‌شده می‌شوند ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.
وی با بیان اینکه توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد، بیان داشت: اعتبارات محیط‌زیست بسیار کم است این در حالی است که سال به سال انتظارات از محیط‌زیست افزایش می‌یابد.
مناطق حفاظت‌شده استان ثروتی عظیم و نعمتی خدادادی هستند که باید همه مردم و مسئولین در حفاظت و صیانت از آن تلاش کنند. بی شک نسل آینده هر قصوری در این راستا را نخواهد بخشید.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1