تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۴۰۶۰۶۵
وضعیت پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد بررسی می‌شود

پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و ردپای سیاسیون

۲
۰
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و ردپای سیاسیون
کبنا ؛آبان ماه 96 خبر راه‌اندازی پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد و بعد از آن روز تاکنون خبر خاصی از موفقیت‌ و یا کسب رتبه‌های احتمالی این پارک نشنیده‌ایم. هر چند این پارک‌ها با حداقل اعتبارها ایجاد شدند و در مجموع 2 درصد اعتبار وزارتخانه به این پارک‌ها متعلق است. باید به فعالیت‌های اقتصادی بدون دولت عادت کنیم یعنی به منابع دولتی اتکا نکنیم و پارک های علم و فناوری از مصادیق این امر است زیرا سرمایه گذاری دولت در این پارک هل بسیار کم است. اگر پارک های علم و فناوری بتوانند ذهنیت مدیران موثر استانی را به ضرورت توسعه فناوری بومی توجه دهند، موفق شده‌اند.
 پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی مؤثر در توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی تخصصی بوده و محیط هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی به شمار می آیند.
مهمترین فعالیت های پارک های علم و فناوری بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
اما وضعیت پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد تا حدودی نسبت به سایر نقاط مختلف کشور متفاوت است، هنگام که سکان این پارک به دست «سید شمس‌الدین هاشمی» جوان افتاد، خیلی‌ها تصور می‌کردند که با وجود او شاهد پویایی این نهاد علمی و اقتصادی باشیم، اما هنوز که هنوز است نخبگان علمی و شرکت‌های دانش بنیان گلایه‌هایی از بی‌مهری‌های برخی مسوولان دارند و آن طوری که شاید و باید پارک علم و فناوری استان به جایگاه اصلی خود دست پیدا نکرده است.
فارس در این باره نوشت: هر چند افراد علمی و دانشگاهی در این پارک مسؤولیت دارند اما انتظار از آن‌ها ممانعت از رسوخ سیاسی‌کاری در این پارک است.
 یکی از دلایل عقب‌ماندگی و محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد رواج بیش از حد سیاسی‌کاری در بسیار امور است، اموری که اگر بازی‌های سیاسی وارد آن شوند کارآیی خود را از دست خواهد داد.
یکی از این عرصه‌ها که نباید حتی بوی سیاست به مشام آن برسد حوزه تحقیق و پژوهش است که در صورت وارد شدن سیاسیون به قلمرو آن عملاً از حیز انتفاع ساقط خواهد شد.
متاسفانه بعد از سال‌ها پارک علم و فناوری در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شد تاسف از این بابت که شاید این استان بیش از یک یا دو دهه از سایر استان‌ها در حوزه پژوهش و تحقیق عقب افتاد و همین موجب ایجاد فاصله تاریخی میان کهگیلویه و بویراحمد با سایر استان‌ها شد.
شکی نیست که سیاسی‌کاری در تار و پود استان کهگیلویه و بویراحمد تنیده و نهادینه شده و از عرصه هنر گرفته تا حوزه علم و دانش و بهداشت و سلامت و خدمات و اقتصاد و ... رد پای سیاسیون دیده می‌شود و شایسته‌سالاری جایگاهی ندارد.
اما در حوزه پژوهش و تحقیق این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و در صورت بازی سیاسیون در این میدان دیگر چیزی برای استان باقی نخواهد ماند.
در نشستی که چندی پیش با برخی از نخبگان استان داشتیم از دخالت‌های سیاسیون در پارک علم و فناوری گلایه شد و حتی ورود قبیله‌ها و طوایف را به قلمرو آن خطری جدی برای پارک تازه تاسیس علم و فناوری تلقی کردند.
هر چند افراد علمی و دانشگاهی و از جنس تحقیق و پژوهش در این پارک مسؤولیت دارند اما انتظار از آن‌ها ممانعت از رسوخ سیاسی‌کاری در پارک علم و فناوری است و باید بدانند که مبارزه با این معضل حتی به قیمت اخراج و برخورد، ارزشی صدها برابر بیشتر از اجازه دادن خط‌بازان و سیاسیون و طایفه‌سالاران برای دخالت در این فضای کاملا علمی و تحقیقاتی و پژوهشی دارد.
بنا بر این گزارش، امید است مسوولان ارشد پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با ارائه ساز و کارهای بهتر این پارک را محلی برای حضور تمام نخبگان، پژوهشگران، صاحب نظران و اساتید دانشگاه‌ها قلمداد کنند. در روزهای آینده تلاش می‌کنیم که گفت‌وگوی مفصلی با مسوولان ارشد پارک علم و فناوری با انجام دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پارک علم وفن آوری یاسوج برنامه خوبی جهت پذیرش نخبگان استانی ونوآوران ندارد که نیاز به اصلاح شیوه های کاری ومدیریت پارک دارد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
پارک کلا 3 تا کارمند داره بعد بودجه هم نداره اونوقت شما میگی سیاسی بازی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1