تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : ۴۰۴۸۲۶
قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد با ارسال متنی مطرح کرد

پتروشیمی «دنابویراحمد» و ابهامات

۹
۰
پتروشیمی «دنابویراحمد» و ابهامات
کبنا ؛پتروشیمی بویراحمددنا که مجوزش همزمان با سفر اسحاق جهانگیری به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شد و از همان روز حواشی زیادی به وجود آمد، اما هیچ وقت مسوولان مربوطه در یک مکان عمومی حاضر به پاسخگوی مسائل مختلف این پتروشیمی به مردم نشدند.
نماینده مردم بویراحمد و دنا هفته گذشته در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته شهر پاتاوه با اشاره به پتروشیمی بویراحمددنا، اظهار کرد: این پروژه مهم و حیاتی است و فرقی نمی‌کند سرمایه گذار چه کسی باشد در هر صورت باید انجام شود.
نمایند مردم بویر احمد و دنا در نماز جمعه شهر پاتاوه در خصوص اشتغال، گفت: در دولت و نظام جمهموری اسلامی هدف گذاری‌هایی برای اشتغال جوانان وجود دارد و مفهوم از اشتغال تنها شغل‌های پشت میزی و دولتی نیست، در بحث مشاغل تولید و کارآفرینی به اندازه کافی وام و تسهیلات وجود دارد و آمادگی هرگونه حمایت لازم را داریم.
وی با اشاره به اینکه موضوع پتروشیمی به عنوان یک مقوله مهم و حیاتی و عملی در این منطقه مطرح است، گفت: بدون توجه به حواشی موجود، پتروشی به عنوان یک سرمایه عظیم در این منطقه باید اجرا شود که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم و هر شخص و هر سرمایه گذاری از هرجایی که باشد می‌تواند در این خصوص اقدام کند و ما این پروژه عظیم را در کنار این منابع نفت و گازی که داریم، اجرا می‌کنیم.

 قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در متنی در باره پتروشیمی بویراحمددنا اینگونه توضیح داده است که امروز جمهوریِ اسلامیِ ایران در جنگِ تمام عیار اقتصادی به سر می‌برد و ملّت شریف ایران با مشکلاتِ اقتصادیِ فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
توجه به ظرفیت داخلی و همّت مسئولانِ خدومِ این مرز و بوم راهِ برون رفت از این پیچِ عظیمِ تاریخی است.
اما متاسفانه می‌بینیم عدّه‌ای در جای جای کشور عزیزمان و به بهانه‌یِ معیشتِ مردم سعی در بهره‌برداریِ سیاسی دارند!
این رویه‌یِ کاری در استان ما نیز گاهاً دیده می‌شود، مسئولینی که با ژستِ خدمتِ به مردم طرح‌ها و برنامه‌هایِ غیرِ کارشناسانه را پیگیری کرده و در نهایت به ضرر مردم تمام می‌شود و آن مسئول هم بدونِ هیچ‌گونه پاسخگویی در افق محو شده و مردم می‌مانند و هزینه‌هایِ ناشی از بی‌تدبیری!
امروز دوباره بحثِ پتروشیمی سقاوه داغ شده و جناب غلام‌محمد زارع نماینده‌یِ شهرستان‌هایِ بویراحمد و دنا که از ابتدا از حامیان این طرح بوده، باز هم حمایت خود از این طرح را اعلام کرده و پیگیرِ احداثِ آن می‌باشد.
به همین منظور در رابطه با پتروشیمی سقاوه از ایشان سوالاتی می‌پرسیم و امیدواریم پاسخی کارشناسانه به این سوالات داده شود!
دلیل اصرار شما بر اجرای این طرح چیست؟
آیا شما نمی‌دانید و به شما گفته نشده مکانی که برایِ پتروشیمی در نظر گرفته می‌شود باید به صورت جدی و علمی ارزیابیِ فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شده باشد و نباید در مکانی باشد که بینِ کوه‌ها محصور شده است؟
آیا شما نمی‌دانید استانِ ما به خصوص بویراحمد و دنا باد خیز نیست و باد خیز نبودن، باعثِ استقرارِ طولانی مدت آلاینده‌ها و گازهایِ گلخانه‌ای در منطقه‌یِ سقاوه می‌شود؟
آن هم در منطقه‌ای بِکر و با آب و هوای منحصر به فرد که دارایِ دشت‌هایی زیبا با علفزارهایی که بعضاً ارتفاع آنها تا یک متر می‌رسد!
آن هم در چراگاه حیواناتِ اهلی و وحشی که پس از اجرایِ این پتروشیمی حیاتشان به خطر میفتد چرا که طبقِ ارزیابی طرحِ ارائه شده توسطِ متولیان: «به واسطه بهره‌برداری طولانی مدت از طرح پتروشیمی و وجود سازه‌ها و دودکش‌ها با ارتفاع بلند، بدیهی است که اثرات درازمدت از نوع منفی بر پارامتر چشم انداز طبیعی پیش بینی گردد.
آیا شما نمی‌دانید اجرایِ این پتروشیمی در سقاوه باعثِ آلودگیِ آب‌هایِ زیرزمینی و آبخوان‌هایِ آن منطقه می‌شود یا به شما نگفته‌اند!؟
شما میدانید که آلودگی ناشی از پساب‌ها و فاضلاب‌هایِ صنعتی چه بلایی به سرِ منطقه‌یِ سقاوه می‌آورد؟
به گمانم خوب میدانید آثارِ مخربی که به زیست بومِ سقاوه وارد می‌شود باعثِ بروزِ چه تغییراتِ بلند مدت و خسارات جبران ناپذیری می‌شود.
جنابِ وکیلِ مردم، چند ماهِ قبل میزگردی علمی با چند تن از حامیان این طرح برگزار شد، از سرمایه‌گذاری که ظاهراً دیگر سرمایه‌گذار این طرح نیست تا دو تن از کارشناسان این طرح، آقایان کبیری و قنبری که مشاوران و مدافعانِ طرح معرفی شدند، در آن روز از این دو عزیز سوالاتی پرسیده شد که پاسخی منطقی و علمی از آنها دریافت نشد و لازم به ذکر است که اسناد صوت و فیلم آن جلسه موجود می‌باشد که در صورتِ صلاح دید منتشر خواهد شد.
جناب زارع آیا میدانید و مشاورانتان به شما گفته‌اند:
پتروشیمیِ سقاوه خوراک گازی است، یعنی تبدیل گاز به متانول و سپس تبدیلِ متانول به الفین‌ها در فرآیند MTP. از طرفی ما تاکنون تکنولوژی تبدیل متانول به الفین‌ها و پلی پروپیلن را در ایران نداشته‌ایم! لیسانس آن در اختیار چند شرکتِ منحصر به فرد در دنیا است که یکی از بهترین‌های آن شرکت UOP آمریکا است و الان با بازگشتِ مجددِ تحریم‌ها این شرکت لایسنس مذکور را در اختیار ما قرار نمی‌دهد ضمنِ اینکه در فرآیندِ تبدیلِ متانول به الفین‌ها (MTP) به ازای هر یک تن متانولِ ورودی، 550 لیتر پساب تولید می‌شود. یعنی این پروژه‌یِ 1.65 میلیون تنی در حدود 1 میلیون لیتر پساب خواهد داشت. از طرفی به دلیل اینکه در پسابِ مذکور آب و متانول تشکیل آلوتروپ می‌دهند، جداسازی آنهاکار هر لایسنس غیرِ معتبر نیست و پتروشیمیِ سقاوه در تصفیه‌یِ پساب‌ها دچار مشکلاتِ بی‌شماری می‌شود!
آقایِ نماینده آیا میدانید اشتغال‌زاییِ صنایعِ بالادستِ پتروشیمی اولاً خیلی سرمایه‌بر، ثانیاً خیلی زمان‌بر است؟ همچنین طبقِ گزارشِ مرکزِ پژوهش‌هایِ مجلس، در صنایعِ بالادستِ پتروشیمی به ازایِ هر 1 تن ظرفیت، تنها 500 نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. همچنین به ازای هر یک نفر اشتغال‌زایی که در این کارخانجات ایجاد شده است، 5 میلیارد تومان هزینه در پتروشیمی صرف شده است. این آمار در مقایسه با صنایعِ پایین دست پتروشیمی یا در مقایسه با حوزه‌یِ کشاورزی که به ازایِ هر نفر ایجاد اشتغال، تنها 50 میلیون تومان هزینه احتیاج است، خیلی آمارِ ضعیف، هزینه‌بر و زمان‌بری است!
ضمنِ اینکه این اشتغال‌زایی کی اتفاق میفتد!؟
چند سال باید بگذرد تا چنین اشتغال‌زایی به وجود بیاید!؟
به عنوان آخرین سوال، در این شرایطِ بحرانیِ کمبودِ آب که بسیاری از روزها مردم با کمبودِ آبِ شرب دست و پنجه نرم می‌کنند، در شرایطی که کشاورزیِ کشاورزان به دلیلِ کمبودِ آب دچارِ مشکل شده آیا به صلاح است سالانه بین 15 تا 20 میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌یِ بشار به این پتروشیمی تخصیص یابد آن هم به صورتِ پمپاژ و چندین کیلومتر خطِ انتقالِ آب!؟
جنابِ زارع آیا هدفِ شما از اجرایِ این طرح بهره‌برداری سیاسی و زمینه سازی برایِ انتخاباتِ 98 است!؟ اگر اینگونه نیست چرا به نظراتِ علمی و کارشناسانه‌یِ اساتید و کارشناسان توجه نمی‌کنید؟
باور کنید می‌توانید با طرح‌هایِ دیگری اعم از کشاورزی، گلخانه، گل‌هایِ محمدی، گل‌هایِ تزئینی، گیاهانِ دارویی،، پرورشِ دام و گردشگری و... آرایِ مردم را به دست آورید و نیازی به نابودیِ منطقه‌یِ سقاوه نیست!
شما نماینده‌یِ مردم هستید، چرا نظرِ مردم، به خصوص اهالیِ سقاوه برایِ شما مهم نیست و مخالفت آنها را نمی‌بینید؟
لازم و ضروری میدانم به این نکته اشاره کنم که با اصلِ پتروشیمی مخالفتی نداریم، اگر پاسخی علمی و منطقی برایِ سوالاتی که از شما پرسیده شد داده شود، ما نیز حامیِ این طرح خواهیم بود.
در پایان به چند پتروشیمی که در کشور نیمه کاره رها و متوقف شده است اشاره می‌شود!
فرض کنیم که پتروشیمیِ سقاوه هیچ مشکلِ فنی، اقتصادی، زیست محیطی و... ندارد، چه تضمینی وجود دارد که این پتروشیمی مانند دیگر پتروشیمی‌ها نیمه‌کاره رها نشده و به نتیجه برسد!؟
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عزیزان شما لاید توجه کنید بر اساس رای دادگاه همانطور که توسط رییس محترم‌دادگستری اعلام شد اسناد پتروشیم ه. یعنی اینکه به لحاظ قانونی امکانش نیست. زارعی مگه حقوق نمیدونه؟؟؟
Netherlands
جناب زارعی شما نماینده این شهر و موظف به توضیح و اضهار نظر راجع به تمامی اتفاقات مربوط به مردم هستید.
قطعا به عنوان مسئول در جریان پرونده پتروشیمی بوده و میدانید بنا به اظهارات قوه قضایی این پرونده دارای ابهامات بسیاری است,از طرفی یکی از بستگان سرمایه گذار اقرار اسناد کرده,گزارشات بانکها شامل لیست بلند بالایی از بدهی های معوق است که سرمایه گذار از پرداخت آن سربازده یا قادر به پرداخت نبوده,به علاوه با خرید کارخانه ها و گرفتن تسهیلات ادعای به اشتغال زایی داشته که هرگز انجام نشده و هیچ یک از مردم شهر شاهد آن نبوده اند بلکه معترض هم هستند چرا که این.اعث اخراج و بیکاری آن ها شده است.
از سمت دیگر شرکتهای برق,گاز,آب و اداره مالیاتی مدعی وجود بدهی های پرداخت نشده از سمت ایشان هستند.
سوالی که مدتهاست مردم محروم شهر از شما به عنوان فردی که به آن اعتماد کرده اند و او را حامی خو دانسته اند دارند,این است که با وجود همه این مسائل و بد قولی فرد و بی اعتمادی مردم نسبت به این فرد و اعتراض روستایی ها برای تصاحب زمین هایشان و نامساعد بودن شرایط شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت برای احداث پتروشیمی,چرا هنوز اصرار به ایجاد طرحی دارید که از هیچ جهت نمیتواند باعث خوشحالی و رضایت خاطر مردم این شهر شود به جز عده ای خاص که منافعشان در گرو عملی شدن این طرح میباشد؟؟؟
شما موکل همه مردم حوزه انتخابی خود هستید پس منصفانه قضاوت کنید و بر تصمیم اشتباهتان لجاجت نورزید و تحت تاثیر گروهی اندک و خاص از اطرافیانتان قرار نگیرید.
Iran, Islamic Republic of
فعلا که جمع بدترین ها تو جمعه .بدترین شهردار تاریخ این شهر ،بدترین شورای شهر ، بدترین استاندار و بدترین نماینده تاریخ این شهر
Netherlands
پتروشیمی در کار نیست به دنبال گرفتن زمین روستاییان هستند
علی
United Arab Emirates
سلام جناب اقای زارع .اشتغال نخواستیم تو رو به خدا همین یه ذره هوای پاک رو الوده نکنید .در هر صورت اگه عمری باقی باشه دور بعدی انتخابات رای نخواهی اورد .چون عملکرد خوبی نداشتی .
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
یه امر کاملا واضح و آشکار است که نماینده مجلس چرا از این طرح حمایت میکند. دوره های قبل با پول همین که در واقع پول خود مردم بود، وارد شده. الان هم که فقط یک سال و اندی مونده و ایشان باید به زباله دان تاریخ بپیوندد؛ دست به هر کاری می زند برای بقا... غافل از اینکه مردم ما بیدار شدند
Iran, Islamic Republic of
زارع چه چی چه
ابراهيم قنبري
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
عرض ادب و احترام خدمت عزيزان قرارگاه دانشجويي شهيد والا مقام دانش هسته اي كشور كه با وجود اين كه از منتقدين جدي طرح احداث مجتمع بين المللي پتروشيمي دنا بويراحمد هستند اما تنها تشكلي بودند كه ترتيب جلسه پرسش و پاسخ علمي ( در حد وسع خود ) را دادند كه باز هم از آنها تشكر ميكنم
اما فرموديد uop ايالات متحده به عنوان تنها لايسنسور تكنولوژي پتروشيمي دنا بويراحمد ايران عزيز را تحريم و به تبع آن طرح را ساپورت نخواهد كرد ، در پاسخ عرض كنم خدمتتان نه تنها شركت مذكور انحصار اين تكنولوژي را در دنيا در اختيار ندارد بلكه در همين ايران خودمان متخصصان جوانمان در اين عرصه به نزديكيهاي قله رسيده اند به حول قوه الهي ، حداقل از شما عزيزان ارزشي انتظار ميرفت كه پايه استدلال خود را بر تحريمها قرار ندهيد ، ما همان ملتي هستيم كه از تحريم سيم خار دار در سال شصت به تحريمهاي هسته اي در دهه نود رسيديم ، در مورد ساير سرفصل ها نيز طَي همان جلسه توضيحات به همراه اسناد كارشناسي آرائه شد كه در صورت ضرورت استمرار خواهد داشت
اما حرف آخر
خيليها به عنوان منتقد و دلسوز و ووو در بيان توجيهاتشان ضد اين طرح اعلام ميكنند كه چراپتروشيمي ؟ و چرا طرح هاي كشاورزي و گردشگري وووو نه ؟
در پاسخ بايد گفت مگر پتروشيمي جلويتان را گرفته ؟
٢٤٦٠ هكتار أراضي ملي در سقاوه بويراحمد و ١٠٠٠ هكتار أراضي شهرك صنعتي سقاوه سالهاست چشم انتظار مردان مرد ميدان عمل هستند

يا علي
Iran, Islamic Republic of
میزنی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1