تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۰۴۹۳۴

افزايش حقوق؛ ۲۰درصد

۰
افزايش حقوق؛ ۲۰درصد
کبنا ؛حسن روحانی رئیس‌جمهوری بخشنامه بودجه سال 1398 را دوم آبان‌ماه به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد. این بخشنامه دارای پنج رویکرد اصلی است که عبارتند از حس ثبات اقتصادی، مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و تعیین معیشت مردم. براین اساس مقرر شده که بودجه سال آینده دستگاه‌های دولتی در راستای تسریع در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و با حفظ انضباط مالی و حذف هزینه‌های غیر ضرور، ‌بهبود فضای کسب‌و‌کار، ارتقای سرمایه اجتماعی، استفاده از فرصت تحریم برای قاعده‌مند کردن رابطه بودجه و نفت، استمرار سیاست‌های ارزی حافظ منافع ارزی، ‌به‌کارگیری سیاست‌های مالی و پولی مهارکننده رکود و تورم، اصلاح رابطه دولت با بانک‌ها، تقویت بازار سرمایه به عنوان ابزار تامین مالی و موثر در نوار رشد نقدینگی، افزایش درآمدهای پایدار دولت و اهرم کردن آنها به عنوان محرک اقتصاد، تمرکز بر حوزه‌های پیشران تولید، اصلاح نظام یارانه‌ای و قیمت‌گذاری، ‌اصلاح نظام تعرفه‌ای و مالیاتی، شناسایی و عملیاتی کردن راهکارهای افزایش منابع عمومی، متناسب با شرایط خاص سال ۱۳۹۸ بپردازد.
تعیین تکلیف حقوق کارمندان
در شرایطی که شش روز مانده به ارائه لایحه بودجه به مجلس، کماکان بررسی‌ها درمورد سرنوشت دلار و نفت ادامه دارد. درحالی کارشناسان محدوده قیمتی 55 تا 70 دلار را برای قیمت نفت و 5500 تومان را برای نرخ دلار در بودجه سال آینده پیشنهاد می‌کنند،‌ اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که قیمت نفت پایین‌تر از 70 دلار در نظر گرفته می‌شود و برخی خبرها از این حکایت دارد که کماکان قرار است سیاست 4200 تومانی برای نرخ دلار ادامه پیدا کند. با وجود اهمیت قیمت نفت و دلار در بودجه سالیانه، حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان دولت نیز از اهمیت وافری برخوردار است. هرچند مجلسی‌ها پیشنهاد افزایش 25درصدی حقوق را برای سال آینده مطرح کرده بودند، روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت از افزایش 20درصدی حقوق کارکنان در بودجه سالیانه خبر داد. محمدباقر نوبخت افزود: در بررسی بودجه سال 98 تا اینجا بر اساس افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم. او با اشاره به اینکه 24 تبصره پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای لایحه بودجه 98 در هیات دولت به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: در جلسه یکشنبه بعدی دولت، ارقام بودجه و جداول تصویب نهایی شده و لایحه برای تقدیم به مجلس آماده می‌شود. نوبخت ادامه داد: بودجه شفاف تهیه می‌شود و صندوق بین‌المللی پول هم شفافیت بودجه ایران را تحسین‌برانگیز اعلام کرده است. ما منابع درآمدی خود را به دقت انتخاب می‌کنیم و بی‌جهت منابع واهی معرفی نخواهیم کرد که در طول سال محقق نشود. سال گذشته 320 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کردیم که این رقم تحصیل شد. او با اشاره به اینکه هدف ما در سال 98 رشد تولید، اشتغال و کاهش فقر مطلق است تصریح کرد: 70 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی برای طرح‌های عمرانی دولتی اختصاص می‌دهیم. همچنین از منابع بانکی و صندوق برای واحدهای بخش خصوصی می‌توانیم استفاده کنیم. همین رقم مشابه که برای بخش دولتی در نظر گرفته‌ایم به صورت کمک بلاعوض وام ارزان‌قیمت و وجوه اداره شدن در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهیم داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بودجه ما محدود است، گفت: هر دستگاهی تلاش می‌کند که بودجه بیشتری به دست بیاورد. ما در آن واحد باید هم مطالبات کشاورزان را بدهیم. هم برای بازنشستگان و فرهنگیان قانون هم ترازی را اجرا کنیم هم بودجه دانشگاهیان را بپردازیم و بودجه سایر دستگاه‌ها را تامین کنیم. در این شرایط واحدهای صنفی نباید بخش‌ها را تحریک کنند که دنبال مطالبه بیشتر باشند. ما 3000 میلیارد تومان از بانک‌ها با سود 20 درصد منابع تامین کردیم تا پول گندم‌کاران را بیشتر بپردازیم. همه باید شرایط حساس کشور را بدانند.
یارانه ادامه دارد
همچنین آنطور که از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه برمی‌آید پرداخت یارانه نقدی به روال سال‌های گذشته ادامه خواهد داشت. در همین زمینه نوبخت اظهار داشت که ما مستمری افراد تحت پوشش را سه تا پنج برابر افزایش داده‌ایم و این روند در سال 98 ادامه می‌یابد. افراد مستحق یارانه نیز، یارانه خود را دریافت خواهند کرد. بسته‌های حمایتی و جبرانی نیز ادامه می‌یابد و همه تلاش ما این است که با سرافرازی بتوانیم از شرایط تحریم عبور کنیم./آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1