تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب : ۴۰۵۷۹۴

ارقامی از بودجه که حتما باید بدانید

۱
۱
ارقامی از بودجه که حتما باید بدانید
کبنا ؛پنهان در بودجه» سخن گفت. پیش از او حسام الدین آشنا
مشاور نزدیکش گفته بود «وقتی یک بند از بودجه نهادهای خاص را کم می‌کنیم کل بودجه را به گروگان می‌گیرند تا تکلیف آن یک بند مشخص شود.» علی رغم تمام این مشکلات به نظر می‌رسد بودجه 98 به نسبت بودجه سال قبل، فاصله‌ کمتری با منطق دارد و انطباق بیشتری با معیارهای انضباط مالی دارد. هر چند بودجه فعلاً در قالب لایحه است و در جریان تصویب در کمیسیون‌ها‌ نمایندگان تلاش خواهند کرد تا بیشترین سهم ممکن از کیک بودجه نصیب حوزه انتخابیه آنها گردد.
> تقدیم لایحه به مجلس
رئیس جمهور در جریان تقدیم لایحه بودجه به مجلس به صراحت به برخی انتقادات نسبت به عدم پرداخت مالیات از سوی برخی نهادها اعتراض کرد. وی گفت: " آنها که بیشترین سود را می‌برند کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند." رئیس جمهور بر مالیات محور بودن بودجه سال 1398 تاکید کرد. درآمدهای نفتی در بودجه سال 98، 142 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر 50دلار و احتمال تشکیل جلسه اضطراری اوپک، این عدد ازنظر کارشناسان برآوردی محتاطانه تلقی می‌گردد.
درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 98، 153 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که بیش از درآمدهای نفتی است. دولت همچنین حساب ویژه‌ای روی درآمد واردات باز کرده است. دولت درآمدهای حاصل از مالیات بر واردات را 27 هزار و 788 میلیارد و 300 میلیون تومان تعیین کرده است. درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال ‌آینده 148 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. دولت قصد دارد تا تعداد زیادی املاک و مستغلات، شرکت‌ها‌ی دولتی و اموال منقول خود به ویژه در حوزه دارایی‌های بانکی را در سال جاری به بخش خصوصی واگذار نماید. مهم‌ترین برنامه دولت واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه شستا است.
بودجه عمرانی دولت در لایحه 98، 62 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی پرداختی به خانوار در بودجه 98، 42 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. در لایحه بودجه 98 حذف سه دهک بالای درآمدی از فرآیند پرداخت نقدی یارانه پیش‌بینی شده است. دولت قصد دارد تا میزان مشمولان یارانه بگیر را در قدم اول از جمعیت 82 میلیونی فعلی به زیر 75 میلیون نفر کاهش دهد.
ارقام مهم لایحه بودجه سال 1398 :
1- افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل در بودجه سال ۹۸ پیش بینی شده است.درآمد دولت از محل افزایش قیمت گازوئیل 1789 میلیارد تومان خواهد بود.
2- همسان سازی حقوق بازنشستگان
مهم‌ترین مطالبه چند میلیون بازنشسته همسان سازی حقوقشان است، خبر خوب آن است که دولت پیش بینی کرده است که برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی کسانی که دریافتی ماهانه آن‌ها کمتر از دو میلیون تومان است از محل صندوق توسعه ملی اقدام نماید،در مرحله اول برای این منظور اعتبار دو هزار میلیاردی اختصاص یافته است. البته بنا بر گفته‌های وزیر رفاه در ادامه این امر به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت که پیش بینی می‌شود از محل صندوق توسعه ملی تامین گردد.
3- 17 هزار و 782 میلیارد تومان یارانه برای کالا‌های اساسی
دولت در لایحه بودجه سال 98 بالغ بر 17 هزار و 782 میلیارد تومان یارانه برای کالا‌ها در نظر گرفته است که از این رقم، بیش از 6 هزار میلیارد تومان مربوط به یارانه نان و خرید تضمینی گندم است.
4- حذف یارانه 3 دهک درآمدی با هماهنگی وزارت کار و استانداری‌ها دیگر نقطه برجسته بودجه است، قرار است فرمانداری‌های هر شهر افراد پردرآمد را شناسایی و یارانه آنها را حذف نمایند. یارانه حذف شده طبق پیش بینی بودجه 98 در همان شهر صرف خواهد شد.
5- عوارض خروج مسافران از کشور برای هر نفر 220 هزار تومان تعیین گردید. همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره معادل 110 هزار تومان و عوارض خروج زائران عتبات عالیات برای خروج از مرز‌های هوایی 37 هزار و 500 تومان و برای مرز‌های زمینی و دریایی 12 هزار و 500 تومان اعلام شده است. مهم‌ترین نکته آن است که خروج زائران عتبات عالیات (زائران اربعین) که از تاریخ 24 شهریور 98 تا 12 آبان 98 از مرز‌های زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می‌شوند. این معافیت بیش از دو میلیون زائر را شامل می‌گردد.
6- افزایش 33 درصدی قبوض آب مصرفی، در بودجه پیش بینی شده است، بر این اساس شهرنشینان باید در سال 98 بیشترین صرفه جویی را در مصرف آب داشته باشند. بر اساس بودجه ۹۸ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هرمترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 200 ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. در واقع عوارض درج شده روی قبوض آب به مبلغ 50 درصد افزایش یافته است.
7- معافیت مالیاتی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را برنگردانند لغو شد. صادرکنندگان از پرداخت بیش از 15 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه‌های رسمی امتناع کردند، در اقدامی که از سوی کارشناسان تحسین گردید، معافیت‌های مالیاتی منجر به رانت به صورت کامل از بودجه 98 حذف شد.
8- مالیات بر مصرف سیگار 15 هزار میلیارد ریال تعیین گردید که افزایش قابل توجهی داشته است، سیگار کشیدن در سال جاری به مراتب گران تر خواهد شد. دولت در بودجه 98 نیت کرده است که رقم 700 میلیارد تومان فقط بر خرده فروشان سیگار مالیات وضع نماید.
9- اخراج 10 درصد کارمندان دولت به شرط مازاد بودن، یکی دیگر از بندهای مهم بودجه است، قرار است 10 درصد یا بازخرید و یا کلاً اخراج شوند. پیش بینی می‌شود دستگاه‌های اجرایی به شدت در برابر این مسئله مقاومت نمایند. همچنین در صورتی که واحدهای مجری بخشی از کارکنان قراردادی، پیمانی و رسمی را مازاد تشخیص دهد می‌تواند پس از تایید بالاترین مقام دستگاه، نسبت به جا به جایی در دستگاه اجرایی دیگر در همان شهر بدون رضایت مستخدم اقدام کنند.
10- حقوق بگیرانی که درآمدهای ماهانه آنها 3 میلیون و 200 هزار تومان است از مالیات معاف خواهند بود.
11- بر اساس لایحه بودجه در سال 98 تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با دوره باز پرداخت 5ساله 15 میلیون تومان تعیین شده است که نسبت به سال 97 تغییری نداشته است.
12- طبق گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌هاى مجلس، از 16 صندوق بازنشستگى کشور 14 صندوق از نظر معیارهاى مالى ورشکسته هستند! اینگونه است که دولت سال آینده مجبور است 81 هزار میلیارد تومان یعنى 20درصد کل بودجه را، فقط براى کمک به صندوق‌هاى بازنشستگى براى پرداخت حقوق بازنشستگان اختصاص دهد. این زیان سنگین حاصل مدیریت مدیران غالباً بی کفایت این صندوق‌ها است.
13- کاهش‌ها ؛ در بودجه 98 برخی نهادها با کاهش در بودجه مواجه شده اند،
• بودجه مجلس از 31 میلیارد به 21 میلیارد کاهش یافته است، یعنی 32 درصد کمتر از سال ۹۷.
• نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه از 129 میلیارد به 88 میلیارد کاهش یافته است.
• صندوق مشارکت توسعه قرآنی از 100 میلیارد به 27 میلیارد تومان کاهش یافته است.
• بودجه ستاد اقامه نماز از 19 میلیارد به 12 میلیارد کاهش یافته است یعنی ۳۷ درصد کمتر.
• شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران از 258 میلیارد به 156 میلیارد تومان کاهش یافته است یعنی 40 درصد کاهش.
• بودجه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر از 45 میلیارد به 15 میلیارد کاهش یافته است، یعنی ۶۷ درصد کاهش در بودجه.
• در لایحه بودجه سال 98 بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با کاهش 70درصدی، مبلغ ۲۷ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
14- در سال 98 آرایش کردن برای خانم‌ها به مراتب گرا‌ن‌تر خواهد شد، دولت قصد دارد تا عوارض واردات لوازم آرایشی را 10 درصد افزایش دهد.
15- بودجه بنیاد سعدی تحت مدیریت غلامعلی حداد عادل از محدود بودجه‌های فرهنگی است که نه تنها کاهش نیافته است، بلکه 4 درصد رشد داشته است و به عدد 12 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است. همچنین بودجه، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 5 میلیارد تومانی، آستان مقدس امام خمینی و موسسه نشر امام (ره) 34 میلیارد تومان، دبیرخانه مجلس خبرگان 7 میلیارد تومان تعیین گردید که همگی نسبت به سال قبل کاهش داشته اند.
16- بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد بسیار چشمگیر داشته است که انتظارات از عملکرد این وزارتخانه را افزایش می‌دهد. بودجه این نهاد 1.6 برابر افزایش یافته و به رقم 2هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.
17- بودجه شورای نگهبان از 92 میلیارد و 497 میلیون به 96 میلیارد افزایش یافت
18- بودجه مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری وابسته به حسام الدین آشنا از 12 میلیارد تومان در سال گذشته به 6 میلیارد تومان کاهش یافت. این موضوع علی رغم آن است که بودجه عمومی نهاد ریاست جمهوری در کلیت خود افزایش داشته است.
19- بودجه حمایت از نشر کتاب و مطبوعات 245 میلیارد و 500 میلیون تومان در سال گذشته به 232 میلیارد تومان کاهش یافته که کاهش چندان چشمگیری محسوب نمی‌شود و تنها 13 میلیارد و پانصد میلیون تومان کاهش را شاهد بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهدی
Iran, Islamic Republic of
کلی گویی بس است . مردم اخر متوجه نشدند که نهادهای خاص که بودجه های کلان دارند نامشان چیست؟
شفاف لیست منتشر کنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1