تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۰۵۸۹۳

ناگفته های بازجویی ۴ ساعته «سعید مرتضوی» از «زهرا کاظمی» پشت درهای بسته/ این زن جان باخت!

۱
۰
ناگفته های بازجویی ۴ ساعته «سعید مرتضوی» از «زهرا کاظمی» پشت درهای بسته/ این زن جان باخت!
کبنا ؛حسن آرمین درخصوص ابهامات مربوط به مرگ زهرا کاظمی و نقش مرتضوی دادستان سابق تهران گفت : سعید مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی هزینه بسیار سنگینی را به کشور تحمیل کرد که نظام هنوز در گیر آن است.عملکرد مرتضوی در این پرونده کشور کانادا را به یک نیروی فعال علیه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی تبدیل کرده است. تازه ترین اقدام کانادا پیشنهاد قطعنامه نقض حقوق بشر علیه ایران بود که به تصویب رسید.
وی افزود : می گویند بعد از دستگیری بلافاصله ضربه مغزی شده است که نمی تواند این طور باشد. چون فاصله بین دستگیری تا مرگ مغزی او زیاد بوده است. البته ظاهراً هنگام دستگیری وقتی به محوطه زندان Prison اوین منتقل می شود، همچنان اعتراض می‌کرده است و می گویند در همین درگیری زمین می خورد. خانم کاظمی از نظر جسمی هم قوی بوده است و مقاومت می کرده است. تا موقعی که به کما می رود حدود ۲ روز طول می کشد. یعنی این ضربه احتمالا مربوط به دقایق اول دستگیری نیست. تا آن جا که من می‌دانم هیچ تحقیقی هم در مورد این ادعا صورت نگرفت.

اما این داستان پشت پرده ناگفته ای هم دارد
آرمین در ادامه گفت : در اولین بازجویی ها مشخص می شود که زهرا کاظمی در تهران با کسی دوست است و ارتباط دارد که همسرش یک نسبت دوری با آقای بهزاد نبوی دارد. ما از ذهن آقای مرتضوی خبر نداریم، اما احتمالاً ایشان که خیلی به اصلاح طلبان لطف داشتند با اطلاع از این مطلب احساس می کرده یک سوژه مناسبی علیه اصلاح طلبان به دست آمده است. شاید تصور می‌شد با متهم کردن زهرا کاظمی به جاسوسی این پرونده ظرفیت آن را دارد تا اعتراف علیه این یا آن چهره اصلاح طلب پیش برود.
ایشان شب دستگیری ۴ ساعت پشت درهای بسته مورد بازجویی قرار می گیرد. این بازجویی ظاهراً تا ساعاتی پس از نیمه شب طول می‌کشد. آقای مرتضوی هم در این بازجویی حضور داشته است. هیچ کس از محتوا و اتفاقات آن شب و این که در آن جلسه چه گذشته است خبری ندارد.
منتهی براساس گزارش‌هایی که در همان زمان دریافت کردم بعد از بازجویی خانم کاظمی وقتی به نیروی انتظامی تحویل داده می شود هم بینی اش ضربه خورده بوده است هم انگشتانش. تا آن جا که یادم هست ظاهراً بازجویان نیروی انتظامی از او می‌خواهند که این موارد را در بازجویی خود بنویسد و او نیز می‌نویسد. این موارد باید در پرونده زهر کاظمی موجود باشد.
مرتضوی از وزارت اطلاعات می‌خواهد که متهم را تحویل بگیرند. وزارت اطلاعات می گوید ما او را جاسوس Spy نمی دانیم. ایشان را به هتلش بفرستید. آن جا اگر قرار باشد از ایشان بازجویی می کنیم.
بنابراین خانم کاظمی تحویل نیروی انتظامی می شود. در نیروی انتظامی ایشان می گوید که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و آن را مکتوب هم می کند.
مرحله بعد مرتضوی به وزارت اطلاعات دستور می دهد شما باید خانم کاظمی را تحویل بگیرید اما وزارت اطلاعات قبول نمی کند. مرتضوی تهدید می‌کند و وزارت اطلاعات هم بالاجبار زهرا کاظمی را تحویل می گیرد. او در سلول وزارت اظهار سردرد و تهوع می‌کند. او را به بهداری می برند نمی‌توانند بفهمند مشکل چیست؛ فکر می‌کنند مشکل معده دارد. چون بهداری زندان امکانات زیادی ندارد. بعد حال خانم کاظمی وخیم می‌شود. وقتی او را به بیمارستان خاتم الانبیا می برند دیگر به کما می رود.
چند روز بعد مرتضوی به خانواده اش می گوید ما کاری به دخترتان نداریم بیایید او را ببرید. خانواده اش به بیمارستان مراجعه می‌کنند و می‌بینند دخترشان مدتی است مرگ مغزی است.
وی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه یکی از رسانه های داخلی نوشته بود که زهرا کاظمی حدود ۱۵ روز با دستگاه زنده نگه داشته شده بود، گفت : بله. ایشان را زیر دستگاه زنده نگه داشته شده بود. خانم کاظمی ورزشکار بوده است. وقتی به سرش ضربه می خورد شکستگی کوچکی در جمجمه اش ایجاد می شود. ولی خودش متوجه نمی شود. البته ظاهراً آقای مرتضوی نمی‌دانسته چطور باید مشکل پیش آمده را حل کند، بنابراین همچنان زیر دستگاه می‌ماند تا راهی پیدا شود.
پس از گذشت یکی دو هفته از مرگ مغزی زهر کاظمی، آقای مرتضوی آقای خوشوقت مدیرکل وقت مطبوعات خارجی وزارت ارشاد را احضار و مجبور می‌کند که اطلاعیه‌ای نادرست را بنویسد و از همان دفتر مرتضوی مخابره کند. او همچنین خبرگزاری‌ها را تحت فشار می‌گذارد که خبر کذب را مخابره کند.
من در نطق خود در مجلس خطاب به رییس جمهور وقت عرض کردم مرتضوی چه کاره است که مدیرکل وزارتخانه شما را احضار می‌کند و به او فشار بیاورد که اطلاعیه بدهد. اگر مدیرکل ارشاد بخواهد اطلاعیه بدهد باید با وزیر خود هماهنگ کند. مرتضوی چه کاره است که به مدیرکل دولت شما دستور صدور چنین اطلاعیه ای را می دهد؟
آرمین افزود :به گمان بنده هر اتفاقی افتاده در حضور آقای مرتضوی افتاده است و یا او می داند که چه اتفاقی برای زهراکاظمی رخ داده است. زیرا اگر او خود بخشی از ماجرا نبود نمی‌توانست چشمش را به روی مرگ مغزی زهرا کاظمی ببندد. این پرسش در آن پرونده همچنان بی پاسخ مانده است که چرا آقای مرتضوی به جای پیگیری جنایتی که رخ داده کوشیده است حقیقت را پنهان و چنین وانمود کند که وی براثر مننژیت مغزی فوت کرده است.
وی در خصوص دستکاری در دفتر ثبت وقایع ( وقعه ) اظهار کرد : متأسفانه گزارش‌هایی که آن زمان دریافت می کردم این موضوع ( دستکاری در ثبت وقایع زندان ) را تأیید می‌کرد. مطابق آن گزارش‌ هاحتی تیم نگهبانانی که آن روز در محوطه زندان اوین بودند همگی عوض شدند تا پیگیری و بازپرسی از ناظران و شاهدان منتفی شود و مشخص نشود از وقتی زهراکاظمی به زندان آورده شده چه رخ داده است.
آرمین درخصوص تجاوز Rape به زهرا کاظمی یکی از رسانه های آن سو مدعی شده بود، گفت : نه، تجاوزی در کار نبوده است. این ادعای کذبی است. من با توجه به منابعی که داشتم – به جز جلسه بازجویی ۴ ساعته مرتضوی که کسی از آن خبر ندارد- از وضعیت زهر کاظمی در زندان گزارش‌های کاملی دریافت کرده ام. یقیناً اگر چنین مسئله ای وجود داشت یا زهرا کاظمی در بازجویی‌های نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات چنین ادعایی کرده یا نوشته بود من از آن مطلع می‌شدم.
آرمین درباره دفن جسد زهرا کاظمی در شیراز گفت : مرتضوی مدعی بود خانم کاظمی مننژیت مغزی گرفته است. همان ادعایی که چند سال بعد در مورد قربانیان کهریزک کرد. ظاهراً او به این بیماری خیلی علاقه دارد. به هر حال زهرا کاظمی سریع باید دفن می شد. مرتضوی خانواده ایشان را خواسته بود و مادرش را مجبور کرده بود که رضایت بدهد تا به سرعت جسد دفن شود. برای این که اصلا نشود ماجرا را پیگیری کرد.
من در نطقم گفتم اجازه ندهید آبرو و حیثیت نظام هزینه یک فرد خطاکار و مجرم شود. به هر حال اگر آن زمان ادعای کذب مرتضوی در مورد مننژیت مغزی زهرا کاظمی رسیدگی می شد و صدای ما گوش شنوایی می‌یافت، هشت سال بعد قطعاً فاجعه قربانیان کهریزک رخ نمی‌داد. به هر حال در باره زهرا کاظمی حرف بیش از این‌هاست اجازه بدهید به همین حد بسنده کنیم.
وی در خصوص فرصت طلبی مرتضوی گفت : این که می‌گویم فردی فرصت طلب بود مقصودم ناسزا نیست. شما به سابقه او نظری بیفکنید. هرجا قدرت است او هم همانجاست. این اواخر هم فکر می‌کرد قدرت دست احمدی نژاد است از این رو به او نزدیک شد و تا پرونده سازی علیه برادران لاریجانی و فیلم ضبط کردن و … پیش رفت. مرتضوی قاضی Judge و دادستان، همان مرتضوی رئیس تأمین اجتماعی دوره احمدی‌نژاد بود. با همان خصوصیات و شخصیت. این جا پرونده سازی می‌کرد و آن جا دوربین مخفی می‌گذاشت و فیلم می‌گرفت. شخصی با این خصوصیات به درد هر کاری بخورد به طور یقین در کار قضا فاجعه می‌‌‌آفریند.
البته نمونه هایی مانند مرتضوی کم نیستند. او اگر دچار خطای تحلیل نشده بود و می فهمید دولت احمدی نژاد مستعجل است شاید هنوز هم در مصدر کار بود.
یک روز به او گفتم می بینم روزی را که این طرف میز نشسته‌ای و به خاطر اعمالت محاکمه می‌شوی و او می‌خندید.
ایشان دادستان و قاضی نبود. خود را فعال ما یشاء می‌دانست و فکر می‌کرد هر کاری می‌تواند بکند. البته تا حدودی حق هم داشت او در حالی مرتکب این قانون Law شکنی‌ها می شد که در دادگاه انتظامی قضات پرونده داشت و محکوم هم شده بود. او طبق موازین قانونی نمی توانست قاضی یا دادستان باشد. آن موقع آقای آل اسحاق رییس دادگاه انتظامی قضات به من گفت: «آقای مرتضوی اینجا پرونده محکومیت دارد».
ولی مرتضوی خیالش راحت بود که آن احکام و پرونده‌ها قرار نیست به جریان بیافتد.
به هر حال او با عملکردش لطمه بزرگی به حیثیت قوه قضائیه و کل نظام وارد کرد.
آرمین افزود : مطلوبیت او – سعید مرتضوی – برای برخی به سبب آن بود که وظیفه خود را علیه اصلاح طلبان به خوبی انجام می‌داد. وقتی قرار بود روزنامه‌های اصلاح طلب را جمع کند قانون برایش مطرح نبود وگرنه او با این انبوه تخلفات در کارنامه خود اساساً می‌بایست از قضاوت Judgment محروم می‌شد. اکثر احکامی را که در دوره قضاوتش صادر کرده در تجدید نظر یا شکسته شده یا تقلیل پیدا کرده بود. همین رویه قانون شکنی را در همکاری با دولت آقای احمدی نژاد داشت.
مرتضوی را فقط به خاطر تخلفاتش در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد محاکمه کردند ولی اگر قرار بود به تمام اتهامات وتخلفات این فرد رسیدگی شود مجازاتش خیلی سنگین تر از این حرف ها بود./شوک
نام شما

آدرس ايميل شما

Netherlands
هدفتون از تخریب احمدی نژاد چیست بابا احمدی نژاد یه چهره مردمیه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1