کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کهگیلویه و بویراحمد

در بازار کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟/ بی‌تفاوتی به سرنوشت مردم خیانت است/ مردم می‌گویند نظارتی در بازار نیست/ با کسی تعارف نمی‌کنیم/ عرضه گوشت منجمد به‌جای کشتار روز/ دام داریم گوشت نداریم

25 آذر 1397 ساعت 20:44

معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر بازرسی سازمان صنعت و معدن استان در تأمین اقلام موردنیاز مردم ورود جدی پیدا کند بسیاری از این تنش‌هایی که در بازار وجود دارد رفع می‌شود اینکه مدیر پشت میز مدیریتش بنشیند و از دور بخواهد بازار را کنترل کند فایده‌ای ندارد.


کریم فرخیانی امروز در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور دادستان مرکز استان و مدیران استانی در دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: قانون مداری یکی از مصادیق پیشگیری‌ها است، ما اگر قانون را رعایت کنیم و ملکه ذهن خود قرار دهیم بسیاری از این پرونده‌های تخلفات اداری تشکیل نخواهد شد و همچنین باید قانون مداری و قانون محوری از مدارس شروع شود.
وی ادامه داد: امروزه دغدغه اصلی جامعه تنظیم بازار است و در بازار می‌بینیم که چه فشارهایی به اقشار آسیب‌پذیر واردشده است و آشفتگی عجیب در روند بازار به وجود آمده است.
توزیع کالای اساسی مردم یکی از مطالبات به‌حق مردم است که دستگاه‌های متولی و ناظر به‌طورجدی به آن بپردازند و الآن تولید فراورده‌های دامی در استان ما با مشکل مواجه شده است و هر کیلو گوشت با 65 هزار تومان و بی‌کیفیت در استان به فروش می‌رسد.
می‌گویند که یکی از علت‌های اصلی فراورده‌های دامی در استان قاچاق در مرزها است، متأسفانه شاید به جهتی نتوانستیم این فراورده‌ها را کنترل کنیم، ظرفیتی که در استان ما هست دام استان علاوه بر این استان می‌تواند استان‌های دیگر را تأمین کند.
اگر بازرسی سازمان صنعت و معدن استان در تأمین اقلام موردنیاز مردم ورود جدی پیدا کند بسیاری از این تنش‌هایی که در بازار وجود دارد و تورمی که سرسام‌آور شده و همه نگران و گله‌مند هستند که هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد، رفع می‌شود.
این آشفتگی بازار است و با کسی تعارفی نداریم هم مسئولیت شرعی و هم قانونی و اخلاقی ما است که ورود پیدا کنیم تا مردم دچار روزمرگی نشوند اینکه مدیر پشت میز مدیریتش بنشیند و از دور بخواهد کنترل کند فایده‌ای ندارد.
مدیری که از نزدیک رصد نمی‌کند قطعاً نمی‌تواند در بحث نظارت موفق باشد، دستگاه قضا در کنار برخورد قاطع با مخلان بازار از مدیرانی که برای رفاه مردم دل می‌سوزانند حمایت قضایی می‌کند.
اگر ما مسئولین خطایی انجام دهیم و نسبت به سرنوشت مردم بی‌تفاوت باشیم در مقابل خون شهدا انقلاب و وطن خیانت کرده‌ایم.
برخی‌ها گوشت مرغ منجمد را تغییر حالت می‌دهند و به‌جای گوشت کشتار روز به مردم می‌فروشند که صنعت و معدن نظارت‌ها را برای جلوگیری از اخلال در بازار بیشتر کند ضمن اینکه دادستانی و دستگاه قضایی در این زمینه و همچنین در جلوگیری از انتقال دام زنده به خارج از استان ورود پیدا می‌کند.
سالار حسین‌پور معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست گفت: موجودی انبارهای ذخیرهٔ گوشت مرغ و دام و همچنین سایر ارزاق مانند برنج و گندم رضایت‌بخش بوده و مردم هیچ‌گونه نگرانی برای عرضهٔ این کالاها نداشته باشند.
حسین پور افزود: امسال هزار و 223 تن مرغ منجمد در استان توزیع‌شده و 186 تن دیگر توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره‌سازی شد اما با افزایش قیمت مرغ گرم خواستار توزیع این میزان مرغ منجمد در سطح بازار شدیم و متأسفانه شرکت پشتیبانی امور دام مجوزی برای توزیع مرغ منجمد به بازار نداشت.
وزارت جهاد کشاورزی متولی تأمین و توزیع گوشت در استان است، به‌صورت مرتب این موضوع را تأکید کردیم که شرایط مرغ در استان مناسب نیست و باید مرغ منجمد توزیع شود که پس از تلاش‌های فراوان مجوز توزیع 30 تن مرغ منجمد داده شد و از دیروز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان در حال توزیع است.
گوشت گوساله وارداتی 438 تن توزیع شد،86 تن ذخیره‌شده و 100 تن دیگر آماده توزیع است،950 تن جو، 3 هزار تن ذرت داخلی و وارداتی و هزار تن سویا ذخیره‌سازی شده، 100 تن برنج و هومالی تایلندی توزیع و 100 تن دیگر در انبار استان فارس آماده انتقال به استان و توزیع در بازار است.
سال گذشته در همین مواقع‌ قیمت هر کیلو گوشت قرمز 33 هزار تومان بود که با افزایش قیمت دام زنده قیمت گوشت کیلویی 46 هزار تومان تعیین شد، در مقطعی قیمت گوشت زنده 19 هزار تومان شد و قیمت گوشت در بازار 54 هزار تومان شد اما جواب نداد و با افزایش قیمت دام زنده به 30 هزار تومان قصابان خواستار تعیین قیمت 64 هزارتومانی گوشت قرمز هستند.
با توجه به وضعیت قیمت گوشت قرمز کشتاری صورت نمی‌گیرد لذا تمام‌مسیرهای برای جلوگیری از خروج دام زنده مسدود شده است.
30 درصد مرغ موردنیاز مردم در داخل استان تأمین می‌شود و بقیه از استان‌های هم‌جوار فارس، اصفهان و یزد است اما جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد که چرا از مجموع 150 مرغداری در سطح استان 70 مرغداری تعطیل و تنها 50 درصد مرغداری‌ها فعال هستند.
میانگین هر کیلو مرغ زنده در استان 8 هزار و 100 تومان و میانگین کشوری 8 هزار و 128 تومان است و روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ گرم در استان 12 هزار و 100 تومان بود.
قیمت نان در استان ما کمتر از سایر استان‌ها است، در چند سال اخیر مصوب شد که قیمت نان افزایش پیدا کند اما هنوز افزایش قیمتی در سطح استان نداشته‌ایم و در صورت صلاحدید مسئولان افزایش قیمت‌ها اعمال می‌شود.
تأمین لاستیک سبک و سنگین در حیطه وظایف ستاد تنظیم نیست اما سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تمام ماشین‌های شرکت‌های نفت لاستیک خریداری کرد و این شرکت مشکلی در خصوص لاستیک ندارد.
یک درصد خودروهای سنگین کشور در استان هستند اما 3 درصد لاستیک توزیع‌شده در کشور سهم استان ما بود و سعی کردیم لاستیک‌های مرغوبی برای ماشین‌های راهداری تهیه کنیم.
 علی ارشدی رئیس اتاق اصناف مرکز کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به تعطیلی مرغداری‌ها در سطح استان نیز گفت: از مجموع 150 مرغداری تنها از ظرفیت 50 درصد مرغداری‌ها استفاده می‌شود که باید بیان شود علت تعطیلی مرغداری‌ها چیست؟
ارشدی افزود: می‌گویند حدود 80 درصد نانوایی‌ها دچار تخلف شده‌اند درحالی‌که 100 درصد نانوایی‌ها تخلف دارند، در 5 سال اخیر مالیات، حامل‌های انرژی، دستمزد کارگر همه و همه افزایش داشت اما قیمت نان افزایشی نداشته که باید واقعیت‌ها دیده شود.
درگذشته دولت یارانه‌هایی برای خرید تضمینی میوه و ذخیره‌سازی میوه شب عید پرداخت می‌کرد اما امسال یارانه‌ای پرداخت نکرده و میوه‌هایی که باقیمت 2 هزار و 200 تا 4 هزار تومان خریداری‌شده باید به فروش برود، با این شرایط یلدا که به کام ایرانیان تلخ شده، نوروز هم تلخ خواهد شد.
در تمام کشور کارخانه‌های شیر کیلویی 2 هزار تومان می‌فروشند اما متأسفانه کارخانه «بنیاد منطقه توت نده» شهرستان دنا هر کیلو شیر را دو هزار و 300 تومان عرضه می‌کند و وقتی گران‌فروشی تذکر داده می‌شود می‌گویند کیفیت شیر ما بهتر است.
یکی از واحدهای استاندار و به‌روز تهیه لبنیات استان با اعتراض به شیر این کارخانه گفته که کیفیت شیر بنیاد بالا نیست، شیری که از استان فارس خریداری می‌کنند 4 درصد چربی دارد اما شیر شرکت بنیاد 3 درصد چربی دارد.
در چند روز گذشته 44 پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد و پرونده کارخانه شیر بنیاد در تعزیرات حکومتی است و نمی‌دانم چرا به آن رسیدگی نمی‌شود؟
تخلف واحدهای فروش مرغ زیاد است بیش از 100 تا 150 گرم از مرغ‌های بسته‌بندی‌شده را آب تشکیل می‌دهد که به این موضوع باید رسیدگی شود.


کد مطلب: 405466

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405466/بازار-کهگیلویه-بویراحمد-می-گذرد-بی-تفاوتی-سرنوشت-مردم-خیانت-می-گویند-نظارتی-نیست-کسی-تعارف-نمی-کنیم-عرضه-گوشت-منجمد-به-جای-کشتار-روز-دام-داریم-نداریم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1