تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۴۰۵۰۱۹
گزارش/

جولان کاسب‌کاران خود مختار در کف بازار کهگیلویه و بویراحمد / تیزی چاقو‌های قصابان بر گرده مردم

۱
۰
جولان کاسب‌کاران خود مختار در کف بازار کهگیلویه و بویراحمد / تیزی چاقو‌های قصابان بر گرده مردم
کبنا ؛بازار استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه بازار شهر یاسوج گویا قرار نیست که بر یک مدار اصولی بچرخد، و اینگار کسی هم از ستاد تنظیم بازار حسابی نمی‌برد. هر کس هر طوری که دلش می‌خواهد مثلاً قیمت گوشت قرمز را بالا می‌برد، قیمت‌هایی را که هم ستاد تنظیم بازار مشخص می‌کند، فقط بر روی کاغذ است، بعضی کاسب‌کاران بدون اعتناء به قیمت‌های مصوب شده، خودمختار قیمت‌های روی اجناس‌شان را بالا می‌کشد.
مصوبات مکرر و احساسی ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت گوشت قرمز (بره و بزغاله) نه تنها جلوی افزایش خودسرانه قیمت‌ها از سوی قصابان را نگرفته است بلکه آن را از مرز هر کیلوگرم ۶۰ هزار تومان هم رد کرده است؛ موضوعی که یک دور باطل و چندین نکته مبهم دارد.
 بعد از افتضاح بازاری فروشگاه رفاه یاسوج و تخلفات آشکار در عرضه محصولات اساسی مردم که با ارز دولتی و فشار بر گرده مردم تأمین می‌شوند، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از این فروشگاه به صورت سرزده بازدید کرد و از نزدیک بازی با اعتماد مردم را در این فروشگاه مشاهده کرد.
یکی از این کالاهای اساسی گوشت قرمز منجمد است که با ارز دولتی وارد می‌شود و با قیمت دولتی باید بین مردم توزیع شود اما گزارشات عینی خبرنگاران ما و مردم نشان می‌دهد که عرضه خارج از شبکه و یا توزیع نامناسب این کالای یارانه‌ای در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان ادامه دارد.
کالاهای یارانه‌ای که فقط در انحصار چند فروشگاه بزرگ و خاص است که به گفته خود مسئولان ارشد این استان حتی مالیات هم نمی‌دهند و از امتیازات دولتی برخوردار هستند.
در آن بازدید، نکته‌ای که به انحرافات فروشگاه رفاه و دیگر فروشگاه‌ها کمک می‌کرد، حمایت‌های داریوش دیودیده و معاونین او بود که البته آن‌ها هم استدلال خود را داشتند و این حمایت‌ها را به نفع مردم و بازار می‌دانستند.
نهایتا، این بازدید جعفر گوهرگانی از فروشگاه رفاه هم به برکناری بحث برانگیز مسئول فروشگاه رفاه و هم برخی معاونین داریوش دیودیده در صنعت، معدن و تجارت انجامید و اگر چه نگهداری در فروشگاه رفاه، بعد از برکناری رسمی مجدد و به شکل ابهام‌برانگیزی در این سمت ابقا شد اما این‌ها هیچ‌کدام تلنگری برای بازار نبودند و وضع بدتر هم شد.
استاندار هم آن روز به سهل‌انگاری صنعت و معدن و تجارت اذعان کرد و البته گفت که ایراد از معاونین دیودیده است اما امروز با تغییر معاون مرتبط با نظارت بر بازار باز هم شاهد افزایش خودسرانه قیمت‌ها هستیم.
یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، گوشت قرمز است که این روزها زیاده‌خواهی‌های قصابان، هر قیمتی را برای این کالای اساسی مشخص می‌کند.
حدود دو ماه پیش در ستاد تنظیم بازار، در حالی که قیمت ۴۶ هزار تومان برای هر کیلو گوشت مصوبه قانونی این ستاد بود با حمایت‌های داریوش دیودیده و البته پافشاری‌های قصابان علی‌رغم مخالفت آشکار معاون اقتصادی استاندار، برای هر کیلوگرم گوشت قرمز ۵۴ هزار تومان مصوب شد قیمتی که البته قبل از آن هم خود قصابان تعیین کرده بودند و ماه‌ها با همین قیمت گوشت دست مردم می‌دادند.
این مصوبه اقدامات آن‌ها را قانونی می‌کرد و چاقوی قصابان را نه برای بریدن گوشت بلکه برای بریدن قیمت تیز‌تر می‌کرد.
در واقع قصابان هیچ‌گاه به مصوبات متزلزل ستاد تنظیم بازار، اهمیتی ندادند و آن گاه که گوشت ۴۶ هزار تومان بود ۵۴ هزار تومان می‌فروختند و اکنون که قیمت باید ۵۴ هزار تومان باشد آن را به بیش از ۶۰ هزار تومان رساندند.
موضوعی که داریوش دیودیده، به عنوان متولی بازار، همان استدلال همیشگی‌اش را دارد که قیمت‌ها تابع نوسانات بازار هستند و ما کمبود دام زنده داریم.
مسئولان صمت البته معتقدند که آنالیز قیمت‌ها به نحوی است که حق با قصابان است.
مهر ماه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار که خودش در جهاد کشاورزی هم سال‌ها مسئولیت داشت، با اطمینان و استدلال قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز (بره و بزغاله) را ۴۶ هزار تومان آنالیز کرد و گفت که باید به فکر جیب مردم باشیم اما مقاومت او دوامی نیاورد و شخص استاندار هم در مقابل چاقوی قصابان و اشتهای آن‌ها به افزایش قیمت‌ها کوتاه آمد و قیمت ۵۴ هزار تومان مصوب شد تا پیش‌بینی آن روزهای خبرنگاران محقق شود و بار دیگر قصابان ۶۰ روز بعد از مصوبه جدید این ستاد، مجددا با افزایش خودسرانه قیمت‌ها به دنبال مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد آن روز بدون نگاه به جیب مردم و واقعیت‌های بازار به افزایش قیمت‌ها چراغ سبز نشان داد اما نمی‌دانست که این سناریوی گوشت قرمز باز هم تکرار می‌شود.
احمدی با این توجیه که مردم بیش از آن که از گرانی‌ها بنالند از تفاوت قیمت‌ها و چندنرخی نگران هستند، عملا رأی به افزایش قیمت گوشت قرمز داد.
او به دنبال یک قیمت منطقی و باثبات بود و علی‌رغمی که قیمت‌های جدید انواع گوشت قرمز از سوی معاون اقتصادی او و حتی جهاد کشاورزی مورد تأیید نبود، قیمت جدید آن مطابق خواست قصابان، قانونی شد.
او در ستاد تنظیم بازار مهر ماه سال جاری، با اذعان به ضعف‌های آشکار متولیان نظارت بر بازار، گفته بود که دیگر از این لبخندها از من نمی‌بینید و برخوردهای دیگری خواهم کرد اما تا اینجای کار، قصابان راه خود را می‌روند، متولیان را هم با خود همراه کردند و لبخندهای استاندار هم برقرار است.
سوال اینجاست که از مهرماه تاکنون چه چیزی گران شده است که قیمت گوشت قرمز باید بیشتر شود؟
نکته دیگری که وجود دارد، عدم بازدارندگی، جریمه‌ها در تعزیرات حکومتی است.
مدیرکل صنعت و معدن و تجارت از ارسال ۲۳ پرونده مرتبط با گوشت در چند ماه قبل خبر داد اما گویا این جریمه‌ها برای قصابان، کمتر از خرید یک اسباب‌بازی چینی است و برای آنان حکم سرگرمی است!
خبرهایی که از ذستگاه قضا (تعزیرات) می‌رسد، بعضا جریمه‌های ۲۵ هزار تومانی برای متخلفین حوزه بازار است که برای مردم خنده‌دار است اما هیچ فروشنده‌ای را قلقلک نمی‌کند.
موضوعی که زیرایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی به صراحت به آن اذعان می‌کند و می‌گوید تا دادسرا نباشد و بحث زندان، این جریمه‌ها به هیچ عنوان کارساز نیست.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هم به همراه دادستان فعال و پای‌کار این استان در چندین نوبت با سرکشی‌های هماهنگ‌نشده از بازار به خوبی به کج و کاستی‌های این بازار اشراف دارند و اگر مدیران اجرایی، پای کار باشند، حمایت‌های دستگاه قضا در برخورد با متخلفان، می‌تواند مردم را به اصلاح بازار امیدوار کند.
حالا این افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت بره که عرضه بالایی دارد، در کنار ضعف‌های مشهود نظارتی در عرضه گوشت قرمز منجمد یارانه‌ای، مردم را به ستوه آورده است و بیش از همیشه ما را مطمئن کرده است که گوشت قرمز از سفره بسیاری از کهگیلویه و بویراحمدی‌ها “رَم” کرده است.
در حالی گوشت مٌرده از سفره‌ها رم کرده که دام‌های سبک و سنگین میدان تازه افتتاح شده عرضه دام، روی دست او باد کردند و جم نمی‌خورند.
میدانی که قرار بود به سر و صورت بازار گوشت قرمز دستی بکشد، گویا به دستی برای حمایت نیاز دارد و عملا نتوانسته است قیمت این کالای پرطرفدار را متعادل و منطقی کند.
این فشارها بر جیب و گرده مردم در حالی است که کشاور تولیدکننده دام ما در این استان به کمترین قیمت‌ها، دام خود را می‌فروشند و اگر سودی هست به جیب واسطه‌ها و نهایتا قصابان می‌رود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ما می‌گوید که کمبود دام زنده داریم، میدان عرضه دام ما می‌گوید که دام‌ها روی دستم باد کرده و نه مردم و نه قصابان و کشتارگاه‌ها از من نمی‌خرند، کشتارگاه‌ها که باید از میدان عرضه دام خرید کنند از کساد بازار و عدم کشتار خود می‌گویند، تولیدکنندگان دام هم از ارزانی دامشان می‌گویند، اما در این بین قصابان کار خودشان را می‌کنند؛ چرخه معیوبی که دیودیده وستاد تنظیم بازار هنوز وقتی برای فکر کردن و چاره‌اندیشی به آن پیدا نکردند.
این روزها مردم نه به فکر پل و جاده و پتروشیمی هستند و نه دعواهای سیاسی هدایت‌خواه و تاجگردون، آنها دستشان به جیبشان و نگاهشان به تصمیمات حمایتی مسئولان دوخته شده است.
—————----------------
گزارش از کریم بنام
——————–------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مملی
Iran, Islamic Republic of
گوشت گوساله بدون چربی زدن کیلویی پنجاه و چهار ولی اولا گوشت گوساله ندارن گاو بعنوان گوساله میفروشن وقتی میگی بدون چربی نوشته هااااا میگن نه منظورشون فقط دنبه هست وگرنه بقیه چربیا منظورشون نیست... چیزی بعنوان گوشت بره اصلا وجود نداره هر گوسفندی یه سایز کوچیکتر باشه بعنوان بره و بزغاله میفروشن اعتراض میکنی فورا میندازنش تو یخچال میگن نداریم....سه روز تموم هر روز به قصابیا شهر سر زدم بلکه بره واقعی گیرم بیاد ولی دریغ
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1