تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۰۶۴۴۲
سانحه هواپیمای بوئینگ 727 ارتش در زیبادشت کرج باعث شهادت 15 نفر شد

زنجيره سقوط

۰
زنجيره سقوط
کبنا ؛ساعت حوالی 9 صبح دیروز، اخباری درباره بروز سانحه برای یک هواپیما در زیبادشت کرج منتشر شد. روابط عمومی اورژانس تهران در واکنش به این اخبار اعلام کرد:‌ «ساعت 8:30 حادثه سقوط یک فروند هواپیمای باربری به اورژانس اعلام شد». این سازمان در ادامه از اقدامات کمک‌رسانی به محل حادثه خبر داده است. روابط عمومی سازمان امداد و نجات هم خبر داد که هواپیمای مذکور حین فرود دچار حادثه شده است.
در ادامه مشخص شد که محل وقوع این حادثه، فرودگاه فتح، در مجاورت فرودگاه پیام کرج بوده است. بر اساس اخبار، هواپیمای بوئینگ 707 حادثه دیده، حامل 30 تن گوشت که به منظور تنظیم بازار به ایران وارد شده، بوده است. این هواپیما با ورود به شهرک مسکونی زیبادشت در حاشیه این فرودگاه، به یک ویلا ورود کرد و البته آتش گرفتنش باعث شد که برخی دیگر خانه‌های این شهرک هم آسیب ببینند.
سقوط هواپیما ربطی به ملیت و کشور ندارد و این خبر آنقدر وحشتناک است که هر شنونده ای را از ترس به خود میخکوب کند. بهمن سال گذشته بود که خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج همه گیر شد. خبری که هنوز داغ آن به یک سال نرسیده است. فرودگاه یاسوج سه روز قبل یعنی جمعه21 دی سال جاری پس از 11 ماه، اولین پرواز رسمی خود را توسط هواپیمایی ماهان انجام داد. خبری خوش که می توانست فرودگاه داغ دیده را روی پا نشان دهد. با اين حال خبر سقوط هواپيما در کشور ما موضوعي تازه و نو نیست؛ بارها و بارها در سال‌های گذشته آن را شنیده ایم. فرسوده بودن ناوگان هوایی موضوعي نیست که متعلق به دیروز یا امروز باشد. سقوط هواپیما از آن دست خبرهایی است که برای مدت‌ها بر دل و جان مردم چنگ مي‌زند و آن‌ها را غمگین می‌کند. سقوط هر هواپیما به حتم جان باختن و یا زخمی شدن تعدادی از هموطنان ما و یا ملیت دیگری را در به دنبال دارد و این خبر ناگوار روز گذشته دوباره در صدر خبرها در كشورمان قرار گرفت. حال كه سقوط هواپیما خبرساز شده است چه فرقی می‌کند که باری باشد یا مسافري، نظامی باشد یا غیر نظامی. «سقوط هواپیما در کرج»، «هواپیمای سقوط کرده متعلق به ارتش بوده است»، «هواپیمای باری ارتش سقوط کرده است» این ها از اولین تیترهای فرستاده شده در رسانه های ایرانی و خارجی در مورد سقوط هواپیمای دیروز بود که صبح روز گذشته سقوط کرده است. خبری وحشتناک که تا مدت‌ها در اذهان مردم باقي خواهد ماند و به اين راحتي‌ها فراموش نخواهد شد.
https://rokhjahannama.ir/wp-content/uploads/2019/01/mahal-sogot.jpg
سقوط بویینگ 707 نهاجا
هنوز ساعتی از باز شدن ادارات و محیط‌های کاری نگذشته که خبر سقوط هواپیما منتشر شد. تقریبا هشت ونیم صبح روز یکشنبه 24 دی هواپیمای بویینگ 707 کارگو، که یک هواپیمای جت تجاری باریک پیکر دوربرد با اندازه متوسط است و از بیشکک قرقیزستان حرکت کرده و باید در فرودگاه پیام کرج فرود مي‌كرد که به اشتباه در فرودگاه فتح نشسته و به علت برخورد با دیواره‌های باند خروجی، سانحه‌ای را پدید آورد. خبر ناراحت کننده است و دردناک. دود ناشی از فرود و متلاشی شدن قطعات جسم سنگین که همان هواپیماست در شهرکی در کرج مشاهده که می شود، همه به سمت صدای مهیب شنیده شده می‌دوند و آمبولانس‌ها، آتش‌نشانی‌های تهران و حومه، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوري و مسئولان ارتشی کشور در اين منطقه حضور پيدا مي‌كنند. برخي می‌گویند صدای مهیبی در منطقه شنیده‌اند و صدای لرزش شیشه منازل همه را وحشت‌زده کرده است. برخی فکر کردند که زلزله آمده و عده‌ای هم چون در منطقه نظامی زندگی می‌کنند و احتمالش را می‌دهند کمتر مضطرب شدند. ظاهرا هنوز بسياري از افراد یا خواب بودند یا تازه بر سر میز صبحانه نشسته بودند و کارمندان و آن‌هایی که باید سرکار باشند مشغول خدمت کردن در محل كار. صدای همهمه و دویدن که به گوش می‌رسد همه سراسیمه از منازل‌شان بیرون می‌دوند؛ كم‌كم خبرها می‌پیچید. «هواپیما سقوط کرده»! اين هواپیما در محوطه شهرک زیبادشت کرج و در مقابل منازل ویلایی شهرک متوقف و متلاشی شده است و هر تکه‌ای از آن به سمتی پرتاب شده است. مسئولان در حال دور نگه‌داشتن مردم از محل حادثه و کنترل اوضاع هستند. اما مردم می‌خواهند خودشان ببینند و ضبط کنند. انگار می‌خواهند به جای همه فعال باشند. جای خبرنگار، مسئول آتش نشانی ، مسئول اورژانس و... التهاب و نگرانی و همچنین کنجکاوی حادثه رخ داده از چهره‌شان معلوم است و هر خبری را که دارند به همدیگر مخابره می‌کنند و همین باعث می‌شود خبرهای متناقض به یکباره زیاد شود. ازاین‌رو مسئولان ارگان‌های مختلف سعی در آرام کردن فضا و اطلاع رسانی درست پس از قطعیت ماجرا را دارند. آتش‌نشانی در حال پاکسازی و یافتن نشانی از سرنشینان احتمالی این هواپیماست تا هرچه زودتر عملیات درمانی روی آن‌ها انجام شود. اجساد که پیدا می‌شوند اطلاع رسانی صورت می‌گیرد تا به شایعات پایان گیرد. در خبرها آمد كه دماغه هواپيما با شهركي مسكوني برخورد كرده تا خاطره سقوط هواپيماي سي130 تداعي شود. بسياري نگران مردم حاضر در شهرك بودند كه خدا رو شكر اعلام شد خانه اي كه دماغه هواپيما با آن برخورد كرده خالي از سكنه بوده تا يك‌بار هم كه شده از سقوط هواپيما تعدادي شهروند جان سالم به در ببرند!
اعلام اسامی جانباختگان
با گذشت چند ساعت از حادثه سقوط اما اسامی10 تن، پیکرهای شناسایی شده که اعلام می شود و نام یک زن در بین آن‌هاست. از 15 تن از جانباختگان این حادثه نام آن‌ها زودتر شناسایی و رسانه‌ای می‌شود و بقیه نام‌ها با ذکراینکه« احراز هویت آن‌ها متعاقبا اعلام می شود» هم به رسانه‌ها گفته می‌شود.۱ـ غفور قجاوند۲ـ محمد باقر ندری۳ـ جواد سلیمانی۴ـ محمد عبدلی۵ـ عزیراله علیزاده۶ـ سعید قاسمی۷ـ فریدون شیخی۸ـ شاکر آجرلو۹ـ مریم زارعی نژاد ۱۰ـ علی افروغ. ده تنی هستنید که در این هواپیمای باری که برای ماموریت و مردمیاری به قرقیزستان رفته و با باری از گوشت قرمز به کشور بازگشته، حضور آن‌ها با قطعیت اعلام می شود . محمدرضا طاهری، مصطفی محمودی،جواد مرادی، حمید رضا لطفیان و داود ذوالفقاری از سرنشینانی بودند که در لیست پرواز این هواپیما نام‌شان دیده می‌شود. مهرداد علی بخشی مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور،« از ۱۶ سرنشین هواپیما، یک نفر زنده ماند و ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند» خبر می‌دهد و می‌گوید که اجساد را به پزشکی قانونی استان البرز بردند تا مراحل تکمیلی و اطلاع رسانی‌های بعدی به دقت انجام گیرد.
تنها بازمانده
می‌گویند یک نفر زنده است اما خبرها ضد و نقیض است. یکي می‌گوید خلبان است و دیگری می‌گوید مهندس پرواز بوده است. در همان ساعت‌ها که کلی خبر بالا پایین می‌رود، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری آب پاکی را روی دست رسانه‌ها می ریزد و می‌گوید من نمی‌توانم بطور یقین از زنده بودن خلبان یا فرد دیگری اطلاع دهم. با اين حال خبرگزاري‌هاي رسمي خبر دادند كه «فرشاد مهدوی‌فر» تنها بازمانده این سانحه شناسایی که به مراکز درمانی برده می‌شود. جعبه سیاه هم پیدا می‌شود و مسئولان قول اطلاع رسانی دقیق‌تری را در چند روز آینده می‌دهند. اما مردم می‌گویند که به ما که نمی‌گویند چه خبر است؟ دیگری از سانحه‌های هوایی گذشته خاطره می‌گوید و آن یکی هم به حال خانواده این جانباختگان غصه می‌خورد. یکی از خلبانان ایرانی به «قانون» می‌گوید:« باید صبر کرد تا خبرها اعلام شود.نباید سریع به دنبال مقصر باشیم» او در ادامه با اشاره به عوامل دخیل در سوانح هوایی معتقد است که «در این حادثه باید مشخص شود که چرا خلبان به جای فرود در فرودگاه پیام کرج در فرودگاه فتح نشسته است». او یادآوری می کند که این «اولین ماموریت آن‌ها نبوده و افراد کارکشته و کاربلدی بودند و بارها این مسیر را رفته و آمده‌اند.پس بهترین کار انتظار همراه با پیگیری است». او می‌گوید خوشبختانه سرعت پیدا شدن جعبه کمک می‌کند که مردم سریع به عمق ماجرا پی ببرند و امیدواریم که این سوانح دیگر رخ ندهد زیرا گذشته از مسایل مالی، پتانسیل این کشور است که در این سانحه‌ها نابود می‌شود. پتانسیل‌هایی که سال‌ها برای کشور زحمت کشیده و کوهی از تجربه و خرد هستند.
هواپيماي پر از گوشت!
در ميان همه اخباري كه از سقوط بويينگ 707 منتشر شد، خبر وجود لاشه‌هاي گوشت گوسفندي در هواپيما موضوعي بود كه ذهن‌هاي بسياري را متوجه خود كرد و حتي لنزهاي دوربين رسانه‌ها را به سمت خود برد تا خيلي زود تصاوير مربوط به لاشه‌هاي گوشت گوسفندي در رسانه‌ها منتشر شود. تصاويري كه نشان مي‌داد لاشه‌هاي گوشت به ظاهر گرم در هواپيما وجود داشته گويي محموله‌اي از گوشت‌هاي وارداتي در اين هواپيما بوده است. آن هم در شرايطي كه بازار گوشت كشورمان وضعيت مساعدي ندارد و قيمت‌ها هر روز بيشتر و عرضه دامداران نيز هر روز كمتر مي‌شود. آن‌طور كه ديروز در خبرگزاري‌ها منتشر شد، این هواپیما حامل ۴۰ تن گوشت گوسفندی بوده که برای کمک در طرح مردم‌یاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان به سمت كشورمان در حال حركت بوده است. طرح مردم ‌یاری ارتش اما از جمله طرح هايي كه سابقه طولاني در كشور ندارد و ابتدا سال گذشته در مناطق محروم سيستان و بلوچستان و براي كمك به مردمان مناطق محروم اين استان اجرايي شد و قرار بود كه گوشت‌هاي وارداتي از قرقيزستان نيز در همان‌جا توزيع شود. در ماه‌هاي اخير، افزایش قیمت گوشت گوسفندی موجب شد دولت برای تنظیم بازار تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده بگیرد و از سوی دیگر سقف واردات را افزایش دهد به نحوی که هم اکنون میزان واردات روزانه گوشت گوسفندی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ تن افزایش یافته‌است. در واقع به‌نظر می‌رسد گروه طرح همیاری ارتش برای کمک به مناطق محروم، از قرقیزستان گوشت وارد می‌کرده است. طبق آخرین آمارها، عمده کشورهای مبدأ تامین گوشت گوسفندی وارداتی استرالیا، مغولستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان و داغستان روسیه است که میزان گوشت تازه وارداتی به کشور از کشور استرالیا ۴۰ تن در روز و کشورهای اوراسیا ۷۰ تا ۸۰ تن در روز است. قیمت هر کیلو گرم گوشت تازه استرالیایی را در مراکز عرضه حدودا ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت تازه اوراسیای ۳۰ هزار تومان است. از برخی کشورهای اوراسیایی مانند قزاقستان علاوه بر گوشت تازه، گوشت منجمد نیز وارد می‌شود. در همین میان میزان واردات گوشت گوسفندی در سال گذشته ۱۹ هزارتن گرم و ۴ هزار تن منجمد اعلام شده است.
وقتي از حوادث عبرت نمي‌گيريم
اما اتفاق سقوط بويينگ‌ها در ايران اتفاق تازه‌اي نيست و هر چند سال يك‌بار خانواده‌هاي زيادي را داغدار مي‌كند. چندى پيش بود كه يك هواپيماى مسافربرى، باند فرودگاه فتح را با باند فرودگاه پيام كرج اشتباه گرفته بود و در آخرين لحظات متوجه اشتباه خود شد و go around كرده و جان مسافران را نجات داد. پس از اين حادثه جدى، پتانسيل خطر در طرح تقرب اين فرودگاه محرز شد و نيازمند واكنش سريع متوليان صنعت هوانوردى و شركت فرودگاه‌هاى كشور بود تا خلبان‌ها را از وجود يك باند ديگر در نزديكى فرودگاه پيام آگاه و يا تجهيزات ناوبرى فرودگاه پيام را اصلاح و بروزرسانى كند. اين تمهيدات ايمنى انجام نشد و امروز نيز كاپيتان غيور قجاوند نيز دچار همين اشتباه شد و موتورهاى بوئينگ٧٠٧ بدليل تاخير در واكنش به تصميم خلبان، نتوانست هواپيما را نجات دهد. اكنون چه كسى پاسخگوى اين سانحه و اين سوال است كه چرا از حوادث تكراري گذشته عبرت گرفته نمي شود؟ طبق قوانين، سازمان هواپیمایی کشوری طبق مقررات تنها در مورد هواپیماهای غیرنظامی می‌تواند ورود کند و این هواپیمای سانحه دیده متعلق به ارتش بوده و حال بايد در انتظار پاسخ هاي مسئولان ارتش دربرابر ده‌ها سوال سقوط هواپيما بود.

از هواپیمای قرقیزستانی تا بوئینگ ارتش
ابتکار نوشت: از حواشی مورد توجه حادثه سقوط هواپیمای باربری بوئینگ 707، ابهام اولیه در مالکیت آن بود. برخی مسئولان از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تا فرماندار پردیس، این هواپیما را قرقیزستانی معرفی کردند. با این حال ساعتی بعد با توجه به نشانه‌های روی هواپیما و از جمله رنگ‌آمیزی آن، موضوع ایرانی بودن هواپیما مطرح شد. با این حال فرودگاه بیشکک قرقیزستان به عنوان مبدا پرواز این هواپیما، قرقیزستانی بودن این هواپیما را رد کرد و آن را متعلق به «آیرون ایر» (IronAir) ایران دانست! یک مقام فرودگاه ماناس بیشکک با اشاره اینکه در این هواپیما هیچ شهروند قرقیزی وجود نداشته است، عنوان کرده بود که هواپیمای مذکور، ساعت 23:10 یکشنبه شب وارد فرودگاه ماناس شده و ساعت 7:16 روز دوشنبه نیز به مقصد تهران بیشکک را ترک کرده است.
بالاخره این روابط‌عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که مالکیت هواپیمای حادثه‌دیده، توسط ارتش را تایید کرد. در اطلاعیه این روابط‌عمومی آمده بود: «صبح امروز (دوشنبه) یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷ حامل گوشت برای کمک در طرح مردمیاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش‌سوزی شد. جزئیات علت حادثه و وضعیت شهادت یا مجروحیت کارکنان تیم پروازی و خدمه آن با اعزام تیم‌های تخصصی در دست بررسی است». امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز دراین‌باره گفت: «صبح روز دوشنبه یک فروند هواپیمای باربری بوئینگ 707 نیروی هوایی ارتش که دارای محموله گوشت برای اجرای طرح مردم‌یاری و در راستای کمک به اقتصاد کشور از مبدا بیشکک، پایتخت کشور قرقیزستان عازم کشورمان بود، دچار حادثه شد و اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز کرد که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش‌سوزی شد». وی افزود: «در این حادثه 13 نفر از کارکنان این نیرو به فیض شهادت نائل آمدند و مهندس پرواز این پرواز مجروح شده و به یکی از بیمارستان‌های استان البرز منتقل و بستری شده است». سخنگوی ارتش خاطرنشان کرد: «این پرواز در راستای سلسله اقدامات ارتش و به ویژه نیروی هوایی ارتش در اجرای طرح‌های مداوم مردم‌یاری و کمک به اقتصاد کشور انجام شده است و بدون شک دلاورمردان و شهدای عزیز این حادثه در جایگاه شهدا و قهرمانان 8 سال دفاع مقدس قرار دارند».
دلیل حضور مربیان پرواز ارتش در جمع شهدای حادثه
امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی با تاکید بر اینکه در چنین ماموریت‌هایی برای صرفه‌جویی در استفاده از تجهیزات و بهره‌برداری مطلوب از زمان‌های طولانی ماموریت، همزمان اقدامات آموزشی نیز صورت می‌پذیرد، گفت: «در این مورد هم اقدامات آموزشی نیز برای خلبانان و مجموعه تیم پروازی صورت گرفته، درنتیجه این ماموریت، آموزشی هم بوده است. در ضمن هواپیما به هیچ عنوان در اجاره نبوده است».
اسامی مجروح و درگذشتگان حادثه هواپیمای بوئینگ 707
در حادثه دیروز هواپیمای بوئینگ 707 ارتش، امیر سرتیپ دوم غفور قجاوند فرمانده سابق تیپ پشتیبانی شهید لشکری، سرهنگ جواد سلیمانی، سرهنگ محمدباقر ندری، سرهنگ محمد عبدلی، سرهنگ دوم عزیز علیزاده، داود ذوالفقاری، علی افروغ، محمد رضا طاهری، مصطفی محمودی، سعید قاسمی، جواد مرادی، حمید رضا لطفیان و  فریدون شیخی، به همراه شاکر آجرلو و مریم زارعی‌نژاد از شهدای غیرنظامی به فیض شهادت رسیدند و سرهنگ فرشاد مهدوی قلعه مجروح شده است.
گفته می‌شود فریدون شیخی، سرمهماندار درگذشته هواپیمای سانحه دیده، پدر فرنوش شیخی، ملی‌پوش سابق والیبال بانوان ایران و همسر کاوه رضایی، فوتبالیست سابق تیم استقلال تهران و فعلی تیم کلوب بروژ بلژیک است که جام ملت‌های آسیا را هم به دلیل مصدومیت از دست داد.
حمید داوودآبادی مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت: «اجساد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل ۱۴ مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است». وی با بیان اینکه هویت ۱۰ تن از جانباختگان قابل تشخیص است، تصریح کرد: «همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردید وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش‌های ژنتیک و نمونه‌برداری از اعضای خانواده‌ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود و با دستور دادستانی و انجام بررسی‌های نهایی اسامی این افراد اعلام خواهد شد». محمدرضا طاهری، مصطفی محمودی، جواد مرادی، حمیدرضا لطفیان و داود ذوالفقاری از سرنشینانی بودند که برای لیست پرواز در هواپیما حضور داشتند که انجام آزمایشات برای تشخیص هویت‌شان انجام می‌شود.
فرودگاه‌های پیام و فتح و یک اشتباه تکراری!
از زمان سقوط هواپیما گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره دلیل این حادثه مطرح شد. در حالی که جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا شده است و طبیعتا بررسی‌های فنی در کنار استخراج اطلاعات جعبه سیاه و سخنان مهندس پرواز نجات یافته می‌تواند دلیل دقیق این حادثه را روشن کند، برخی اخبار از این موضوع خبر می‌داد که هواپیمای حادثه دیده، باند فرودگاه فتح را با فرودگاه پیام اشتباه گرفته است؛ اشتباهی که گویا تکراری هم نیست! دلیل این موضوع، نزدیکی این دو فرودگاه و رد احتمال فرود اضطراری در فرودگاه فتح به جای فرودگاه پیام بوده است (فرودگاه فتح و پیام با هم چیزی حدود 10 کیلومتر فاصله هوایی دارند)، ضمن اینکه گفته شده طول باند فرودگاه فتح مناسب فرود هواپیمای بوئینگ 707 نیست. خلبان سعید عابدین‌پور که خود بارها بر فراز این منطقه پرواز داشته، در گفت‌وگو با ایسنا، از همان ابتدا احتمال داد که هم‌راستایی دو فرودگاه فتح و پیام آن هم در فاصله نزدیک احتمالا خلبان را به اشتباه انداخته و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ 707 برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده است.
اظهارات یک کارشناس هوانوردی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با ایسنا نشان داد که این موضوع یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه پس از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است. این کارشناس هوانوردی گفته که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود. خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد. این اشتباه ممکن بود به قیمت جان 150 مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود. حال در چنین شرایطی و با توجه به حادثه دیروز و ماجرای آبان ماه، این دو فرودگاه در کنار فرودگاه ناجا به یک معضل تبدیل شده و باید پیش از هر حادثه‌ای برای آن چاره‌اندیشی کرد.
در عین حال گفته شده است که استاد خلبان بوئینگ 707 حادثه دیده، خلبان هواپیمای مشابهی بوده است که فروردین سال 84 با خروج از انتهای باند فرودگاه مهرآباد تهران به رودخانه کن سقوط کرد که این حادثه باعث کشته شدن دو تن و مفقود شدن یک کودک شده است.
پیام تسلیت فرمانده کل ارتش و فرمانده نهاجا
به دنبال شهادت تعدادی از کارکنان نیروی هوایی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «مِنَ المُومِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا؛ مردان مرد دیگری از یادگاران دفاع مقدس و مدافعان حرم، در آخرین پرواز به قافله نورانی شهیدان پیوستند و ما را در فراق دلاوری‌های‌شان داغدار کردند. دلیر مردانی که از اولین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، با دل‌های مملو از ایمان و سرهای پر‌شور عاشورایی ده‌ها بار معجزه‌‌وار مرگ را مغلوب کردند و سرانجام در راه خدمت به هموطنان عزیز در عملیات مردم‌یاری، خلعت پرافتخار شهادت را پوشیدند و به جوار قرب الهی پرواز کردند. اینجانب با نهایت اندوه از دست رفتن این عزیزان، پرواز آسمانی آن‌ها را به خانواده‌های معظم و هم‌رزمان عزیزم در نیروی هوایی و آحاد ملت قدرشناس ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم».
 امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی به همین مناسبت نوشت: «کارنامه درخشان نیروی هوایی الهی، طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیانگر این واقعیت است که فرزندان انقلابی ملت بزرگ ایران اسلامی، برای شکستن سدهای پیش روی نظام مقدس اسلامی، از نثار جان جوانان رعنا و رشید خویش دریغ نکرده و برای ما که در مکتب عاشورا مشق غیرت کرده‌ایم، همواره شهادت هم‌رزمان‌مان جلوه‌ای از «ما رایت الا جمیلا» است. اینک که در سانحه‌ای تلخ، تعدادی از سربازان ولایت و فرزندان غیور ملت که غیرتمندی‌شان در سال‌های دفاع مقدس و محور مقاومت به سنگ محک ولایت‌مداری و جان‌نثاری آستان اهل بیت علیهم‌السلام سنجیده شده و حیثیت مرگ را به بازی گرفته بودند، شهد شیرین شهادت نوشیده‌اند، ضمن عرض تبریک و تسلیت به محضر فرماندهی معظم کل قوا (مد‌ظله العالی)، ملت شریف ایران و خانواده‌های نجیب و صبور هم‌رزمانم، به خون سرخ و همیشه گرم ایشان سوگند می‌خوریم و عهد دوباره می‌بندیم که تا پای جان و با دست همت خود در راه استقلال و عزت کشور عزیزمان و در هم شکستن تحریم‌ها از پای ننشینیم و همراهی و همدردی ملت شریف‌مان در این ضایعه را که برآمده از علاقه و اعتماد به فرزندان خویش در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، با عزمی بیش از پیش پاس بداریم».
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1