تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۴۰۵۶۴۱
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیویه و بویراحمد:

کهگیلویه کمترین و گچساران بیشترین نرخ باسوادی را دارند / دلایل بی‌سوادی در کهگیلویه چیست؟

۲
۰
کهگیلویه کمترین و گچساران بیشترین نرخ باسوادی را دارند / دلایل بی‌سوادی در کهگیلویه چیست؟
کبنا ؛مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه کمترین نرخ باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال را دارد.
هادی زارع پور صبح امروز در جمع خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد با محوریت 40 سالگی انقلاب اسلامی و هفته نهضت سواد آموزی با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «ایران را مدرسه کنید»، اظهار کرد: 39 سال از این پیام تاریخی می گذرد و اقداماتی خوبی در حوزه نهضت سواد آموزی در کشور و استان انجام گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیویه و بویراحمد در ادامه گفت: توسعه انسانی یکی از شاخص های ارزیابی جوامع و کشورها است  و یکی از مهمترین شاخص های توسعه که باید در آموزش و پرورش به آن پرداخته شود، موضوع نیروی انسانی است.
زارع پور د ر ادامه گریزی به وضعیت با سوادی در استان کهگیلویه بویراحمد قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: اولین سرشماری که در کشور ما انجام گرفت، مربوط به سال 55 بود که در آن سال استان کهگیلویه و بویراحمد 186 هزار و 576 نفر جمعیت داشت و از این تعداد 58 هزار و 91 نفر دارای سواد بودند، یعنی چیزی حدود 31 درصد در سطح استان سال 55 باسواد داشتیم.
وی افزود: آخرین سرشماری که هم در کشور ما انجام گرفت ، سال 95 بود که جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در آن سال 625 هزار و 586 نفر بود که از این تعداد 527 هزار و 688 نفر یعنی 84.4 درصد با سواد هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیویه و بویراحمد گفت: عملکرد استان کهگیلویه و بویراحمد را در طول 40 سال انقلاب در جمعیت 6 سال به بالاتر را 53.3 درصد  رشد داشت که میانگین کشوری ما 47.2 درصد بود. و این نشان دهنده این است که ما گام های بلندتری در استان کهگیلویه و بویراحمد برای باسواد کردن مردم استان برداشته ایم.
زارع پور در بخش دیگری از سخنان خود به گروه سنی 10 تا 49 سال اشاره کرد و گفت: بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در این گروه سنی 129 هزار و 971 نفر بودند که از این تعداد 38.86 درصد یعنی 37 هزار و 513 نفر گروه سنی بین 10 تا 49 سال استان با سواد بودند.
وی با بیان اینکه 34 هزار و 106 نفر از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 95 بی سواد بودند، افزود: 437 هزار و 155 نفر جمعیت استان با سواد بودند که نرخ رشد با سوادی استان در سال 95، 92.7 درصد بود. کل جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 95 تعداد 471 هزار و 261 نفر بود.
.زارع‌پور افزود: رشد با سوادی استان کهگیلویه و بویراحمد در 40 سال انقلاب در گروه سنی 10 تا 49 سال، 63.84 درصد و نرخ رشد کشور در همین گروه سنی 45.93 درصد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران را با سوادترین شهرستان در گروه سنی 10 تا 49 سال دانست و گفت: گچساران در این گروه سنی 79 هزار و 373 نفر با سواد و دو هزار و 756 نفر بی سواد دارد که نرخ رشد با سوادی این شهرستان 96.6 درصد است. شهرستان کهگیلویه کمترین نرخ با سواد را در سال 95 داششت و  از 85101 نفر جمعیت، 75088 نفر انان با سواد و 10 هزار و 13 نفر هم بی سواد هستند.
زارع‌پور بی سواد را به دو دسته سفید و سیاه تقسیم کرد و گفت: سیاه آن دسته ای هستند که هیچ گونه سوادی ندارند، و سفیدها هم ان دسته از بی سوادهایی هستند که سواد بهداشتی، درمانی، عاطفی و ... را ندارند و تنها توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن را دارند. 44 نوع سواد در دنیا احصا شده است.
 وی در پاسخ به سووالی در خصوص علت بی سواد در شهرستان کهگیلویه چیست و چه راهکاری برای برون رفت از این وضعیت دارید، اظهار کرد: برنامه ی چهار ساله ای را تدوین و هدف گذاری کردیم که رشد نرخ سواد کهگیلویه را به 92.7 درصد برسانیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیویه و بویراحمد ادامه داد: برای این کار از ظرفیت دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز بهره خواهیم برد و ما قبلاً سرانه به ازای هر نفر با سواد، 730 هزار تومان پرداخت می کردیم که در کل کشور سرانه به ازای هر نفر با سواد را در شهرستان کهگیلویه به مرز یک میلیون تومان رساندیم. در زیلایی هم با توجه به شرایطی که وجود داشت به ازای هر نفری که با سواد می شوند،  یک میلیون تومان پرداخت می کنیم.
زارع پور از گذاشتن مشوق های برای با سواد کردن افراد بی سواد خبر داد و گفت: سیاست های تشویقی را مدنظر گرفته ایم و مصوب شده و با بانک ها هم هماهنگی لازم انجام گرفته است که هر نفری که با سواد می شود، یک میلیون وام قرض الحسنه به او پرداخت می کنیم.
وی افزود: 20 طرح و راهکار برای برون رفت کهگیلویه تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است.
وی با سواد شدن انگیزه می خواهد و در حال حاضر سواد عرضه محور است و تقاضا محور نیست، هر فردی که خودش انگیزه داشته باشد، قطعاً زمینه برای با سواد شدن او را فراهم می کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیویه و بویراحمد تصریح کرد: انگیزه با سواد شدن در کهگیلویه کاهش پیدا کرده، یعنی سواد عرضه محور شده، وجود دانش اموختگان بیکار در خانواده‌ها و گرفتن انگیزه سایر اعضا، افزایش تصاعدی هزینه‌های آموزشی در روستاها و مناطق محروم و دور افتاده، نامناسب بودن مدارس شبانه‌روزی و عدم اجرای طرح روستا مرکزی و وجود آموزش اختیاری در بعضی مقاطع از مهمترین دلایل بی سوادی در کهگیلویه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سیه روی شود هر که در او غش باشد ! جناب مدیرکل شما در دوره مدیریت سابق ا.پ دهدشت دقیقا برای همین عنوان با تفاوت نرخ با سوادی از مدیر مربوطه تشکر کردی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تا افرادی چون .مدیر هستید و ضعیت همینه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1