کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد

مناظره داغ اصلاح طلبی و اصول گرایی/ کامرانی: ولایت فقیه حق است / ورود بعضی نهادها به اقتصاد از عوامل شکل‌گیری فساد اقتصادی است / فیاض‌بخش: کدام آزادی در این 40 سال انقلاب از شما سلب شد

21 آذر 1397 ساعت 16:56

این مناظره در حالی برگزار شد که کامرانی آزادی بیان، عدالت، جمهوریت و...را از آرمان‌های تحقق نیافته انقلاب خواند، ورود برخی نهادها به اقتصاد و نبود شفافیت را عامل تشکیل اختلاس‌ها دانست، محصول ورود این نهادها به اقتصاد که مسوولان آنان با پول مدرک می‌خرند و در کار دولت دخالت می‌کنند برشمرد و گفت در کهگیلویه بعضی افراد که سلامت اقتصادی ندارند تأیید می‌شوند و عده ای به بهانه عدم التزام اسلام رد می‌شوند، لذا برای در امان ماندن (از رد صلاحیت) در حضور همه شهادتین گفت تا اقرار به التزام اسلام کند!
فیاض بخش نیز ورود بعضی دستگاه‌ها به اقتصاد را به فرمان رهبری در سال 75 دانست.
وی در ادامه گفت: وصف نیروهای ارزشی، بسیجی و وفادار به نظام و به ویژه سپاهیان عزیز را از آمریکا بشنوید، جمهوریت و آزادی در کشور موج می زند کدام آزادی از شما سلب شد؟،30 سال انقلاب و دولت دست شما اصلاح طلبان بود چه کار کرده‌اید؟ و در ادامه اقدامات صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس به ویژه در استان را بی ارتباط از وظایفشان خواند که تنها در کار دولت دخالت می‌کنند و پروژه‌ها را به نام خود ثبت می‌کنند، امام خمینی(ره) می فرمایند؛ فیلتر اسلام را شورای نگهبان خواند و گفت غلط می‌کنید قانون را قبول ندارید.


مناظره دو چهره اصلاح طلب و اصول گرا با موضوع آرمان‌های انقلاب با حضور علی کامرانی (اصلاح طلب) و فیاض بخش (اصولگرا) در دانشگاه ازاد دهدشت برگزار شد.
این مناظره در حالی برگزار شد که کامرانی آزادی بیان، عدالت، ... را از آرمان‌های تحقق نیافته انقلاب خواند، ورود برخی نهادها به اقتصاد و نبود شفافیت را عامل تشکیل اختلاس‌ها دانست، محصول ورود این نهادها به اقتصاد دخالت در کار دولت است و گفت در کهگیلویه بعضی افراد که سلامت اقتصادی ندارند تأیید می‌شوند و  عده ای به بهانه عدم التزام اسلام رد می‌شوند، لذا برای در امان ماندن (از رد صلاحیت) در حضور همه شهادتین گفت تا اقرار به التزام اسلام کند!
فیاض بخش نیز ورود بعضی دستگاه‌ها به اقتصاد را به فرمان رهبری در سال 75 دانست.
 وی در ادامه گفت: وصف نیروهای ارزشی، بسیجی و وفادار به نظام و به ویژه سپاهیان عزیز را از آمریکا بشنوید، جمهوریت و آزادی در کشور موج می زند کدام آزادی از شما سلب شد؟،30 سال انقلاب و دولت دست شما اصلاح طلبان بود چه کار کرده‌اید؟ و در ادامه اقدامات صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس به ویژه در استان را بی ارتباط از وظایفشان خواند که تنها در کار دولت دخالت می‌کنند و پروژه‌ها را به نام خود ثبت می‌کنند، امام خمینی(ره) می فرمایند؛ فیلتر اسلام را شورای نگهبان خواند و گفت غلط می‌کنید قانون را قبول ندارید.
  افراد که بعضاً سلامت اقتصادی ندارند در شورای نگهبان تأیید می‌شوند
کامرانی فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به اینکه آرمان‌های انقلاب به معنای یک مدینه فاضله که قابل تحقق نباشد نیست و مردم در همان سال 57 آرمان‌هایشان را در شعاریشان در کف خیابان‌ها به منصه ظهور رسانند اظهار کرد: حال، آرمان‌ها اهداف بلند مدت است.
کامرانی عنوان کرد: اینکه مردم چه می‌خواستند، اینکه در چهل سالگی انقلاب وقتی از مردم می‌خواهیم در راهپیمایی شرکت کنند به این معنای نیست که بیایند وآنچه را ما می گوییم تأیید کنند، بلکه ما به صحنه می‌آییم و مردم نیز به صحنه می‌آیند تا ببینند اهداف انقلاب چه بوده و چه بخشی محقق شده، چه عواملی باعث شده تحقق نیابند؟
وی ادامه داد: شعارهای بسیار زیادی در دوران انقلاب در طول انقلاب که برگرفته از شعور ملت، از دل و ذهن آنها ناشی می‌شد، ولی شعاری که اکثریت مردم تکرار می‌کردند، مستقل شدن کشور بود البته استقلال در همه زمینه‌ها، در تصمیم گیری‌های داخلی و خارجی، حاکمیتی که برگرفته از رأی مردمی باشد چرا که می‌دیدند نظام پهلوی مستقل نیست.
کامرانی بیان کرد: شعار بعدی، آزادی بود اما نه آزدی ولنگاری، چرا که در دوره پهلوی آزادی ولنگاری بود، اما اگر نگاهی دقیق و عالمانه و از منظر جامعه شناسی سیاسی و از منظر تئوری‌های انقلاب و با متد علمی به ان نگاه کنیم، می‌فهمیم که مردم دنبال چه آزادی بودند، به دنبال آزادی بیان و آزادی بعد از بیان، آزادی بیان اندیشه‌ها بودند.
 وی مطرح کرد: جمهوری اسلامی، شعار دیگری بود که معمار انقلاب نظرش این بود که مثل سایر جمهوری‌هایی که در دنیا هست باشد، نه جمهوری شناسنامه ای، جمهوریی که خرد جمعی مبتنی بر اندیشه افراد باشد و مبتنی بر تعدد و تکثر اندیشه‌ها باشد.
 این فعال سیاسی افزود: اسلامیت نیز شعار دیگر مردم بود، اسلامی که در ذات خود اسلام سیاسی اسلام جوهری، اسلام حقیقی و عدالت باشد.
کامرانی با بیان اینکه نیاز به آمارگیری نیست، کافیاخ است تنها به جامعه نگاه کنیم و ببینیم که چه بخش از این اهداف تحقق پیدا کرده، آزادی بیان تا چه اندازه است، جمهوریتی که مردم می‌خواهند و به معنای واقعی خود، نه آنچه را که آنها می‌خواهند، و عدالت نیز تا چه اندازه محقق شده است، تصریح کرد: انقلابی گری به این معناست که ما در پی این مسئله باشیم که چقدر آزادی بیان هست، چه اندازه کشور در تصمیم گیری‌ها مستقل است و چه قدر متأثر از سیاست‌های کشورهای دیگر هست، چقدر به فکر منافع ملی است، تا چه اندازه تصمیم گیری‌ها مبتنی بر خواسته‌های مردم است و در مسیر فکری و روحی مردم است، البته احتیاج به آمارگیری ندارد در جامعه مشهود است.
وی گفت: بارها در پاسخ دوستان که تیغ بران شورای نگهبان را یاد آور می‌شوند و می گویند شما کاندیدای با احتیاط در مناظره شرکت کنید، گفته‌ام اگر قرار است شورای محترم نگهبان بخواهد به خاطر بیان اندیشه ای که مغایر با نظر آن‌هاست برخورد کند این عین نفی اهداف انقلاب اسلامی است.
کامرانی بیان کرد: نگاه کنید و ببینید در همین کهگیلویه بعضی افرادی را که نه از سواد چندان بهره ای دارند و نه سلامت اقتصادی دارند به راحتی تأیید می‌شوند، اما دو معلم خوشنام متدین که برای انقلاب زحمت کشدند و مقبولیت و محبوبیت دارند را به بهانه‌هایی رد صلاحیت می‌شود!
وی با اشاره به اینکه برخی می گویند دلیل عدم التزام به اسلام و نظام است، حال من در در همین جا اعلام می‌کنم «اشهد ان لا الله الا الله و اشهد ان علی ولی االله» تا التزام ما به اسلام مشخص شود که این اقرار به زبان است و در عمل هم به همین شکل است، و گواهی می‌دهم که نظام اسلامی به حق و حکومت دینی نه دین حکومتی، اصل ولایت فقیه به حق است.
این فعال سیاسی مطرح کرد: برای اینکه از اصول نظام و انقلاب دفاع کنیم، نیازی به سر و صدا کردن و فریاد زدن نداریم، تنها کافی است رفتار ما مقابله با بی عدالتی باشد، رفتار ما در برابر خفقان و جوی که آزادی بیان را تهدید می‌کند باشد، رفتار ما دفاع از خواست مردم یعنی جمهوریت باشد و در راستای استقلال کشور و دفاع از اساس ایران اسلامی شیعه باشد.
 فیلتر اسلام یعنی شورای نگهبان/غلط می‌کنید قانون را قبول ندارید
فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه توبه کامرانی پذیرفته شده است به بیان انواع انقلاب در دنیا پرداخت و اظهار کرد: در دنیا انقلاب‌ها به سه دسته تقسیم شدند، یکی انقلاب‌هایی که به دنبال طبقه برای یک مساوات اقتصادی است، در کشورهای غربی انقلاب‌ها برای رفاه و آزادی است ارتباط انسان با خدا قطع و هر چه انسان تشخیص داد او را به رفاه می‌رساند آن را انجام دهند، نوع دیگر انقلاب‌ها، انقلاب الهی است.
فیاض بخش با بیان اینکه خوشحالم که اقای دکتر کامرانی فرمودند، من جز تشکیلات خط امامی هستم اما ببینید، جملاتی از امام عرض می‌کنم، اگر این جملات پسندیده شد از نظر ایشان، امیدواریم پیش خداوند و شهدا توبه ایشان پذیرفته شود.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی است که اهدافش، اهداف بعثت پیامبران است، پیامبران برای چه آمده‌اند، برای تربیت انسان صالح، برای تشکیل یک جامعه خدا پسند و برای اینکه این جامعه بتواند راه رشد و تعالی را بشر طی کند و از سلطه پذیری و سلطه گری نجات پیدا کند.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه تنها 5 درصد از شعارهای متعدد بیان شده از سوی مردم در دوران انقلاب مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی بود و 95 درصد دیگر شعارها برای حذف رژیم و مبارزه با طاغوت برای داشتن جامعه ای ارزشی و مذهبی و یک کشور ولایی است که جمعیت اکثریت شیعه است و در رأس آن یک پادشاه و خانواده فاسد نباشد این از آرمان‌های اصلی انقلاب بود.
فیاض بخش یکی از شعارهای اساسی و محوری انقلاب را شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی برشمرد و بیان کرد: آیا ما مستقل هستیم یا نیستیم و از چه کسی، دستور می‌گیریم کدام کشور است که در رأس تمام کشورها آمریکاست ایا می‌تواند گوشه چشمی به کشور ما داشته باشد؟
وی ادامه داد: استقلال ما در دنیا امروز منحصر به فرد است، شعار دیگر شعار ازادی است، ازادی در تمام کشورها یک حد و مرزی دارد کجای دنیا آزادی بدون حد و مرز وجود دارد و اما اینکه دکتر کامرانی می گویید، آزادی بیان و آزادی بعد از بیان، بگویید کجای قانون اساسی نوشته است آزادی بیان و بعد از بیان یعنی هر نوع آزادی؟
فیاض بخش افزود: بیان انتقادات در حضور رهبری انقلاب از سوی طلاب، و دانشجویان به ریاست جمهوری‌ها در هر دوره ای آیا این ازادی نیست؟
آزادی قانون مند مطبوعات و نشریات، ازادی قانون مند برای نمایندگان مجلس این ازدی در کشور ما موج می زند، اما باید چه آزادیی می‌خواهیم؟!
وی گفت: جمهوری یعنی رأی مرم که ارکان نظام جمهوری اسلامی با رأی مردم است، از شوراهای اسلامی گرفته تا انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری نمایندگان مجلس خبرگان رهبری همه با رأی مردم انتخاب می‌شوند که این یعنی جمهوریت.
این فعال سیاسی با اشاره به بیانات حضرت امام مبنی بر اسلامی بودن انقلاب و اینکه 98 درصد مردم به قانون اساسی رأی دادند وشما غلط می‌کنید قانون را قبول ندارید، افزود: جمهوری اسلامی یعنی نماینده مجلس آن طبق معیارهای قانون اساسی انتخاب شود، حالا برای اینکه نمایندگان مجلس طبق معیارها باشند مرجعی به نام شوای نگهبان گذاشتند که متشکل آر 6 نفر فقه‌های جامع الشرایطی است که مقام ولایت انتخاب می‌کنند و 6 نفر را هم نمایندگان مردم در مجلس انتخاب می‌کنند.
فیاض بخش گفت: حال اینکه من و یا آقای کامرانی صحبت می‌کنیم و در محافل خصوصی یا مناظره صدای ما را ضبط می‌کنند و به دستگاه‌ها می‌رسانند و بعد در آینده من یا کامرانی صلاحیتمان رد  می‌شود، دیگر تقصیر شورای نگهبان چیست؟
وی عنوان کرد:4 مرجع برای تعیین صلاحیت فرد گذاشتند که طبق مدارک مستند صلاحیت‌ها را تأیید یا رد می‌کنند،6 تا از این‌ها فقه‌های شواری نگهبان هستند پس اسلامی یعنی اینکه نماینده ای که به مجلس می‌رود از فیلتر اسلام یعنی شورای نگهبان می‌گذرد و اورا تأیید می‌کنند که البته آخرین مرحله پرونده به شورای نگهبان می‌رود، در شهرستان یه عده ای رد می‌شوند، در استان یه عده ای رد می‌شوند در تهران یک هیئت نظارتی هست انجا رد می‌شوند و آخرین مرحله پرونده‌ها می‌روند شورای نگهبان که رسیدگی می‌کنند و رأی می‌دهند و نظر می‌دهند، پس اسلامی یعنی اینکه شورای نگهبان تأیید کند، و اگر رئیس جمهوری  2 میلیون رأی هم آورد اما باید تنفیذ حکم رهبری برابر قانون اساسی پشت رأی ملت باشد، اگر نباشد رئیس جمهور مقبولیت دارد ولی مشروعیت ندارد
جنبش دانشجویی نباید ابزار دستگاه‌های امنیتی و احزاب سیاسی باشد/باید بدون لکنت حتی از رهبری مطالبه گری کند
کامرانی در حالی که لبخند می زند، می‌گفت نمی‌دانم شاید اقای فیاض بخش مزاح فرمودند که توبه ما پذیرفتنی است چرا که در واقع توبه انکار گذشته است ولی ما به گذشته خود مفتخریم و به آینده خود امیدوار.
این فعال سیاسی اصلاح طلب، 16 آذر و اساس تشکل‌های دانشجویی را یاد آور شد کهبرای دفاع از استقلال ایران بود اظهار کرد: زمانی که انگلیسی‌ها نتوانستند آمریکایی‌ها را فریب دهند و همراه خود کنند تا کودتا را شکل دهند و بعدها حزب توده و کمونیست‌ها هم ابزار دست قرار گرفتند و اقداماتی کردند که منجر به کودتای آمریکایی انگلیسی و جهالت برخی از گروه‌های سیاسی در داخل، چون من معتقدم که همواره استعمار ضربات مهلکی را بر پیکره کشورهایی از جمله ایران زد اما تا زمانی که زمینه داخلی فراهم نبود تا زمانی که تحجر و جنود که بعضاً به نام دین و روشن فکری لیبرالی همچون دولبه قیچی که به ظاهر مخالف بودند ولی یکی را قیچی می‌کردند همراهی نمی‌کردند، استعمار موفق نمی‌شد.
کامرانی جنبش دانشجویی در 16 آذر را در واکنش به سفر معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران دانست که آن حادثه رخ داد و طلیعه ای شد تا تشکل‌های دانشجویی که به معنای ذاتی و جوهری باید استقلال داشته باشند عنوان کرد: چون جنبش دانشجویی معنایش این است که از جایی خط نگیرد، از جایی به آن‌ها جهت ندهند و خودش با استقلال تصمیم بگیرد، ابزار جریانات و احزاب سیاسی نباشد، ابزار دستگاه‌های نظامی و امنیتی نباشد، مطالبه گر باشد و جنبش دانشجویی باید بتواند از همه ارکان و مسئولین نظام باشد و حتی مطالبه گری دانشجویان باید از شخص مقام معظم رهبری شروع شود و بتوانند بدون لکنت مطالبه گر باشند.
 وی با بیان اینکه همه ما یا اکثریت قریب به اتفاق در سلامت اقتصادی مقام معظم رهبری شکی نداریم و ایشان هم طبق نظریه ولایت فقیه بر جامعه ولایت دارد و امام علی (ع) به عنوان ولی به مردم فرمودند: من نسبت به شما حقوقی داریم و شما نسبت به من حقوقی دارید، تصریح کرد: در قوانین حقوقی رابطه بین اختیارات و وظایف، رابطه بین حقوق و تکلیف هر کسی که اختیارات بیشتری دارد قدرت بیشتری دارد باید مسئولیت بیشتری داشته باشد و پاسخگو تر باشد، رهبری را که چنین جایگاهی به رسمیت شناختیم لذا در این چارچوب دانشجو باید بدون لکنت حرف بزند و از همه مسئولین کشور مطالبه گر عدالت، آزادی، استقلال و آزادی بیان باشد.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه، مرحوم مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی آورده است که چنان آزادی در کشور باشد که حتی مارکسیست‌ها هم بیایند بگویند ما ماکسیستیم و آزدانه در دانشکده الهیات صحبت کنند، افزود: حال اینکه بنده و یا دکتر فیاض بخش و برخی در رسانه‌ها بگوییم که بله آزادی هست و فلان است و بهمان، آیا واقعاً هست؟ اگر عدالت هست چرا مقام معظم رهبری خود به کرات از فساد و تبغیض می‌نالد؟
کامرانی که اجتماع نقیضه‌ها را محال می‌دانست، گفت: یا عدالت برقرار است یا این همه فریاد از بی عدالتی و تبعیض که حتی شخص مقام معظم رهبری هم به فریاد آمده چیست؟
وی با بیان اینکه اگر جمهوریت به معنای جمهوری است چرا چند هزار نفر کاندیدا می‌شوند حتی 3 هزار نفر روحانی که محصول حوزه علمیه هستند کاندیدا می‌شوند ولی بیش از 2 هزار نفر آن‌ها رد صلاحیت می‌شوند، تصریح کرد: آیا نظام آموزشی حوزه‌های علمیه غلط است یا عملکرد ما در تربیت افراد بد بوده است یعنی چه؟ یعنی یا التزام به اسلام ندارند این چه روحانیتی است که در مرکز حوزه علمیه شیعه درس خوانده اما التزام به اسلام تشیع و ولایت فقیه ندارد، لابد آنجا درس ضد ولایت فقیه و اسلام تدریس می‌کنند، ایا در مراکز دانشگاهی ما دارند تبلیغ ضد اسلام می‌کنند بدون شک، یک جای کار ایراد دارد یا نظام آموزشی ما اشکال دارد یا سیاست‌های ما مشکل دارد یا روش ما روش غلطی است چون مقدمه که شکل گیرد مؤخره در پی آن می‌آید
این فعال سیاسی مطرح کرد: دوستان اینکه ما به هردلیل بیاییم بگوییم که همه چی عالی است و اوضاع خوب است عدالت، جمهورییت، آزادی بیان همه چیز خوب است ایا جامعه می‌پذیرد؟!
کامرانی رمز موفقیت حضرت امام خمینی ره را حرکت کردن در مسیر فکری و روحی مردم دانست که می‌فهمید مردم چه می‌خواهند برشمرد و بیان کرد: امروز ما صدای مردم را از صندوق‌های رأی می‌توانیم بفهمیم که چه می‌خواهند و چندین بار این مردم به رغم اینکه با اتفاقاتی که شکل گرفت و چهره‌هایی که مردم صداقت، سلامت مردمداری، اسلام محوری‌شان را دیدند و آزمودند اما مورد بی مهری قرار گرفتند ولی افرادی که جامعه دنبال آن‌ها نبود با یک تکرار کردن رأی دادند، مردم انجا خواسته‌های خود را بیان می‌کنند.
دستگاه ای نظامی و امنیتی هستند که عدالت و ازادی را فراهم می‌کنند
 فیاض بخش فعال سیاسی اصولگرا دیگر بار به سخنان حضرت امام مبنی بر اینکه فرموده بودند در آن موقع به بعضی از آقایان؛ «غلط می‌کنی قانون را قبول نداری، نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم قانون تو را قبول ندارد»، اظهار کرد: هدف جنبش دانشجویی مبارزه با استکبار بود ایا الان بحث ما اسلام ستیزی است؟
وی بیان کرد: آقای کامرانی فرمودید تشکل‌های دانشجویی مستقل از دستگاه‌های نظامی باشد، دستگاه‌های نظامی و بی ادعا هستند که امنیت را برای ما فراهم می‌کنند و زمینه آزادی و عدالت را برای مردم فراهم می‌کنند
فیاض بخش عنوان کرد: خود رهبری بارها با همه اقشار هنرمندان، دانشجویان و...به صحبت نشسته و نقدهای آن را شنیده و پذیرفته است، کدام رهبر را در دنیا دیده‌اید اینگونه باشد؟ آیا این آزادی نیست، کدام آزادی را می‌خواهید؟
این ازادی ازادی دین و اسلام است، آزادی قانون اساسی، قانون اساسی و شورای نگهبان و رهبری است، رهبری ولایتش از دیدگاه ما ولی امر مسلمین است، البته معیشت، رفاه و آزادی مردم، عدالت اجتماعی در بحث حکومت اسلامی نهفته است.
وی کامرانی را خطاب قرار داد و گفت: آقای کامرانی شما جواب من را بدهید، 30 سال است که این انقلاب دست شما ست،8 سال آقای موسوی،8 سال آقای خاتمی،8 سال آقای هاشمی رفسنجانی، و 6 سال آقای روحانی که 30 سال است در در اختیار شماست، آنجا که در اختیار بچه‌های ولایی و مطیع رهبری بود، آمریکا را سرجای خود نشاند، اسرائیلی که می‌خواست بیاید در خاورمیانه و تسلط پیدا کند الان دور خودش دیوار می‌کشد!
موشک ساختند، زیر دریایی ساختند دانش بنیان تولید کردند انرژی هسته ای درست کردند سلول‌های بنیادین درست کردند، ایران قدرت جهانی شده در دنیا، بله آن قسمتی که مربوط به معیشت بود مربوط به بیکاری و تورم بود کار شما بود، بفرمایید چه کار کردید در این 30 سال؟
این فعال سیاسی بیان داشت: اقای کامرانی بفرمایید بیش از 20 میلیون رأی این ملت را با شعارهای عوام فریبانه که گفتید اگر این‌ها آمدند دیوار بین دختر و پسر می‌کشند، اگر این‌ها آمدند سایه تنگ را بر مملکت تحریم می‌کنند، در این 30 سال یک نکته مثبت بیان کنید؟
فیاض بخش با اشاره به اینکه در کدام دولت و در چه زمانی نظارت مدیریت بر سازمان‌ها اینگونه بوده است؟، بیان کرد: در 4 سال اول جهانگیری گفت اقتصاد ما ته دره است که همه کار احمدی نژاد است باید، مشکلات را حل کنیم، آیا حل کردید، بیان کرد: جواب دانشجوهایی که رأی دادند را بدهید؟ اشتغال و ازدواج چه شد؟
بگویید کدام آزادی از شما سلب شد، موقوع انتخابات جوانان را تحریک احساسات می‌کنید بگویید چه آزادی از شما سلب شد؟
 نبود شفافیت و ورود برخی نهادها به اقتصاد از علل شکل گیری اختلاس است/چه کسی در کهگیلویه از منافع هاشمی رفسنجانی بهره برد!
این فعال سیاسی اصلاح طلب امام را بعد از پیامبر و ائمه انسانی بزرگ برشمرد و اظهار کرد: البته بدین معنا نیست  که این فرد اصلاً اشتباه نمی‌کرد، بعد از انقلاب اسلامی با تدبیر حضرت امام در نامه ای که خطاب به یک فردی نوشت از آنجا که شما را فردی متعهد به اسلام می دانم مرحوم بازرگان منصوب کردند و از همان  آغاز زاویه ای در انحراف انقلاب داشت باز می‌شد که بازرگان به خوبی آن را متوجه شد و پافشاری کرد.
کامرانی ادامه داد حتی در آن زمان، اقای دکتر سروش که برنامه ای در صدا و سیما داشتند که بری ایشان مشکلی ایجاد شد ودرنامه ای خطاب به حضرت امام نوشتند که امام پاسخ دادند کسانی که به شما فشار می‌آوردند پدر پیرتان را هم تحت فشار قرار می‌دهند و از همان زمان زاویه ای باز شد برای اینکه کسانی بخواهند انقلاب را از مسیر و آرمان‌های خودش منحرف کنند!
وی افزود: نخست وزیر دولت موقت آمدند و کشور را اداره کردند و نقطه تاریکی در تاریخ سیاسی اجتماعی فرهنگی ایشان نبود و نیست، 8 سال هم اقای میر حسین موسوی بودند که حمایت‌های شخص امام از ایشان از روز روشن تر است و ضعیت اقتصادی که ایشان در دوران جنگ با آن شرایط داشت و قیمت دلار وضعیت معیشتی مردم و خاطرات شیرینی که مردم هنوز از آن دوران دارند
کامرانی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی تا زمانی که منافعی داشت شما و کاندیدای مورد حمایت شما در کهگیلویه از ایشان بهره برداری کردید، فردی که 16 سال در این منطقه ن بود، مسولین را مشخص می‌کرد و اتفاقاً زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی آمدند به چه کسی میدان داد وچه کسی رئیس ستادش بود و حامی‌اش بود؟ زمانی که در قدرت بود چه کسی و کسانی از او بهره بردند و مخالف چه کسانی بود؟
این فعال سیاسی افزود: بعد از اینکه شما آقای هاشمی رفسنجانی را ترد کردید به دامن ما غلطید، اقای هاشمی رفسنجانی تا زمانی که نفع داشت چه کسانی از او بهره برداری کردند، بعد که ایشان به نتایجی رسید و به سمت ما آمد، به یاد دارید که گفتند هاشمی رفسنجانی مخالف پیغمبر است؟!
کامرانی یاد آور شد در دوره خاتمی وضعیت اقتصادی به چه شکل بود و بیان کرد: البته آقای روحانی مطلوب ما نبود، شرایط را به گونه ای تنظیم کردند که انتخاب کنیم وبعد جناب دکتر فیاض بخش می‌فرمایید قانون؟
وی که اصلاح طلبی را گفتمان اصیل انقلاب و قانون گرایی می‌دانست گفت: ما معتقدیم که رد صلاحیت‌های گسترده درست نیست، ما معتقدیم که اختلاس‌ها از هر دولتی خلاف قانون است، چه اشکالی دارد امضای بنده و امضای فیاض بخش در دفاع از مبازره با مفسدین پای یک بیانیه بیاید بیرون؟
کامرانی نبود شفافیت و ورود نهادهای به حوزه اقتصاد را از دلایل شکل گیری اختلاس‌ها خواند و مطرح کرد: اگر ما می‌خواهیم اقتصاد سالم داشته باشیم و قانونمداری باشد، مقدماتی نیاز دارد و آن دموکراسی است، مردم سالاری و آزادی بیان است اگر آزادی بیان بود اگر شفاف سازی بود این اختلاس‌ها شکل نمی‌گرفت؟ اگر دستگاه‌های مربوطه به دور از هر هیاهوی سیاسی با هر کسی در هر لباس و مقامی که اختلاس کرده است برخورد می‌کردند و برخورد کنند، قطعاً چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد! [کما اینکه اخیراً برخورد هم کرده است]
وی با بیان اینکه به راستی ایراد کار کجاست، بله ما هم معتقدیم که در اغلب دولت‌ها به توصیه‌هایی که قانون کرده و توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند عمل نمی‌شود، تصریح کرد: اگر آقای احمدی نژاد که شما می‌فرمایید دوران درخشانی داشت، ولایت مدار بود چرا وقتی رهبری به او توصیه کرد در انتخابات شرکت نکند، آمد، این دیگر چه مدعی ولایتمداری است که عمل او خلاف ولایت است!
کامرانی با اشاره به اینکه معتقدم در حوزه آزادی بیان به آن معنایی که از اهداف انقلابیون، امام مردم و شهید مطهری بود محقق نشده است تصریح کرد: چون نهادهایی که نباید و برخلاف قانون وارد حوزه‌های سیاسی می‌شدند وارد حوزه سیاسی شدند وقتی نهادها وارد شدند دیگر من به عنوان فعال سیاسی با رقیب خود از شرایط سالم رقابتی برخوردا نیستم و جرات آزادی بیان و بیان اندیشه‌ها را ندارم چرا که پیامدهای منفی دارد!
وی شعارزدگی‌ها و برخوردهای احساسی به جای برخوردهای عقلایی و منطقی را از آفت‌هایی دانست که باعث شد آرمان‌های انقلاب محقق نشود و بیان کرد: یک فضایی را به وجود می‌آوردیم که متاسفانه برخی هم این فضا را تشدید می‌کنند، مثل داستان قلعه حیوانات که عده ای را وادار می‌کنیم که بگویند دوپا بد چهار پا خوب، بنگرید ریشه مشکل کجاست؟!
 زمانی که هاشمی در مسیر ولایت بود مقاله‌ها علیه او نوشتید، کمی زاویه دار شد پدر معنوی اصلاحات شد!
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه نگفته‌ایم امام و رهبری معصوم هستند اظهار کرد: امام می‌فرماید روی کره زمین بگردید شخصی مثل رهبری پیدا نمی‌کنید حال شما تا چه اندازه حاضرید فرمایشات او را عملی کنید.
فیاض بخش با بیان اینکه امام در نامه ای فرمودند والله با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم، والله به بنی صدر رأی ندادم، والله با قائم مقامی منتظری مخالف بودم، اما چرا امام این حکم را تنفیذ کردند تصریح کرد: هیچ گاه در طول تاریخ هیچ امامی در مقابل امتش نمی‌ایستد اگر آن زمان امام می‌فرمود که بنی صدر قابل قبول نیست، می‌گفتند دیکتاتوری است، مردم رأی دادند اما امام نمی‌پذیرد، و دیدید زمانی که جنبش دانشجویی شکل گرفت بازرگان استعفا داد لذا این‌ها از اهم مسائلی هستند که نگذاشتند اهداف انقلاب تحقق پیدا کند.
وی گفت: تا زمانی که احمدی نژاد ولایی و پشت ولایت بود بیش از 20 میلیون جوان مؤمن، روحانیت، شخصیت‌ها و مراجع پشت سر او بودند اما وقتی ذره ای انحراف پیدا کرد همه رهایش کردند حال آیا شما حاضرید، کسی که الان رهبری می‌گوید باقی است و معروف است به کسی که واقعاً می‌خواست در فتنه 88 مملکت را بفروشد و اسناد هم معلوم است، حاضرید او را ترک کنید؟ و حاضرید هرجا رهبری دستور داد، بروید خودتان را برای ارزش‌ها فدا کنید؟
 فیاض بخش ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی را چه کسی 400 مقاله علیه او نوشت؟ چه کسی کتاب عالی جناب سرخ پوش را علیه هاشمی رفسنجانی نوشت، چه طور هاشمی رفسنجانی زمانی که در مسیر رهبری است،400 مقاله علیه او می‌نویسید اما هر وقت مقداری زاویه پیدا کرد می‌شود پدر معنوی شما؟
این فعال سیاسی بیان داشت: چرا می گویید اقای روحانی مطلوب ما نیست پس چرا 20 میلیون رأی به او دادید، با این حساب می گوییم اصلاروحانی نیروی ما بود چرا به او رأی دادید و حال از او حمایت نمی‌کنید؟!
فیاض بخش تحریف کردن برخی ارزش‌های انقلاب، رفتن به دنبال تنوع طلبی، فراموش کردن ارزش‌ها، روح سوکولاریسم توسط عده ای و اینکه روحانیون نمی‌توانند؟
جدایی بین حوزه و دانشگاه که هردو مقصرند، فساد اداری و اجتماعی چرا که جامعه ای که در آن فساد ایجاد شود از دورن می‌پوسد، دنیا طلبی ودل بستن به مدارک، پست، فرار مغزها، سو میدیریت برخی مدیران در همه دولت‌ها باعث شد که نتوانیم به برخی از اهداف انقلاب برسیم.
وی همچنین تفرقه و اختلافی که همه به وجود آورده‌ایم، شعارهایی که علیه سپاه، ریش و حجاب، اربعین و...داده می‌شود، غفلت از پرورش نیروهای طراز انقلاب، اعتدال گریزی، بی عدالتی اقتصادی را از دیگر دلایل محقق نشدن آرمانهای انقلاب برشمرد.
فیاض بخش با اشاره به اینکه ما امروز یک کشور قدرتمند هستیم، آیا می دانید امروز ایران یک طرف هست و امریکا طرف دیگر؟ و بقیه دارند حرف ایران را در مجامع بین المللی در جلساتی که هست می‌برند؟
ما در در برخی گرایش‌های علمی رتبه‌های اول تا سوم را داریم، در بحث بهداشت، پیشرفت زنان، کشاورزی انرژی هسته ای، آموزش عالی، هنر داریم و در بحث هوافضا و امنیت در دنیا ما حداکثر رتبه ای بین 13 تا 14 کشور اول هستیم و این دستاوردهای زیادی نیست برای کشوری که 40 سال همه علیه او بودند و برخی را توانست نابود کند؟
  تمدن اسلامی که ما دنبال آن هستیم در ایران این بیرق بلند شد و همه انشاالله پا به پای هم در کنار هم این سختی‌ها و تورم‌ها و اختلافات را به مرور زمان اگر کنار بگذاریم وعده ای که خدا داد و وعده ای که امام داد و رهبری داد محقق می‌شود و آمریکا هم در آینده متلاشی می‌شود و اسرائیل هم که خانه نشین شده و دور خود دیوار کشیده است.
 هر دولتی روی کار بیاید تنها 15 درصد قدرت دستش است!/اگر عدالت بود قدردان ظریف بودید
کامرانی با بیان اینکه جناب فیاض بخش، شما می دانید که هر دولتی که روی کار بیاید به خصوص اگراصلاح طلب باشد، کمتراز 15 درصد قدرت دستشان است تصریح کرد: جناب فیاض بخش می گویید انقلاب و دولت 30 در دست اصلاحات بود و همه چیز را نابود کرد و از طرفی از رتبه‌های برتر علمی و...می گویید پس همانگونه که می گویید اصلاحات همه چیز را خراب کرد این پیشرفت‌ها که فرمودید هم باید  کار خود اصلاحات باشد.
کامرانی با اشاره به اینکه در دوران احمدی نژاد همه به یاد دارید که بارها جشن هسته ای گرفته شد، افزود: جناب فیاض بخش دنیای سیاست، دنیای واقعیات است، به میان مردم و جامعه بروید، وضعیت معیشتی، رفاه، صنعت، تولید علم ایران در سال و...را ببینید، شما می گویید در همه زمینه‌ها ما در جهان رتبه‌های خوبی داریم، شاید این آماری که می‌فرمایید مربوط به ایران دیگری باشد؟!
کامرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  دستاوردهای دولت اصلاحات را نام ببرید و نتیجه برجام را به اختصار توضیح دهید، اظهار کرد: آقای موسوی 8 سال جنگ را اداره کرد آن زمان  قیمت دلار چه قدر بود، تورم چقد بود؟ البته این بدین معنا نیست که ما بگوییم هیچ فشارهایی نداشت فشارهایی بود که مجبور شد یک طبیب را وزیر خارجه بگذارد که این مسائل به وجود بیاید.
این فعال سیاسی ادامه داد: وقتی خاتمی دولت را تحویل احمدی نژاد داد، وضعیت اقتصادی کشور به چه شکل بود، جایگاه ایران در نظام بین الملل به چه شکل بود، وضعیت فرهنگی کشور به چه شکل بود وضعیت اجتماعی کشور به چه شکل بود، به میزان تولید ناخالص ملی و تورم نگاه کنید، به رشد اقتصادی کشور نگاه کنید، به صندوق ذخیره ارزی نگاه کنید آمارها موجود است.
وی برجام را سند اثبات حقانیت مردم ایران دانست و بیان کرد: برجام محصول گفتگو بود که تنها راه حل مشکلات گفتگو است، قبل از اینکه کدخدا نپذیرد ما هم معتقد بودیم که به آمریکا و هیچ کشوراستعمارگری اعتمادی نیست، اما باید دانست دنیای سیاست خارجه بحث اعتماد و عدم اعتماد نیست بحث این است که کشورها دنبال منافع ملی خود هستند و ما هم باید دنبال منافع ملی مان باشیم که بودیم و ما با منطق گفتگو و تدبیرو هنر دیپلماسی یعنی ایجاد ارتباط بین توانایی‌های کشور در صحنه جهانی موفق شدیم که جامعه جهانی را به حقانیت ایران وادار به اعتراف کنیم، اما به راستی چرا هر وقت مذاکرات شکل می‌گرفت تک موشک شکلیک می‌شد، چرا هر وقت مذاکرات به نتیجه نزدیک می‌شد اقداماتی ازداخل شکل می‌گرفت!
کامرانی با بیان اینکه مگر عدالت از آرمان‌های انقلاب نبود، مگر عدالت این نیست که از هر کسی که خدمت می‌کند قدردانی کنیم و هر کسی خیانت کرد توبیخ شود تصریح کرد: امروز متاسفانه شاهدیم این خادم به سیاست خارجی (محمد جواد ظریف) را به شکل‌های گوناگون مورد بدترین و زشت‌ترین حملات ناجوان مردانه قرار می‌دهند!
وی افزود: باید یاد بگیریم که با جهان نمی‌شود جنگید، بلکه باید با جهان با عزت گفتگو کرد و از حقوق ملت همانگونه که مجاهد هسته ای جناب ظریف دفاع کردند دفاع کنیم در حالی که می‌بینیم به ایشان ظلم می‌شود.
 
هر پروژه عمرانی مهمی که در ایران است را بچه های ارزشی، بسیجی و انقلابی اداره می کنند
 
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه دکتر کامرانی گفتند که چرا بعضی ها وارد اقتصاد شدند اظهار کرد: در سال 75 رهبری فرمودند که این امکاناتی که در اختیار نظامیان است در زمانی که جنگی نیست باید بیایند در اقتصاد و امروز هم شاهدیم، هر پروژه مهمی چه در تهران و چه در عسلویه و...هست همه کار نیروهای انقلابی، ارزشی و ولایتمدار است دولت نیز تا کنون بیش از 30 هزار میلیارد تومان به همین ارگان‌ها بدهکاراست!
فیاض بخش نیز برجام را موفق ندانست چرا که نه چرخ اقتصاد می‌چرخد نه سانترفیوژها.
وی سخنان روحانی پس از موافت نامه برجام را یاد آور شد که از همین لحظه تمامی تحریم‌ها نه تنها تعلیق نمی‌شود که حذف می‌شود و رونق اقتصادی داریم را یادآورشد.
 فیاض بخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا می گویید اگر کسی همسو با شما نیست انقلابی نیست اظهار کرد: من چنین حرفی نزدم، اگر هم چنین برداشتی از صحبت‌های من شده است عذر می‌خواهم، ما تابع رهبری هستیم، رهبری فرمودند اصلاح طلب و اصولگرا را بگذارید کنار ما یکسری نیروهایی داریم که انقلابی هستند، برخی نیروهایی که انقلابی نیستند ولی ضد انقلاب هم نیستند ولی معیاری که باید برای انقلابی بودن داشته باشند ممکن است نداشته باشند حال می‌خواهد اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.
 وظیفه نماینده نظارت است نه دخالت/در استان ما کارهای نمایندگان هیچ ارتباطی به وظایفشان ندارد
فیاض بخش در پاسخی به سؤال دیگری مبنی بر اینکه  وظیفه اصلی نمایندگان مجلس چیست؟ و در راستای تحقق آرمان‌های اسلامی نقش مجلس در این زمینه چیست، عنوان کرد: آنچه امروز نمایندگان مجلس  به ویژه در استان ما انجام می‌دهند هیچ ارتباطی به وظایف نمایندگان ندارد چرا که طبق اصول، نماینده مجلس دو وظیفه ذاتی دارد، یکی قانون گذاری و دوم نظارت بر اجرای قانون است.
وی ادامه داد: امروز هر جا پروژه ای می‌بینیم آبرسانی، برق رسانی می گویند کار نماینده است پس بفرمایید وظیفه اداره کل راه و ترابری، استاندار و... چیست؟
نماینده وظیفه او تنها نظارت است نه دخالت؟!، اینکه طرحی برای حل مشکلات جوانان به مجلس ببرند و تصویب کنند.
 شورای نگهبان، شورای جریان سیاسی خاصی نیست
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ سؤال دیگری مبنی بر اینکه نظر طیف سیاسی خود را در مورد رفتارهای احمدی نژاد توضیح دهید، گفت: رفتارهای فعلی احمدی نژاد را نیروهای انقلاب قبول ندارند.
وی در ادامه به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا کلیه اعضای شورای نگهبان از یک جریان انتخاب می‌شوند و چرا از یک کاندید، رئیس جمهور حمایت کردند، مطرح کرد: شورای نگهبان شورای نگهبان جریان خاصی نیست بلکه نگهبان قانون اساسی است، اعضا شورای نگهبان برابر وظیفه ذاتی که دارند انتخاب می‌شوند و کسانی را می‌پذیرند که معیارهایی داشته باشد.
فیاض بخش بابیان اینکه یکی از ایراداتی که وجود دارد و پیش‌تر گفته بودم که وظیفه نماینده مجلس نظارت است نه دخالت، تصریح کرد: اگر نماینده در تعیین بخشدار و فرماندار دخالت داشته باشد، فرماندار خودش را دست نشانده نماینده می‌داند که هیئت اجرایی انتحابات را از دوستان خودش انتخاب می‌کند و افراد صندوق را هم همینطور واین می‌شود دخالت در نظارت!
 لزوم تفکیک قوا
این فعال اصلاح طلب اظهار کرد: بله آقای فیاض بخش ما هم براین باوریم که همین عدم التزام به قانون و اصل تفکیک قوا که از اصول مورد تاکید در تمام قانون‌های اساسی دنیا و در قانون اساسی ما است که در ایران متاسفانه رعایت نمی‌شود و یکی از آفت‌هایی است که گریبان گیر انقلاب شده است.
کامرانی با بیان اینکه، جناب فیاض بخش فرمودید که بعضی ها به اقتصاد ورود کرد، بله، می‌بینیم که محصول ورود بعضی نهادها به اقتصاد سسب دخالت در کار قوه مجریه می شود، تصریح کرد: که البته در دوره‌های قبل هم به همین شکل بوده است و ما معتقدیم یکی از آفت‌های جدی که بر نظام حاکم شده است و از موانع تحقق ارمان های اسلامی است همین بحث رعایت نکردن تفکیک قواست
وی ادامه داد: ما معتقدیم که همه به آن اصولی که به زبان می‌آوریم و بر قلم می رانیم باید در عمل پایبند باشیم، و در پایان امیدوارم که خداوند به همه ما بصیرت دهد که نه در زمانی که افرادی حاکم هستند!
فیاض بخش اظهار کرد: آقای کامرانی در مورد نیروهای وفادار به نظام، ارزشی و انقلابی و سپاهیان باید بگویم که شما به سیمای فرد می‌نگرید اما ما در آثار صنع حیرانیم، وصف این نیروها را بروید از آمریکا بپرسید؟ سلیمانی‌ها نماد سپاه هستند.
وی در پایان مطرح کرد: ایران نهمین کشور جهان از نظر تعداد کتب منتشر شده در سال است، رتبه هفتم رشد و امید به زندگی رادارد، سیزدهمین کشور از نظر تولید غلات است، هیجدهمین کشور جهان از نظر محصولات دائمی کشاورزی است  که این‌ها تنها بخشی از دستاوردهای ایران پس از انقلاب است.


کد مطلب: 405310

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405310/مناظره-داغ-اصلاح-طلبی-اصول-گرایی-کامرانی-ولایت-فقیه-حق-ورود-بعضی-نهادها-اقتصاد-عوامل-شکل-گیری-فساد-اقتصادی-فیاض-بخش-کدام-آزادی-این-40-سال-انقلاب-سلب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1