کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دوره جدید جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

23 دی 1397 ساعت 21:32

دوره جدید جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای ترویج کتابخوانی و جلب مشارکت نهادهای مردمی و غیردولتی در گسترش کتابخوانی آغاز شد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد ۴۰ اثر از سراسر استان به دبیرخانه پنجمین «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در این استان ارسال شد.
«جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه ‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ ای از دستگاه‌ های دولتی و غیردولتی اجرا می‌ شود.
بر این اساس، هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می ‌شوند.
برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی ‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت ‌ها، طرح‌ ها و برنامه‌ های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت ‌های کتاب ‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.
هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌ های انجام‌ شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب ‌خوانی در روستاها و معرفی فعالیت‌ های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب ‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌ های فعال در روستا انجام شده است.
تلاش برای تامین بودجه‌ های لازم برای گسترش فعالیت‌ های مربوط به کتاب و کتاب‌ خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب، فرهنگی ‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.
از همین رو معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری تعدادی از دستگاه‌ های دولتی و غیردولتی در هر استان، دبیرخانه ‌ای تشکیل داد تا هدایت‌ کننده جشنواره در استان باشد.
هر روستا بر اساس فراخوان جشنواره مدارک و مستندات خود را که مبنی بر فعالیت‌ های مرتبط با کتاب و کتاب ‌خوانی آن روستا را با امضای دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا، همراه با فرم‌ های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ ها یا دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌ کند.
دهیاران، شورای اسلامی روستا، بخشداران، کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد، مدارس، و سایر نهادی فرهنگی و تشکل ‌های مردمی نقش مهمی در معرفی روستاهای دوستدار کتاب دارند.
در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره ۶۲۰ روستا شرکت کرده که در سال دوم به ۸۰۰ روستا افزایش پیدا کرد.
پس از چند مرحله داوری و ارزیابی مجموعه فعالیت ‌ها و برنامه‌ های این روستاها، ۲۰ روستا به عنوان نامزد و در مرحله نهایی داوری، ۱۰ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران معرفی شده و همچنین هر سال یک روستا به عنوان برگزیده‌ برگزیده ‌ها انتخاب شده است.
رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: دوره جدید جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای ترویج کتابخوانی و جلب مشارکت نهادهای مردمی و غیردولتی در گسترش کتابخوانی آغاز شد.
وی اظهار داشت: علاقه مندان در این استان با توجه به جدول زمانی اعلام شده برای ارسال آثار تا پایان وقت اداری ۲۰ آذر ماه امسال آثار، مستندات و برنامه‌ های خود را به دبیرخانه استانی مستقر در اداره کل ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ ارسال کردند.
دهبانی پور یادآور شد: برنامه‌ های ارسالی شامل مجموعه فعالیت‌ ها و  اقدامات زیربنایی شامل تاسیس نهادهای مرتبط به کتاب ‌خوانی از جمله کتابخانه، واگذاری زمین، تامین تجهیزات و امکانات زیربنایی و همچنین فعالیت ‌های ترویجی شامل برگزاری مسابقات، جشنواره‌ ها، نمایشگاه ‌ها، و هر فعالیتی که به نحو مبتکرانه و خلاقانه ‌ای به ترویج کتاب و کتاب‌ خوانی بیانجامد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: تعداد ۴۰ اثر از سراسر استان به دبیرخانه پنجمین «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در این استان ارسال شد.
وی به شاخص ‌های انتخاب برنامه ها و فعالیت های ترویج کتابخوانی و معرفی روستاها و عشایر دوستدار کتاب اشاره و ادامه داد: متناسب بودن با نیازهای محلی، آئین‌ های بومی و ارزش‌ های دینی و ملی، تاثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌ خوانی، برخورداری از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر از جمله شاخص ها بود.
دهبانی پور توجه به پوشش جمعیتی مناسب به‌ خصوص زنان، کودکان و نوجوانان، قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق و برخورداری از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا را از دیگر شاخص های انتخاب برنامه ها و فعالیت ها دانست.
این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیئت ‌داوران جشنواره از بین شرکت کنندگان، ۱۰ نامزد روستا یا گروه عشایری برگزیده را به ‌عنوان «دوستدار کتاب» معرفی و روستاها و عشایر برگزیده در مراسمی با حضور شخصیت ‌های فرهنگی و سیاسی کشور در تهران مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.


کد مطلب: 406396

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/406396/دوره-جدید-جشنواره-روستاها-عشایر-دوستدار-کتاب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1