کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارشی از دختر سیرجانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت

هیس؛ دخترها شکایت نمی‌کنند

19 دی 1397 ساعت 22:41

پس از بارگذاری این فیلم تکان دهنده در اینستاگرام عامل جرم در روز جمعه ۱۴دی ماه، موضوع از طریق کمیته رصد فضای مجازی دادسرای سیرجان رصد و در‌اندک زمانی دستور پیگیری و اقدام صادر شد. به رغم اینکه هنوز گزارش رسمی از این موضوع به دست دادسرای سیرجان نرسیده بود و شکایت شاکی نیز مطرح نبود، به لحاظ جنبه عمومی و احتمال تبعات منفی گسترده دستورات قضایی لازم جهت شناسایی و دستگیری متهمان صادر شد.


 گروه اجتماعی: دختری به پسری در فضای مجازی فحش می‌دهد. پسر برای انتقام، دختر را به سیرجان می‌کشد، او را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کتک می‌زند و همزمان فیلم آن را به صورت زنده در اینستاگرام پخش می‌کند. التماس‌های دختر 15ساله فایده ندارد پسر با بی‌رحمی تمام دخترک را زیر بار کتک می‌گیرد. محمد که گویا از دوستان مشترک این دو است.
در حال فیلمبرداری است و دختر از او کمک می‌خواهد اما محمد به فیلمبرداری خود ادامه می‌دهد و دختر همچنان زیر مشت و لگد پسری است که به او فحش داده است. این فیلم در فضای مجازی در ابعاد گسترده‌ای انتشار می‌یابد و اذهان عمومی را در بهت فرو می‌برد و باعث واکنش‌ها‌ی بسیاری می‌شود. این نوع برخورد با یک دختر نوجوان باعث ایجاد یک جو ملتهب و ناراحت در جامعه می‌شود، سر انجام پسر ضارب توسط پیگیری‌ها‌ی پلیس فتا دستگیر می‌شود و جامعه از این موضوع مسرور می‌شود اما به ناگهان اعلام می‌شود که دختری که مورد ضرب و شتم قرار گرفته رضایت داده است! رضایتی که به گفته دخترک از سر اجبار بود!
 جزئیات پرونده آزار واذیت دختر سیرجانی
روز گذشته محسن نیک ورز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان در مورد جزئیات خبر آزار و اذیت دختر جوان این شهرستان گفت: به رغم رضایت دختر جوان (بزه دیده)، متهم اصلی که فردی به نام (امیر.ک) است از جنبه عمومی جرم در زندان به سر می‌برد. خانم جوان بزه دیده که متولد ۱۳۸۱، سیرجانی و به همراه مادرش ساکن تهران است در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده نسبت به متهمان اعلام رضایت کرده اما مادر این دختر جوان از هر دو متهم شکایت دارد و تاکنون رضایتی اعلام نکرده است. این پرونده از جنبه عمومی جرم به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد و دستگاه قضایی با عاملان این حادثه قاطعانه برخورد خواهد کرد. دادستان سیرجان بیان کرد: متهم اصلی پرونده با حیله و نیرنگ و به قصد انتقام دختر بزه دیده را ترغیب می‌کند که به سیرجان سفر کند و این دختر جوان نیز به همراه مادرش و بهانه ملاقات اقوام به سیرجان سفر می‌کند. پدر دختر بزه دیده فوت کرده است، این دختر پس از سفر به سیرجان بدون اطلاع دادن به مادر خود به یک خانه باغ که از قبل توسط متهمان پرونده در منطقه‌ای خارج از شهر فراهم شده بود، می‌رود که در ادامه متهمان ردیف اول و دوم با مراجعه به این مکان اقدام به آزار و اذیت دختر جوان می‌کنند و سپس متهم ردیف اول کلیپ ضبط شده را در STORY اینستاگرام خودش به اشتراک می‌گذارد.
وی خاطرنشان کرد: پس از بارگذاری این فیلم تکان دهنده در اینستاگرام عامل جرم در روز جمعه ۱۴دی ماه، موضوع از طریق کمیته رصد فضای مجازی دادسرای سیرجان رصد و در‌اندک زمانی دستور پیگیری و اقدام صادر شد. به رغم اینکه هنوز گزارش رسمی از این موضوع به دست دادسرای سیرجان نرسیده بود و شکایت شاکی نیز مطرح نبود، به لحاظ جنبه عمومی و احتمال تبعات منفی گسترده دستورات قضایی لازم جهت شناسایی و دستگیری متهمان صادر شد. هنوز چند ساعت از بارگذاری فیلم نگذشته بود که با دستور قضایی، متهمِ اصلی (امیر. ک) همراه با فردی به نام(محمد. ی) که اقدام به تصویربرداری کرده بود، در مخفیگاهشان توسط پلیس آگاهی سیرجان دستگیر شدند. این مقام قضایی بیان کرد: در همان روز حادثه دختر جوان نیز به دادسرای سیرجان احضار و تحقیقات تکمیلی در این رابطه آغاز می‌شود. هنگامی که متهمان به دادسرای سیرجان منتقل شدند، آنقدر شوک‌زده بودند که اول منکر عمل مجرمانه می‌شدند؛ اما وقتی فیلم را مشاهده کردند و ادله دیجیتالی جرم را که از محل مخفیگاه آنها کشف شده بود، پیش روی آنها گذاشته شد، بلافاصله اعتراف کردند.
وی اعلام کرد: در این رابطه پرونده‌ای تحت عناوین توقیف غیرقانونی، هتک حیثیت از طریق فضای مجازی و آزار و اذیت بانوان، تشکیل و متهمان ردیف اول و دوم به ترتیب (امیر. ک) و (محمد. ی)
تفهیم اتهام شده‌اند. متهم ردیف اول (امیر. ک) جوان ۲۰ ساله از تاریخ ۱۴دی ماه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده است و هم اکنون نیز در زندان به سر می‌برد. دختر بزه دیده بازداشت نیست، متهم ردیف دوم (محمد. ی) نیز با توجه به نوع رفتارش با قرار بازداشت موقت در زمان حاضر در بازداشت است.
 هیس؛ دخترها شکایت نمی کنند!
با یک جستجوی کلی در فضای مجازی می‌شد فهمید که اکثریت کاربران از نوع برخورد پسر و مجازات سنگینی که برای دختر در نظر گرفته است ناراحت و ناراضی هستند، حتی در برخی از موارد دیده می‌شد که بعضی از کاربران فیلم را منتشر کرده و برای پسر خط و نشان می‌کشیدند! اینکه انتشار و باز نشر این کلیپ موجی از ناراحتی و خشونت را در جامعه ایجاد کرد غیر قابل انکار است اما موضوع اصلی که قابل بررسی است این است که چرا دختر نوجوان بعد از تحمل این همه کتک و آزار و اذیت از گناه پسر گذشت و رضایت داد؟
روز گذشته متنی در فضای مجازی انتشار داده شد که آن را به دخترک نسبت داده‌اند. در این متن که گفته می‌شود از استوری دختر برداشته شده آمده است: «من بیمارستانم، دماغم شکسته و باید عمل بشه، دعا کنید برام. اونهایی هم که می‌پرسن چرا شکایتم را پس گرفتم، به خاطر این بود که پدری نداشتم که پشتم باشد. چون از موقعی که شکایت کردم تا زمانی که شکایت را پس گرفتم10 بار تهدید شدم.» در این استوری آمده است که امیر«فرد ضارب» پسر خاله دخترک است و به دلایل شخصی و کدورتی بین آن‌ها‌ به وجود آمده دختر را چندین بار تهدید کرده اما او جدی نگرفته است. بعد هم دختر به همراه مادرش به خانه اقوام در سیرجان می‌روند. فرد ضارب طی تماسی با دخترک می‌گوید که برای جشن تولدم تنها به خانه باغ اطراف شهر بیا و بعد هم ماجرایی رقم می‌خورد که به جرات می‌توان گفت همه مردم ایران آن را در شبکه‌ها‌ی اجتماعی دیدند و متاثر شدند! بعد از انتشار کلیپ به این دلیل که جزئیاتی از اصل ماجرا بیان نشده بود خیلی‌ها‌ قضاوت‌ها‌ی متفاوتی از داستان داشتند. گفته می‌شد که دختر از خانه فرار کرده و همین موضوع نیز سبب شده بود تا خیلی‌ها‌ حق را به پسر بدهند که دختر را زیر بار کتک بگیرد! اما هیچ کس در نظر نگرفت که این دختر تنها 15 سال سن دارد و در واقع یک کودک محسوب می‌شود! از سوی دیگر اگر این فیلم در فضای مجازی منتشر نمی شد جنبه عمومی نیز برای آن در نظر گرفته نمی شد و حالا پسری که با بدترین شکل ممکن یک دختر را کتک زده همراه با خشونتی که در وجودش هست بیرون از زندان به سر می‌برد و به زندگی عادی خود ادامه می‌داد و شاید چندین بار دیگر هم با اشخاص دیگری همین کار را می‌کرد!
 نگاه مردسالاری که به مردان اجازه تنبیه می‌دهد!
جامعه امروز ما همچنان در پاره‌ای از سنت‌ها‌ی مرد سالارانه گذشته باقی مانده است، سنت‌ها‌یی که به مرد اجازه می‌دهد زن را زیر بار کتک بگیرد و به زن اجازه حتی اعتراض هم نمی‌دهد! موضوعی است که این روزها در شهرستان‌ها‌ بیشتر دیده می‌شود و کم نیستند زنانی که به بد ترین شکل ممکن توسط شوهر‌ها‌یشان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند اما مجبور به سکوت هستند! در کلیپ دهشتناکی که اخیرا منتشر شد شاهد بودیم که پسر جوان، با تفکرات انتقام جویانه به بهانه فحاشی یک دختر نوجوان او را به باد کتک می‌گیرد. کتک‌ها‌یی که شباهت عجیبی به کلیپ‌ها‌ی منتشر شده از داعشی‌ها‌ داشت وقتی سر دختر نوجوان را زیر پاهایش گرفته بود و آن را لگد کوب می‌کرد! کارشناسان بر این باورند که علاوه بر جو مرد سالارانه‌ای که در جامعه وجود دارد و اجازه چنین برخوردی را به یک مرد یا پسر جوان می‌دهد، عوامل متعددی برای باز تولید خشونت نیز در جامعه وجود دارند که به نهاد خانواده و مدرسه بر می‌گردد. با این اوصاف در کلیپ منتشر شده دیده می‌شود که پسر جوان انواع و اقسام مجازات‌ها‌ را برای دختر نوجوان در نظر می‌گیرد و علاوه بر اینکه او را به باد کتک گرفته بارها او را روی بوته‌ها‌ی خار هل می‌دهد و از این صحنه‌ها فیلم می‌گیرد و در فضای مجازی منتشر می‌کند! انتشار این فیلم‌ها‌ توسط این پسر جوان یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم اینکه پسر جوان این نوع تنبیه را حق مسلم خود می‌داند و با افتخار آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارد! شاید دلیل اصلی این موضوع همان نگاه مردسالارانه است که اجازه این برخورد را به او می‌دهد!
او فقط یک کودک بود!
در قوانین بین‌المللی و حتی قوانین کشور خودمان، افراد زیر 18 سال مشمول قانون اطفال و نوجوانان می‌شوند، دختری که در کلیپ منتشر شده مورد آزار و اذیت قرار گرفت تنها 15 سال داشت و در واقع یک کودک محسوب می‌شود! فراموش نکنیم که کودکان نیاز به حمایت دارند و این حمایت باید به واسطه قوانینی که برای کودکان وضع می‌شود انجام شود. چندی پیش لایحه‌ای تحت عنوان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس به تصویب رسید که طی آن حقوق کودکان مشخص و به رسمیت شناخته شد و به نظر می‌رسید که با تصویب این لایحه گام بزرگی در جهت احقاق حقوق کودکان برداشته شود اما ظاهرا این طور نیست. از طرف دیگر نگاه و فشار جامعه به یک قربانی در اکثر مواقع سبب می‌شود که او مسائلی را برای اذهان عمومی مطرح کند که شاید هیچ تمایلی به بیان آن‌ها‌ نداشته باشد ولی چون جامعه به این شخص به چشم یک قربانی نگاه نمی کند و با قضاوت‌ها‌ی متفاوت او را مجبور و موظف به پاسخگویی می‌داند! حال اگر قربانی یک دختر هم باشد نه تنها مجبور است که پاسخگو باشد بلکه حتی اجازه اعتراض هم ندارد!


کد مطلب: 406289

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/406289/هیس-دخترها-شکایت-نمی-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1