کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جنگ بندرها:

فداکاری فرزند کهگیلویه و بویراحمد حمله تروریستی «چابهار» را ناکام گذاشت

17 آذر 1397 ساعت 2:13

نماینده مجلس در این باره می‌نویسد؛ پنجشنبه گذشته شهر چابهار شاهد یک عملیات تروریستی بود. یک خودرو انتحاری به سمت و به قصد مقر فرماندهی انتظامی می‌رفت که با جانفشانی و ایستادگی بی‌نظیر ماموران دژبان، آن خودرو در دژبانی متوقف و منفجر شد. این ایستادگی منجر به شهادت دو تن از ماموران شیردلِ دژبان و مجروح شدن چندین نفر از ماموران و شهروندان شد. برای بازماندگان این حادثه صبر و تسلیت آرزومندم.


ساعت 9و 55 دقیقه روز پنجشنبه پانزدهم آذرماه یک دستگاه خودروی وانت حامل مواد منفجره قصد ورود به مقر ستاد انتظامی شهرستان چابهار را داشت که با مقاومت ماموران انتظامی روبه رو شد و عامل انتحاری، این خودرو را در ورودی این ستاد منفجر کرد و خود نیز به هلاکت رسید. در این حادثه تروریستی 43 نفر زخمی و دو نفر شهید شدند. 10 نفر از حادثه دیدگان از کادر نیروی انتظامی و بقیه شهروندان عادی بودند که در آن حوالی در حال تردد و مشغول فعالیت روزمره بودند. هوشیاری همراه با فداکاری ستوان‌دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده این عملیات تروریستی را ناکام گذاشته و مانع از تلفات و خسارت‌آفرینی بیشتر شد.
گروهک تروریستی جیش‌الفرقان در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. این گروهک تروریستی که در پاکستان فعالیت می‌کند، یکی از شاخه‌های جدا شده از گروهک «جندالله» پس از اعدام عبدالمالک ریگی است. این گروهک‌ها به طور علنی تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و لجستیکی آمریکا ، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قرار دارند. «محمد شفیع» رهبر این گروه در همان ماه‌های اول آغاز فعالیت در پاکستان به قتل رسید. افراد پراکنده این گروه پس از سرگردانی به گروه فرقان پیوسته و با اتحاد هم گروه «انصار الفرقان» را شکل دادند.
سرتیپ محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در‌باره جزئیات این عملیات تروریستی گفت : راننده این خودروی حامل مواد منفجره که در حال تردد در یکی از خیابان‌ها چابهار بوده، به قصد اقدام تروریستی به یکباره به سمت یکی از مقرهای انتظامی این شهر تغییر مسیر داده است. وی ادامه داد: در این حادثه با وجود موانع موجود در مقابل درب ورودی و هوشیاری و اقدام به موقع نیروهای انتظامی مستقر در محل ستاد، عامل انتحاری موفق به ورود به مقر انتظامی نشد و با اقدام شجاعانه این نیروها به هلاکت رسید.
قنبری با بیان اینکه در این حادثه دو نفر از نیروهای انتظامی شهید و10 نفر دیگر مجروح شدند، افزود: در صورت ورود این خودروی حامل مواد انفجاری به داخل ستاد اتفاقی مهیب رخ می‌داد که با از خودگذشتگی نیروهای انتظامی از حادثه بزرگ جلوگیری شد.
ارزیابی ها و تحلیل ها درباره حادثه تروریستی چابهار نشان می دهد که هدف اصلی طراحان و عاملان این انفجار انتحاری، مقابله با روند توسعه بندر اقیانوسی چابهار است که در سال های اخیر شتاب گرفته است. عملیات تروریستی در چابهار در حالی رخ داد که علاوه بر تلاش عاملان برای ضربه زدن به جایگاه با ثبات ایران در منطقه می توان ردپای یک نبرد تجاری را به وضوح در آن دید. براساس برخی ارزیابی ها، قدرت های آینده منطقه، بر بنادر مهم اقیانوسی متمرکز خواهند بود. در این زمینه، بنادری همچون «گوادر» پاکستان، «دبی»، «چابهار» و تنگه‌ باب المندب  یمن و سواحل آفریقا مناطق با ظرفیت توسعه بالا هستند. به همین دلیل اکنون امارات تلاش می کند در باب المندب  و سواحل آفریقا مستقر و مسلط شود. ترکیه نیز به به بندر موگادیشو در سومالی و یکی از جزایر سودان نظر دارد. حتی رژیم صهیونیستی نیز تلاش می کند خود را به اریتره و جیبوتی برساند همچنین قطر و چین سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه بندری در پاکستان آغاز کرده اند که از جمله می توان به بندر «گوادر» اشاره کرد. بندری که با سرمایه چین و قطر به سمت مدرنیزاسیون پیش می رود. در این میان، هند برای آن که از رقیب منطقه ای و جهانی اش یعنی چین عقب نماند، تلاش کرده بر بندر چابهار به عنوان بزرگ ترین بندر اقیانوسی دریای عمان و شاهراه ارتباطی آسیای میانه و افغانستان با اقیانوس تمرکز کند. به همین دلیل و به علت دسترسی های گسترده چابهار،می توان گفت که این منطقه و رشد و پیشرفت آن در برنامه ریزی خرابکارانه قرار دارد. برنامه ای که عاملان آن علاوه بر این که سعی می کنند بندر چابهار را به عنوان یک رقیب جدی حذف کنند در کلان موضوع عملا به نوعی قدرت سیاسی و تاثیر گذاری کشورمان را نیز هدف گرفته اند.
۲ شهید و ۴۲ مجروح
در جریان این عملیات تروریستی  که صبح پنج شنبه یک عامل انتحاری اقدام به انفجار بمب داخل خودرویی در مقابل ستاد فرماندهی انتظامی چابهار کرد، دو نفر از نیروهای انتظامی شهید و 42 نفر مجروح شدند. در میان این مجروحان چهار کودک و یک مادر باردار نیز دیده می‌شوند. براساس گزارش رسانه ها، عامل انتحاری در یک وانت بمب‌گذاری شده حدود ساعت 9:30 قصد ورود به مقر فرماندهی انتظامی شهرستان چابهار را داشت که با مقاومت مأموران انتظامی روبه رو شد. این اقدام در نهایت منجر به شهادت  دو تن از نیروهای انتظامی به نام های ستوان دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر دُرزاده شد. سردار محمد پاکپور که دقایقی پس از واقعه تروریستی در محل این حادثه حاضر شده بود گفت: اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این که فرمانده انتظامی چابهار در این عملیات تروریستی به شهادت رسیده، کذب است و اصلا خودروی انتحاری نتوانسته به داخل مقر فرماندهی انتظامی چابهار وارد شود. همچنین پایگاه خبری شبکه العربیه وابسته به آل سعود در خبری اعلام کرد گروهک تروریستی انصارالفرقان با ارسال بیانیه ای به این شبکه، مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفته است. با این حال «محمد هادی مرعشی» معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره به ذوالفقاری خبرنگار اعزامی «خراسان» به چابهار گفت: هنوز عامل یا عاملان این حمله انتحاری مشخص نیستند و آثاری از آن ها نمانده است اما در پیگیری های نیروی انتظامی و سیستم های اطلاعاتی سرنخ هایی به دست آمده است و به زودی موضوع روشن می شود. وی اظهار کرد: در فضای مجازی اعلام شد که گروهک «انصارالفرقان» مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است که البته هیچ اثری از عاملان نیست.
سخنگوی سپاه: گروهک‌های تروریستی عمدتا با سرویس‌های امنیتی عربستان مرتبط هستند
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه درباره این حادثه تروریستی گفت: گروهک‌های تروریستی عمدتا با سرویس‌های امنیتی بیگانه مانند کشور عربستان مرتبط هستند و همواره سعی دارند ناامنی هایی را در مناطق مرزی ما ایجاد کنند. وی افزود: این حملات تروریستی پاسخ‌های کوبنده ای در پی دارد و علاوه بر تلفات میدانی که این افراد می دهند رهگیری و گروه های پشتیبان کننده آن ها نیز تنبیه می شوند.
ظریف: ایران تروریست ها و اربابان شان را محاکمه خواهد کرد
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان هم در توئیتی نوشت: تروریست‌های تحت حمایت خارجی‌ها مردم بیگناه چابهار را به قتل رسانده و مجروح کرده‌اند. همان طور که در گذشته نیز به روشنی گفته‌ایم، چنین جنایت‌هایی بدون مجازات باقی نخواهند ماند. نیروهای امنیتی ما در سال 2010 راه افراطیونی را که در راه امارات متحده عربی بودند سد و آن‌ها را دستگیر کردند. کلمات من را به خاطر بسپارید: ایران تروریست‌ها و اربابان‌شان را محاکمه خواهد کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در پیامی به این مناسبت تصریح کرد: جرثومه‌های ترور و وحشت که این روزها به‌شدت درگیر فضاحت تاریخی و ماندگار خود در کشتن مردم در سفارتخانه‌های شان هستند، با چنین اقدامات رذیلانه‌ای پرونده سیاه خود را برای زمان سرنوشت سنگین‌تر می‌کنند. پیروز حناچی شهردار جدید تهران هم در پیامی با اشاره به این که حمله تروریستی چابهار و شهادت سربازان ایران عزیز قلب تمام هموطنان را به درد آورد، نوشت: این حملات کور و داغی که از آن به جا می‌ماند ما را در برابر دشمنان ایران متحدتر می‌کند.
مولوی عبدالحمید: ایجاد هرگونه ناامنی در کشور دشمنان را به خواسته های شان می رساند مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم ضمن تأسف بار و ناگوار خواندن این اقدام تروریستی، تأکید کرد: ایجاد هرگونه ناامنی در کشور و استان از سوی هر فرد یا گروهی که باشد، هرگز به نفع مردم منطقه نیست، بلکه دشمنان ملت و فرصت‌طلبانی را که دنبال سوءاستفاده هستند، به خواسته‌های شان می‌رساند. سید عباس صالحی وزیر ارشاد هم که در سفر دوروزه ای به چابهار رفته بود، از مجروحان این حادثه تروریستی عیادت کرد.
محکومیت حادثه توسط کشورهای مختلف
از سوی دیگر دولت ترکیه، دولت هند،  امیر و رئیس پارلمان کویت، وزارت خارجه افغانستان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، سخنگوی وزارت خارجه اردن، سیدعمار حکیم و سفیر انگلیس در تهران هم در پیام های جداگانه این حادثه تروریستی را محکوم کردند.
چرا چابهار هدف حمله تروریستی قرار گرفت؟
در سال های اخیر براساس برنامه ریزی های کلان اقتصادی، «چابهار» به عنوان یکی از قطب های اقتصادی در منطقه درنظر گرفته شده است. از نظر برخی تحلیل گران چین که در بندر «گوادر» پاکستان سرمایه گذاری هنگفتی کرده و می کند، چابهار را رقیبی برای «گوادر» می داند. چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب های آزاد از سوی سرمایه گذاران خارجی مورد توجه ویژه قرار گرفته است و حتی کشور هند توانسته برای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری خود در این منطقه از آمریکا معافیت تحریمی بگیرد. در این باره قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ضمن اشاره به حادثه تروریستی چابهار به انتخاب گفت: ناامن شدن چابهار می‌تواند هزینه حضور هندی ها و توافق ایران و هند را بالا ببرد. وی افزود: اکنون حضور هندی ها از طرف ایران  و چینی ها از طرف پاکستان، این منطقه را بار دیگر به منطقه رقابت برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای تبدیل کرده است.  محبعلی اظهار کرد: شاید یکی از دلایل ناامن شدن چابهار این باشد که قدرت های شرقی یعنی قدرت های پاکستانی و عربی که تمایل ندارند این طرف امن باشد در تلاش هستند از تروریست‌ها برای ناامن کردن چابهار استفاده کنند. روزنامه هندی «اکونومیک تایمز» در تحلیلی درباره حادثه تروریستی چابهار نوشت: گروهک پاکستانی انصار الفرقان که با گروه جیش محمد در ارتباط است، مظنون اصلی انجام حمله تروریستی در شهر چابهار ایران است. این روزنامه در ادامه تحلیل خود نوشت: هند دارای منافع زیادی در بندر چابهار ایران است. دهلی نو در حال ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در این منطقه است و به مدیریت اولین فاز این بندر کمک می کند. هند همچنین قصد دارد یک خط راه آهن از بندر چابهار به سوی مرزهای افغانستان ایجاد کند. بر اساس این گزارش، بندر چابهار دروازه دسترسی هند به افغانستان و آسیای مرکزی است و این کشور با استفاده از این بندر به افغانستان غلات صادر می کند. رحمدل بامری سرپرست فرمانداری ویژه چابهار هم  با بیان این که این حملات هیچ خللی در روند توسعه بندر معاف از تحریم های ظالمانه آمریکا نمی کند افزود: همزمان با حمله تروریستی به مقر فرماندهی انتظامی در انتهای همین بولوار و چندمتری بندر چابهار سه طرح سرمایه گذاری با اعتبار هزار و 700 میلیارد ریال کلنگ زنی شد. 

همزمانی حمله با افتتاح طرح‌های اقتصادی در چابهار
این حادثه تروریستی همزمان با آغاز عملیات اجرایی سه پروژه سرمایه‌گذاری با اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی در بندر چابهار رخ داد. پروژه‌هایی که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سبب ارتقای موقعیت بندر چابهار در حوزه اقتصادی و به ویژه در حوزه توزیع و ترانزیت انرژی در منطقه خواهد شد.
راستاد جزئیات این سه پروژه اقتصادی بزرگ در بندر چابهار را اینگونه توضیح داد : ساخت مخازن فرآورده‌های نفتی با سرمایه‌گذاری 980 میلیارد ریال و ظرفیت یک میلیون و 260 هزار تن صورت گرفت و برای 28 نفر شغل ایجاد می‌کند و موجب افزایش سهم بندر چابهار در بازار خدمات بندری- دریایی منطقه می‌شود. وی گفت: مخازن نگهداری LPG نیز با اعتباری بالغ بر 531 میلیارد ریال و ظرفیت 265 هزار تن به بهره‌برداری رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: عملیات اجرایی جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها سومین پروژه‌ای است که با سرمایه‌گذاری 195 میلیارد ریال و به مساحت یک هکتار افتتاح شد.
محمد راستاد گفت: این طرح برای حفظ محیط زیست دریایی از آلودگی‌های نفتی مطابق با کنوانسیون (MARPOL) اجرا می‌شود و برای 16 نفر‌اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.
چرا چابهار؟
چابهار که از آن به عنوان نگین توسعه شرق ایران یاد می‌کنند، یکی از شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی کشورمان است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد تجاری ایران است.
چابهار در سال‌های اخیر از منظر اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه دور و نزدیک برای ایران مهم شده است. به همین خاطر در افتتاح فاز نخست بندر «شهید بهشتی» چابهار که به گلوگاه تجاری کشورمان در دوران تحریم لقب گرفته رئیس‌جمهوری حضور یافت. بندری که به تازگی از تحریم‌های آمریکا معاف شده است.
چابهار بندری استراتژیک در استان سیستان و بلوچستان است و برای هند، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه اهمیت ویژه اقتصادی دارد. ایران نیز از مسیر چابهار به بازارهای شرق آسیا با دو میلیون نفر، آسیای میانه، قفقاز و جنوب آفریقا دسترسی دارد.
چابهار همچنین جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که متاسفانه هنوز چندان مورد توجه و بهره‌برداری قرار نگرفته است. چابهار، گوادر، دبی، تنگه باب‌المندب و ساحل آفریقا در دریای سرخ نام‌هایی است که سرنوشت اقتصاد خاورمیانه و بخشی از تجارت جهانی به آنها گره خورده است.
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان درباره اهمیت مرزهای آبی منطقه چابهار گفته است که «دسترسی به اقیانوس فرصت بسیار طلایی است که بسیاری از کشورها حتی آرزوی داشتن ۱۰ کیلومتر از این مرز را دارند در حالی که در این استان نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر ساحل داریم که فرصت بی‌بدیلی برای استان است»
تحلیلگران معتقدند بندرچابهار پس از کسب معافیت از ‎تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک ‎هاب‌اقتصادی به محل ویژه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و دولت‌های بزرگ منطقه بدل شده و تروریستها با این ‎بمب‌گذاری قصد دارند ریسک سرمایه‌گذاری در پروژه بین‌المللی چابهار را بالا نشان دهند. این یکی از دلایلی است که می‌تواند ارتباط این حمله تروریستی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها را نشان دهد. رژیم‌هایی که از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران نمی‌گذرند.
رقابت بندر گوادر با چابهار و یک نکته !
از سوی دیگر دو بندر چابهار در ایران و بندر گوادر در پاکستان، دو بندر کوچک ماهیگیری سال‌های دور با فاصله حداکثر ۶۵ مایل از هم، امروزه هرکدام شاهد حضور ابرقدرت‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری‌های عظیم برای دسترسی به بازارهای افغانستان و آسیای میانه هستند.
در یک دهه اخیر به دلیل اتفاقاتی که در خلیج‌فارس و همچنین تحولاتی که در حوزه قیمت تمام‌شده و هزینه‌های حمل‌ونقل و صدالبته سایر کشتی‌ها اتفاق افتاده، آرایش اقتصادی-سیاسی منطقه در حال تغییر است. بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و ترانزیتی از خلیج‌فارس درحال حرکت به سمت دریای عمان هستند.
«گوادر» در پاکستان و «چابهار» در جمهوری اسلامی ایران دو بندر مهم خارج از خلیج‌فارس و هرکدام درحال پیشرفت روزافزونی هستند؛ ایران و هند در بندر چابهار و چین و پاکستان در بندر گوادر سرمایه‌گذاری می‌کنند. رقابت نانوشته‌ای بین این دو گروه از کشورها بر سر موقعیت‌های تجاری و ارتباطی‌شان که همان چابهار و گوادر است، وجود دارد. این در حالی است که عمده گروهک‌های تروریستی، از جمله عاملان حمله تروریستی چابهار که طی سال‌های اخیر مرزهای شرقی کشورمان را تهدید می‌کنند، در کشور پاکستان فعالیت می‌کنند و دولت پاکستان باید ضمن برخورد سریع و قاطع با این گروهک‌های تروریستی و اخراج آنان از خاک این کشور از بروز هرگونه شائبه‌ای که این حادثه تروریستی را به رقابت تنگاتنگ دو بندر چابهار و گوادر مرتبط می‌کند، جلوگیری نماید.
حمله تروریستی چابهار، ادامه حملات اقتصادی اخیر
حمله تروریستی چابهار، یک خبر برای دیرباوران دارد و یک مسئولیت مهم را یادآور می‌شود. خبر این است که تروریسم اقتصادی واقعیت دارد. طراحان این اقدام کور، در واقع ماهیت تجاری - اقتصادی بندر چابهار و نقشی که می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور ایفا کند را هدف گرفتند؛ القای ناامنی بندر و بی‌میل کردن طرف‌های خارجی مشتاق همکاری و سرمایه‌گذاری.
«تریتا پارسی» رئیس‌سابق شورای ایرانی-آمریکایی (نایاک) هم عاملان اصلی و حامیان مالی چنین اقداماتی را معرفی می‌کند. وی پس از حمله تروریستی در «چابهار»، به نقل از فردی که او یک منبع ارشد ایرانی معرفی کرده است، می‌نویسد که سعودی‌ها پرداخت پول به گروه‌های تروریستی را به انجام حملات تروریستی منوط کرده‌اند.
وی در توییتر نوشت: «باز هم تروریست‌های سلفی مورد حمایت مالی سعودی، ایران را هدف قرار دادند. چرا تعداد این حملات زیاد شده؟ یک منبع ارشد ایرانی به من می‌گوید دلیل این امر آن است که سعودی‌ها روش تأمین مالی خود [از گروه‌های تروریستی] را تغییر داده‌اند: آنها اکنون تنها در صورتی منابع مالی را تجدید می‌کنند که سازمان تروریستی عملیات تروریستی انجام دهد.»
پارسی افزود: «بنابراین، هرچه عملیات تروریستی بیشتر، پول هم بیشتر...»
البته خیلی‌ها از تروریسم اقتصادی مطلعند اما برخی مدیران و احزاب کژتاب سیاسی هم هستند که در خرابکاری‌ها و اخلالگری‌های اقتصادی دشمن ظرف همین یک سال اخیر، نقش تروریسم در ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی را انکار کرده و مدعی شدند هر آنچه در بازار و اقتصاد ما رخ می‌دهد، نتیجه طبیعی تعامل کفه تقاضا با کفه عرضه است و دست اخلالگری وجود ندارد. در همین یک سال اخیر بارها اخباری منتشر شد حاکی از اینکه آمریکا، و رژیم‌های مرتجعی مانند عربستان و امارات، ایستگاه‌هایی در دوبی و اربیل و اسلامبول و هرات برای جمع‌آوری دلار از بازار ایران راه انداخته‌اند. یکی از این چهار ایستگاه عملیاتی، چند ماه پیش از سوی دولت ترکیه در اسلامبول شناسایی و برخی اعضای آن باز داشت شدند. البته در این تروریسم اقتصادی، رسانه‌های مجازی نیز همکاری دارند.
اکنون که تروریست‌های اجاره‌ای، دست دشمن را در جنگ اقتصادی رو کرده‌اند، لازم است جواب دندان‌شکنی به همان‌ها داده شود. این پاسخ می‌تواند به شکل نیابتی در دوبی و ابوظبی و شارجه امارات، و ریاض و جیزان و بنادر و تاسیسات نفتی مهم عربستان باشد.
رسانه‌هایی که اجازه ندارند حادثه چابهار را تروریستی بدانند
مجموع این نکات این واقعیت را نمایان می‌سازد که تروریسم اینک به ابزاری مکمل برای تحریم‌های ظالمانه و موضع‌گیری‌ها و اقدامات مداخله‌جویانه و آشوب‌طلبانه در ایران مبدل شده و نکته جالب توجه دیگر اینکه در رسانه‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی وابسته به تحریم‌گران و آمران تروریسم می‌توان نشانه‌های حمایتی وقیحانه از تروریست‌ها را به چشم دید. در حالی که طیفی از رسانه‌های فارسی زبان خارجی حتی یک بار هم از توصیفی چون تروریسم برای عملیات دیروز چابهار استفاده نکرده و آن را عملیاتی «انتحاری» خوانده‌اند، طیف دیگری از رسانه‌های نزدیک به سعودی‌ها همچون عملیات اهواز به ارگان تبلیغاتی تروریست‌ها مبدل شدند و همدستی خود را با ائتلاف تروریستی- تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویر کشیدند.
محمدعلی وکیلی نماینده مجلس در این باره می‌نویسد؛ پنجشنبه گذشته شهر چابهار شاهد یک عملیات تروریستی بود. یک خودرو انتحاری به سمت و به قصد مقر فرماندهی انتظامی می‌رفت که با جانفشانی و ایستادگی بی‌نظیر ماموران دژبان، آن خودرو در دژبانی متوقف و منفجر شد. این ایستادگی منجر به شهادت دو تن از ماموران شیردلِ دژبان و مجروح شدن چندین نفر از ماموران و شهروندان شد. برای بازماندگان این حادثه صبر و تسلیت آرزومندم.
این حادثه، در کنار حوادث مشابه در این سالیان، نشان می‌دهد که دشمنان چه خواب آشفته‌ای برای ما دیده‌اند. امنیت ما مانند خار در چشم آنان است و به هر دری می‌زنند تا آن را بر هم زنند.
هنوز زود است از پشت پرده این حوادث سخن بگوییم اما به‌طور کلی یک سناریو بسیار قوی می‌نماید. آمریکا عزمش را برای پروژه براندازی در ایران جزم کرده است. او برای زمین‌گیر کردن ایران به گفته خودش بزرگترین تحریم تاریخ را آغاز کرده است. ایران نیز تصمیمش را گرفته است که تسلیم نشود؛ در این تصمیم نیز بسیار جدی است. ما برای پیروزی در این جنگ تمام‌عیار به همکاری همسایه‌ها نیازمندیم. روابط سرد یا تیره با همسایه‌ها می‌تواند اثرات تحریم و فشار آمریکا را تشدید کند.
اینگونه حوادث به سردی روابط ما با همسایه‌ها دامن می‌زند و می‌تواند روابط ما را به تیرگی بیشتر بکشاند‌. لذا باید هوشیارانه عمل کرد. هیچ بعید نیست که انتخاب چابهار برای این عملیات، به شرایط ویژه اقتصادی این منطقه ربط داشته باشد. چابهار تنها بندری است که از تحریم‌ها معاف شده است. لذا ناامنی آن می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی آن را بسوزاند. این حادثه با جانفشانی ماموران نیروی انتظامی خنثی شد. تروریست‌ها خساراتی با ابعاد بسیار وسیع‌تر برای این عملیات تدارک دیده بودند اما به هدف خود نرسیدند و به نوعی تبدیل به تروری کور شد. هر گروه تبهکار و تروریستی می‌تواند یک ماشین حامل مواد منفجره را در پیاده‌روها و خیابان‌ها منفجر کند و شهروندان بی‌گناه و بی‌دفاع را مظلومانه هدف قرار دهد. این ترورهای کور ناشی از ناتوانی و زبونی آنان است.
به‌ هر روی دشمنان باید بدانند تعرض به ایران هزینه‌ای بالا و عواقب غیرقابل حسابی برای‌شان در پی دارد. و البته باید مراقب بود در دام همسایه‌ستیزی هم نیفتیم.
گفتنی است مراسم تشییع پیکرهای پاک این دو شهید فداکار نیروی انتظامی روز گذشته با حضور گسترده مردم و جمعی از فرماندهان و مسئولان دولتی در شهر چابهار برگزار شد.
سروان داریوش رنجبر از فرزندان کهگیلویه و بویراحمد بود که در حمله تروریستی چابهار با جانفشانی و هوشیاری خود مقابله تروریست ها ایستاد و به شهادت رسید.


کد مطلب: 405167

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405167/فداکاری-فرزند-کهگیلویه-بویراحمد-حمله-تروریستی-چابهار-ناکام-گذاشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1