تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۰۵۹۲۵
فاکتورهایی که تیم ملی برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دارد، بررسی شد

زمین زیر پای پسران کی روش

۰
زمین زیر پای پسران کی روش
کبنا ؛تیم ملی فوتبال ایران همواره در جام ملت‌های آسیا به‌عنوان یک مدعی حاضر بوده است. حتی زمانی‌که فوتبال ایران از شرایط آرمانی خود دور بوده کارشناسان از تیم ملی فوتبال کشورمان به‌عنوان یک مدعی نام برده‌اند. اما در دوره آتی جام ملت‌های آسیا ایران قطعا یک از شانس‌های اصلی قهرمانی محسوب می‌شود.
بعد از حضور موفق در جام‌جهانی 2018 روسیه و حضور در رتبه نخست آسیا در سال‌های اخیر، تیم ایران را به‌عنوان بخت اول قهرمانی در جام ملت‌های آسیا مطرح می‌کند.
ولی شرایط در فوتبال بسیار متغیر است و یک مسئله غیرقابل پیش‌بینی مثل مصدومیت‌های بازیکنان کلیدی و یا تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی یک کشور می‌تواند تمام موفقیت‌های یک تیم را تحت‌تاثیر بگذارد و یک تیم را از صدر به قعر و یا برعکس بکشاند، مثل عراق که در سال 2007 باوجود جنگ در کشورشان موفق شدند به مقام قهرمانی دست پیدا کنند. همین دلیل باعث شد به‌دنبال دلایل بهتری برای شانس بالای قهرمانی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت‌های آسیا بگردیم.
قطعا یکی از دلایل قرعه مناسبی است که شاید بعد از مدت‌ها روی خوش خود را به فوتبال ایران نشان داد و با حضور در گروه چهارم این رقابت‌ها مسیر آسانی را روبه‌روی فوتبالیست‌های ایرانی قرار داد تا بتوانند تا مرحله نیمه‌هایی مسیری آسان را پیش‌روی خود داشته باشند.
علاوه براین مورد باید به شرایط روحی و روانی بهتر تیم ملی فوتبال کشورمان نسبت به چند دوره گذشته اشاره کنیم و بگوییم با شرایط بسیار مناسب‌تری گام به میدان می‌گذارند، چون بازی‌ها در امارات برگزار می‌شود. جایی که ایرانیان زیادی زندگی می‌کنند و با توجه به نزدیکی بُعد مسافت بین ایران و امارات به هنگام برگزاری جام ملت‌ها نیز ایرانیان زیادی از شهرهای مختلف راهی دبی می‌شوند تا یک‌صدا و در کنار هم تیم ملی را تشویق کنند. همان‌طور که در روسیه تیم ملی تنها نبود تیم ملی در امارات هم تنها نخواهد بود.
این حضور هزاران تماشاگران بر سر بازی‌های ایران حس مسئولیت‌پذیری کارلوس‌کی‌روش و ملی‌پوشان را بیشتر خواهد کرد و این حس را به آنها القا می‌کند که برای یک هدف بجنگند؛ قهرمانی در جام ملت‌ها که دهه‌ها است برای ایران غیرقابل دسترس شده است.
بعد از نتایج آبرومندانه در روسیه و تراکم ترافیک بازیکن در تیم ملی، مخصوصا در فاز هجومی دست کی‌روش را برای اتخاذ تاکتیک‌های مختلف در بازی‌ها باز می‌گذارد تا حریفان نتوانند برای مقابله با ایران از برنامه خاصی پیروی کنند و تحت‌تاثیر بازی یوزهای ایرانی قرا بگیرند و همین دلیلی شده است تا یکی از منسجم‌ترین و بهترین تیم‌های ملی فوتبال را داشته باشیم به‌طوری‌که چند روز پیش یوسف العربی مهاجم مراکشی الدحیل در پیش‌بینی خود از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ ایران را قهرمان معرفی کرد. وی عنوان کرد ایران در دیدار نهایی با شکست کره‌جنوبی به این مهم دست می‌یابد. العربی پیش‌بینی کرد تیم ملی ایران بعد از صعود به عنوان تیم نخست گروه، در مرحله بعد لبنان را شکست خواهد داد و سپس با غلبه بر چین به جمع چهار تیم برتر راه خواهد یافت و با کنار زدن استرالیا، در دیدار نهایی کره‌جنوبی را نیز شکست داده و عنوان قهرمانی را به دست خواهد آورد.
در فوتبال بایدی وجود ندارد. هیچ تضمینی وجود ندارد فرانسه‌ای که در جام جهانی 2018 قهرمان شد در جام جهانی 2022 هم قهرمان شود. همان‌طور آلمانی که در جام جهانی 2014 قهرمان شد در جام جهانی 2018 در مرحله گروهی و با باخت به کره‌جنوبی حذف شد. کره‌جنوبی تیمی که بر خلاف ایران دغدغه آماده سازی و بازی تدارکاتی و زمین تمرین ندارد 59 سال است که در جام ملت‌ها قهرمان نشده است در حالی که آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌ها بعد از قهرمانی کره‌جنوبی در جام ملت های 1960 بوده است.
بر همین اساس در لیگ برتر ایران هم هیچ‌یک از مربیان قول قهرمانی نمی‌دهند. برای مثال امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان به صراحت می‌گوید مربی‌ای که قول قهرمانی می‌دهد دیوانه است، به این خاطر که در فوتبال هم اتفاقات فردا قابل پیش‌بینی نیست اما کسی نمی‌تواند کتمان کند قلعه‌نویی و تیمش برای قهرمانی می‌جنگند.
وقتی کی‌روش در صفحه شخصی‌اش می‌نویسد دومی در جام ملت‌ها یعنی ناکامی بدین معنی است برای او و تیمش تنها قهرمانی راضی کننده خواهد بود. این را حتی می‌توانید در جمله‌ای که او. در اتاق ملی‌پوشان قرار داده با عکس قدیمی و فعلی بازیکنان بخوانید.
تیم ملی و سرمربی پرتغالی‌اش با نیت قهرمانی به میدان می‌روند و اگر کی‌روش می‌گوید ایران چهارمین تیمی است که شانس حضور در نیمه‌نهایی را دارد برای این است که من و شما متوجه سختی جام ملت‌ها شویم و در صورت ناکامی احتمالی تیم ملی در این مرحله او و شاگردانش را تحقیر نکنیم.
خارج از این موضوعات مشخص می‌توان به دلایل دیگری هم ایران را قهرمان جام‌ملت‌های آسیا دانست.
یکی از این دلایل می‌تواند نظم تاکتیکی باشد. کاری که باید امتیاز آن را به‌نام کی‌روش زد. تیم ملی در جام جهانی 2018 مراکش را برد، به سختی نتیجه را به اسپانیا داد و در برابر پرتغال اگر ضربه مهدی طارمی تبدیل به گل می‌شد بازی را می‌برد و برای اولین بار به دور دوم جام‌جهانی صعود می‌کرد. جدا از ساختار دفاعی تیم ملی که تحسین کارشناسان فیفا را برانگیخت نظم تاکتیکی تیم کارلوس کی‌روش بوده است که پیش از این فوتبال ایران با آن بیگانه بود. البته نه این‌که این نوع بازی کردن قابل نقد نباشد ولی باید به آن با احترام نگاه کرد. ایده‌ای که سرمربی انتخاب می‌کند، تاکتیک دفاع و ضد حمله، تاکتیکی که شاگردان کی‌روش آن را به‌خوبی از دقیقه یک تا نود اجرا می‌کنند و فارغ از هر نتیجه به‌دست آمده نظم تاکتیکی خود را حفظ می‌‌کرده و احساسی عمل نمی‌کنند. نمونه بارز آن بازی با عراق در دوره قبل همین رقابت‌ها است جایی که ایران در دقایق پایانی وقت اضافه گل سوم را خورد ولی با حفظ نظم تاکتیکی توانست در دقیقه پایانی با ضربه سر قوچان‌نژاد بازی را به ضربات پنالتی بکشاند.خیلی از تیم‌ها هستند در جریان بازی غرق اتفاقات می‌شوند و نظم تاکتیکی‌شان به‌هم می‌خورد اما تیم ملی این‌طور نیست. حتی اگر سبک بازی تیم ملی مورد انتقاد باشد نظم تاکتیکی می‌تواند هر تیمی را رو به‌جلو ببرد و تیم ملی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
روحیه جنگندگی، دومین پارامتری است که در تیم‌ملی وجود دارد وباعث می‌شود از ایران به‌عنوان بخت قهرمانی نام ببرند. قطعا این روحیه ناشی از شناخت کافی و وافی کی‌روش از بازیکنانش دارد، به‌طوری‌که بارها در صحبت‌های این سرمربی پرتغالی شنیده‌ایم که «ما تشنه موفقیت هستیم» و بارها علت حضورش در کشورمان را به این موضوع معطوف می‌کند. کی‌روش با بیان هوشمندانه این حرف‌ها باعث تهییج بازیکنانش می‍‌شود و این حس را در آنها تقویت می‌کند. برای نمونه صحنه بازی ایران مقابل اسپانیا را در جام‌جهانی به‌خاطر بیاورید که همه بازیکنان ایران چه مدافع، چه هافبک و چه مهاجم برای جلوگیری از گل خوردن روی توپ خیمه زدند.
تیم کارلوس کی روش یک حسن دیگر هم دارد، آنها هیچ‌گاه خود را تیم از پیش برنده نمی‌داند و در میدان مسابقه با همه وجود برای رسیدن به پیروزی تلاش می‌کند.
شاید دلیل آخری که بتوان به آن پرداخت همدلی بازیکنان باشد که البته مهم‌ترین خصوصیت یک‌تیم هم هست.
مدت‌هاست که در فوتبال ملی کشورمان خبری از قهر کردن و درگیری درون اردویی وجود ندارد. شایعه هم نمی‌شود که فلان بازیکن به فلان بازیکن پاس نمی‌دهد. حاشیه‌هایی که قطعا با حضور کی‌روش در فوتبال ایران از بین رفته و دیگر شاهد بچه‌بازی‌هایی از این دست در تیم ملی نیستیم.
همه بارها و بارها دیده‌ایم بعد از رسیدن به گل در یک بازی تمام نیمکت‌نشینان مثل بازیکنان حاضر در زمین به سمت زننده گل می‌دوند و سرود شادی و خوشحالی سر می‌دهند.
طبیعتا این همدلی بود که در بازی‌های سختی چون آرژانتین، اسپانیا و پرتغال آبروی فوتبال ایران را حفظ کرد. شعارهای کی‌روش که البته از عقاید درونی او نشات می‌گیرد سبب ایجاد همدلی در تیم ملی شده است. همه با هم و برای هم بازی کردن موجب شده تیم ملی ما دست‌کم از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشته باشد. همان‌طور که تیم ملی در جام‌جهانی با همه وجود و یکدل بازی کرد در جام ملت‌ها هم این چنین خواهد بود.
آمادگی روحی و روانی، آمادگی تاکتیکی و آمادگی جسمانی سه عامل تاثیرگذار در قهرمانی و موفقیت تیم هستند که نقش هر یک از عوامل در موفقیت تیم به تنهایی خیلی پررنگ است که به‌نظر می‌رسد تیم ملی به خاطر برخورداری از این سه فاکتور و همین طور دلایل عنوان شده شانس زیادی برای قهرمانی در جام ملت‌ها دارد. اگر قرار بود میزان امکانات تیم‌ها و همچنین هزینه‌هایی که در مسیر آماده‌سازی متحمل می‌شوند و علاوه بر این‌ها دستمزد بازیکنان در نتیجه‌گیری دخیل بود هیچ‌گاه ما نباید در جام‌جهانی 2018 در برابر پرتغال امتیاز می‌گرفتیم یا کره جنوبی، آلمان قهرمان دوره قبل جام‌جهانی را می‌برد.
بنابراین ایران با همه کمبودها در مسیر آماده‌سازی می‌تواند برای قهرمانی بجنگد و مدعی قهرمانی باشد.
مسعود قدرت نما
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1