تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۴۰۶۳۰۹
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد؛

برنامه و بودجه صدای جنگل را بشنود/ 40 هزار هکتار از مساحت کهگیلویه و بویراحمد بیابان شد

۰
برنامه و بودجه صدای جنگل را بشنود/ 40 هزار هکتار از مساحت کهگیلویه و بویراحمد بیابان شد
کبنا ؛غلام‌حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به توسعه گیاهان دارویی در سطح استان، اظهار داشت: حدود 38 هزار هکتار عملیات کشت گیاهان دارویی در چهار دهه انقلاب اسلامی انجام‌شده که کشت گیاهان دارویی مزیت‌های اشتغال، جلوگیری از هجوم روستانشینان و عشایر به شهر، احیای مناطق کشت گیاهان دارویی و حفاظت در مقابل آتش‌سوزی را دارد.
حکمتیان افزود: حدود 37 هزار هکتار توسعه بادام کاری، 20 میلیون اصل نهال و 51 هزار هکتار درختکاری در سطح استان در این چهل‌ساله انقلاب اسلامی شک گرفته است.
این پروژه‌ها و عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک اجرا شد که میانگین اجرای پروژه‌ها بالاتر از میانگین کشوری است و حتی 3 برابر بالاتر از میانگین جهانی است که از فرسایش خاک جلوگیری کرد.
آبخیزداری و اجرای عملیات بیولوژیک، مکانیکی در سطح استان در این چهل‌ساله انقلاب انجام‌شده که عملیات مکانیکی در سطح استان حدود 2 میلیون و 422 هزار مترمربع و حجم عملیات بیولوژیک و مدیریتی 308 هزار هکتار در استان است که این پروژه‌ها از محل صندوق توسعه ملی بوده است.
پروژه‌های آبخیزداری در حوزه سنگی، ملاتی، خاکی و بیولوژیکی صورت گرفته که حدود 32 هزار مترمکعب در عملیات مکانیکی، 67 هزار مترمکعب عملیات خاکی و 520 هکتار عملیات بیولوژیک در سال 97 جز تعهدات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در جهت توسعه ملی است.
توزیع آب‌گرم‌کن خورشیدی از سال 92 در استان شروع شد، آب‌گرم‌کن خورشیدی رایگان در اختیار مناطقی که خدمات‌رسانی (گاز و برق) در آن‌ها انجام‌نشده که با توزیع این آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی درصدی از قطع درختان در آن مناطق جلوگیری می‌شود.
نتیجه تصویری برای کبنا غلامحسین حکمتیان منابع طبیعی
عملیات توزیع آب‌گرم‌کن خورشیدی بازده مثبتی داشته که هم محرومیت‌زدایی مناطق در پی دارد و همچنین به‌نوعی 40 درصد قطع درختان را کاهش دادیم و از تخریب قطع درختان جلوگیری شد.
انصافاً رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در مقابله با زمین‌خواری از سر دلسوزی واردشده است و مسئولان دستگاه قضا پرونده‌های تخلفات را به‌صورت دقیق پیگیری می‌کنند و همه‌روزه پاسخگوی این سازمان هستند.
حدود یک‌میلیون و 456 هزار هکتار عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد است و تنها 76 قرقبان از این عرصه‌ها حفاظت می‌کنند که محافظان جنگل‌ها حداکثر حقوق را دریافت می‌کنند.
بر اساس استانداردهای جهانی برای هر 2 هزار هکتار جنگل و پنج هزار هکتار مراتع یک قرقبان در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد 20 هزار هکتار است.
در اعتبارات استانی هیچ حمایتی از منابع طبیعی و آبخیزداری نمی‌شود، با این بودجه اندک هیچ پروژه و عملیات بیولوژیک و مکانیکی در استان قابل‌اجرا نیست، اعتباری بالغ‌بر 3 میلیارد و 700 میلیون تومان به این سازمان اختصاص داده شد که از این میزان حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان حقوق کارکنان است و یک میلیارد دیگر آن‌هم محقق نمی‌شود، اما از صندوق توسعه ملی 18 میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص داده شد.
حدود 58 هزار و 633 هکتار واگذاری‌های انجام‌شده که اکثراً جهت احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌کاری است و حدود 117 هزار و 791 هکتار واگذاری‌های معادن فسفیت، فسفات، شن و ماسه در این چهل‌ساله انقلاب در اختیار کارخانه و کارگاه‌های صنعتی قرار داده‌شده است.
اگر جایی فردی به منابع طبیعی دست‌درازی و تصرف کند تشکیل پرونده می‌دهیم، در شهرستان بویراحمد بیشترین تخلفات تصرف را داشته است و اگر جایی تخلفی شکل بگیرد پرونده قضایی شکل می‌گیرد.
از اول انقلاب تا کنون 16 هزار پرونده در عرصه‌های منابع طبیعی تخلفات بوده که این پرونده‌ها در چند سال اخیر افزایش داشته و 9 هزار و 200 پرونده احکامی له سازمان صادره شده و 3 هزار و 281 احکام علیه ما صادرشده است.
در حوالی بی‌بی حکیمه شهرستان گچساران و شهرستان بهمئی بیابان داریم که حدود 40 هزار هکتار استان کهگیلویه و بویراحمد بیابان است.
به گزارش کبنا، «غلامحسین حکمتیان» به آمار تخلفات و رفع تصرفات منابع طبیعی و آبخیزداری استان در چند سال اخیر پاسخ نداد و این آمارها در چهل‌ساله انقلاب اعلام شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1