تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۴۰۵۰۳۵
در پاسخ به مطالب کبنانیوز؛

برای مرد کلاه نمدی/ با اندکی انصاف درنگ کنیم/ ضرورت برخورد با تخلفات مالی/ درود بر رسانه‌های پیشرو در مبارزه با فساد

۱۹
۰
برای مرد کلاه نمدی/ با اندکی انصاف درنگ کنیم/ ضرورت برخورد با تخلفات مالی/ درود بر رسانه‌های پیشرو در مبارزه با فساد
کبنا ؛
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

فرهاد صبورزاده
نگارنده این سطور هیچگونه آشنایی و قرابتی با کارخانه­‌دار بزرگ ندارد و صرفاً از باب رعایت انصاف و عدالت در موضع گیری­های شخصی و احساس مسئولیت اجتماعی و مدنی در خصوص مسائل جامعه، ذکر نکاتی در این مورد را ضروری می­داند. اهالی محترم کبنا نیوز می­دانند که نگارنده همواره از مخالفین و نقادان جدی عملکردهای سیاسی، انتخاباتی و منطقه­ ای بوده که این صنعت­دار در دایره آن بوده و از این رو انتقادات مهمی نیز به آنها دارد و سهل انگاری­ها و تخلفات آنها را شماتت می­ نماید و در جای خود برخورد دستگاه های مسئول را ضروری می­ داند. نگارنده بارها چوب نماینده حامی آنها و اذناب و مقربان قومی و منطقه­ای وی را خورده است، اما وجدان و انصاف را مانع از سکوت و نقل سویه دیگر مسائل مربوط به این قضیه می­داند.
این روزها برخی رسانه­ های محلی و به طور خاص سایت کبنا نیوز به اخبار و بیانیه­‌ها و سایر مسائل مربوط به بدهی‌­­ها و کوتاهی­‌های فرزند یکی از صنعت­داران معروف استان پرداخته است که ضرورت دارد در باب آن، جوانب امر مورد توجه قرار گیرد و ذکر نکاتی چند برای خود داوری و افکارسنجی را انعکاس دهد؛ در این باره با توجه به اینکه کلیه اخبار و مطالب کبنا نیوز یکطرفه و از یک بعد بوده (100 درصد)، رسالت اخلاقی و رسانه­ای ایجاب می­کند که حداقل اندکی به بُعد دیگر این مسئله توجه نماید و حق بررسی و بحث در نگرش به جانب دیگر مسئله را بدهد تا در اذهان عمومی رسانه بی ­انصاف و غرض­دار قلمداد نشود؛
1-بعد هیجانی و پیش داوری ما ایرانیان مانع از تأمل و مداقه در ابعاد و جوانب قضایا و جامع نگری در داوری خواهد شد. لذا می­بایست با دقت و با توجه به کلیه جوانب هر امری نگریسته شود و مرزهای اخلاق و انصاف در محضر وجدان مخدوش نشوند.
2-این سال­های رکود اقتصادی و تحریم (از دولت قبل تاکنون)، بسیاری از کارخانه­ها و صنایع کشور زمین­گیر و ورشکست شدند؛ شرکت داروگر با 90 سال سابقه، ارج اولین کارخانه تولید لوازم خانگی، کارخانه قدیمی قند ورامین، نابودی صنعت نساجی کشور، شرکت هپکو اراک (تولید ماشین آلات سنگین)، فولاد سهند و.... از این موارد است. خبرگزاری فارس، لیست 124 کارخانه تعطیل و یا زیان­ده و سایت خبری مشرق[کلیک کنید] و شبکه اطلاع رسانی دانا، لیست مفصلی از تعطیلی بی­سابقه کارخانه ­ها و برندها و بیکاری کارگران را به انتشار رسانده که لینک آنها در ذیل مطلب گذاشته شده است.[کلیک کنید] اقتصاد آنلاین، تعداد کارخانه­ های بزرگ و کوچک تعطیل شده در این سال­ها را 3 هزار ذکر کرده است. حال جای سؤال است که با این وضعیت رکود و تحریم، کدامیک از صنایع کشور این سال­ها قامت بلند کرده­اند؟ کدامیک از کارخانه­ داران کشور این روزها توانسته­اند کسب درآمد کنند و بدهی ­های خود را بپردازند؟ وظیفه دولت در این مواقع چیست و چه مسئولیتی در مقابل این صنایع و سرمایه ­گذاران و کارخانه­ داران دارد؟ وظیفه ما مردم در قبال حمایت از تولیدکنندگان کالای ایرانی چیست؟ آیا می­بایست آنها را کاملاً مقصر بدانیم؟
3-نمونه بارز وضعیت نابسامان سرمایه گذاری در این دیار و رنج­های کارخانه­داران در این سال­های تورم و رکود، در نامه مورخ 23/8/97 صاحب مجتمع بزرگ تولید فرش آذربایجان غربی به رئیس جمهور در سفر اخیر وی می­باشد، که وی را به شرکت در مراسم آتش زدن کارخانه خویش دعوت می ­نماید. (تصویر نامه وی به رئیس جمهور در ذیل مطلب آمده است) آشکار است که این سرمایه­گذار کارآفرین، ورشکسته شده و قطعاً بدهی­ هایی (اعم از وام، مالیات، بدهی به کارگران و...) دارد و با تعطیلی کارخانه، صرفاً یک یا دو نفر نگهبان برای حراست از ساختمان خواهد گذاشت و به همین میزان کارآفرینی بسنده خواهد کرد.
4-این روزها دولت وظیفه دارد کارخانه­داران و صنایع را مورد حمایت قرار دهد و البته این کار را تا حدودی انجام داده است؛ فرصت کافی برای وام­های پرداختی به غالب این سرمایه­ گذاران داده و با پرداخت وام­ های تکمیلی (به صورت مجدد) از آنها حمایت می­کند و مهلت­های بلند مدتی برای بازپرداخت آنها در نظر می­گیرد. طلب­های خود از آنها (هزینه­ های برق، آب، مالیات و ... ) را فرصت می­دهد و به حالت تعلیق در می­آورد، که اگر اینکار را نکند به نابودی صنعت، سرمایه و سرمایه ­گذار در این سرزمین منتهی خواهد شد.
5-نگارنده به یاد دارد که در سال­های 93 و 94 کارخانه قند به یکی از بانک­های استان بدهی چند صد میلیونی داشت و رئیس این کارخانه جلب و در کلانتری بازداشت شد. رئیس وقت این کارخانه که یکی از مهندسان شریف و خوشنام استان بودند قول در پرداخت بدهی در مدت کوتاه چند ماهه داد و کارخانه در حالت فعالیت و تولید بود که در سررسید مهلت مقرر شده، به علت مجوز واردات شکر از چین، این کارخانه نه تنها نتوانست با فروش محصول خود، بدهی خود به بانک صادارت را تسویه کند، بلکه به علت تولید زیاد با بدهی بیشتری به بازار مواجه شد. آن روزها این کارخانه متعلق به دولت بود و زمین گیر شد و با واگذاری آن به بخش خصوصی (این کارخانه ­دار) به علت تحریم و واردات بی رویه و رکود و ... قطعا شرایط برای رونق میسر نشد و همچنان ادامه دارد و شرایط خارج از توان صاحب صنعت بوده است.[کلیک کنید]
6-نگارنده به یاد دارد که در سال­های قبل از 1391 و 1392، یکی از دوستان، کار طراحی و چاپ کاتالوگ­ها و بروشورهای کارخانه تولید لوله این کارخانه دار (واقع در شهرک صنعتی حوالی زندان یاسوج) را انجام می­داد. اقلام تبلیغاتی تولید شده به زبان عربی و غالباً انگیسی و مختص صادرات بود که دائما در تعداد بالا به چاپ می­رسیدند، ولی از سال 1391 و ورود کشور به رکود اقتصادی و تحریم و .... دیگر رجوعی برای چاپ این اقلام نداشته است. این امر حاکی از صعوبت صادرات، عدم رونق و درآمد بود.
7-کارخانه آرد این مرد کلاه نمدی در سال­های منتهی به 1380 و پس از آن، بسیار پررونق و از کارخانه آرد دولتی که در جوار آن بوده، موفق­تر و پررونق­تر بود و این نمونه­ای از موفقیت و قدرت مدیریت وی است که در آن دوران به خوبی کارآفرینی کرده بود.
8-اگر یک و یا دو نفر از فرزندان وی تخلف و یا قصوری داشته، نباید به پای وی و خانواده آن گذاشته شود و کل این خانواده را مورد قضاوت قرار داد. بدیهی است که در این خانواده، پدر، مادر و فرزندانی دیگر (اعم از دختر و پسر) هست که باید آبروی آنها محفوظ بماند و بر شخصیت آنها خدشه وارد نشود و نباید ما در صحبت­های خود همه این خانواده را متهم قرار دهیم. ضمن اینکه کاربرد لفظ «خانواده» در بافت اجتماعی استان ما، علاوه بر پدر و مادر و خواهر و برادر و نوه گاهی شامل عمو، عمه و برخی دیگر از بستگان نیز می­شود، که در این حالت باید در صحبت­های خود دقت بیشتری کرده و بر آبروی خانواده خدشه وارد نکرده که در پیشگاه خداوند مسئول حیثیت افراد هستیم.
9-در قضیه پتروشیمی سقاوه، نگارنده نیز با اینکار مخالف بوده و مدافع حقوق مردم منطقه می­باشد و بر این باور است که در صورت رعایت کلیه ضوابط و مقررات و اعطای حقوق مردم، می­بایست حتی المقدور کلیه نیروی انسانی مورد نیاز از مردم همین منطقه انتخاب شوند، چراکه آفات و آسیب­های زیست محیطی و... متوجه آنها و خانواده­هایشان خواهد بود و در این راستا می­بایست رضایت باطنی و حمایت قلبی مردم را با خود به همراه داشته باشند و به رضایت نماینده حامی خود قناعت نکنند.
10-داشتن دفترکار و خانه در تهران برای یک سرمایه ­گذار ضروری و لازم است؛ چراکه کارخانه­ داری که به صادرات اقدام می­کند، باید در مرکز کشور جایگاهی برای پیگیری امور اقتصادی و سرمایه­ گذاری و محلی برای مراوده با سرمایه­ گذاران داخلی و خارجی داشته باشد و نباید از نظر ما که زندگی معمولی داریم و درگیر یک وام کوچک هستیم، عجیب باشد. نباید چنین تصور شود که داشتن یک دفترکار در تهران چپاول وام دولت بوده، بلکه باید بدانیم داشتن مکانی مخصوص برای مراودات با افراد خارجی و معاملات، بخشی از فرآیند سرمایه­ گذاری محسوب می­شود. بسیاری از کارخانه­ دارن در کشورهای اروپایی دارای چنین مکان­ هایی هستند و قطعا اگر کارخانجات این مرد کلاه نمدی از رونق صادرات برخوردار بود و تحریم مانع نمی­شد، باید در برخی از کشورهای خارجی دفترکار راه ­اندازی می­کرد.
11-رسانه­‌ها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه در باب فساد و سوءاستفاده می­بایست پرچمدار باشند و با رعایت اخلاق و انصاف کلیه شئون قضایا را لحاظ کنند و در جایی که فسادی اتفاق می­افتد، پیشرو در شفاف سازی و مبارزه باشند و هر آنجا که لازم باشد به واکاوی عوامل پرداخته و سهم هر کسی را مشخص نمایند.
بنابراین باید با حوصله و دقت سهم مدیریت کلان اقتصادی کشور و سایر مقامات را در پیش آمدن چنین وضعیتی برای سرمایه­گذار در نظر گرفت و با ملکه اخلاقی انصاف، کلاه خویش را قاضی و داور کنیم و بگویم اگر اقتصاد کشور رونق داشت و صادارت به سهولت میسر بود، آیا کارخانه قند یاسوج، دنا صنعت و... با بدهی مواجه می­شدند؟ آیا باید زمین افتاده را طعنه بزنیم؟
کاش ضمن شماتت و مذمت در خصوص تخلفات، در جای خود همدردی هم بشود...
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
Iran, Islamic Republic of
خداوندا عقیده مان را از عقده مان مصون بدار
Iran, Islamic Republic of
.ااستفاده از وضعیت محرومیت منطقه سر همه گذاشته خیلی چیزها را هنوز رسانه ای نکردند چون انقد. که هیچی بوی تاریخ بعدها قضاوت میکند.اقایی که اینو نوشتی از چی داری دفاع میکنی کدام کار افرین اره راست میگی روی کاغذ بله اما در عمل یادته حادثه غمگین فولاد بویر احمد خودت قضاوت کن
انصاف
Iran, Islamic Republic of
سال هاست ک وام های کلانی از بانک ها در قالب وام مشارکتی میگیرن و به جای بازپرداخت وام خودشون.و از بانک ها میکنن حتی تو پرداخت حق حقوق کارگران هم کوتاهی میکنن پایین ترین سطح حقوق اداره کار رو هم ر. میتونید ی استعلام از اداره کار بگیرید حتی پول اب و برق و گاز کارخونه رو هم ندادن در یک کلام باید گفت از حق دیگران کردن ی جایی باید جلوشون گرفته بشه این ۲۵۰ میلیارد رو میتونستن به ۲۰۰۰ نفر وام بدن بازگشتشم خیلی راحت تر بود به بانک ها
منصف
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این تفکر و قلم شیوا
افراط و تفریط در هر کاری ناپسند هست
احسان حاتمی پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم پاک
Iran, Islamic Republic of
برادر صبوری! خلط مطلب چرا؟ آنچه دستگاه قضایی گفته پولهایی است که این از سال ۱۳۸۲ تا کنون گرفت. تغییر کاربری کارخانه قند به بنگاه اجاره خانه هست. عدم پرداخت حقوق مردم هست. تصرف غیر قانونی اراضی ملی است. و ...
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر دستگاه قضا
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
عالی جناب بذار بویراحمد از .د در همه ابعاد پاک بشه لطفا طرف داری نکنید
درود بر دستگاه قضا.... را رو کرد که چند سد.ضمن تشکر و از دستگاه قضا انتظار داریم با جدیت و قدرت پیگیری کند.
به امید پاک شدن بویراحمد
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
مطلب شما از این نظر جالب است که با ظرافت ونرمشی خاص و ظاهری بی طرف وعادلانه ومظلومانه ومنصفانه ،قصد حمایت ومبرا ،ان هم با نقابی بعنوان منصف بیطرف را از. که تعدادی از ان بدهکار بیت المال است را دارید.این را بدانید که این شیوه دفاع مغضوب وباطل است چون مردم ما ومسولین زیربط وپیگیر،بینش انها انقلابی و فرا تر از این است که دستخوش ومتاثر از ترفند حمایت منتسبی شما تحت عنوان بی طرف منصف شوند.
اگر رک و راست و مردانه طرفگیری وحمایت، حتی ناعادلانه میکردی ،خیلی بهتر از این روش ونیت اغفال کننده بود که تحت عنوان منصف بی طرف،قصد حمایت مجعول برای کاهش بار وفشار عاطفی وهجمه قانونی مردم ومسولین راداشته باشید
1-در کدام منطق وقانون ومذهب و دین ونظام ولو اینکه کفر ولائیک باشد،جعل کردن توجیه دارد؟چه برسد ب اینکه در اسلام ومذهب شیعه علی وحکومت ولایی وانقلاب اسلامی جایی داشته باشد،قطعا جایی ندارد در چنین حکومتی
2-در کدام منطق وقانون و....بدهی ب بیت المال ان هم بیت المالی ک برای رشد وشکوفایی واقتصاد مقاومتی وتولید حسب اعتماد در بدترین شرایط جنگ وهجمه استکبار به یک شخص یا اعضایی قرض داده شده،و مورد استفاده مشروع طبق عقود قراداد واقع نشده ،عودت وپس دادن ان بی انصافی وغیرقانونی ونابجاو نامشروع است؟
3-بیت المال که متعلق ب یک شخص نیست که اگر قرض خود راببخشد وشرایط عقود را ببخشد بدون اشکال باشد،
4-بیت المال حق الناس است،نتیجه انقلاب و خون شهدا و حق این ملت است،حتی خدای سبحان در قران کریم از عدم ببخش خود از حق الناس به صراحت فرموده است،حالا شما انتظار که نداری از رهبر معظم تا حاج اقا مزارعی تا ملت از این حق در گذرند؟
5-کدام تولید گر واشتغال زا وکارافرین وکارخونه دار صنعت دار بدلیل شرایط بد ناشی از تحریم و شرایط جنگ اقتصادی دشمن وقتی به رکود و ورشکستی رسیده واز عدم بازپرداخت بیت المال عاجز وتقاضای صبر وحمایت از نظام بابت بازپرداخت بیت المال را دارد،بیت المال را بجای هزینه در تولید،واحقاق حقوق کارگران بدبخت،صرف خرید واحداث املاک شخصی وسرمایه گذاری خارج از قرار داد نموده؟
ما مردم انقلابی و ولای.در نقاب بی طرف وداور انجام نمی دهیم و به سبک. ک علاوه . بصیرت وبا وعده تطمیع . و واهی وسادلوحی مورد غفلت قرار نمیگیریم.شما نمیتوانی با این نوع نگارش نرم و به ظاهر بی طرف،احساسات وشعور انقلابی ملت شهید پرور و بصیرت وقاطعیت مسولین بررسی کننده موضوع را خدشه دار کنید
رهبر معظم فرمود،بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری ک گلوی حسین(ع)را برید همانی بود که در صفین جانباز و تا مرز شهادت رفت.بصریت از برکات انقلاب و نظام ولایی است
Iran, Islamic Republic of
در قسمت مربوط به پتروشیمی سقاوه گفته برابر مقررات و ضوابط بررسی و برخورد شود
پس رو هم شامل میشه
وقتی داره میگه برابر مقررات با تخلفات برخورد بشه یعنی همین دیگه.
نباید که یکی یکی موارد را ذکر بکنه
همون صدر مطلب هم اینو گفته
مذهبی
United States
برادر لازم نیست هر چیزی را به بصیرت و حادثه کربلا ربط بدیم
باعث وهن و تضییع قداست مسائل دینی نشویم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
!
سکوت کنید . دهن باز کنید بیشتر میاد بالا .‌
حق مردم بیشتری درپی خواهد داشت
انصاف
Iran, Islamic Republic of
این متن و نوشته دفاع بسیار نامعقولی است .ایشان یعنی نویسنده تلاش دارد تا ضعف و تقصیرها. را با واژه ها توجیه و سرپوش بگذارد.دفاع خودش نوعی .ست.توجیهات بلا وجهه تا کی و چرا
از دستگاه قضا و امنیتی خواهانیم که با فساد برخورد جدی داشته باشد.
درود بر حاج اقا مزارعی
احمد
Iran, Islamic Republic of
این همه تسهیلات را چکاردکردی چقدر حق وحقوق ملت
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اتهام قبل از اثبات جرم تلقی نمیشود و جای دفاع دارد.کی وکجا،طرفین این جریانه و...درمقام دفاع از خود وارد چنین رسانه هایی شدند ؟کی دفاع کردند وکبنا پخش نکرده؟
بحث از دفاع واتهام گذشته،
و....از طریق دستگاه انقلابی قضایی با مدیریت حاکم عادل حاج اقا مزارعی ،اثبات وحکم درحال اجراست،مگر جرم اثبات شده ،دفاع دارد ؟وتبصره وانصاف و...میطلبد"؟
معلوم هست شما دنبال چه هستید؟
زنجانی ها با ان همه فساد واختلاص،وجرم،ادعای بی گناهی واشتغال وکارافرینی وتولید ورکود وتحریم و..کردند؟
اگراشنایی و..نداری پس برای چی اظهار نظر کرده ای؟
بحث از انتقاد گذشته،انتقاد به تخلف وعملکرد اشتباه ،وارد است
،در این مورد جرم حادث شده وسزای جرم انتقاد نیست اقای منصف !
سزای جرم کیفر واجرای وحکم قضایی است.
شما باید حامی اجرای عدالت باشیدوالان برای ارایه چنین متن ومفهومی از سوی شما دیراست.
شما جعل وجرم را کوتاهی مینامید؟خداروشکر که درمنصب قضاوت نیستید
رسانه وظیفه اش انتقال وقایع ب مخاطبین وجامعه است وقتی یک حکم قضایی جاری شده ،این رسانه چه بی انصافی وطرف گیری کرده؟بنظرشما باید ان را انکار و رد میکرد؟شما کجای این جامه هستید" کار از شایعه وحرف گذشته،صحبت از تبلیغ وشایعه نیست ،متن شما برای زمانی مفید است که موضوع در شرایط ومقطع شایعات و تبلیغات باشد.شما با این بیان دارید سیستم قضایی را زیر سوال میبرید؟کبنا سخنان واطلاعیه های رسمی سیتم قضایی را پخش ورسانه ای نموده،ونه شایعه و حرف الکی ،کجای این کار غرض واشتتباه است؟کدام مدیر اقتصادی ویا مسول گفته ک برو جعل سند انجام بده برای تولید ورونق و.برای مقابله با رکود وتحریم بوده یا برای تطمیع و جلب منافع شخصی؟؟
هدف شما ازاین متن رعایت انصاف و...نیست وصرفا دفاع است واین سبک دفاع در قانون وعرف و در اجتماع اگاه جایی ندارد وفقط نشان دهنده عدم رعایت اصل بی طرفی از سوی شماست.
پاسخ ب مذهبی
Iran, Islamic Republic of
په کا کا،اگر قرار نیست هرچیزی ربط داده بشه ب بصیرت وکربلا،تو کجای این مذهب وانقلاب هستی و
بصیرت وکربلا برای چه هستندوبوده اند؟؟
احتمالا تصور تو از کربلا صرفا عزاداری کردن ونذری خوردنه
وتصورت از بصیرت فقط رای دادن ب انسان ریش بلنده وبصیرت وکربلا رو صرفا از مناسک مذهبی میدونی
کربلا ،اعتقاد وارمان قطعی در همه امور هست.همه دیدگاهها باید کربلایی باشد.قیام کربلا درمقابل ظلم وفساد و عدول از دین بود.وبرای برپایی قسط وعدالت.پس کربلا مصداق عینی عدالت خواهی درمقابل فساد است.چ اقتصادی چ سیاسی و...
بصیرت نقطه مقابل سر فرود نیاوردن ومماشات نکردن با هر جرم وفسادی است.
برادر مذهبی:کربلا وبصیرت فقط در امور شخصی ومذهبی وانتخابات نیست.اتفاقا این بیان نتنها تضییع قداست مسایل دینی نیست بلکه نشان دهنده وسعت قداست وبزرگی ارمان شهیدان کربلا و درس گرفتن از ان برای همه اموراست وبصیرت داشتن درتمامی امور است.لازم بود شما کمی در مورد کربلا وبصیرت مطالعه میکردی و سپس بصیرت بخرج میدادید وتآمل وبعد اظهار نظر میکردی
Iran, Islamic Republic of
ای بابا کجای کارهستین به چی فکرمیکنین درین. انگشت شمارنیستن خیلی بیشترازین تصورهاست مرا عجزو تورا بیداددادند به هرکس هرچه باید داد دادند و....
یکی
United States
جناب نگارنده، نمردیم و معنی بی طرفی رو دیدیم.مگه شما به همه مدارک دسترسی دارید یا دستی بر آتش داری که مینویسی.برید بررسی و تحقیق کنید تا رانت ها و روابط و نامه نگاری ها برملا بشود.هرجا رابطه جای ضابطه را گرفته یعنی فساد و ربطی به نوع کلاه و تیر و طایفه هم ندارد. کمی منصف باش مرد مومن که به وقتش جواب داشته باشی حداقل پیش وجدان خودت. درود بر حاج آقای مزارعی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1