تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۰۵۵۱۹

اشتغال و معیشت اولویت اصلاح بودجه 98

۱
۰
اشتغال و معیشت اولویت اصلاح بودجه 98
کبنا ؛گفتنی است، در حالی که در گزارشی به احتمال کاهش 28 هزار میلیارد تومانی بودجه 98 اشاره شده بود، دیروز نمایندگان مجلس از احتمالا ارائه لایحه بودجه با دو سقف خبر داده‌اند. نکته جالب توجه این که اختلاف لحاظ شده در دو سقف مطرح شده حدود 29 هزار میلیارد تومان است.
نوبخت رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه در نشست رونمایی از لایحه بودجه، از لحاظ شدن دو عدد متفاوت برای صادرات نفت کشور خبر داده بود. بر این اساس صادرات نفت کشور بین 1 تا 5/1 میلیون بشکه در روز لحاظ شده بود. در صورت صادرات 1 میلیون بشکه در روز درآمد نفتی کشور حدود 112 هزار میلیارد تومان و اگر صادرات 5/1 میلیون بشکه‌ای محقق شود، درآمد ریالی کشور از صادرات نفت حدود 168 هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب اختلاف 56 هزار میلیارد تومانی بین دو سناریو مختلف لحاظ شده وجود دارد. این درحالی است که سال آینده بر اساس برنامه ششم توسعه 34 درصد درآمد نفتی باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز و 5/14 درصد نیز متعلق به وزارت نفت است. به این ترتیب در صورت رعایت کامل سهم صندوق توسعه ملی سهم دولت از درآمدهای ارزی صادرات نفت حدود 51 درصد است.
همه این موارد در حالی است که سال آینده به احتمال زیاد و با توجه به جلسه رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت حدود 20 درصد است.
اما بررسی لایحه بودجه ۹۸ در جلسه غیر‌علنی، تشکیل جلساتی بین سران سه قوه برای تعدیل بودجه ۹۸، از جمله مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی بود. در جلسه غیر‌علنی مجلس غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، توضیحاتی درباره لایحه بودجه سال 98، درآمدها، هزینه‌ها و همچنین دلیل تاخیر ارائه لایحه بودجه به مجلس ارائه کرد. در این جلسه عنوان شد که پس از ارائه بودجه به مقام معظم رهبری، ایشان نکاتی را در مورد لایحه بودجه سال آینده داشتند که لازم است، دولت این اصلاحات را اعمال کند. رییس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس در تشریح این موارد گفت: لایحه بودجه سال آینده به صورت معمولی تدوین و ارائه شده که لازم است تغییرات اساسی در آن ایجاد شود تا در آن وضعیت اقتصادی کشور برای 2 سال آینده در نظر گرفته شود.
تاجگردون در تشریح تذکر دیگر مقام معظم رهبری عنوان کرد، رهبر انقلاب درباره توجه به اشتغال، سرمایه‌گذاری تذکر دادند. همچنین درباره سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت که در بودجه سال آینده 20 درصد در نظر گرفته شده بود، نظر ایشان این است که سهم صندوق مانند سال جاری باشد و 2 درصد هم نسبت به امسال اضافه شود. اکنون لایحه بودجه مجددا به دولت بازگشته تا اصلاح شود.
تعدیل بودجه در جلسه سران قوا
اما بهروز نعمتی هم در خصوص جلسه غیر‌علنی مجلس گفت: زمان دقیق ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس مشخص نیست. بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در جلسه غیر‌علنی مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه سال ۹۸ توضیحاتی مطرح شد. با توجه به این که مقام معظم رهبری تذکراتی را به دولت برای تعدیل بودجه سال ۹۸ داده بودند، موارد در طول هفته‌ گذشته در جلساتی بین سه قوه و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: جمع‌بندی این است که ما نیازمند بودجه واقعی هستیم که بر اساس آن اقدامات تولیدی و عمرانی انجام شود و باید بتوانیم مشکلات بازنشستگان را حل کنیم. با توجه به فشارهای آمریکایی‌ها باید بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم و با توجه به جمع‌بندی‌های انجام شده امیدواریم این بودجه منشا اثر باشد.
سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که معیشت اولویت دولت و مجلس است، خاطرنشان کرد: موضوعات عمرانی، تولید و کمک به آن جزو مواردی است که باید به دنبال آن باشیم و بودجه را واقعی ببینیم. نعمتی در پایان اضافه کرد: در ۱۰ روز آینده بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود، اما در مورد این که بودجه چقدر واقعی باشد تفاهماتی صورت گرفته است و تاکیدمان بر این است که بودجه به صورت واقعی ارائه شود. همچنین بهروز نعمتی گفت: در هفته‌ گذشته جلساتی بین سران سه قوه، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون برنامه‌و‌بودجه برای تعدیل بودجه ۹۸ برگزار شده است.
اما سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از نشست فراکسیون مستقلین با رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه خبر داد و گفت: نوبخت در این جلسه گفته است که لایحه بودجه سال ۹۸ یکشنبه آینده تقدیم مجلس می‌شود. مهرداد لاهوتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نشست فراکسیون مستقلین برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ با حضور دکتر نوبخت برگزار شد، ایشان در این جلسه عنوان کرد که لایحه بودجه احتمالا تغییر خواهد کرد. همچنین در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده روزانه 5/1 میلیون بشکه نفت به فروش برسد. در حالی که سال گذشته میزان فروش نفت روزانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بوده است. وی اضافه کرد: آقای نوبخت همچنین گفت‌ در بودجه سال ۹۸‌، ۱۲۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ۶۵ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی پیش‌بینی شده است. همچنین بودجه سال ۹۸ در دو سقف ۴۰۷ و ۴۳۶ هزار میلیارد تومانی بسته خواهد شد. لاهوتی در ادامه‌ گفت‌: به گفته آقای نوبخت افزایش اعتبار وزارت آموزش‌و‌پرورش به ۶۴ هزار میلیارد تومان و افزایش اعتبارات رفاهی و حمایتی از مردم از ویژگی‌های بودجه سال ۹۸ است.
اما در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی سوال از وزیر ارشاد به عنوان دستور کار مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. حبیب‌الله دهمرده، نماینده اصولگرای مجلس با طرح پرسشی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه چقدر ظرفیت نظام جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی اربعین به نمایش گذاشته شده است، گفت: باید از ظرفیت آزادیخواهان جهان برای برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین استفاده شود که در این صورت می‌توان ظرفیت اسلام، شیعه و به ویژه نظام جمهوری اسلامی را به دنیا نشان داد.
در پاسخ، سید‌عباس صالحی گفت: تلاش ما این است که با توجه به اینکه اربعین به یک فرصت دینی بزرگ برای همگرایی منطقه‌ای و ملی تبدیل شده حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم. تلاش ما این است که با توجه به رویکردهایی که توسط رهبر معظم انقلاب، دولت و سیاستگذاران فرهنگی تنظیم شده، اربعین ماهیت مردمی خود را حفظ کند و دولت کمتر نقش تصدی‌گری در آن داشته باشد. در نهایت نماینده زابل از پاسخ‌های وزیر ارشاد درباره‌ اقدامات انجام شده در خصوص مسائل فرهنگی به ویژه در راهپیمایی اربعین قانع شد.
غیبت نمایندگان اصفهانی در صحن علنی
لازم به ذکر است در جلسه علنی دیروز ۱۹ نماینده استان اصفهان حضور نیافتند و برای توضیح مشکل خود (بحران خشکسالی) در دفتر آیت‌الله طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در اصفهان حضور پیدا کردند. در همین ارتباط علی لاریجانی در پاسخ به نماینده مردم بوشهر که خواستار بررسی استعفای نمایندگان اصفهان بود، گفت: استعفای نمایندگان اصفهان در هیات‌رییسه بررسی می‌شود.در ادامه جلسه علنی نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارند را موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی کردند. همچنین مجلس در مصوبه‌ای دیگر مجازات‌هایی را برای مودیان متخلفی تعیین کرد که فعالیت‌ها و معاملات خود را کتمان کرده یا از صدور صورتحساب از طریق سامانه مودیان خودداری می‌کنند. در پایان این جلسه ۱۳ سوال از وزرای دولت‌ شامل پنج سوال از وزیر امور خارجه، دو سوال از وزیر ارتباطات، سه سوال از وزیر آموزش‌و‌پرورش، دو سوال از وزیر بهداشت و یک سوال از وزیر دادگستری اعلام وصول شد و عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسوولان اجرایی کشور را قرائت کرد./ صنعت
نام شما

آدرس ايميل شما

دکترای مدیریت
Iran, Islamic Republic of
طی چندین سال هست جناب دکتر روحانی همین رو میگه ولی ما همچنان بیکاریم
پس بیا ما رو شاغل کن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1