تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۴۰۶۰۸۸
استعفای وزیر بهداشت بررسی شد

جناب قاضي‌زاده! به «سلامت»

۰
جناب قاضي‌زاده! به «سلامت»
کبنا ؛ نخستین استعفا در دولت روحانی کلید خورد؛ آن هم خداحافظی وزیری که برخی معتقد بودند رابطه نزدیک‌تری از سایر وزرا با رئیس‌جمهور دارد. جالب آنجاست که قاضی‌زاده در اعتراض به بی‌توجهی نوبخت به موضوع بودجه درخواستی وزیر بهداشت استعفا داد و سرپرست وزارت بهداشت سعید نمکی شد که پیش از این، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه یعنی معاون نوبخت‌ بوده است. در نهایت سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی عطای وزارت را به لقایش بخشید و از پاستور خداحافظی کرد اما رفتن او ساده نبود بلکه طی هفته‌ گذشته موضوعاتی درباره تصمیم او برای رفتن مطرح شد که قابل تامل بود. دوشنبه هفته گذشته خبر آمد که «سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با حضور در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از همکاران خود خداحافظی کرده است.» او پس از این تاریخ دیگر در محل کار خود حاضر نشده است.

رویکرد متضاد واعظی و نوبخت
مدت‌ها بود که خبر اختلاف قاضی‌زاده‌هاشمی و رئیس سازمان برنامه و بودجه یعنی محمدباقر نوبخت شنیده می‌شد و بسیاری آن را چالش داخلی و زودگذر می‌دانستند. بنابراین کمتر فردی تصور آن را داشت که این اختلاف به استعفا و خداحافظی وزیر بهداشت منجر شود. یکشنبه دهم دی‌ماه الیاس حضرتی، نماینده تهران در توئیتی خبر استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و حضورنیافتن او در جلسات هیات‌دولت را اعلام کرد. حضرتی و چند مسئول دیگر علت استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی را «اعتراض به کاهش بودجه سلامت» عنوان کردند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز سه‌شنبه ۱۱دی با شاره به اینکه از هفته پیش استیضاح آقای هاشمی توسط نمایندگان کلید خورده بود، این اقدام وزیر بهداشت را فرار رو به جلو خواند. نوبخت گفته بود: «استیضاح قاضی‌زاده‌هاشمی کلید خورده است و حدود یک هفته پیش ۳۵ نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردند؛ به‌نظر من فرار رو به جلو ایشان به همین منظور است.» 12دی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره استعفای وزیر بهداشت گفت: آقای قاضی‌زاده‌هاشمی از وزرای موفق و خوب ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بودند و هستند. محمود واعظی درباره علت استعفای وزیر بهداشت تصریح کرد: آقای هاشمی به‌علت اختلاف نظر درباره بودجه استعفا داده و رئیس‌جمهور او را وزیر لایقی می‌داند و مقاومت کرده که از دولت نرود و تا حد امکان مشکل حل شود. شرایط امروز ما با سال‌های گذشته متفاوت است و به‌دلیل جنگ اقتصادی و تحریم، سازمان برنامه و بودجه با محدودیت مواجه است. امیدوارم مذاکراتی که در این‌باره در حال انجام است به نتیجه برسد و بتوان تا امروز تصمیم‌گیری کرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: «تلاش رئیس‌جمهور بر این است که آقای قاضی‌زاده هاشمی را حفظ کند». اما نوبخت که نقش اصلی را در استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی داشته است رویکرد دیگری در مواجهه با این استعفا پیش گرفت و گفت: «اقدامی که برای آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شد، قابل انجام در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه وزارت بهداشت نیست، چون وزارت بهداشت برای انجام طرح تحول سلامت از الان در برخی از ردیف‌های خود به‌صورت 110‌درصدی اعتبار می‌گیرد و این امکان فراهم نیست تا از سرجمع اعتبارات این وزارتخانه برداشت کنیم. از آنجایی که وزارت بهداشت به حد کافی مشکل دارد و بدهکار است، نمی‌توانیم مانند دستگاه‌های دیگر از دو ردیفی که برداشت شده، برداشت کنیم.» رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه «سازمان برنامه و بودجه باید به همه دستگاه‌ها جواب دهد»، ادامه داد: عده‌ای از نظر سیاسی به‌دنبال آن نروند که بگویند علت ناراحتی وزیری آن است که مقداری که پول می‌خواهد را به او نداده‌ایم، چرا که ما آنقدر پول نداریم که به او بدهیم».
کارد به استخوان رسیده بود
قاضـــــی‌زاده‌هاشمی پیش از انتشار متن استعفایش به دفاع از خود پرداخت و گفت: «من آدم زحمتکشی هستم و کم‌تحمل نیستم و اتفاقات زیادی در این عمر کوتاه من افتاده است و مشکلات موضوعات جدیدی نیستند و به هیچ‌وجه تا به امروز صلاح نمی‌دیدم که مسائل را به بیرون منتقل کنم و بارها به رئیس خودم نامه نوشته‌ام و خیلی از اتفاقات رخ داده است و آنها را به هیچ‌کس نگفته‌ام و لازم هم نیست بگویم چرا که دردی را دوا نمی‌کند الا اینکه انسان خودش را سبک کند و مشکلی به مشکلات اضافه شود.» وی تصریح کرد: «کارد به استخوان رسیده است، نمی‌توانیم بمانیم و مشکلاتی به مشکلات مردم اضافه و درد و رنج شما در حوزه بهداشت و درمان بیشتر شود و هرچه ساخته‌ایم به دست خودمان از بین ببریم، برخی می‌خواهند زیرمیزی پزشکان را برگردانیم، مردم را برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون بیمارستان بفرستیم و دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را وارد بازار کنیم و عده‌ای افراد رانت‌خوار را دوباره وارد سیستم سلامت کنیم اما ما از این جنس نیستیم و اصلا اشتباهی آمدیم و همکارانشان شدیم». فارس نوشت: «یک مقام آگاه عنوان کرد: دلیل اصلی قهر و ادعای وزیر سابق بهداشت مربوط به برداشت 3‌هزار‌میلیاردتومانی از منابع عمرانی دولت بود که قصدی برای بازپرداخت آن نداشت».
معنای استعفای قاضی‌زاده
اما متن استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی پرده از واقعیات برداشت. در بخشی از این استعفا آمده است: «اعضای محترم هیات دولت گواه‌اند که طــــی چند سال گذشته تلاش کردم که به‌واسطه ناهماهنگی و خلف وعده‌های مکرر مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور به این مرحله نرسیم. اما آن روال ادامه یافت و حتــــی دستورهای مـــکرر حضرتعـــالی در طـــول سال‌های گذشته همچنان معطل مانده و یا ناقص اجرا شده است و به یقین سلامت هموطنان را در آینده نه چندان دور با چالش‌های فراوان مواجه خواهد نمود. لذا ادامه کار را امکانپذیر نمی‌بینم و به ناچار بدین وسیله استعفای خود را از ادامه مسئولیت تقدیم می‌نمایم».
خداحافظ وزیر
رئیس‌جمهور روز پنجشنبه با قدردانی از خدمات خالصانه و تلاش‌های صادقانه دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به‌ویژه در اجرا و پیشبرد طرح تحول سلامت، استعفای وی را پذیرفت و سرپرست جدیدی را برای این وزارتخانه منصوب کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در حکمی، دکتر سعید نمکی را به‌عنوان سرپرست جدید این وزارتخانه منصوب کرد. نمکی پس از معرفی به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت گفت: «من هفته گذشته با وزیر بهداشت ملاقات داشتم و با توجه به اینکه ایشان یکی از وزرای فعال دولت است، درخواست کردیم بمانند و ما نیز هر کمکی که بتوانیم انجام می‌دهیم، اما به‌صورت ناگهانی استعفا دادند.» محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت نوشت: «طرح تحول سلامت نافع برای مردم و پراهمیت برای دولت است. پشتیبانی از آن‌ را همواره بر خود فرض دانسته و همچنان می‌دانم. از این‌رو از زحمات جناب آقای دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با وجود همه انتظارات و تکدرها، قدردانی کرده و برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون در خدمتگزاری به مردم دارم».
فرهنگ استعفا و وزیر پرسپولیسی!
استعفای وزیر بهداشت واکنش‌هایی به دنبال داشت چنان‌که عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد:‌ درست است که وزرا باید چانه‌زنی‌‌های خود را انجام دهند اما استعفادادن وزرا باعث می‌شود که فردا معلمان هم انتظار داشته باشند که وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد، کشاورزان هم انتظار پیدا می‌کنند که وزیر جهاد کشاورزی استعفا دهد یا روستاییان هم انتظار پیدا می‌کنند که مثلا برای مسائل آب وزیر نیرو استعفا دهد، در نتیجه بنده این روش را مناسب نمی‌بینم و نباید فرهنگ استعفا برای گرفتن امتیاز باب شود، اما بهداشت و درمان هم جزو اصول اولیه کشور ماست که باید رعایت شود. اصغر سلیمی درباره اینکه اگر استعفای مسئولان و تحصن نمایندگان بخواهد رویه‌ای برای امتیازگیری شود، این رویکرد به کجا ختم خواهد شد، گفت: به‌نظر من اعضایی که در دولت هستند یعنی وزیران خودشان می‌دانند که بودجه ما در چه وضعیتی است. قطعا ما اگر بودجه را به قسمتی اضافه کنیم، از بخش دیگر کم خواهد شد. کل بودجه ما یک ظرف است و اینطور نیست که اگر بودجه یک حوزه را زیاد کردیم بتوانیم از منبعی دیگر کمبود به وجود آمده را جبران کنیم. مازیار ناظمی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش واکنش عجیبی به احتمال جدایی دکتر قاضی‌زاده از کابینه دولت نشان داده است. وی معتقد است: «در صورت کناررفتن وزیر بهداشت، کابینه دولت یک وزیر تمام‌عیار پرسپولیسی را از دست می‌دهد!»


سرپرست جدید وزارت بهداشت:
طرح تحول سلامت متوقف نخواهد شد /طرح تحول سلامت متعلق به دولت است / اولویت رئیس جمهوری بهداشت و سلامت مردم است
 
همه ما مکلف به حمایت از طرح تحول سلامت هستیم
وی با تأکید بر این‌که طرح تحول نظام سلامت، یکی از طرح‌های مترقی دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود به «ایران» گفت: طرح تحول سلامت به عنوان یک طرح کلان ملی با مختصاتی همچون افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم هزینه‌های درمانی از جیب مردم و دسترسی آسان مردم به خدمات درمانی در کشور به اجرا درآمد لذا می توان گفت طرح تحول سلامت طرح یک وزیر نیست بلکه طرح دولت و رئیس جمهوری است و همه ما مکلف به حمایت از این طرح هستیم. البته برخی از قسمت‌های این طرح نیازمند بازنگری است اما این به معنای توقف طرح یا کوچک کردن بسته حمایتی نیست.
سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: در بسته حمایتی کوچکترین تغییری نخواهیم داد اما آن را نظام‌مندتر خواهیم کرد. طرح تحول سلامت نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه با قوت ادامه خواهد یافت و باید تقویت شود،در واقع نه تنها منابع نظام سلامت را کاهش نمی‌دهیم بلکه تصمیم داریم این منابع را به صورت منطقی و هدفمند‌تر مدیریت کنیم تا بیت المال به اهلش و به افراد مستحق پرداخت شود.
نمکی در ادامه اظهار داشت اصلی‌ترین قسمت این طرح یعنی پرداخت از جیب بیمار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و همچنین با ایجاد انگیزه، طرح ماندگاری طبیب متخصص در مناطق محروم تقویت شود. البته از سوی دیگر نیز تلاش خواهد شد هزینه هتلینگ محدود شود.
افزایش 30 تا 50 درصدی بودجه برای حوزه دارو
وی با اشاره به این‌که بهداشت و سلامت مردم یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اولویت‌های رئیس جمهوری است تصریح کرد: بعد از سال 91 با افزایش ناگهانی معادل ریالی ارز، هزینه‌های بسیاری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات بیمارستانی به مردم تحمیل شد از این رو در راستای اولویت‌های رئیس جمهوری و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که بیمار نباید به غیر از بیماری دغدغه دیگری داشته باشد با کمک آقایان فاضل و نوبخت طرح تحول سلامت را به رئیس محترم جمهوری ارائه دادیم. این طرح که یکی از طرح‌های مترقی دولت آقای روحانی است توانست بسیاری از مشکلات درمانی مردم بویژه قشر آسیب دیده را کاهش دهد.
نمکی اظهار داشت: در سال‌جاری 550 میلیون دلار برای داروهای ساخت داخل و 1.2 میلیارد دلار برای داروهای وارداتی صرف شده است اما از آنجایی که ممکن است در سال آینده برخی از هزینه‌ها مانند هزینه داروهای بیماری‌های خاص بیشتر شود تلاش می‌کنیم ضریبی برای این دسته از خدمات اختصاص دهیم تا مشکل ایجاد نشود. در واقع برای سال آینده، حداقل بین 30 تا 50 درصد افزایش برای حوزه دارو درنظر گرفته‌ایم تا اگر قیمت تمام شده داروی بیماران خاص از سقف بالاتر رفت این بیماران دچار مشکل نشوند.
وی درباره برنامه‌ها و اولویت‌های خود در حوزه سلامت اظهار داشت: نخستین اولویت این است که کل پکیج طرح تحول اجرا شود و در راستای عملی شدن این اولویت، گام نخست این است که پرداخت از جیب بیمار کاهش یافته هزینه‌های کمر شکن بیماری به حداقل برسد. در گام بعدی داروی بیماران خاص و بیماران صعب‌العلاج را محور اقدامات خود قرار می‌دهیم و در نهایت تلاش خواهد شد نقاط دورافتاده و محروم از خدمات طبیبان متخصص بهره ببرند.
سرپرست وزارت بهداشت، تأکید کرد: به دلیل نبود راهنمای بالینی مناسب، تجهیزات پزشکی در برخی از نقاط کشور بی‌رویه استفاده می‌شود از این رو برای منطقی مصرف شدن خدمات در بسیاری از مناطق از سیستم ناظر بهره خواهیم برد تا ضمن صرفه‌جویی در منابع، بیماران مستحق در استفاده از تجهیزات دچار مشکل نشویم.
چهار برابر شدن بودجه وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر
وی همچنین در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای نیازهای نظام سلامت گفت: به عنوان کسی که در بودجه بندی اختصاص بودجه وزارت بهداشت مانند بودجه بسیاری از دستگاه‌های دیگر نقش داشتم می‌گویم در سال 92 این بودجه در حدود 6 و نیم از سهم سلامت از GDP (تولید ناخالص داخلی) بود اما امروز به نزدیک 10 رسیده‌ایم این درحالی است که این عدد در بسیاری از کشورهای منطقه و حتی انگلستان بسیار کمتر از کشور ما است. بودجه وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر در این چند ساله نزدیک 4 برابر شده است و دیگر ظرفیتی برای افزایش این بودجه نیست به همین دلیل باید به سمت کیفی شدن برنامه‌ها و مصرف بهینه این منابع قدم برداریم و به جای کسب منابع جدید باید شیوه‌های مدیریت منابع را نوین کنیم. استقرار سیستم ارجاع، پزشک خانواده و تدوین راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت گام مثبتی در مصرف درست و منطقی منابع است.
نمکی در ادامه تأکید کرد: آنچه   امروز به عنوان چالش‌های اصلی نظام سلامت قابل بیان است بیماری‌های غیرواگیر است که خوشبختانه در نشست‌هایی که با همکاران در دوره هاشمی داشتیم دوباره احیا شد. بحث بهداشت روان و آسیب‌های روانی، حاشیه شهر‌ها و مسائل بهداشتی درمانی‌اش، حوادث جاده‌ای و تروما، سبک زندگی غلط و استفاده از روش‌های نادرست در زندگی، تغذیه نامناسب که به چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی زودرس منجر می‌شود، سلامت مردان و از همه مهمتر بحث سالمندان همگی موضوعاتی است که نیازمند تدابیر ویژه‌ای است.
برنامه‌ریزی برای بهداشت سالمندان
وی ادامه داد: درحالی که جمعیت کشور ما به سوی سالمندی پیش می‌رود، در مورد بهداشت سالمندان هنوز اقدام جدی انجام نشده است. ما در کشور با سالمندان افسرده مواجه هستیم. سالمند افسرده فرد پرهزینه‌ای است که بموقع دارو استفاده نمی‌کند، ورزش نمی‌کند و آزمایش‌های دوره‌ای را انجام نمی‌دهد. بنابراین برای کمک به این دسته از افراد باید تلاش جدی انجام شود.
من به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه سلامت تجربه داشتم معتقدم قبل از اینکه به سمت توسعه تخت‌های بیمارستانی برویم باید به سمت پیشگیری گام برداریم و این امر تنها با گسترش زیرساخت‌ها و فراهم کردن دسترسی به حداقل خدمات برای همه مردم مهیا خواهد شد. از این رو باید به سمت ایجاد سیستم ارجاع، استقرار پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و تدوین راهنماهای بالینی قدم برداریم.این‌ها تکالیف بجا مانده از برنامه پنجم و ششم است که کمتر به آنها پرداخته شده است و با پرداختن به آنها می‌توانیم دستاوردهای بسیاری داشته باشیم.
وی درخصوص همکاری انجمن‌ها و همچنین دستگاه‌های بین بخشی که در این حوزه عمل می‌کنند، گفت: خوشبختانه این سازمان‌ها و نهادها بشدت همراه هستند اما ما باید به عنوان دولت و سیاستگذار ابتدا اهداف خود را روشن کنیم. بسیاری از اهداف ما گم است باید هدف‌ها روشن شود و انتظارات از جامعه پزشکی مبتنی بر سیاست‌های بهداشت و درمان کشور باشد. سیاست ما استفاده از انجمن‌ها به عنوان شرکت کنندگان در سیاست‌گذاری و اجرایی به عنوان ظرفیت‌های کشور است چرا که هدف تلاش برای بهبود و تقویت سیستم سلامت کشور است.
2/3 برابر شدن اعتبارات بخش سلامت و بهداشت در دولت  روحانی
دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت از افتخارات دولت یازدهم بوده و حفظ و استمرار آن در حمایت از بیماران و اقشار آسیب‌دیده جامعه همچنان در صدر اولویت‌های دولت دوازدهم است. بیش از 5 سال از عمر این طرح می‌گذرد و دولت در این مدت توانست وضعیت نابسامان و ناکارآمد حوزه درمان و دارو را سامان بخشد و از طریق طرح تحول سلامت به اهدافی چون پاسخگو بودن نظام سلامت، کاهش هزینه‌های درمان و پرداخت مستقیم از جیب مردم و همچنین دسترسی آسان به مراکز و خدمات پزشکی و جلوگیری از تحمیل کمرشکن هزینه بر خانوار دست یابد. در طول اجرای این طرح بسته‌های خدماتی چون حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌ها، بهبود و ارتقای کیفیت هتلینگ در مراکز درمانی بویژه بیمارستان‌ها، ترویج زایمان طبیعی و حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج و خاص و مهمتر آنکه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها توانست حدود 80 درصد رضایت مردم را کسب کند. این اقدامات به عنوان کارنامه موفق دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان بوده به‌طور قطع با حمایت مالی دولت انجام شده به‌طوری‌که بنا بر گفته حسن قاضی‌زاده هاشمی بیش از 16 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت هزینه شده است. به اعتقاد کارشناسان آرامش در بازار دارو، تأمین تجهیزات و نیازهای درمانی بیماران در داخل بیمارستان و حمایت ویژه از بمیاران خاص و صعب العلاج، برخورداری اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر بویژه حاشیه‌نشینان و افراد فاقد بیمه و اعتباربخشی به دفترچه‌های بیمه را می‌توان به عنوان نقاط قوت طرح تحول دانست اگرچه برخی بر این عقیده‌اند که طرح تحول سلامت هزینه‌های بخش درمانی کشور را افزایش داده است و این طرح عملاً با شکست مواجه شده است و اجرای این طرح میزان پرداختی صندوق بیمه سلامت پزشکان از 377میلیارد تومان به 1274 میلیارد تومان نزدیک به 3.4 برابر افزایش یافته است. اما به رغم این ادعا‌ها دولت همچنان از این طرح حمایت کرده و در بودجه سال 98 بیش از 66هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1