کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

تأخیر یک ساله پرواز یاسوج-تهران / فرودگاه یاسوج همچنان زمین‌گیر است

27 آذر 1397 ساعت 13:30

احمدی استاندار که خود استاد در حوزه اقتصاد است و هم چنین مدام در رفت و آمد بین یاسوج و تهران می‌باشند تاکنون هیچ اقدام موثری در راه اندازی مجدد پروازهای فرودگاه یاسوج نداشته است و تداوم این وضعیت به معنی وجود یک حصار میان استان با سایر نقاط کشور و فرصت‌هایی است که یکی بعد از دیگری از دست می‌رود.


سیستم حمل و نقل هوایی در جهان امروز از ضروری‌ترین نیاز کشورهای مختلف جهان در حوزه رشد و توسعه اقتصادی است. بدون از ظرفیت هوایی توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری امکان پذیر نیست. کهگیلویه وبو یراحمد به عنوان یکی از استان‌های دارای ظرفیت گردشگری فاقد هر نوع امکانات در سیستم هوایی است.
از دیگر مشکلاتی که در فقدان فرودگاه و سیستم هوایی وجود دارد عدم سفر و بازدید مقامات مسئول به استان است به گونه‌ای که بعد از حادثه سقوط هواپیما تاکنون شاهد کمترین حضور مسئولین کشوری در استان هستیم. هم چنین تعطیلی فرودگاه و پروازها در یاسوج سبب شده است مسئولین استانی و مردم جهت سفر هوایی به شیراز مراجعت کنند که این موضوع ضمن ایجاد هزینه‌های زیاد خطرات و اتلاف وقت زیادی نیز در بر دارد.
پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای شرکت آسمان در ۹ مایلی فرودگاه یاسوج، در حال حاضر پروازها به این فرودگاه متوقف شده است.
در روز ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان با 66 سرنشین در نزدیکی فرودگاه یاسوج و در اثر برخورد به یکی از کوه‌های رشته کوه دنا سقوط کرد و این مساله به فوت تمام سرنشینان منجر شد.
پس از این حادثه سازمان هواپیمایی کشوری پرواز ای تی آر ۷۲ را در آسمان ایران ممنوع کرد که البته پس از چند هفته بار دیگر مجوزهای لازم برای تداوم پرواز این هواپیماها ارائه شده است.
رصد وضعیت بازار صنعت هوایی ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ پروازی به مقصد یا از مبدا فرودگاه یاسوج انجام نمی‌شود. در هیچ یک از سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما برای روزهای آینده برنامه پروازی برای یاسوج وجود ندارد و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ یک از ایرلاین‌ها برای این فرودگاه برنامه پروازی ارائه نمی‌کند.
احمدی استاندار که خود استاد در حوزه اقتصاد است و هم چنین مدام در رفت و آمد بین یاسوج و تهران می‌باشند تاکنون هیچ اقدام موثری در راه اندازی مجدد پروازهای فرودگاه یاسوج نداشته است و تداوم این وضعیت به معنی وجود یک حصار میان استان با سایر نقاط کشور و فرصت‌هایی است که یکی بعد از دیگری از دست می‌رود.
ایسنا نوشت؛ علی محسنیان مدیر فرودگاه یاسوج در این باره اظهار کرد: فرودگاه یاسوج در حال حاضر براساس مقررات بین المللی از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب در منطقه خدمات هوانوردی و فرودگاهی ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه فرودگاه یاسوج تعطیل نیست چراکه تعطیل بودن فرودگاه تعاریف خاصی دارد، اظهارکرد: این فرودگاه از اول اسفند ماه 96 تا کنون به بیش از 700 پرواز مسافربری، هلی‌کوپتر نظامی، انتظامی، امدادی، اورژانس و شخصی خدمات ارائه کرد.
محسنیان با بیان اینکه در فرودگاه یاسوج در این مقطع پرواز برنامه‌ای (یاسوج- تهران و بلعکس) ندارد و برقرار نیست، افزود: متاسفانه ناوگان امبرائر شرکت "آتا" که پروازهای یاسوج را پس سانحه سقوط پرواز "تهران- یاسوج" انجام می‌داد به علت به وجود آمدن مشکلات حقوقی نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند و این مشکل تنها مربوط به فرودگاه یاسوج نبود.
مدیر فرودگاه یاسوج خاطرنشان کرد: آنچه نیاز است که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بدانند اینست که در شرکت فرودگاه‌های کشور، وظیفه ما توسعه و بهسازی و آماده سازی زیرساختهای فرودگاهی است که هم اکنون به جرات می‌توانم اعلام کنم تمامی زیرساختهای پروازی از جمله سطوح پروازی، روشنایی باند، طرح‌هایی پروازی، بهسازی ترمینال، بهسازی معابر، بهسازی تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز و تامین امکانات به نحو مطلوب در فرودگاه یاسوج بر برقراری پروازها فراهم شده است و برابر استانداردهای روز همه آنچه که باید در این فرودگاه داشته باشیم را داریم.
مدیران فرودگاه‌ها اختیار و توانایی چندانی بابت برقراری پرواز ندارند
محسنیان تصریح کرد: برقراری، توسعه و استمرار پرواز در فرودگاه‌هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته همچون یاسوج هستند یک مساله فرا فرودگاهی است و مدیران فرودگاه‌ها به تنهایی اختیار و توانایی چندانی بابت این موضوع ندارند بنابراین نیاز به همکاری و همیاری مسئولان اجرایی و سیاسی استان هستیم تا با استفاده از پتانسیل خود بتوانند شرکت‌های هواپیمایی را ترغیب و تشویق به برقراری پرواز در این منطقه کنند.
وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته با 6 ایرلاین کشور نشست‌ها و پیگیری‌هایی داشته‌ایم نماینده بویراحمد و دنا و استاندار پیگیر این مساله هم هستند اما تا این لحظه خبری از برقراری پروازهای "تهران- یاسوج" و بلعکس در فرودگاه یاسوج نیست.
مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: برخی ایرلاین ها قول‌هایی برای ماههای آینده دادند اما تا زمانی که این موضوع قطعی نشود به‌طور عمومی اعلام نمی‌کنیم.
 محسنیان بیان کرد: از زمان وقوع سانحه پرواز" تهران – یاسوج" به مدت 4 ماه پروازی نداشته‌ایم که با حضور شرکت "آتا"در مقطعی (حدود 2 ماه) پروازها برقرار شد اما بعداز کنسل شدن پروازهای فرودگاه یاسوج از سوی شرکت "آتا" از مرداد ماه امسال تاکنون (حدود 5 ماه) پروازی نداشته‌ایم.
پیگیری مسئولان تنها راه از سرگیری پروازهای یاسوج
وی تاکید کرد: راه اندازی پروازهای فرودگاه یاسوج تنها با رایزنی، پیگیری و تلاش مسئولان عالی و اجرایی استان است.
مدیر فرودگاه یاسوج اظهارکرد: با وجود اینکه استانداری بابت اجرای پروژه بهسازی و توسعه و تطویل باند فرودگاه یاسوج 50 درصد سهم ریالی پروژه را تعهد کرده بود اما ریالی به تعهداتش عمل نکرد اما پروژه تمام شد.
محسنیان با اشاره به تماس‌های زیاد مردمی برای تغییر مسیر پروازهای فرودگاه یاسوج بیان کرد: تغییر مسیر پروازها فنی نیست، مسیرهای هوایی کشور امن هستند و میسر هوایی نا امن نداریم بلکه آنچه که باعث می‌شود ایمنی در یک مسیر هوایی به خطر بیفتد نادیده گرفته شدن مقررات هوانوردی است.
وی افزود: بسیاری از مسیرهای پروازی کشور بر فرار کوه‌ها و ارتفاعات عبور می‌کنند اما ایمن هستند.
مدیر فرودگاه یاسوج اضافه کرد: ما به خاطر شرایط اجتماعی و ذهنی مردم پیشنهاد تغییر مسیر پروازهای فرودگاه یاسوج را به دستگاههای زیربط داده‌ایم اما از اختیارات ما خارج است و باید در کمیته تخصصی فنی و امنیتی موضوع مطرح و مورد بررسی قرار گیرد که تاکنون پاسخ مثبتی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم.
پروازهای یاسوج تا پایان امسال از سر گرفته می‌شوند
همچنین شاهرخ کناری، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این خصوص می‌گوید: برای راه اندازی و از سر گیری پروازهای فرودگاه یاسوج یکی دو شرکت هواپیمایی اعلام آمادگی کردند.
وی اظهارکرد: شرکت آسمان اعلام کرد که ما می‌توانیم پروازهای یاسوج را با یک هواپیمای ای تی آر ۷۲ انجام دهیم اما چون ذهنیت مردم یاسوج و استان نسبت به این هواپیما مثبت نبود استاندار با این شرکت موافقت نکرد.
کناری افزود: نماینده بویراحمد و دنا و استاندار با دو شرکت هواپیمایی رایزینی و مذاکره کرده‌اند که منتظر پاسخ این دو شرکت هستیم.
فرماندار شهرستان بویراحمد در پاسخ به این سوال که مردم استان و یاسوج تا کی امیدوار به از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج باشند، اضافه کرد: قطعاً و حداکثر تا پایان امسال پروازهای فرودگاه یاسوج به هر قیمتی باشد، راه اندازی و از سر گیری می‌شود.
از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور گلایه‌مندیم
همجنین عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز رد این زمینه با بیان اینکه استاندار و نماینده بویراحمد و دنا در حال پیگیری از سرگیری پروازهای یاسوج هستند، گفت: با شرکتهای مختلف هواپیمایی در حال رایزنی و پیگیری این مشکل هستیم که در صورت قطعی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
وی افزود: ما هم از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور گلایه مند هستیم چراکه باید به راه اندازی پروازهای فرودگاه یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کمک کنند.
فیلی اضافه کرد: دنبال از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج هستیم که امیدواریم با برقراری پروازها استقبال مردم را نیز داشته باشیم تا مداومت و استمرار داشته باشند.
علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه، دوازدهم آذرماه در نشست شورای اداری استان با حضور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: با نگاه ویژه شرکت هواپیمایی ایران شرکت قشم ایر پروازهای فرودگاه یاسوج را راه اندازی می‌کند.
وی افزود: بعد از سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ آسمان مسیر "تهران-یاسوج"، پروازهای فرودگاه یاسوج توسط شرکت هواپیمای آتا انجام شد که بعد از مدتی به دلیل خارجی بودن کادر پروازی این پروازها نیز متوقف شد.
احمدی اظهارکرد: با پیگیری‌های انجام شده و نگاه ویژه شرکت هواپیمایی ایران شرکت قشم ایر قراره یک هواپیما با کیفیت بالا برای پروازهای فرودگاه یاسوج اختصاص دهد که امیدوارم به‌زودی شاهد راه اندازی پروازها در این فرودگاه باشیم.
همچنین جعفر گوهرگانی، معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد طی سفر 12 آذرماه خانم ابتکار به یاسوج در نشست شورای اداری استان خطاب به معاون رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه شما رابطه صمیمانه با خانم شرف‌بانی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشور دارید، انتظار داریم با ایشان در خصوص برقراری پروازهای فرودگاه یاسوج، مرکز این استان صحبت کنید چراکه بیش از چند ماه است که در مرکز استان پروازی نداریم.
 مردم و مسئولان برای تردد به شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا قید سفر هوایی را می‌زنند و به‌صورت زمینی با اتوبوس و سواری به تهران سفر می‌کنند و یا با سختی فراوان از مسیر "شیراز- تهران" اقدام به مسافرت و پرواز می‌کنند.
انتظار می‌رود که مسئولان استانی و کشوری برای این مساله تدبیری اساسی بیندیشند و این مشکل مردم یاسوج را برطرف کنند.
 


کد مطلب: 405541

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405541/تأخیر-یک-ساله-پرواز-یاسوج-تهران-فرودگاه-همچنان-زمین-گیر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1