تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۴۰۵۰۵۲
کبنا گزارش می دهد

برسد به دست معاون رئیس جمهور / آسیب‌های اجتماعی مهم ترین مسائل زنان کهگیلویه! / مخفی کاری تا به کی!

۳
۱
برسد به دست معاون رئیس جمهور / آسیب‌های اجتماعی مهم ترین مسائل زنان کهگیلویه! / مخفی کاری تا به کی!
کبنا ؛در رسانه‌ها  آمده است خانم معصومه ابتکار معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور، دوشنبه (12 آذر ماه) به یاسوج سفر می‌کند، لذا برآن شدیم گزارشی از آسیب‌های اجتماعی که مهم‌ترین مسائل امروز زنان کهگیلویه است تهیه کنیم به امید شنیده شدن.
به گزارش کبنا از دهدشت، اگر چه آمار مشخصی از میزان آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه بانوان در دست نیست ولی شاهدیم خودکشی، خودسوزی، ازدواج در سنین پایین، اعتیاد، حتی در برخی نقاط تن فروشی و...تنها بخشی از مسائل و آسیب‌های اجتماعی و رو به افزایش در کهگیلویه بزرگ است که دامن گیر بانوان می‌شود!
خودسوزی اعتراضی که دیده نمی‌شود!
می‌توان گفت پدیده خودسوزی بانوان نیز عادتی مالوف در کهگیلویه به ویژه مناطق محروم از جمله «دیشموک» است که هیچگاه مسولان به صورت شفاف در مورد آن صحبت نمی‌کنند، سعی در کمرنگ نشان دادن آن دارند و با شانه خالی کردن صورت مساله را پاک می‌کنند!
چاره اندیشی برای درمان اعتیاد بانوان
اعتیاد و توزیع مواد در مدارس به ویژه دخترانه آسیب اجتماعی دیگری است که علی رغم آگاهی مسولان از این آسیب، مرکز ترک اعتیاد بانوان در کهگیلویه وجود ندارد که البته ضروری است تلاش‌هایی در جهت تغییر نگرش جامعه نسبت به اعتیاد زنان و دختران صورت گیرد و آن را بیماری ببینند نه یک سو رفتار!
 تن فروشی، تلخ‌ترین حقیقت اجتماعی 
تن فروشی نیز یکی از تلخ‌ترین حقیقت اجتماعی جامعه کنونی ماست که همیشه از آن کمتر صحبت می‌کنیم و در جلسات رسمی از سوی مسوولان انکار می‌شود، در حالی که مسولان در گفتگوهای غیر رسمی خود و همچنین برخی از مردم از وجود این معضل در برخی نقاط آسیب پذیر کهگیلویه خبر می‌دهند و دلیل اصلی را فقر و تامین معاش خانواده از این راه دانسته‌اند!
 خشونت علیه زنان
خشونت جسمی و روانی علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی دیده می‌شود که متاسفانه بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که هیچ از خود و حقوقشان نمی‌دانند، بدون شک وضعیت خشونت علیه زنان در روستاها به مراتب بدتر از شهرها است!
اشتغال بانوان 
اشتغال وکسب و کار بانوان نیز خیلی به سامان نیست و برخی زنان سرپرست خانوار وقتی جدا می‌شوند، مهارت و تخصصی ندارند. یا زنی که شوهر معتادش را تحمل می‌کند و جدا نمی‌شود؛ به‌دلیل این است که مهارت شناخت خود و توانایی‌هایش را ندارد. 
  اینکه صرفاً مسولان به خانمی چرخ خیاطی بدهند آن‌ها را توانمند نمی‌کنند، بلکه می‌طلبد، زنان در دوران مهدکودک، مدرسه و دانشگاه توانمند شوند، به‌گونه‌ای که خود و جامعه را بشناسند و از کمبودها و کاستی‌های خود باخبر شوند.
بی توجهی مسوولان به حوزه بانوان!
 مژگان مسلمی از فعالان حوزه بانوان کهگیلویه در گفتگو با کبنا خودکشی، خودسوزی، اعتیاد، ازدواج در سنین پایین، ترک تحصیل در مقاطع راهنمایی به دلیل نبود خوابگاه و عدم راه‌های ارتباطی بین روستاها، خشونت علیه زنان، فرار دختران، مرگ در اثر زایمان در مناطق روستایی و محروم از امکانات، کم خونی، سو تغذیه و... را از جمله مشکلات بانوان در کهگیلویه عنوان کرد.
مسلمی با بیان اینکه مسولان به مسائل بانوان و رفع آن‌ها بی توجه‌اند گفت: هر زمانی که خواستیم همایشی، برنامه‌ای یا حتی تشکیل سازمان‌های مردم نهاد ویژه آسیب‌های اجتماعی بانوان در کهگیلویه برگزار کنیم با مخالفت‌های مختلف و بعضاً شدید مسولان و شورای تامین کهگیلویه رو به رو شده‌ایم!
وی گفت: از ما می‌خواهند کبریت بی خطر باشیم و جلسات صوری و تعریف و تمجید برگزار کنیم ومخالف  آشکار سازی آمار آسیب‌های اجتماعی بودند که عملاً می‌بینیم مشکلی حل نشده است!
جرات راه اندازی کمپ ترک اعتیاد بانوان در کهگیلویه را نداشتم!
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز در گفتگو با کبنا 65 درصد علت مراجعه بانوان به کلنیک ها ی درمانی را ارگانیک ندانست و اظهار کرد: علت مراجعه بیشتر مشکلات روحی و روانی است.
کوروش داوری با اشاره به زندگی‌های ناموفق زوجین عنوان کرد: طی یک سال از هر 17 ازدواج در کهگیلویه،5 مورد به طلاق می‌انجامد،65 درصد بانوان در معرض توهین‌های کلامی،40 درصد در معرض برخوردهای فیزیکی،12 درصد طرد شدن از خانه،25 درصد نیز نفقه دریافت نمی‌کنند.
داوری آسیب‌های اجتماعی، خودکشی به ویژه خودسوزی در روستاها، افسردگی بانوان  شهرستان و... را روبه رشد خواند!
وی افزود: زنان در جامعه ماجایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و نقشی که باید داشته باشند ندارند، در حالی که 48 درصد متقاضیان دانشگاه آزاد و 60 درصد ورودی دانشگاه‌های سراسری دختران هستند، ولی تنها 21 درصد اشتغال در اختیار زنان است!
 داوری با اشاره به اعتیاد زنان شهرستان گفت: مرکز ترک اعتیاد برای مردان داریم ولی در خصوص بانوان جرات راه اندازی این مرکز را به دلیل مسائل قبیله‌ای و پنهان کاری خانواده‌ها نداشتم ونتوانستیم ورود پیدا کنیم!
خانم ابتکار، بانوان کهگیلویه را تنها نگذارید!
به گزارش کبنا از دهدشت، در حالی که این روزها کهگیلویه در معضل‌های  اجتماعی غرق می‌شود، شاهدیم که مسولان امر با مخدوش کردن منابع آماری، آسیب‌شناسی را دچار اختلال می‌کنند و در عمل با مخفی کاری و کمرنگ کردن معضلات به گستردگی آن آسیب دامن می‌زنند!
امور بانوان فرمانداری کهگیلویه نیز سعی می‌کند، کم کاری و نداشتن خلاقیت خود را زیرسایه کمبود اعتبار حوزه بانوان حتی در حد پذیرایی در همایش‌ها مخفی کند ولی به خوبی می دانیم شناسایی فعالان حوزه بانوان در شهرستان و برگزاری نشست‌های هم اندیشی، شناسایی زنان آسیب پذیر وتشویق آن‌ها به مهارت آموزی، افزایش سطح آگاهی زنان و دختران جوان جهت پیشگیری از آسیب‌ها، در ارتباط بودن با سمن‌ها و...بودجه زیادی نمی‌خواهد!
از آنجاییکه مسائل زنان به مسائل خانواده و به همه مسائل اساسی کشور ارتباط دارد لذا از معاون ریاست جمهوری در امور بانوان و خانواده می‌خواهیم تدبیری بیندیشد، بانوان آسیب دیده کهگیلویه را تنها نگذارد، به بودجه امور بانوان توجه کند، مسولان را ملزم به اولویت بندی صحیح برای رسیدگی به امور زنان و  از دخالت افرادی که آشنایی با این مسائل را ندارند جلوگیری کند، چرا که کم توجهی مسئولان به مسائل زنان خود آسیبی جدی به شمار می‌آید.
 
-------------------------------
گزارش از فاطمه خطیبی
------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا خودش میداند درد خودکشی وخودسوزی خیلی خیلی کمتر از خود فروشی وتن فروشی است علت آن هم فقر وبدبختی است در زمان طاغوت اگر مفسده ای بود عده انگشت شمار عیاش بود ولی الان از انگشت شماری بر اثر فقر وبدبختی . واقعا مسولینی که سرپوش میگذارند روی این آسیبها از این آسیبها لذت میبرند و گرنه باید خون گریست به حال جامعه ای که زنانش به خاطر فقر وبی عدالتی تن فروشی می کنند..
بیچاره
Iran, Islamic Republic of
ایشون از دیوار سفارت حالا پسر خودشونو فرستادن امریکا بیکار
مطلع
Iran, Islamic Republic of
ایشون اسم کوچکشونو به اسم مذهبی تغییر دادن
ایشون از دیوار سفارت بالا رفتند
حالا پسرشونو تو خیابانهای نیویورک با پول نفت من و شما داره خوش میگذرونه.
پایهره
این وعده الهی است.
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1