کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مديركل ميراث فرهنگي کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

ثبت 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی كشور

17 آذر 1397 ساعت 13:52

مديركل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.


مديركل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.
 محمود باقری اظهار کرد: 33 پرونده ثبتی آثار میراث‌فرهنگی این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.
وی با بیان اینکه 8 پرونده مربوط به بناهای تاریخی این استان است، گفت: بناهای تاریخی از جمله  امامزاده محمود، قلعه آذرخش، بنای مدرسه علمیه سادات در  شهرستان چرام،  پل چم چیت و خانه آقای مدرسی، بنای قبرستان سمغان، قلعه راک در شهرستان کهگیلویه و قلعه سرخونی در شهرستان بهمئی  برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده است.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دیگر آثار ارسالی برای ثبت در آثار ملی کشور گفت: تعداد  پنج پرونده مربوط به آثار طبیعی استان از جمله چشمه بلقیس و چشمه کورسا و غارنزل در شهرستان چرام، غار ده‌شیخ در شهرستان دنا، درخت سدر مقدس دهدشت در شهرستان کهگیلویه است.
وی ابراز کرد:  همچنین تعداد 15 پرونده ثبت میراث معنوی شامل غذاهای محلی و ثبت عروسک لیلی و تخته (تحته ) نیز برای گرفتن شماره ثبت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.
باقری خاطرنشان کرد:  همچنین تعداد 5 اثر منقول مربوط به گورستان ده پایین سادات محمودی برای  ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون 6اثر میراث فرهنگی این استان شامل چهار غذا و 2 اثر معنوی در فهرست آثار ملی به  ثبت رسیده است، گفت: تا کنون59 اثر میراث معنوی این استان شامل صنایع دستی و آیین ها و سنت های مردم کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد  ادامه داد: 691 اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی ثبت ملی شده است.
باقری با بیان اینکه تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی  به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 61 آسیاب، 50خانه تاریخی،40  قلعه،40  آب انبار،23  بقعه متبرکه، 19گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.


کد مطلب: 405173

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405173/ثبت-731-اثر-تاریخی-فرهنگی-طبیعی-این-استان-فهرست-آثار-ملی-كشور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1