تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۴۰۵۰۴۳
در گفت‌وگو با فرماندار لنده مطرح شد

لنده آباد می‌شود

۸
۰
لنده آباد می‌شود
کبنا ؛محرومیت فزاینده شهرستان گرمسیری لنده در جنوب غرب کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از قدمت ،وسعت و پتانسیل های فراوان موجب شد مسئولان استانی و کشوری ،توسعه و محرومیت زدایی این منطقه کمتر توسعه یافته را در دستور کار قرار دهند.
محرومیت شهرستان لنده در بخش های مختلف از جمله زیرساخت ها به اندازه ای بوده که هیچ دولتی تاکنون منابع مالی کافی برای اجرای طرح های محرومیت زدایی از این منطقه را در اختیار نداشته است.
شهرستان کوهپایه ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان های هشت گانه کهگیلویه وبویراحمد است.
لنده با جمعیتی افزون بر 23 هزار نفر در فاصله حدود 270 کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
شهرستان لنده با وجود ظرفیت های بالقوه ،تولید نفت و منابع آبی فراوان از شکاف عمیق توسعه نیافتگی نسبت به سایر مناطق همجوار بشدت رنج می برد.
روستاها و اتاقک های کاه گلی در جای جای لنده گرچه قدمت تاریخی و کهن این دیار را حکایت می کند اما سیمای فقر و محرومیت عمیق آن از رخسار کودکان با جثه های نحیف ، دستان پینه پسته مادران رنجدیده و پدران قد خمیده قابل مشاهده است.
مسئولان استانی وقتی دریافتند منابع موجود تکافوی محرومیت زدایی از لنده را نمی کند دست به دامن یکی از بزرگترین بنیادهای اقتصادی کشور شدند.
پیگیری مسئولان استانی جواب داد و شهرستان لنده به عنوان دومین منطقه پایلوت محرومیت زدایی توسط بنیاد مستضعفان کشور انتخاب شد.
برای استفاده صحیح از منابع بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی از لنده ،دکتر علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه گروهی از مسئولان استانی در روزهای اخیر از قلعه گنج کرمان به عنوان اولین منطقه پایلوت محرومیت زدایی کشور هم بازدید کردند تا از تجربه های محرومیت زدایی این منطقه در شهرستان لنده بیشترین بهره را ببرند.
با هدف محرومیت زدایی از بخش های مختلف لنده در مرحله نخست 21 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان انتخاب شد.
مطالعه و شناسایی ظرفیت ها و مشکلات لنده از سوی مشاوران طرح محرومیت زدایی در روستاهای مورد نظر در تابستان امسال صورت گرفت.
فرماندار لنده در گفت و گو با ایرنا با اشاره به حضور یک ساله بنیاد علوی در این شهرستان گفت: این بنیاد کارهای عام المنفعه زیادی را در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تجهیز سالن های ورزشی و ارائه تسهیلات اشتغالزایی آغاز کرده است.
وی با اشاره به اختصاص 2 هزار متر مربع زمین برای ساخت یک مرکز بستر درمانی در لنده افزود: این مرکز بستر درمانی از سوی بنیاد علوی ساخته می شود.
دارا کریمی نژاد راه اندازی بانک سینا از سوی بنیاد علوی در لنده را یکی دیگر از کارهای خوب این مرکز در سطح شهرستان دانست و گفت: 150 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی با بهره کم هم به متقاضایان پرداخت خواهد شد.
وی تشکیل صندوق های آبادانی و پیشرفت در روستاهای بالای 20 خانوار را از دیگر خدمات بنیاد دانست و اضافه کرد: تسهیلات اشتغالزایی از 200 تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال به متقاضیانی که خواهان اجرای طرح های اشتغالزای پایدار باشند پرداخت خواهد شد.
کریمی نژاد تکمیل مدارس نیمه تمام، تجهیز سالن های ورزشی و ارائه بسته های غذایی و اموزشی به مادران باردار و دانش آموزان را از دیگر خدمات بنیاد علوی در لنده ذکر کرد.
پس از انتخاب لنده برای محرومیت زدایی ، استاندار به فرماندار لنده ماموریت داد برای پیگیری مصوبات ،مکرر به تهران مسافرت کند و مشکلات شهرستان را در مرکز بازگو کند.
فرماندار لنده گفت: در سومین سفر خود به تهران در راستای دستور استاندار برای پیگیری مشکلات شهرستان ، مصوبات خوبی در حوزه های آموزش و پرورش، منابع طبیعی ،محیط زیست و همچنین بهداشت و درمان پیشنهاد و مصوب شد.
دارا کریمی نژاد افزود: در این سفر پیشنهاد ایجاد منطقه حفاظت شده «کوه سفید» با در نظر گرفتن وضعیت زندگی عشایر ارائه شد.
وی با اشاره به حمایت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از این طرح گفت: با توجه به وجود گونه های جانوری و گیاهی در این منطقه ،مطالعات ایجاد منطقه حفاظت شده از سوی محیط زیست انجام خواهد شد.
فرماندار لنده به پیگیری مطالبات حوزه بهداشت و درمان هم اشاره کرد و گفت: با حمایت مسئولان، شهرستان لنده جز چهار شهرستانی در کشور خواهد بود که طرح سلامت الکترونیک در آن اجرا و با حمایت بنیاد برکت در این طرح 40 میلیارد هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح بیماران به صورت آنلاین توسط پزشکان متخصص ویزیت و وضعیت بیماری در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه مالی بررسی می شود.
کریمی نژاد با اشاره به وجود طرح های عمرانی نیمه تمام در لنده در حوزه راه های روستایی، آب و دیگر حوزه های عمرانی عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه مصوب کرده علاوه بر بودجه اختصاصی شهرستان، 70 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح ها اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: این اعتبار برای تکمیل پل تراب، و احداث مخزن یک هزار متر مکعبی و حوزه فرهنگ و هنر شهرستان هزینه خواهد شد.
کرمی نژاد معدن فسفات قیام لنده را یکی از طرح های مهم شهرستان دانست و بیان کرد: با پیگیری های استاندار زیر ساخت های لازم از جمله آب، برق و جاده ارتباطی این معدن از سوی نهادهای متولی احداث خواهد شد.
وی افزود: در سفر به تهران و دیدار با مسئولان کشوری نیز در حوزه امور شهری ، 9 میلیارد ریال به شهرداری لنده از محل اعتبارات ارزش افزوده تخصیص یافت.
کریمی نژاد از دیگر ظرفیت های لنده را حوزه منابع طبیعی دانست و گفت: کشت گیاهان داروئی و کاشت درخت انگور و انجیر در پنج هزار هکتار از مراتع مناطق سردسیری «دلی خیارکار» و «دلی مهرجان» لنده با همکاری بنیاد علوی و منابع طبیعی عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است در آینده نزدیک رئیس سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور در سفر به شهرستان لنده از این مناطق بازدید میدانی داشته باشد.
شهرستان 23 هزار نفری لنده با پنج هزارو 560 خانوار، 106 روستا و 41 درصد جمعیت روستایی و 59 درصد جمعیت شهری یکی از شهرستان های محروم کشور است.
با مشارکت بنیاد مستضعفان ،لنده در 10سال آینده به یکی از مناطق برخوردار و توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد تبدیل و محرومیت از چهره این شهرستان زدوده می شود.
---
گزارش: حمید جهان
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

گهگیلویه بزرگـ
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب عدل هاشمی فردای قیامت چه جواب داری به ما جوانان تحصیل کرده و بیکار داری بدهی
دم انتخابات امدی خونه های ما که کارتون حل است.
اشکال نداره انتخابات دوباره میاد بهت نشان میدهیم
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
عدل هاشمی دیگه چشمش مجلس را نمیبیند
.تمام اطرافیان هاشمی ازش فاصله گرفتن .هاشمی خودش تو ناز و نعمت زندگی میکنه چطور میخواد فقر و بیکاری را درک کنه .فقط حرفمیزنه
پاسخ
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برعکس .هاشمی دوره بعد هم درمجلس است و طرفدارنش روز به روز بیشتر می شوند. با اینکه دولت جناح وی است ولی همچنان پرتلاش کار می کند.واقعا کارپیدا کردن سخت است.با وجواینکه هاشمی تمام تلاش برای رفع بیکاری جوانان بکار می گیرد.
محمدیار
Iran, Islamic Republic of
درود برمهندس هاشمی که انصافا تنها نماینده ای که درادوارگذشته که داه کار عمرانی برای مردم انجام می دهد.
محمدیار
Iran, Islamic Republic of
درود برمهندس هاشمی که انصافا تنها نماینده ای که درادوارگذشته که داه کار عمرانی برای مردم انجام می دهد.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خاطر جمع باشید.
هیچ خبری نمیشه
Iran, Islamic Republic of
مگه لنده خرابه که اباد بشه.
لنده من امده ام
Iran, Islamic Republic of
این حرفا حرف
حرف تا عمل بعدش کریمی ضعیف ترین مدیری هست که لنده اومده فقط حرف وعده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1