تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۰۵۸۸۳

آشفته بازار گوشت قرمز و مرغ در کهگیلویه و بویراحمد و سردرگمی مردم

۱
۰
آشفته بازار گوشت قرمز و مرغ در کهگیلویه و بویراحمد و سردرگمی مردم
کبنا ؛قیمت گوشت قرمز در یاسوج مرکز استان طوری روند صعودی به خود گرفته که نوسانات قیمت آن منجر به آشفتگی بازار و سردرگمی مردم شده است، در این میان با بررسی وضعیت بازار مشخص می‌شود که قیمت واقعی گوشت در شهر نامعلوم است.
 افزایش تدریجی قیمت گوشت قرمز در یاسوج و استان به حدی رسیده که مصرف آن در استان کاهش چشمگیری داشته و درصد کمتری از مردم توانایی تامین آن را دارند.
 همواره طبقات پایین جامعه در خرید و تهیه محصولات پروتئینی مشکل دارند و نوسانات قیمت‌ گوشت قرمز در استان بخصوص یاسوج به حدی رسیده که در سطح بازار یا گوشت قرمز نیست و یا گوشت میش و بز با قیمت هرکیلوگرم 60 تا 65 هزار تومان هزار و گوشت بزغاله و بره با قیمت هرکیلوگرم 67 تا 72 هزار تومان تومان و قیمت مرغ کشتار رزو هر کیلوگرم 12 هزار و 500 تا 12 هزار و 900 نیز به چشم می‌خورد.
 عدم شفاف سازی قیمت گوشت قرمز باعث شده دلالان و سودجویان از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و به هر روشی که می‌توانند برای سرعت دادن به افزایش قیمت‌ها اقدام کنند. همچننی این مساله باعث گسترش فروش گوشت قرمز به‌صورت غیرمجاز و بدون رعایت اصول بهداشتی در حواشی شهرها بخصوص شهر یاسوج شده است.

 فروش گوشت قرمز و مرغ بیشتر از نرخ مصوب خلاف قانون است
 "جعفر گوهرگانی"، معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره افزایش خودسرانه قیمت گوشت قرمز و مرغ در سطح بازار استان گفت: فروش گوشت قرمز و مرغ کشتار روز بیشتر از نرخ مصوب خلاف قانون است و باید طبق قانون با متخلفان برخورد شود.
 "داریوش دیودیده"، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در باره وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ استان گفت: قیمت گوشت قرمز میش و بز 44 هزار تومان و بره و کهره 54 هزار تومان از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور اعلام شد که عملیاتی نشد و ما این مساله عملیاتی نشدن را به کارگروه تنظیم بازار کشور اعلام کرده‌ایم.
 وی افزود: کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت مرغ زنده مرغداری‌ها که تحت پوشش جهادکشاورزی هستند را 6500 تا 6700 اعلام کرده بود و قیمت کشتار روز را 10 هزار تومان تا 10 هزار و 500 تومان عرضه شود اما مرغداری‌ها حاضر نشدند که مرغ زنده خود را با این قیمت به عوامل کشتار دهند.
 دیودیده اظهارکرد: مرغداری‌ها گفتند مرغ زنده خود را با قیمت 8500 تا 9000 به عوامل کشتار می‌دهیم که قیمت مرغ کشتار روز نیز بالا بود که ما هم به تبع سایر استانها موضوع را به کارگروه تنظیم بازار کشور گزارش کردیم که قیمت مرغ تعیین شده مرغداران همکاری نمی‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در کارگروه تنیظم بازار کشور وزارت جهادکشاورزی مکلف شد که این موضوع را سامان دهد که ما این تصمیم را برای استانداری استان ارسال کرده‌ایم و درخواست کردیم که اگر جهادکشاورزی استان برنامه‌ای دارد عملیاتی کند.
 
با افزایش قیمت گوشت قرمز موافقت نشده
 دیودیده تصریح کرد: برای گوشت قرمز قیمتی مصوب نشده و قیمت‌ها استانی است منتهی بازار گوشت هم همین مشکلات گوشت مرغ را دارد بطوریکه قیمت دام زنده افزایش پیدا کرده و دامداران حاضر نیستند با قیمت‌های قبلی دام خود را به عوامل کشتار بفروشند.
 وی ادامه داد: در استان با افزایش قیمت گوشت قرمز موافقت نشده و 54 هزار تومان برای گوشت بره و بزغاله و 44 هزار تومان برای بز و میش هم‌چنان مدنظرمان است و هر واحد قصابی بیشتر از این قیمت مصوب بفروشد در صورتی که در بازدیدها و گشت‌هایمان و چه در گزارشات مردمی اطلاع داده شود رسیدگی و تشکیل پرونده و به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این قیمت به قصابی‌های استان اعلام شده که برخی از آنها گفتند که نمی‌توانیم به این قیمت گوشت قرمز بفروشیم و ما اعلام اگر نمی‌توانید عرضه نکنید اما در صورتی که بالاتر از قیمت مصوب گوشت بفروشید طبق قانون برخورد می‌شود.
 دیویدده بیان کرد: تا کنون برای 37 واحد قصابی استان پرونده گرانی فروشی تشکیل و برای رسیدگی و صدور رای به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
 
متلاطم شدن بازار گوشت به خاطر افزایش قیمت دام و مرغ زنده است
 وی تاکید کرد: علت متلاطم شدن بازار گوشت قرمز و مرغ به خاطر افزایش قیمت دام زنده و مرغ زنده است و تا زمانی که جهادکشاورزی برنامه‌ای در این زمینه مشخص نکند این وضعیت وجود خواهد داشت.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت عرضه گوشت قرمز و مرغ منجمد به بازار استان اضافه کرد: این موضوع تابع ضوابط خاص است و گوشت منجمد به قصابان داده نمی‌شود بلکه بر اساس آیین نامه در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار می‌گیرد که تامین کننده و قیمت گذاری با شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به جهادکشاورزی است و 30 تن مرغ منجمد برای کل استان اعلام شده، توزیع شهرستانی انجام شد که ما به مرکز گزارش کردیم این میزان کافی نیست.
 
برای تامین دام زنده مشکلی نداریم
 همچنین الیاس تاج‌الدینی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: جهادکشاورزی مسئول تامین و تولید دام زنده و مرغ زنده است و مسئول بازار و قیمت گوشت در بازار نیست.
 وی در خصوص دام زنده هیچ مشکلی در استان نداریم، افزود: درسته که عشایر به سمت گرمسیر کوچ کرده‌اند اما در حال حاضر دام زنده در پرواربندی‌ها و به شکل آزاد و در مناطق عشایری استان موجود است.
 
با کمبود مرغ زنده مواجهیم
 تاج‌الدینی در خصوص وضعیت مرغ زنده اظهارکرد: در زمینه مرغ زنده شاید با توجه به نیاز استان مقداری کمبود داشته باشیم اما گوشت مرغ مورد نیاز بازار را از طریق مرغ منجمد تامین کرده‌ایم، مشکلی نداریم و به هر اندازه که نیاز و توان بازار باشد مرغ منجمد توزیع خواهیم کرد.
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای گوشت قرمز منجمد نیز مشکلی برای توزیع در بازار نداریم و در صورت درخواست جهت تعادل بخشی به بازار توزیع و عرضه خواهد شد.
 تاج الدینی با کمبود دام زنده در استان مواجه نیستیم، بیان کرد: وظیفه جهادکشاورزی تولید است که وجود دارد و هر دستگاه نظارتی و متولیان امر هر اندازه دام زنده می‌خواهند آماده‌ایم که در اختیارشان قرار دهیم.
 
قیمت دام زنده 27 تا 30 هزار تومان است
"بهمن آروین"، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: هم اکنون علوفه کمیاب شده و نهاده‌های دامی از جمله سبوس، کنستانتره و جو گران شده و کمتر گیر می‌آید که دامداران به‌صورت آزاد خرید می‌کنند که باعث می‌شود قیمت دام زنده هم بالا رود.
 وی افزود: قیمت دام زنده ثابت نیست، دامداران از گرانی نهاده‌های دامی هم ناراحت هستند اما هر کس بر اساس نرخ منطقه خرید و فروش می‌کند و معمولاً قیمت هر کیلوگرم دام زنده در استان 27، 28 تا 30 هزار تومان است.
 آروین با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دام زنده 35 هزار تومان صحت ندارد، اظهارکرد: راه تعادل بخشی و تنظیم بازار گوشت قرمز استان اینست که دولت یا تعاونی‌ها گوشت را خریداری کنند و به مردم عرضه کنند تا قیمت در بخش خصوصی و بازار آزاد کاهش یابد.
 مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز در استان دستگاههای نظارتی کنترل و نظارت خود را جدی انجام دهند.
 آروین با اشاره به اینکه مردم گوشت قرمز بالاتر از نرخ مصوب خریداری نکنند تا قصابان مجبور شوند با نرخ مصوب گوشت عرضه کنند، تصریح کرد: مطمئن باشید نرخی که قصابان استان به مردم گوشت می‌فروشند این نرخ فعلی نیست و باید کمتر باشد که نیازمند نظارت متولیان بازار و برخورد قانونی با قصابان متخلف است.
 
کمبودی که نداریم بلکه صادرات داریم
 وی ادامه داد: در سطح استان با کمبود دام زنده مواجه نیستیم و علاوه بر تامین دام زنده مورد نیاز استان، مازاد بر نیاز را به استانهای دیگر صادر می‌کنیم.
 مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای گران نشدن قیمت گوشت قرمز در سطح استان باید فکری اساسی شود نه اینکه علت گرانی را دامداران عنوان کنند.
 
با کمبود مرغ زنده و افزایش قیمت مواجه هستیم
 سید صدرالله ضامنی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با وضعیت مرغ زنده گفت: در زمینه تولید مرغ زنده در استان هم با کمبود و هم با افزایش قیمت مواجه هستیم.
 وی افزود: قیمت مرغ زنده در سطح کشور افزایش یافت که از دلایل این افزایش، گرانی نهاده‌های دامی، جوجه، کارگر، کرایه انتقال نهاده از بندر تا محل جوجه ریزی، بهاء آب، برق، گاز، کنستانتره و سایر هزینه‌ها بوده است.
 ضامنی با اشاره به راه اندازی سامانه امگا بیان کرد: هر روز قیمت مرغ در این سامانه به استانها اعلام می‌شود.
 مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تولید مرغ در استان 50 درصد مصرف داخلی استان را تامین می‌کند و مابقی را باید از استانهای همجوار به‌صورت زنده تامین کنیم.
 ضامنی با بیان اینکه هزینه انتقال مرغ زنده از استانهای همجوار تا استان به قیمت مرغ ااضفه می‌شود، تصریح کرد: قیمت این مرغ را استانهای همجوار تعیین می‌کنند و با توجه به همه این موارد ذکر شده قیمت مرغ در استان افزایش یافت.
 وی در خصوص آنالیز قیمت مرغ اضافه کرد: مرغ با احتساب هزینه انتقال تا کشتارگاه، 28 درصد افت (پر و خون و بال و پا و ...)، هر کیلوگرم 400 تومان هزینه ذبح، بسته بندی، هزینه انتقال تا سطح شهر و سود مغازه دار در اختیار مردم و مشتریان قرار می‌گیرد.
با توجه به آشفته بازار در زمینه گوشت قرمز و مرغ استان و مهم‌ترین در بحث موضوع، عملکرد مسئولان دولتی و متولی امر در تنظیم بازار است که با اقداماتشان مردم را در خرید اصلی‌ترین مواد غذایی‌شان با مشکل مواجه کردند و سبب کمرنگ شدن گوشت از سبد غذایی مردم شده و از سفره خانواده‌های پایین جامعه نیز به صورت کامل حذف شده است.
 با وضعیت فعلی گرانی‌های ساعتی که در بازار حاکم است سازمان‌های نظارتی، حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان وظیفه دارند با گران فروشی‌ها و سودجویی‌ برخی‌ها که تنها تلاش‌شان تامین منافع شخصی است به‌صورت جدی ورود کرده و برخورد کنند.
 پیشنهاد می‌شود ستاد تنظیم بازار استان به شکل جدی‌تر به این مساله ورود کند تا شاهد سردرگمی مردم و آشفته بازار در استان نباشیم و اگر امکان دارد طی نشستی فوق العاده این موضوع را برسی کنند.


===============
گزارش از عیسی فتحی
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Italy
د وقتی صنعت معدن خودشو زده به در بی خیالی باید بازار هم این باشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1