تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۴۰۶۳۹۴

ورزش جای رقابت است نه سیاست

۰
ورزش جای رقابت است نه سیاست
کبنا ؛برد پنج بر صفر تیم ملی ایران مقابل یمن در بازی‌های آسیایی 2018 هیجان و خوشحالی زیادی را در بین مردم به همراه داشت. اما برخی افراد سیاسی و غیر ورزشی این برد را به دلیل شرایط سخت و جنگ داخلی یمن ناجوانمردانه توصیف کردند. مسعود ده نمکی روزنامه نگار سابق و کارگردان اصولگرای سینما ضمن ابراز نارضایتی از برد ایران مقابل یمن گفت: «ایران هنر نکرد که به یمن ۵ گل زد. من اگر جای آن‌ها بودم سعی می‌کردم این ۵ تا را به عربستان، امارات یا تیم دیگری بزنم.» او همچنین به «ورزش سه» گفت: «من گفتم که با توجه به شرایطی که تیم یمن دارد بهتر است بازیکنان ما با حریف مدارا می‌کردند اما متاسفانه آقایان صورت مسئله را پاک کردند. اگر اینگونه که بقیه می‌گویند بود هیچوقت تختی به وجود نمی‌آمد.» این صحبت‌ ده‌نمکی، با واکنش زیادی از سوی بازیکنان و کارشناسان فوتبال و کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی روبرو شد. خداداد عزیزی در این رابطه گفت: «میادین ورزشی جایی است برای رقابت. برای سیاست نیست. آقای ده نمکی می‌گوید چون یمنی‌ها‌ درگیر جنگ هستند ما مثلا یک گل می‌زدیم. چرا باید یک گل بزنیم؟ 5 گل زدیم، باید 5 گل دیگر هم می‌زدیم. » خداداد در پاسخ به اینکه پس اخلاق در ورزش چه می‌شود، گفت: «مگر به بازیکنان یمن لگد زده ایم؟ مگر ملی پوشان بی‌حرمتی کردند؟ تیمی که ضعیف است نباید در مسابقات شرکت کند. ما 5 گل زدیم برای اینکه حریفان از تیم مان بترسند. اگر قرار بود یک گل زورکی بزنیم، این همه بازتاب رسانه‌ای پیش می‌آمد؟ الان در آسیا و جهان همه می‌گویند ایران قدرت اول آسیا است. دلیل چیست؟ همین برد 5گله. اگر یک گل می‌زدیم که مثل کره جنوبی می‌گفتند به زور یک بر صفر برده! پهلوانی با این چیزها فرق می‌کند. پهلوانی آن است که اگر خطا کردی و لگد زدی، عذرخواهی کنی. اگر پنالتی رویت گرفته شد و درست نبود توپ را به بیرون بزنی. این همان «فرپلی» و بازی جوانمردانه است. اینکه بتوانی به یک تیم 5گل بزنی و یک گل بزنی اخلاق نیست. بازی جوانمردانه نیست. این رقابت سالم در ورزش است. اینکه آقای تختی یک روزی وقتی پای حریفش مصدوم بوده روی پای او فشار نیاورده ربطی به بازی با یمن ندارد. فوتبال و کشتی با هم متفاوت است. اگر 11بازیکن یمن پایشان درد می‌کرد، به بازیکنان می‌گفتیم گل نزنید. من با آقای ده نمکی موافقم که 5 گل هم به عربستان بزنیم! اصلا به هر تیمی رسید 5 گل بزنیم! ولی اینکه یمنی‌ها‌ گناه دارند برایم قابل توجیه نیست. هیچ کس گناه ندارد. اگر گناه دارند به مسابقات نیایند.»
داریوش مصطفوی کارشناس فوتبال هم نسبت به سخنان ده نمکی اعتراض کرد و گفت: « آقای ده‌نمکی با چه تخصصی و صلاحیتی اظهارنظر کرده است؟! مگر تابحال یک فوتبالیست در کار و تخصص او که کارگردانی است، دخالت کرده؟! فیفا می‌تواند به دلیل اینکه ما سیاست را در فوتبال دخیل می‌کنیم، توبیخ کند، چرا که همه دانند آقای ده نمکی وابستگی سیاسی دارد.» یک کاربر هم به طنز نوشت: «طبق حرف‌ها‌ی ده نمکی و با وضعیتی که خاورمیانه داره ما از بین تیم‌ها‌ی حاضر فقط باید به ۴ تا تیم گل بزنیم. کی‌روش هم گفته به احترام ده نمکی و ویتنام که سال‌ها درگیر جنگ بوده شل بازی کنند وگرنه منطقیش این بود به همچین تیم ضعیفی تو یه نیمه پنج تا می‌زدند.»
ضمن آنکه به نظر می‌رسد ده‌نمکی و امثال او دچار یک اشتباه سیاسی نیز در این اظهارنظر شده‌اند. تیمی که تحت عنوان تیم ملی یمن در مسابقات جام ملت‌های آسیا حضور دارد تحت حمایت عربستان سعودی و دولت مخلوع این کشور است نه انصارالله./آفتاب یزد
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1