تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۴۰۴۷۱۹
مسئول شورای هماهنگی عتبات و عالیات دانشگاهیان استان مطرح کرد

آغاز ثبت‌نام زوج‌های دانشجو در کهگیلویه و بویراحمد/ حکایت تلخ خودروی گران‌قیمت مدیران و رنج جوانان بیکار

۰
آغاز ثبت‌نام زوج‌های دانشجو در کهگیلویه و بویراحمد/ حکایت تلخ خودروی گران‌قیمت مدیران و رنج جوانان بیکار
کبنا ؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حکمت الله هاشمی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نهاد رهبری پرچم‌دار و متولی ازدواج جوانان دانشجویی است.
امسال بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی در استان و بیست و دومین طرح ملی هم‌سفر تا بهشت است کاروان‌هایی که در قالب اردو به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که دوره‌های تخصصی 3 روزه آموزشی ازدواج برگزار می‌شود و تسهیلات در دانشگاه‌ها برای دانشجویان متأهل فراهم‌شده و ایاب و ذهاب بر عهده دانشگاه‌ها است.
ثبت‌نام بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی از 29 آبان ماه شروع می‌شود و تا 30 دی‌ماه سال جاری ادامه دارد و دانشجویانی می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند که تاریخ ثبت ازدواج در دفاتر رسمی ازدواج از تاریخ 1 فروردین 96 تا 1 آذر سال 97 پذیرفته می‌شود و لازم است که یکی از زوجین باید دانشجو باشد.
همچنین تخفیف شهریه برای دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی، پیام نور و شبانه که در این بازه زمانی ازدواج دانشجویی صورت می‌گیرد در نظر گرفته می‌شود.
گلایه‌مندی‌هایی دارم و هرچند که این گلایه‌مندی از سوی افراد مختلف بیان‌شده و چیزی از آن درنیامده است.
هاشمی افزود: اهمیت و ضرورت ازدواج بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و آیات قرآنی ما تأکید فراوانی بر امر ازدواج دارد، اما وقتی در جامعه خود می‌بینیم که حقیقتاً سبکی که خانواده، مدیران و جامعه ما دارد دنبال می‌کند هیچ‌گونه نگاهی بر تسهیل امر ازدواج در آن وجود ندارد.
وقتی می‌بینیم که سن ازدواج جوانان ما به بالای 25 سال رسیده و سن بلوغ جوانان ما به زیر 12 سال رسیده است و فاصله بین سن بلوغ و ازدواج خیلی زیاد شده است یعنی تقریباً 15 سال فاصله بین سن بلوغ و سن ازدواج است که این فاجعه‌آمیز است؛ جوان باید 15 سال خود را کنترل کند که به گناه آلوده نشود و حتی پسر پیغمبر هم باشید 15 سال کنترل سخت است.
با روزه گرفتن باید خود را کنترل کند و سؤال این است که چند درصد جوانان ما روزه می‌گیرند؟
پوشش و حجاب یکی از عوامل تحریک‌آمیز و محرک در سنین بلوغ و بالا بردن سن بلوغ است، لباس‌هایی که در بازار عرضه می‌شود نامناسب است و این باعث می‌شود که سن بلوغ به‌شدت پایین بیاید.
محرک‌های دیگری که جوانان به‌راحتی وارد فضای اینترنت شود و به سایت‌های مبتذل و مستهجن ورود پیدا کند، همچنین خوراکی‌ها که در خانواده‌ها نظارتی بر آن نیست و خیلی‌ها علم و اطلاعاتی از خوراکی‌ها نداریم و حتی عروسک‌هایی که در بازار برای کودکان به فروش می‌رسد و نمای ساختمان‌های شهر می‌تواند محرک باشد و تصاویر که در شهر وجود دارد می‌تواند محرک باشد.
بدون اینکه محیط زندگی انسان کارشناسی شود متأسفانه سن بلوغ را پایین می‌آورد و سن ازدواج بالا می‌رود، ای‌کاش این صحبت‌ها به گوش مسئولین برسد.
جوانی که در شهر و استانی سنش 25 سال است و هنوز زمینه ازدواج برای او فراهم نشده است و دغدغه مدیران اشتغال و ازدواج جوانان نیست، اما اولویت آن مدیر خودرویی که سوار آن می‌شود دکوراسیون و مبلمان اتاق خود هست این مدیر تراز جمهوری اسلامی نیست.
اگر امروز امیرالمؤمنین (ع) ببیند که مدیران ما خودروی 200 میلیون تومانی سوار می‌شوند، متأسفانه بیش از 300 خودروی 200 میلیونی زیر پای مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد است، در مدیریت تراز جمهوری اسلامی اگر جوان بیکار باشد مدیر نباید سوار خودروی گران‌قیمت شود، نباید دکوراسیون اتاق مدیر طوری باشد که آن جوان وقتی به اتاقش مراجعه می‌کند بداند دغدغه این مدیر نسبت به دکوراسیون اتاقش بیشتر از ازدواج و اشتغال یک جوان است.
تنها ارگانی که پرچم ازدواج دانشجویی و جوانان را بالابرده است نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است.
اما این پرچم کوتاه و ضعیف است و تنها تسهیلاتی که به این جوانان داده می‌شود اقامت 3 روز در مشهد مقدس است و مشاوره‌های قبل از ازدواج و بعد از ازدواج داده می‌شود و متأسفانه جهیزیه و سکه به این زوجین نمی‌دهیم.
میزان ازدواج دانشجویی و پایداری در ازدواج 13 درصد نسبت به سایر ازدواج‌ها بیشتر است که با مشاوره‌های قبل از ازدواج میزان آمار طلاق را کاهش داده است.
الآن باید دغدغه ازدواج جوانان اولویت اول همه مسئولین کشوری و استانی باشد، نه اینکه ادارات بگویند که جوان به ما چه ربطی دارد، حداقل اینکه تسهیلات ازدواج را برای کارکنان اداره خود فراهم کنند.
امروزه سبک زندگی به شکلی شده به‌جای اینکه ازدواج اولویت اول خانواده‌ها باشد تسهیلات و اشتغال اولویت اول شده و ازدواج اولویت آخر شده است.
بیش از 1 میلیون و 200 دختر بالای 30 سال تجرد قطعی داریم، وقتی‌که می‌بینم که خانواده‌ها بی‌تقصیر نیستند، برای خانواده‌ها امکانات رفاهی فرزندش مهم‌تر از سلامت داماد است، برای خانواده‌ها طلا و یخچال «سایدبای‌ساید» مهم‌تر از داماد پاک است.
سال گذشته آمار طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد از 4 مورد یک مورد منجر به طلاق می‌شود، این افتضاح است و مهم‌ترین موارد طلاق خیانت زوجین به همدیگر است، عدم شناخت، تجربیات قبل از ازدواج است.
70 درصد خانواده‌های ما نسبت به همسر خود سوظن دارند و این مثل سرطان است و ما این‌ها را نمی‌بینیم و در امر ازدواج هم هیچ‌گونه شرایط تسهیلی برای دختر و پسر فراهم نمی‌شود و به دنبال جهیزیه و شغل هستیم و مسئولین هم برای شاغل شدن تلاش نمی‌کنند.
باید فرهنگ ازدواج ساده در بین جوانان رواج پیدا کند تا زمینه گناه کمتر فراهم شود و خانواده‌های سالم‌تری داشته باشیم، حتی خانواده‌های ما نمی‌دانند که اولویت اول باید ازدواج باشد نه اینکه گوشی 5 میلیونی و خودروی 100 میلیونی سوار شود.
با این وضعیت که هیچ‌کس به امر ازدواج توجه نمی‌کند تا 10 سال دیگر به بحران می‌رسیم، خانواده‌ها پنبه در گوش و عینک بر چشم، فرزندان خود را نمی‌بینند جوانان باید خودشان به فکر آینده کودکان خود باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1