کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

آقای استاندار، دم خروس را باور کنیم یا قسم را / پژوهشگران را دو ماه پشت درب اتاقت معطل نکن، نمایشگاه پیش‌کش (+عکس و فیلم)

26 آذر 1397 ساعت 23:47

امسال هم مانند سال‌های قبل در حالی نمایشگاه هفته پژوهش در محل فعلی برگزار شد که سالن شکل و شمایل درست و حسابی برای برگزاری نمایشگاه را نداشت و نور کافی در سالن نبود هر چند که برگزاری نمایشگاه‌ها به مانند قبل دیگر با مشکل مکان مواجه نیست اما چینش غرفه‌ها که باید با سلیقه بهتری صورت می‌گرفت جالب توجه نبود.


https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000405/nf00405524-1.mp4
نمایشگاه هفته پژوهش در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسوولان در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر امروز(دوشنبه 26 آذرماه 97) در حالی که قرار بود این نمایشگاه روز شنبه 24 آذرماه افتتاح شود، امروز با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسوولان استانی و همچنین برخی پژوهشگران و محققان نمایشگاه هفته پژوهش در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.
در این نمایشگاه که در محل نمایشگاه‌های دائمی جنب ترمینال مسافربری قرنی برپا شده 25 غرفه از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دستگاه‌های مختلف اجرایی در کنار 45 غرفه از بخش خصوصی فعالیت دارند.
تسنیم نوشت: علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آئین گشایش این نمایشگاه اظهار داشت: سرریز تولید دانش از مهمترین مولفه‌هایی است که در همه جوامع اصلی رشد محسوب می‌شود  که چنین موفقیتی بدون پشتوانه پژوهش نافع و تاثیرگذار، امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای علمی و پژوهش‌محور ما فضای جدیدی در کشور ایجاد کرده که قابل مقایسه با هیچ برهه‌ای از تاریخ کشور نبوده اما این موضوع به این مفهوم نیست که به شرایط مطلوب دست پیدا کردیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگرچه در بسیاری از شاخص‌های تولید علم دستاوردهای قابل توجهی داشتیم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم که در سایه یک پژوهش هدفمند بین دانشگاه و نیازهای جامعه پل واقعی ایجاد کنیم.
احمدی عنوان کرد: ما یک جامعه در حال گذار هستیم که نتوانستیم سهم تولید ناخالص ملی و سهم پژوهش از بودجه ملی را متناسب با تراز نیازهای کشور تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر اعتبارات پژوهشی به علت تنگناهای مالی دولت عملاً تخصیص پیدا نمی‌کند، گفت: آنچه هم که تخصیص پیدا می‌کند در دیوان‌سالاری ما در داخل و بیرون دانشگاه به هدف نمی‌رسد که این موضوع ما را از هدف آرمانی خود که تسریع در روند رشد با استفاده از ظرفیت دانشگاه است، دور می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در پژوهش‌های بنیادی متوقف شده‌اند، ابراز کرد: دانشگاه پویا و آینده‌پژوه بر خلاف جریان متداول جامعه افق‌ها را می‌بیند و تمام توان خود را برای آینده‌ای که رشد و جایگاه ما در تراز منطقه ای تعریف می‌کند به کار می‌گیرد.
احمدی بیان کرد: ما در مرحله بنیادین هستیم و به تازگی با پارک‌های علم و فناوری و استارتاپ‌ها شروع کرده و یک مرحله نو را تجربه می‌کنیم اما چون ورود ما به این مرحله در همه کشور یکسان بوده دانشگاه یاسوج در این زمینه با سایر دانشگاه‌های کشور تفاوتی نمی‌کند و امروز دانشگاهی موفق است که توان خود را با استفاده از شیوه‌های نوین تولید و تجاری‌سازی علم به کار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نباید در تولید مقالات و چاپ کتاب متوقف شویم، گفت: باید از ظرفیت نخبگان و فرصت سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه‌ها و مراکز رشد استفاده کنیم و از نهضتی که در استان از دانشگاه شروع شده برای بازمهندسی ساختار دانشگاه یاسوج و ارتباط این دانشگاه با جامعه استفاده کنیم.
جامعه‌ای که به پژوهش توجه نمی‌کند، پایدار نخواهد بود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جامعه‌ای که به پژوهش توجه نمی‌کند آینده پایدار نخواهد داشت و تلنگر نخست هفته پژوهش این است که به پژوهش وقت و اهمیت بدهیم و در این زمینه نیازهای جامعه را ببینیم.

احمدی به نبود ارتباط مثبت بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و نیازهای جامعه هم اشاره کرد و گفت: جزیره جدا افتاده دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی نمی‌تواند هیچ کاری جز روزمرگی داشته باشد، زمانی می‌توانیم برای توسعه گام برداریم که دانشگاه در کنار جامعه و جامعه در کنار دانشگاه باشد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید نافع بودن خود را در ارتباط با نیازهای جامعه ببیند، ابراز کرد: باید دانشگاه را حمایت کرده و بستر را برای عزت دانشگاه فراهم کنیم.
در ادامه کتاب پرواز 3704 که رویدادهای مربوط به سقوط هواپیمای تهران یاسوج در بهمن‌ماه سال گذشته را به روایت کشیده توسط استاندار رونمایی شد.
بنا بر این گزارش، در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد از غرفه‌های مختلف بازدید کرد و در جریان روند تحقیق و پژوهش توسط دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی قرار گرفت.
 فارس می‌گوید: در حین بازدید استاندار یکی از فن‌آوران جوان فعال در پارک علم و فناوری از علی‌محمد احمدی به شدت انتقاد کرد که شما برای همه به جز ما وقت دادید و سه ماه پشت درب دفتر شما ماندم و وقت ملاقات به ما ندادید.

وی گفت: شما امروز هم از کنار غرفه ما عبور کردید و هیچ توجهی به ما نداشتید در حالی که نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد هم نامه نوشته و خواستار بررسی مشکل ما بودند اما شما و دفترتان هیچ گونه بهایی به ما ندادید. [این در حالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد ریاست شورای پژوهش استان را برعهده دارد و او باید بیش از هر کس دیگری پاسخگوی مسائل پژوهشگران باشند.] علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای صحبت‌هایش بیان کرده بود، جامعه‌ای که به پژوهش توجه نمی‌کند، آینده پایدار نخواهد داشت خود نیز دو پژوهشگران را چندین ماه در پشت دربش معطل می‌کند و دست آخر آنها را هم نمی‌بیند. و آدم می‌ماند که دم خروس را باور کند یا قسم را...
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش از 24 آذرماه در سطح استان‌های کشور در دستور کار قرار گرفته، اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد هم برنامه‌های متنوعی برای این هفته در نظر گرفته شده است.
جعفر گوهرگانی افزود: در این هفته از برگزیدگان علمی، محققان، پژوهشگران، دانشجویان، کارآفرینان برتر، بخش خصوصی و تمام کسانی که در زمینه علم و فناوری اقدام مثبتی انجام داده‌اند تجلیل می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری و دبیر نمایشگاه هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش امسال در مجموع 25 دستگاه، دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی و حدود 45 شرکت خصوصی شرکت می‌کنند.
شمس الدین هاشمی با بیان اینکه برای نخستین بار شاهد هستیم که مراکز و شرکت‌های خصوصی غیردولتی نقش ویژه و حائز اهمیتی را در نمایشگاه هفته پژوهش دارند، افزود: در این نمایشگاه از چندین محصول شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد استان رونمایی می‌شود.
وی همچنین از رونمایی چندین کتاب استانی در افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش استان خبر داد و عنوان کرد: در طول برگزاری این رویداد، رادیونمایشگاه لحظه به لحظه اخبار نمایشگاه را به سمع و نظر بازدیدکنندگان می‌رساند.
رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای نخستین بار در این نمایشگاه سیستم وای فای را راه‌اندازی کردیم به طوری که هم غرفه‌ها و هم بازدیدکنندگان به اینترنت نامحدود دسترسی دارند.
هاشمی گفت: از اعضای هیئت عملی دانشگاه‌ها، دانشجویان، دانش‌آموزان، نخبگان، فناوران و پژوهشگران برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌شود.
تأخیر در برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش
به گزارش کبنا، این نمایشگاه چیز خاصی نسبت به سال‌های گذشته نداشت، همان تلسکوپ‌های قدیمی، صنایع دستی همیشگی و برخی پژوهش‌های سال‌های 95، 96 به نمایش گذاشته شدند. بعضی از واحدهای تولیدی نیز تولیدات خودشان را همانند سال‌های گذشته به نمایش گذاشتند.
 امسال هم مانند سال‌های قبل در حالی نمایشگاه هفته پژوهش در محل فعلی برگزار شد که سالن شکل و شمایل درست و حسابی برای برگزاری نمایشگاه را نداشت و نور کافی در سالن نبود هر چند که برگزاری نمایشگاه‌ها به مانند قبل دیگر با مشکل مکان مواجه نیست اما چینش غرفه‌ها که باید با سلیقه بهتری صورت می‌گرفت جالب توجه نبود.
در سطح شهر نیز کمترین بنر تبلیغاتی و اطلاع رسانی نسبت به برگزاری این نمایشگاه انجام گرفته است. هر چند که هفته پژوهش همیشه در استان کهگیلویه و بویراحمد با یک سری برنامه‌های روتین و عادی شروع می‌شود و با برپایی نمایشگاهی هم پایان می‌یابد. دست‌اندرکاران شورای پژوهش باید به این سووالات پاسخ دهند که تا کنون با کدام پژوهش مشکلات جامعه هدف را برطرف کردند یا گره از کدام کار سرمایه‌گذار باز کرده‌اند و با کدام پژوهش چند شغل ایجاد شده و یا تکلیف پروژه‌ای را مشخص کرده‌اند و آیا پژوهش‌های استان متناسب با نیاز کهگیلویه و بویراحمد و معضل بیکاری جوانان هست یا نه.
24 تا 29 آذر امسال به عنوان هفته پژوهش با شعار «پژوهش هدفمند و فناوری ارزش­ آفرین در خدمت تولید ملی» نامگذاری شده و با چند روز تأخیر این نمایشگاه برپا شد.


کد مطلب: 405524

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405524/آقای-استاندار-دم-خروس-باور-کنیم-یا-قسم-پژوهشگران-دو-ماه-پشت-درب-اتاقت-معطل-نکن-نمایشگاه-پیش-کش-عکس-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1