تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۰۶۰۸۷
فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز از معضل بزرگ بیکاری مستثنی نیستند:

فارغ‌التحصیلان در بن‌بست اشتغال

۰
فارغ‌التحصیلان در بن‌بست اشتغال
کبنا ؛نرخ بیکاری در کشور روزبه روز در حال افزایش است و با وجود اینکه دولت‌ها در هر دوره به طور مداوم از آمار ایجاد اشتغال خود صحبت می‌کنند اما در زمان‌‌های مختلف شاهد افزایش سریع تعداد بیکاران در کشور هستیم. معضلی که بدون اغراق می‌توان از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم و نه‌تنها نسل جوان در کشور ياد كرد.
مشکلی با ابعاد گسترده که علاوه بر بحث معیشت خانواده با مسائل اجتماعی و روانی نیز در جامعه ارتباط وسیعی پیدا می‎کند. دولت‌ها نیز گویا توان رفع این مشکل را در بازه‌های زمانی مختلف نداشته‌اند. چند روز پیش وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص ایجاد اشتغال در دولت یازدهم گفت که ۶۵۰ هزار شغل جدید ایجادشده است و برای یک‌رقمی کردن نرخ بیکاری باید سالانه یک‌میلیون شغل ایجاد کنیم که هم‌اکنون نرخ بیکاری به ۱۲.۲ رسیده است. با این حال اما به وفور شاهد مشاغلی مانند دست‌فروشی در خیابان‌های شهرها هستیم.
آمار اشتغال ناقص
بیکاری و مشکلات ناشی از آن باعث شده که تعداد کودکان کار نیز روز به روز افزایش پیدا کند؛ آن هم مشاغلی که هیچ گونه امنیت اقتصادی برای افراد ندارد. مطابق بررسی های مرکز آمار، میزان اشتغال ناقص در پاییز ۹۷ حدود دومیلیون و ۷۹۶هزار نفر و ۴۰۴ است که این رقم در پاییز ۹۶ حدود دومیلیون و ۵۵۷هزار و۲۶۲ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته حدود۲۳۹هزار و ۱۴۲ نفر بیشتر شده است.
طبق آمار مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10ساله و بیشتر نشان می دهد که 40.5 درصد جمعیت در سن کار10ساله و بیشتر از منظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( پاییز1396) 0.6 درصد افزایش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت 10ساله و بیشتر بیانگر آن است که 35.7 درصد از جمعیت در سن کار (10ساله و بیشتر ) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
رشد سه درصدی بیکاران تحصیلکرده
فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز از معضل بزرگ بیکاری مستثنی نیستند. البته این تنها یک روی سکه است و عده‌ای نیز که موفق به یافتن شغل می‌شوند اغلب در مشاغلی که برای آن‌‍‌ها مناسب نیست به کار گرفته می‌شوند. بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، درپاییز امسال نرخ بیکاری جوانان (۱۵تا۲۴سال) حدود ۲۷ درصد بوده و سهم بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه از کل بیکاران حدود سه درصد افزایش یافته است.
بر اساس جزییات گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 97، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر حدود 40 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 680 هزار نفر افزایش داشته است. همچنین اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر حدود 35.7 درصد است که نسبت به پاییز 96 رشد 608 هزار نفر داشته است. از طرفی بیکاری این جمعیت 11.7 درصد بوده که نسبت به پاییز 96 حدود 71 هزار نفر به تعداد بیکاران افزوده شده است. این گزارش نشان می‌دهد در این مدت نرخ بیکاری جوانان (15تا24 سال) حدود 27 درصد بوده است.
در این ردیف تعداد بیکاران حدود 55 هزار نفر کاهش داشته است. از سوی دیگر میزان بیکاری در جوانان 15 تا 29 سال حدود 24 درصد بوده که 18 هزار نفر کاهش داشته است. گفتنی است، طی این مدت جمعیت بیکار بالای 10 سال و فارغ التحصیل آموزش عالی ازکل بیکاران حدود 3.4 درصد افزایش یافته است.
بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که درپاییز ١٣٩٧، ١١,٧ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 36.5 درصد از شاغلان 10 ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.
ضربه دشمنان به اقتصاد
فرهاد دژپسند وضعیت فعلی جامعه را تا اندازه زیادی مرتبط با موضوع تحریم‌ها می‌داند و با اشاره به شرایط کشور در دوران تحریم می‌گوید: دشمنان بخش اقتصاد را بهترین عرصه برای ضربه زدن به نظام می‌دانند و از این حوزه وارد شده‌اند و شرایط کشور را نامناسب کردند. تورم در دولت یازدهم به شیوه مطلوبی کنترل شد و به عدد تک‌رقمی رسید.
آمار اشتغال‌زایی در دولت یازدهم افزایش یافت ولی با شروع تحریم‌ها مشکلات اقتصادی کشور افزایش‌یافته است. افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف شد که در عرصه تولید نیز برای کشور مشکلاتی را ایجاد کرد که دولت با ورود خود تلاش‌های زیادی برای ثبات این نرخ انجام داد و نتیجه آن كاهش تورم دوماهه اخیر به 2.6 درصد بود. تراز تجاری 9 ماهه سال جاری 750 میلیون دلار بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1